[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 21:04

Arrabel schreef:
Misschien een hele domme vraag maar ik kom er zelf niet uit....
Ik lees op de site van de nuvaring dat je die zelf in moet brengen, net als een tampon, tot zo ver kan ik het nog begrijpen.

Na 4 weken moet je hem er weer uit halen.
Maar als je dan sex hebt gehad dan is hij toch helemaal diep naar binnen "gestoten"?
Hoe krijg je hem er dan nog uit????

Hoe diep denk je dat je zelf bent van binnen? (en je moet hem trouwens na drie weken er uit halen, maar max. na 4)

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 09:06

Ik weet wel dat het geen eindelose grot is....
Maar ik heb wel is gehad dat ik een tampon er uit wilde trekken en dat ik alleen het touwtje in me handen had....

Ik heb toen heel veel moeitje moeten doen om die tampon er nog uit te krijgen.

Kan je nuvaring er makkelijk uit halen?

parouscha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:42

Oh dat lijkt me echt vreselijk als het touwtje af knapt!

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 10:55

Nu nuvaring is, zoals de naam al zegt, een ring, dus het lijkt me dat je daar op de een of andere manier wel met je vinger 'achter' kan komen, dat je hem er dan zo uittrekt?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 11:32

ik heb geen ervaring met een nuvaring, wel met een pessarium. Dat was altijd een fluitje van een cent.

Als het lastig gaat: op je hurken zitten, met je middelvinger naar binnen, ietsje meepersen en je haakt je vinger er zo achter.

Overigens draag ik als ik ongesteld ben een divacup (da's geen anticonceptiegeval maar een silliconen gevalletje om het menstruatiebloed op te vangen). Die draag je ook helemaal inwendig. en die pak ik er ook zo weer uit.
(reuze handig, nooit meer tampons kopen)

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:24

Waar ik een beetje mee zit dat je een verhoogde kans op kanker hebt als je rookt en de pil gebruikt.
Ik rook dus en hoor bij deze risicogroep.

Wat ik ook een vervelde bijkomstigheid van de pil vind is dat ik last krijg van een zwangerschapsmasker.
Dat komt door de hormonen in de pil en uit zich tot vekleuring van de huid.
Als ik onder de zonnebank ga dan word de huid op mijn bovenlip bruiner dan de rest van mijn gezicht (trouwens niet alleen de zonnebank maar ook door de natuurlijke zon).
Je krijgt dan een soort snor....

Daarom ben ik is gaan kijken naar een ander anti-conceptiemiddel, en de Nuvaring spreekt mij wel het meest aan.
Maar daar zitten ook weer hormonen in he?
Zou ik dan nog steeds dezelfde problemen houden als met de pil?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:32

In de nuvaring zitten veel minder hormonen dan in de pil, omdat de hormaonen uit de pil uit je darmen moeten worden opgenomen en dan in de bloed komen en via je bloed richting je eierstokken en je baarmoeder gaan. De nuvaring zit voor je baarmoedermond, dus hoeven de hormonen niet in hoge concentraties in het bloed te komen, omdat ze via je baarmoeder ook bij de eierstokken komen. Daardoor zul je veel negatieve bijwerkingen van de pil in veel mindere maten ervaren bij het gebruik van de nuvaring of bijvoorbeeld het mirenaspiraaltje.

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:34

Arrabel schreef:
Waar ik een beetje mee zit dat je een verhoogde kans op kanker hebt als je rookt en de pil gebruikt.
Ik rook dus en hoor bij deze risicogroep.

en vergeet de verhoogde kans op trombose niet.... Dat heb ik dus door de pil gekregen.. en ik rook niet eens!

je mag gerust zeggen dat de pil+roken een bestwel ongezonde combinatie is

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:09

En als je de Nuvaring dan wilt hebben?
Wat dan?
Moet ik dat gewoon aan mijn huisarts vragen?

Wat is de prijs voor een Nuvaring? anti-conceptiemiddelen worden niet meer vergoed...

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:25

Ik heb ook wel is gehoord van tamponziekte, dat kan je krijgen als je je tampon te lang in je vagina laat zitten.
Zo'n Nuvaring laat je er 3 weken inzitten!
Is dat wel hygiënisch?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:31

Arrabel schreef:
Ik weet wel dat het geen eindelose grot is....
Maar ik heb wel is gehad dat ik een tampon er uit wilde trekken en dat ik alleen het touwtje in me handen had....

Ik heb toen heel veel moeitje moeten doen om die tampon er nog uit te krijgen.

Dat heb ik ook al eens gehad

Mén, dat was niet leuk.

Gelukkig zit er in die nuvaring dus gewoon een gat, die zit niet zo klem als een tampon...

Hanneke84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:35

Voor de Nuvaring, kun je gewoon naar je huisarts gaan,ik weet niet meer wat ie kost. Niet zo gek veel meer als de pil dacht ik. Zelf heb ik hem maar een half jaar gebruikt. De eerste maanden gingen goed, later had ik het gevoel dat hij ging irriteren van binnen. Ik kreeg meer afscheiding als normaal, en had een wat schraal gevoel daar.

Nu ben ik weer aan de micro.. 30, maar eigenlijk ben ik al die hormoon troep beu.. En toen ik aan het googlen was, kwam ik de Flexi-T spiraal tegen. Een spiraal zonder hormonen, klein en flexibel. Ideaal dacht ik, als je nog geen kinderen heb gehad

Mijn vraag is dan ook, iemand die ervaringen heeft met de Flexi-T spiraal?

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:42

Maar zo'n Flexi-T spiraal is meteen voor 5 jaar!
Of kan je hem er ook eerder uit laten halen?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:47

Een spriaal kan er altijd eerder uit, 5 jaar is in principe het maximum. Maar als je hem eerder zat bent, of toch kinderen wilt, of wat dan ook, dan is hij er zo weer uit.
Ook als hij niet bevalt is hij er dus zo weer uit te halen.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 14:53

Hmmm, dat klinkt wel interessant.
Maar als je dus zo makkelijk een spiraaltje in kan laten brengen en dan 5 jaar er geen last meer van hebt waarom slikken er dan mensen elke dag de pil?
Waarom heeft dan niet iedereen een spiraaltje?

Als je spiraaltje wilt zet de dokter dat er voor je in?
Of kan de dokter dat ook weigeren?

Ik las trouwens wel op internet dat als je een koperspiraaltje in laat zetten je gewoon zwanger word maar dat de vrucht door het koperspiraaltje word afgebroken....
Dan heb je dus eigenlijk steeds een mini-abortus....

Dan ga ik toch voor een spiraaltje met hormonen, dan word je helemaal niet zwanger.

Ik moet morgen naar de dokter, ik ga het er is over hebben...
Al vind ik dat wel een beetje eng/moeilijk.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:09

Ik ben er gewoon voor naar de huisarts gegaan. En de gynaecoloog heeft die ervoor mij in gezet. Ik heb overigens een mirena-spirtaal, dus de variant met hormonen. Ik iwlde graag van de pil af en heb dat met mijn huisarts besproken. Hij noemde wat mogelijkheden, waarbij hij zelf het meest positief stond tegenover het hormoonspiraal. Hi heeft me daarna naar huis gestuurd en gezegd dat ik er maar eens een tijdje over moest nadenken (leed op dat moment ook aan de ziekte van pfeiffer en hij wilde dat ik daar eerst helemaal van opgeknapt was). Een maand of twee later had ik de knoop doorgehakt. Toen ben ik weer langsgegaan en kreeg ik een verwijsbrief voor de gynaecoloog en een recept om in de apotheek zelf het mirena-spiraal op te halen. Men, dat zat in een grote doos! Gelukkig is het ding zelf maar klein, maar zo'n grote doos zet je wel even aan het denken.
Een koperspiraal kan wat heftiger menstruatieklachten geven. Bovendien vindt niet iedereen het een prettig idee dat er iets in hun baarmoeder gestopt wordt. En bij de pil kun je je menstruatie regelen, dat kan met een spiraaltje niet. Overigens moet je van die 'mini-abortus' niet zoveel voorstellen. Het eventuele vruchtje is dan 8 of 10 cellig, als het vanuit de eileider in je baarmoeder aankomt, dus dat merk je niet echt hoor. Het koperspiraaltje zorgt er nl voor dat het vruchtje niet ingenesteld kan worden in je baarmoeder.
Het hormoonspiraal zorgt ervoor dat er geen bevruchting plaats kan vinden, hoewel je daarbij wel gewoon een eisprong krijgt. Hij legt een veel minder dikke laag slijm aan, waardoor je menstruatie veel minder heftig wordt dan normaal. Ik menstrueer nog wel, ook netjes regelmatig, iedere 4 weken, maar het is heel weinig en ik heb er weinig last van.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:19

Doet het pijn als de spiraal er in word gezet?

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:25

Tja, wat is pijn. Het is zeker geen lekker gevoel nee. Bij mij heeft de gynaecoloog de baarmoedermond verdoofd, die prikjes voelde ik ook wel, maar terwijl hij dit deed was hij me wel aan het afleiden met allerlei vragen (en ik lag zelf voor assistente te spelen, moest zelf de eendebek vasthouden). Op het moment dat hij dus met de spiraal door mijn baarmoedermond heenging, voelde ik niks, maar op het moment datie aankwam in mijn baarmoeder en hij hem uit liet vouwen 'greep' mijn baarmoeder hem vast. Die trok dus echt gigantisch samen en dat heeft een paar uur geduurd, voordatie weer ging ontspannen. En de eerste dagen voelde ik een zeurderig gevoel in mijn buik, af en toe beetje kramperig. De eerste weken heb ik het ook nog wel gevoeld met bijvoorbeeld hardlopen en doorzitten tijdens paardrijden, alsof je baarmoeder flink door elkaar geschud wordt zeg maar.
Maar ik heb er echt geen spijt van, ik heb nu eigenlijk nergens last van, menstruatie is zoveel verminderd en ik hoef nergens aan te denken. En mijn libido is een stuk gestegen, die bleek onder invloed van de pil dus wel degelijk een eind gedaald te zijn.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:28

bij mij werd het niet verdoofd (ik heb natuurlijk al een kind) .
Echt pijn doet het niet, het voelt wel heel naar, ik kan het niet anders omschrijven. Je voelt je er een beetje weeig van worden. maar het is maar heel even hoor, het ding zit er zo in.
en inderdaad, de eerste uren na het plaatsen een beetje ongesteld gevoel.

Ik heb 8 jaar een mirena gehad (2 dus).
Mijn man is gesterilliseerd, dus hij was niet meer nodig, al was het niet-ongesteld worden heel handig. (ben dus 8 jaar niet ongesteld geweest).

Enige nadeel: van de 2e mirena had de gynaecoloog de draadjes nogal kort afgeknipt waardoor ze met sex in sommige houdingen heel vervelend in de eikel van mijn echtgenoot prikten. ja, beetje raar verhaal maar ik hoor niemand hierover.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 15:31

Nee, dat probleem heb ik ook niet, beantsje. Bij mijn steken ze ongeveer 1-1,5 cm buiten de baarmoedermond uit en ze zijn een beetje omgekruld. Mijn vriend voelt ze niet, ik voel ze zelf alleen als ik controleer of ze er nog zitten.
Ik ben overigens wel een beetje ongesteld, maar zo weinig dat ik het niet erg vind dat ik het wel wordt. Enkele druppels per dag, op te vangen met een mini-inlegkruisje.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:01

nou, ze waren ook wel heel kort afgeknipt.
Mooi waardeloos, de ha kon er met het verwijderen geen grip op krijgen, zo kort waren de eindjes.
Moest ik speciaal daarvoor naar de gynaecoloog...
en weg was de no-claim teruggave van de ziektekosten

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:07

Nou, ik ga volgende week ook naar de dokter om dan door te verwezen worden naar de gyneacoloog. Ik ben de pil meer dan zat, ik had al vanaf dag 1 bijwerkingen, maar eigenlijk nooit over nagedacht. Ik heb gigantische stemmingswisselingen, minder zin in seks tijdens de 2e en 3e week, en in mijn stopweek en 1e week super veel zin. Ik wil of een lichtere pil, want de microgynon is ook al weer verouderd en anders de implanon. Spiraaltje is niks voor mij, want ik ben al gevoelig van binnen en ik weet zeker dat ik daar last van zal krijgen, het zelfde met de nuvaring. Ik ken maar 1 vriendin met een implanon, nog andere mensen?

Joleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 16:14

Pff, dag 1: Nuvaring er gelijk weer uitgehaald. Wat een *piep* ding. Gewoon maar weer de pil, al baal ik daar best van!

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:39

Joleen: wat was er zo erg aan? Ik vind het echt een leuk ding eigenlijk.

Humphrey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 18:42

Joleen schreef:
Pff, dag 1: Nuvaring er gelijk weer uitgehaald. Wat een *piep* ding. Gewoon maar weer de pil, al baal ik daar best van!

Tja, dit had ik nou ook. Ik hem em wel iets langer dan een dag geprobeerd, maar het probleem bij mij was dat ik veel meer last had van witverlies en nog zo'n paar lastige kleine dingetjes . Ik ben dus ook opnieuw op zoek, wil liever niet terug naar de pil omdat ik daar enorm huilerig en emotioneel van word. Dat was bij de Nuvaring dan ook het enige voordeel.

Heeft er hier iemand ervaring met zo'n anticonceptiepleister? Het lijkt me ongeveer hetzelfde principe als de nuvaring (minder hormonen, moeten niet door darm, niet elke dag aan denken). Alleen wel een raar idee dat zo'n pleistertje dan moet voorkomen dat je zwanger wordt ...