[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:34

lana_te schreef:
Hallo, Ik heb hier al een aantal keren een vraag gesteld. en jullie wisten antwoord , dus ik doe nog een poging.

Het is dus de 3de maand dat ik de pil slik. Ik moet er nu nog 6 slikken van mijn strip. (vanavond dus de 6de laatste) alsi k zo is reken vallen mijn regels net in de krokusvakantie. Ik zie dat dus helemaal NIET zitten! Ik heb nu al 2 a 3 dagen bruine afscheidingen. (idd omdat het nog maar mijn 3de maand is). Dus hoe los ik dit het beste op? Doorslikken? Of vanavond geen meer slikken zodat mijn regels nu vallen?

Ik denk dat doorslikken geen optie is. want ik heb nu al bruine afscheidingen. en de vorige 2 maand vielen mijn regels gewoon kort na die afscheidingen. terwijl ik idd nog de pil moest slikken tot 21 dagen.

als ik dus de laatste 6 pilen niet slik. moet ik dan na 7 dagen een nieuwe strip beginen en die 6 pillen als rezerve houden? en dan gewoon 21 dagen die strip uitnemen?

ik hoop dat ik het duidelijk heb getypt Lachen

Hoi, ik zou je huisarts eerst even bellen om te vragen of die doorbraakneigingen wel kloppen, ik kan me namelijk niet meer herrinneren dat ik daar ook last van had (of mijn vriendinnen). Het kan zijn dat je pil te licht is voor je.

Als het niet erg is volgens je huisarts kan je zelf kiezen, óf nu je stopweek inlassen óf 2 strippen achter elkaar aan slikken. Maar omdat je nu al doorbraakneigingen krijgt, zou ik het eerste kiezen.
Het maakt niets uit voor de veiligheid van je pil en je bent lekker niet ongesteld in de krokusvakantie!

Let er alleen wel op dat je nooit je stopweek verlengt! De hormonen uit de pil zorgen ervoor dat je geen eisprong krijgt en dat dat eitje dus niet bevrucht kan worden door de zaadcellen van je vriendje, als je dus je stopweek verlengt komt er wel een eitje vrij en kan je zwanger worden. Daarom mag je dus je stopweek wel (1 a 2 dagen) inkorten, maar nooit verlengen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:19

@storm76: de eerste 3 maand is dat normaal hoor Lachen na 3 maand moet je je pas gaan zorgen maken Knipoog

maar even vragen hoe ik het moet gaan aanpakken. ik moet dus nog 6 piletjes slikken (vanavond dus de 1 ste vand die 6) maar ik heb wel sex gehad gisteren. (om het dan eerlijk te zeggen) kan het dan kwaat dat ik vanaf vanavond 6 dagen niet slik en dan een nieuwe strip begin. (dus volgende week zaterdag neem ik mijn 1ste pil van mijn nieuwe strip, ik neem maar 6 dagen stop in plaats van 7)

of probeer ik gewoon 2 strips na elkaar? omdat ik dus heb sex gehad en zaadcellen dus 3 dagen leven Bloos

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 16:29

Ik snap je vraag effe niet. Ben je een pil vergeten?

Door de pil zijn je eierstokken na 7 dagen in een soort van slaap gesust. Na een stopweek mag je dan ook in de eerste week geen pil vergeten om nog veilig te zijn.

Als je een pil vergeet in de derde week schuif je de stopweek eigelijk op. Het is dan beter om óf te stoppen (en dus vervroegd een stopweek in te lassen die dus max 7 dagen duurt) of geen stopweek in te lassen. De kans dat er in je stopweek als je gewoon op de normale manier blijft slikken (dus 3 weken en dan stopweek), toch nog een eisprong plaatsvindt, is dan groter.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 17:34

Emytje schreef:
Ik snap je vraag effe niet. Ben je een pil vergeten?

Door de pil zijn je eierstokken na 7 dagen in een soort van slaap gesust. Na een stopweek mag je dan ook in de eerste week geen pil vergeten om nog veilig te zijn.

Als je een pil vergeet in de derde week schuif je de stopweek eigelijk op. Het is dan beter om óf te stoppen (en dus vervroegd een stopweek in te lassen die dus max 7 dagen duurt) of geen stopweek in te lassen. De kans dat er in je stopweek als je gewoon op de normale manier blijft slikken (dus 3 weken en dan stopweek), toch nog een eisprong plaatsvindt, is dan groter.

Neen neen niets vergeten! Maar, mijn regels vallen net in de krokusvakantie (maandag tot vrijdag! ) dat wil ik dus niet.

ik zit nu aan de 15de dag van mijn 3 de strip sins ik de pil neem.
Mag ik nu al mijn stopweek nemen inplaats van de 21ste dag?
(denk wel even dat ik gisteren sex heb gehad)
Kan dat kwaat?
Zo neen, moet ik dan gewoon vanavond (eigelijk 16de dag) geen slikken en zaterdag (normaal dus 21ste dag) een nieuwe strip starten?
zo ja, dan slik ikg ewoon 2 strips na elkaar toch?

kathris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:30

mij is altijd verteld dat je minimaal 21 dagen achter elkaar door moet slikken en maximaal 7 dagen achter elkaar mag stoppen om veilig te zijn
als ik jou was, zou ik dus gewoon je pil slikken zoals altijd - strip afmaken; en als je niet wilt dat je regels in de krokusvakantie vallen gewoon beginnen met een volgende strip = dus doorslikken

edit:
je zou wel kunnen zeggen dat je doorslikt in je krokusvakantie en daarna alsnog een stopweek inlassen, dus niet de hele 2e strip afmaken; waardoor je dus pillen overhoud in een strip en die strip dan gaan gebruiken als reservestrip oid.
maar dat is maar net wat je zelf prettig vind

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:34

oke zal ik doen. lijkt me eigelijk ok het veiligste van door te slikken! we willen geen kindjes he Knipoog

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 19:58

Oké, ik heb eigenlijk ook een vraag.. Kon nog geen antwoord erop vinden. Ik slik nogal onregelmatig de pil, dan een half jaartje wel, en dan weer 3 maand niet. Nu zou ik ongeveer aankomend weekend last hebben van maandelijks probleem, echter ga ik dan waarschijnlijk naar de sauna. Toen ik nog aan de pil was, haalde ik weleens van die pilletjes bij de dokter om het uit te stellen, maar was nu van plan om gewoon nu te beginnen met het slikken van de pil, en hopen dat ik het daarmee uitstel. Ik weet dat dit niet de beste methode is, maar zal het werken.?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:36

Nee dat gaat niet werken Uppojono. Ik verwacht dat je gewoon ongesteld wordt.

Zou trouwens wel wat beter omgaan met het slikken van de pil als ik jou was. Op deze manier breng je je lichaam totaal in de war.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:37

hallo,

Ik had even een vraagje.
3 weken terug had ik eigenlijk met mijn nieuwe strip moeten beginnen, maar ik was te laat met deze bij de apotheek op te halen.
Daar werd me gezegd dat ik dan na mijn volgende menstruatie met de nieuwe strip moest beginnen.
Vrijdag zou mijn laatste pil zijn geweest, en normaal werd ik dan zondag of maandag (weet het niet 100% zeker) ongesteld.
Echter ben ik het nu nog steeds niet, kan dit door de pil komen? dat ik nu een strip overgeslagen heb.
Ik heb wel 'sex'gehad, in de zin van dat hij in me kwam, maar doordat ik ineens weer besefte dat ik geen pil slikte op het moment, ook weer direct eruit gehaald.

Heb nu net een zwangerschapstest gedaan voor de zekerheid, maar die geeft wel negatief aan.
Kan dit dan door de pil komen, dat mijn lichaam gewoon weer even in de war is ofzo?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:45

voor de dames met een spiraaltje, hoe lang hebben jullie hier last van gehad?

De mijne zit aankomende donderdag 2 weken en ik verga nog steeds van de pijn, pijn in mn rug, erge pijn onderin mijn buik. Ik ben er gewoon beroerd van. Ik moest eigenlijk over 6 weken terug komen voor een echo en nu moet ik morgen al terug komen. Dit omdat ik eerder al 3 maanden lang gevloeit heb door andere omstandig heden, ik heb toen ook ruim 3 maanden lang pijn gehad daarom heb ik nu maar wat sneller aan de bel getrokken. Ik heb al gezegt dat als dit nog lang duurt ik hem er uit wil hebben desnoods trek ik hem er zelf uit want ik heb het helemaal gehad met de pijn zoals jullie je vast kunnen voorstellen bij nu onderhand bijna 4 maanden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:56

Jeetje Breitling, wat vervelend!
Ik heb er in het begin ook wel last van gehad, maar niet zoveel als jij zegt. Ik had ook pijn en ik dacht ook dat hij niet goed zat ofzo, maar dat bleek normaal te zijn.
Ik had niet steeds erge pijn, bij mij kwam het in golven en was het goed met een paracetamol te verzachten.
Goed dat je een echo laat maken! En hopelijk zit het toch goed en kan je hem laten zitten omdat het verder echt ideaal is.
Succes!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:03

hoe lang heb je er last van gehad dan? kijk een week of 2 kan ik begrijpen. Maar neem aan dat het vloeien toch niet zo heel lang duurt. Ik vertik het om weer 3 maanden te vloeien. Ik word er helemaal gek van. Mijn humeur komt het ook niet ten goede ik kan echt helemaal niks hebben. Zal wel van de hormonen komen. Ik voel me een wandelende tijdbom die elk moment kan ontploffen Clown
Ik heb ook tegen die gyn gezegt dat als het niet snel normaal word dat ding er uit moet want ik word helemaal gek van al dat gevloei en pijn. Mocht het wel snel overgaan hoop ik dat ik 1 van de vrouwen ben die niet of nauwlijks meer ongesteld word want dat heb ik wel verdient na 4 maand vloeien al zeg ik het zelf Schijnheilig

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:38

Hallo ik heb een dringende vraag over de pil..
mijn vorige strip heb ik helemaal afgemaakt +nog 1 week van mn nieuwe daarna ben ik ongesteld geworden een week en heb daarna de andere 2 weke van de nieuwe strip opgemaakt en vrijdag meegestopt zou ik nu zwanger geworden kunnen zijn en word ik deze week weer ongesteld?? of kan dat niet

alvast erg bedankt!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:06

Het is niet de bedoeling om 2 weken de pil te nemen en dan een stopweek in te lassen, dan ben je onbeschermd.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:25

In eerste instantie wil ik even kwijt dat ik het jammer vind er op de topic over het Mirenaspriaal een slotje is gekomen.
Hier in de algemene topic zijn speciefieke anticonceptievragen moeilijk terug te vinden. Zouden er geen sub-topics o.i.d. kunnen komen.
Ik heb nu al 5 jaar de Mirenaspiraal. Na de bevalling geplaatst, eerst verloren, toen de touwtjes blijven voelen, die zijn uiteindelijk zo afgeknipt dat ze niet meer voelbaar waren.
Heb in al die jaren geen enkel probleem met de Mirenaspiraal gehad. Amper bloeding, een inlegkruisjewas voldoende. Nu al meer dan een jaar geen bloeding (spotting) gehad, geen buikpijn niks van dat alles.

Nu is er een rontgenfoto van mijn bekken gemaakt en daar zie ik dus de spiraal op. alleen ligt het aan de rechterkant en op zijn kop. Aangezien ik toch voor een nieuwe spiraal moet ga ik maar een verwijzing vragen naar de gynaeacoloog want de oude moet er uit en ik ben benieuwd hoe ze dat gaan fiksen zonder touwtje. Iemand ervaring?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:33

In dit topic komen uiteindelijk altijd dezelfde verhalen terug dus ik zie het nut niet in van een wildgroei van subtopics... De helft van de vragen hier kun je oplossen door te leren je bijlsuiter bijhouden en de andere helft is al beantwoord. Ik kom hier zelden nog zaken tegen die nog niet verteld zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 15:45

winnitou ik denk dat ze genoeg gereedschap hebben om die er uit te halen zonder touwtje.

Ik moet morgen ochten naar het ziekenhuis voor dat rot ding, ik zie er nu al tegen op.

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 16:54

poes schreef:
Het is niet de bedoeling om 2 weken de pil te nemen en dan een stopweek in te lassen, dan ben je onbeschermd.

zou ik nu dan weer verder moeten slikken of eerst een week wachten?

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:00

Breitling schreef:
winnitou ik denk dat ze genoeg gereedschap hebben om die er uit te halen zonder touwtje.

Ik moet morgen ochten naar het ziekenhuis voor dat rot ding, ik zie er nu al tegen op.

kan ik begrijpen, ik ook, ben erg benieuwd hoe ze het doen nu het touwtje er niet meer zit en het spiraaltje gedraaid is.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:10

poes schreef:
In dit topic komen uiteindelijk altijd dezelfde verhalen terug dus ik zie het nut niet in van een wildgroei van subtopics... De helft van de vragen hier kun je oplossen door te leren je bijlsuiter bijhouden en de andere helft is al beantwoord. Ik kom hier zelden nog zaken tegen die nog niet verteld zijn.

Voor mij zou het wat makkelijker zijn om te zoeken, hoef ik niet eerst alle verhalen over ander anticonceptie te lezen waar ik niks mee heb of de bijsluiter in het verleden al van heb doorgelezen.
en om 62 bladzijden door te lezen om te kijken of al eerder mijn vraag gesteld is, tussen de vele vragen die je op iedere website/bijsluiter van een anticonceptiemiddel kunt vinden heb ik niet zo'n behoefte aan.
Vind vragen over de pil, spiraal en sterrilisatie wel degelijk andere onderwerpen die voor mij heel goed in subforums passen, zonder wildgroei.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:11

Sja er zijn al heel wat mensen die het hele niet-paardengedeelte niet echt appreciëren, dus ik denk dat het moeilijk is om je voorstel erdoor te krijgen. Je kunt altijd es een balletje opgooien op FZ.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:09

mirriejj schreef:
hallo,

Ik had even een vraagje.
3 weken terug had ik eigenlijk met mijn nieuwe strip moeten beginnen, maar ik was te laat met deze bij de apotheek op te halen.
Daar werd me gezegd dat ik dan na mijn volgende menstruatie met de nieuwe strip moest beginnen.
Vrijdag zou mijn laatste pil zijn geweest, en normaal werd ik dan zondag of maandag (weet het niet 100% zeker) ongesteld.
Echter ben ik het nu nog steeds niet, kan dit door de pil komen? dat ik nu een strip overgeslagen heb.
Ik heb wel 'sex'gehad, in de zin van dat hij in me kwam, maar doordat ik ineens weer besefte dat ik geen pil slikte op het moment, ook weer direct eruit gehaald.

Heb nu net een zwangerschapstest gedaan voor de zekerheid, maar die geeft wel negatief aan.
Kan dit dan door de pil komen, dat mijn lichaam gewoon weer even in de war is ofzo?

Het kan idd zijn dat je nog niet ongesteld bent geworden doordat je de pil niet hebt geslikt. Vrouwen die stoppen met de pil worden soms zelfs maanden niet ongesteld. Ik zou gewoon meteen beginnen met de pil en de komende maand nog veilige sex hebben voor de zekerheid omdat je niet weer waar in je cyclus je nu bent begonnen.

Voor de zekerheid kun je over 3/4 weken nog een zwangerschapstest doen, want als het wel raak was dan ben je te vroeg met testen. Echter als hij er alleen in is gegaan en meteen weer uit is het risico niet zo groot. Als hij ook klaargekomen is dan wel natuurlijk. Dan zou je misschien kunnen kiezen om ook een morning-afterpil te halen.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:14

De MAP is nu toch al te laat. We doen het sowieso eig altijd al met condoom.

Morgen belt de HA me even terug, om even te kijken wat ik nu moet doen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 21:27

winnitou schreef:
In eerste instantie wil ik even kwijt dat ik het jammer vind er op de topic over het Mirenaspriaal een slotje is gekomen.
Hier in de algemene topic zijn speciefieke anticonceptievragen moeilijk terug te vinden. Zouden er geen sub-topics o.i.d. kunnen komen.
Ik heb nu al 5 jaar de Mirenaspiraal. Na de bevalling geplaatst, eerst verloren, toen de touwtjes blijven voelen, die zijn uiteindelijk zo afgeknipt dat ze niet meer voelbaar waren.
Heb in al die jaren geen enkel probleem met de Mirenaspiraal gehad. Amper bloeding, een inlegkruisjewas voldoende. Nu al meer dan een jaar geen bloeding (spotting) gehad, geen buikpijn niks van dat alles.

Nu is er een rontgenfoto van mijn bekken gemaakt en daar zie ik dus de spiraal op. alleen ligt het aan de rechterkant en op zijn kop. Aangezien ik toch voor een nieuwe spiraal moet ga ik maar een verwijzing vragen naar de gynaeacoloog want de oude moet er uit en ik ben benieuwd hoe ze dat gaan fiksen zonder touwtje. Iemand ervaring?

Hm, als hij echt op zijn kop ligt, denk ik dat het moeilijk wordt om hem eruit te krijgen. Aangezien het bovenste deel de horizontale pootjes zijn van het anker zeg maar...
Als je pech hebt, wordt dit een klusje onder narcose. Eruit komt hij wel, alleen zal misschien de baarmoedermond wat verder opgerekt moeten worden, en dit is erg pijnlijk.

Nou maak ik me wel een beetje zorgen, want de mijne heeft ook geen touwtjes meer. die zijn eraf gesneden toen ik geopereerd ben aan mijn baarmoedermond. Naja, ik heb nog 4 jaar Nagelbijten / Gniffelen

Laat je nog weten wat de gyn zei? Ik ben wel benieuwd.

winnitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:42

Marloes_R schreef:
winnitou schreef:

Hm, als hij echt op zijn kop ligt, denk ik dat het moeilijk wordt om hem eruit te krijgen. Aangezien het bovenste deel de horizontale pootjes zijn van het anker zeg maar...
Als je pech hebt, wordt dit een klusje onder narcose. Eruit komt hij wel, alleen zal misschien de baarmoedermond wat verder opgerekt moeten worden, en dit is erg pijnlijk.

Nou maak ik me wel een beetje zorgen, want de mijne heeft ook geen touwtjes meer. die zijn eraf gesneden toen ik geopereerd ben aan mijn baarmoedermond. Naja, ik heb nog 4 jaar Nagelbijten / Gniffelen

Laat je nog weten wat de gyn zei? Ik ben wel benieuwd.

doe ik, maar ik moet eerst nog een afspraak maken hoor!