GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:48

Deertje schreef:
Er zou trouwens ook weer iets nieuws zijn. De nog sterkere versie van Tirzepadite, nl Retatrudite. Zou hetzelfde effect hebben dan Mounjaro, maar het metabolisme zou verhogen, en ook aan ververbranding doen blijkbaar. Maar ik denk enkel in Amerika te verkrijgen ofzo

Ja, klopt. Pakt naast GLP-1 en GIP ook Glucagon aan.

Het gaat elkaar allemaal heel snel opvolgen, er zijn nog veel meer middelen in ontwikkeling.

Koekie73

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 13:54

Ik hoorde trouwens in een NRC podcast iemand die maanden een GLP-1 had gebruikt en maanden na stoppen ook echt blijvend af was van dat stemmetje in haar hoofd. Dat vind ik wel bemoedigend.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:00

Daar hopen we op!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 14:43

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:12

Deertje schreef:
[quote="Suzanne F."

Komt vast ook wel een keer in Europa beschikbaar. Wauw, 26 kilo? In die 16 weken? Dat is echt bizar. Hoeveel moet je er nog?

Eigenlijk ben ik er. Maar ik wil graag nog wat extra eraf (kilo of 3) , voor wanneer ik er helemaal mee stop. Ik heb nog voor een half jaar spuiten, maar ik denk dat ik er binnenkort volledig mee stop, en als ik voel dat ik weer een paar kilo bijkom, ik dan weer een maandje spuit ofzo. Ik ga ze dan houden in tijden van nood, want ik denk dat het zeer moeilijk gaat worden voor mij, wanneer ik helemaal niets meer spuit

Ik denk dat het moeilijkste deel voor mij nu gaat beginnen, het gewicht behouden wat ik nu heb :)[/quote]

Waarom ga je niet microdosen dan?

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:34

Suzanne F. schreef:
Deertje schreef:
[quote="Suzanne F."

Komt vast ook wel een keer in Europa beschikbaar. Wauw, 26 kilo? In die 16 weken? Dat is echt bizar. Hoeveel moet je er nog?

Eigenlijk ben ik er. Maar ik wil graag nog wat extra eraf (kilo of 3) , voor wanneer ik er helemaal mee stop. Ik heb nog voor een half jaar spuiten, maar ik denk dat ik er binnenkort volledig mee stop, en als ik voel dat ik weer een paar kilo bijkom, ik dan weer een maandje spuit ofzo. Ik ga ze dan houden in tijden van nood, want ik denk dat het zeer moeilijk gaat worden voor mij, wanneer ik helemaal niets meer spuit

Ik denk dat het moeilijkste deel voor mij nu gaat beginnen, het gewicht behouden wat ik nu heb :)

Waarom ga je niet microdosen dan?[/quote]

ja, kan ook. Maar ik ben nog nooit boven 2.5mg gegaan. Dus ik kan mss inderdaad proberen om wekelijks 1.25 te nemen ofzo.. is ook een idee :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 15:57

Ja precies. En dan elke 2 weken.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 18:00

Koekie73 schreef:
Ik hoorde trouwens in een NRC podcast iemand die maanden een GLP-1 had gebruikt en maanden na stoppen ook echt blijvend af was van dat stemmetje in haar hoofd. Dat vind ik wel bemoedigend.

Ja die heb ik geliked zodat ik die morgen kan luisteren

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 20:22

fjordjes schreef:
Koekie73 schreef:

Ja die heb ik geliked zodat ik die morgen kan luisteren

Je maag krimpt ook als je tijden weinig eet. En misschien is de suikerverslaving ook weg door afkicken. Dat samen maakt het misschien dat je het toch vol kan houden zonder medicatie.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:42

Ben ik weer met m'n vragen ;)

Ik heb via Getwellis de hele vragenlijst ingevuld en ik zou uitkomen bij Ozempic, maar mijn voorkeur heeft Mounjaro, omdat daarbij het effect beter zou zijn en de bijwerkingen minder.

Mag je ook aangeven dat je liever een ander middel wil?

Ik heb de vragen op verschillende manieren ingevuld , puur om te kijken wanneer ze wel Mounjaro voor schrijven maar hoe je het ook invult, je komt op Ozempic uit.

Iemand hier die er ervaring mee heeft?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:55

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:10

karrij schreef:
Ben ik weer met m'n vragen ;)

Ik heb via Getwellis de hele vragenlijst ingevuld en ik zou uitkomen bij Ozempic, maar mijn voorkeur heeft Mounjaro, omdat daarbij het effect beter zou zijn en de bijwerkingen minder.

Mag je ook aangeven dat je liever een ander middel wil?

Ik heb de vragen op verschillende manieren ingevuld , puur om te kijken wanneer ze wel Mounjaro voor schrijven maar hoe je het ook invult, je komt op Ozempic uit.

Iemand hier die er ervaring mee heeft?

Ja dan scroll je naar beneden en kies je een andere. Bij mij was het andersom.
Ik wilde Ozempic, ik vond Mounjaro te duur en ik las iets over schildklier bij Mounjaro en dat vond ik voor mezelf niet oké.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:16

@Suzanne dat las ik ook. Moet even zoeken waar ook alweer.
Ik heb zelf de ziekte van Graves gehad en na behandeling met radioactief jodium werkt mijn schildkliier niet meer, dus mediatie. Wellis gaf wel aan dat ik de schildklierwaarden weer om de 6 weken moet laten prikken omdat ook Ozempic wat invloed kan hebben op de opname van het schildklierhormoon (de medicatie dan)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 12:57

Minder bijwerkingen met mounjaro is niet mijn ervaring bij patiënten met diabetes. De toevoeging van gip aan glp1 zorgt voor extra werking, maar wel ten koste van vaak meer gastro-intestinale klachten. Niet bij iedereen, maar minder bijwerkingen zou ik niet durven stellen.
In proefdieronderzoek is bij ratten schildklier carcinoom gezien in studies met hoge doseringen mounjaro, in mensen vooralsnog niet vastgesteld, maar lange termijn effect is niet 100% zeker.

Wij testen overigens niet routinematig schildklierfunctie tijdens behandeling, alleen als mensen klachten hebben van verminderde maagpassage checken we een keer of de medicatie voldoende wordt opgenomen. Zal naar aanleiding van dit topic eens checken hoe andere centra dat doen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 13:18

Mijn schildklier is vergroot, zit een goedaardige knobbel op. Werking was gewoon oké maar wilde risico niet nemen. En vond Mounjaro ook gewoon te duur. Daarbij ben ik niet obese en hoefde niet enorm veel gewicht kwijt. Ozempic bevalt mij uitermate goed. Voel me beter dan ooit tevoren eigenlijk. Wonderspul is het. Ben nu 8 weken bezig. Ik hoop met 4-6 weken mijn doel behaald te hebben. Dan ga ik afbouwen en misschien wel op een microdosering blijven.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:06

Je moet gewoon minder eten en meer bewegen.

Dit was één van de superintelligente opmerkingen die ik kreeg toen ik vertelde dat ik Ozempic (via Getwellis) wilde gaan gebruiken om te helpen afvallen.
Ik ben nooit te zwaar geweest en kon alles eten. Toen ging ik richting de overgang (waar ik nu nog steeds heel heftig inzit) en vlogen de kilo’s er aan. Ben in een jaar of 6 bijna 30 kilo aangekomen. Allerlei diëten, sporten, etc geprobeerd, maar viel nooit af, kwam alleen maar aan. Met intermittant fasting had ik het voor elkaar dat ik niet meer aankwam, maar afvallen? Nee.
Ik kon niet meer in de spiegel kijken, zo erg vond ik het dat ik zo dik was geworden. Ik kwam er ook achter hoe lelijk mensen kunnen doen.
Anyway, vorig jaar september na de vakantie begonnen en hieperdepiep, inmiddels tussen de 13 en 14kg eraf! Nooit de volledige dosis gespoten, een week of 20 op 0,5mg blijven hangen, omdat ik afviel en me prima voelde. Achteraf had ik langer op de startdosis van 0,25mg kunnen blijven, want het sloeg bij mij meteen super goed aan. Toen de 0,5mg niet echt resultaat meer gaf, naar de 0,75 gegaan, maar eigenlijk wilde ik dat liever niet. Dus rustig afgebouwd en nu ben ik tijdelijk Koos Ozempicloos. De bedoeling is dat ik over een week of 3 à 4 weer ga starten met 0,25mg en hopelijk weer net zoveel resultaat er van heb.

Ben wel benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het stoppen en weer starten en of dat dus ook werkt? Heb veel van het topic al gelezen, dus misschien is het al eens gevraagd, maar 62 pagina’s is best veel ;)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:38

@My_little_P dank voor het delen van jouw verhaal. Die reacties maken dat ik het ook niet bepaald deel dat ik met Ozempic ben begonnen. Ik merk in mijn omgeving dat er veel flauwe opmerkingen over worden gemaakt en dat mensen het niet goed genoeg begrijpen. Prima, dan houd ik het voor mezelf en deel ik het met mensen van wie ik verwacht dat ik er een normaal gesprek over kan hebben.

Ben jij ook misselijk geweest in het begin? Zo ja, hoe snel was dat over |o
Ik lees nu ook wel regelmatig dat mensen zeggen dat het voor hen niet heeft gewerkt. Dat verbaast me wel. Ik heb donderdag geprikt en merk nog niet perse iets van een voller gevoel. Ik merk vooral de misselijkheid en vermoeidheid en ik heb er best last van eigenlijk.

Normaal gesproken eet je al minder door misselijkheid. Ik ben ook door migraine wel eens misselijk en dan ga ik juist steeds wat eten om te proberen van die misselijkheid af te komen :+ Ik ben dus heel benieuwd of mensen dit herkennen; eerste dagen vooral bijwerkingen en dat het effect van Ozempic (vol gevoel, minder food noise (ervaar ik ook nog niet) tragere maaglediging) misschien later komt? Ben ik te ongeduldig wellicht?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 10:44

Op welke dosering ben je gestart?
Ik zou rustig afwachten tot je weer moet prikken en kijken of dat verschil maakt. :j
Sommige mensen merken pas na 4 weken effect van het middel, omdat je lichaam ook tijd nodig heeft om eraan te wennen.
Iedereen lichaam is anders, maar ik hoop voor je dat je bij de tweede keer prikken wel wat verschil merkt.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-25 11:03

Ik heb dan Mounjaro, maar na een dag of 2 merkte ik duidelijk dat het werkte.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:15

Nee, geen misselijkheid, wel een beetje opletten voor mij qua vezels e.d., want heeeel af toe ging de stoelgang wat moeizaam.
Ik merkte het ook meteen na de eerste prik en ben echt een hosanna-gebruiker. Zo blij dat ik ein-de-lijk afviel!

Niemand hier die al een keer heeft afgebouwd? Nou ja, als er niemand is, zal ik hier mijn ervaring wel delen.

Het is jammer dat mensen, niet gehinderd door enige kennis van zaken, gewoon gaan delen wat ze ‘vinden’. Ik ben vegetariër dus was al wel wat gewend. Als iemand de moeite heeft genomen zich ergens in te verdiepen, wil ik best in gesprek gaan, anders negeer ik de ongenuanceerde commentaren.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:31

Ik heb het inmiddels meerdere mensen verteld, maar nog geen rare reacties. Maar daar heb ik ook sch*t aan eigenlijk. Ik doe het voor mezelf en hopelijk kan ik het gebruik hiervan een beetje normaliseren.

Afgelopen week wat minder afgevallen dan anders. Heb soms ook teveel gegeten, dus daar wijt ik het dan aan. Vandaag voor het eerst opgehoogd naar 3,75 (45 klikjes met de 5 mg pen).
Helaas toch weer last van obstipatie. Gelijk maar laxeertabletjes ingenomen, dit zal vanavond wel loskomen. Dat is echt een bijwerking, naast dat ik het veel koud heb. Verder eigenlijk geen last van bijwerkingen.
Stand na 5 weken is -4,65 kg

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:21

My_Little_P schreef:
Je moet gewoon minder eten en meer bewegen.

Dit was één van de superintelligente opmerkingen die ik kreeg toen ik vertelde dat ik Ozempic (via Getwellis) wilde gaan gebruiken om te helpen afvallen.
Ik ben nooit te zwaar geweest en kon alles eten. Toen ging ik richting de overgang (waar ik nu nog steeds heel heftig inzit) en vlogen de kilo’s er aan. Ben in een jaar of 6 bijna 30 kilo aangekomen. Allerlei diëten, sporten, etc geprobeerd, maar viel nooit af, kwam alleen maar aan. Met intermittant fasting had ik het voor elkaar dat ik niet meer aankwam, maar afvallen? Nee.
Ik kon niet meer in de spiegel kijken, zo erg vond ik het dat ik zo dik was geworden. Ik kwam er ook achter hoe lelijk mensen kunnen doen.
Anyway, vorig jaar september na de vakantie begonnen en hieperdepiep, inmiddels tussen de 13 en 14kg eraf! Nooit de volledige dosis gespoten, een week of 20 op 0,5mg blijven hangen, omdat ik afviel en me prima voelde. Achteraf had ik langer op de startdosis van 0,25mg kunnen blijven, want het sloeg bij mij meteen super goed aan. Toen de 0,5mg niet echt resultaat meer gaf, naar de 0,75 gegaan, maar eigenlijk wilde ik dat liever niet. Dus rustig afgebouwd en nu ben ik tijdelijk Koos Ozempicloos. De bedoeling is dat ik over een week of 3 à 4 weer ga starten met 0,25mg en hopelijk weer net zoveel resultaat er van heb.

Ben wel benieuwd of iemand hier ervaring heeft met het stoppen en weer starten en of dat dus ook werkt? Heb veel van het topic al gelezen, dus misschien is het al eens gevraagd, maar 62 pagina’s is best veel ;)

Ik ben in november begonnen en inmiddels 14 kg kwijt. Ergens in jan ben ik een paar weken gestopt. Ik was 3 keer goed ziek geweest en had heel erg last van de bijwerkingen. De honger kwam gelijk terug. En de overgangs klachten ook. Vanaf het moment dat ik weer begon was het weg. Ook de bij werkingen. Momenteel zit ik op 0,75 en dat is voor mij nu echt wel de max. Merk dat ik de eerste dagen snel misselijk wordt wanneer ik te veel eet. Toen ik begon heb ik ook lang op de 0,25 gestaan. Eind feb naar 0,5 en sinds eind april naar 0,75.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 16:13

Wat goed om te horen! Mijn schoonzus was ook een poos gestopt en daar werkte het daarna niet meer kennelijk, dus daar maakte ik me zorgen over. We gaan het zien over een paar weken! Kan niet wachten, voel me er echt heel goed op.
Er was laatst ook een heel interessant artikel over Ozempic in de Volkskrant. De voordelen wegen écht wel op tegen de nadelen (bij normale werking natuurlijk). Ozempic is goed voor de alvleesklier, hart, nieren en de hersenen uit mijn hoofd. Mede ook omdat te zwaar zijn echt heel erg ongezond is (maar dát wisten wij al lang natuurlijk :D )
Artikel zit achter een betaalmuur helaas! Anders even Googlen op Ozempic en Volkskrant.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:00

My_Little_P schreef:
Wat goed om te horen! Mijn schoonzus was ook een poos gestopt en daar werkte het daarna niet meer kennelijk, dus daar maakte ik me zorgen over. We gaan het zien over een paar weken! Kan niet wachten, voel me er echt heel goed op.
Er was laatst ook een heel interessant artikel over Ozempic in de Volkskrant. De voordelen wegen écht wel op tegen de nadelen (bij normale werking natuurlijk). Ozempic is goed voor de alvleesklier, hart, nieren en de hersenen uit mijn hoofd. Mede ook omdat te zwaar zijn echt heel erg ongezond is (maar dát wisten wij al lang natuurlijk :D )
Artikel zit achter een betaalmuur helaas! Anders even Googlen op Ozempic en Volkskrant.

Heb je de link van het bericht? Ik kan die hier met link neerzetten zodat die iedereen kan lezen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 21:16