Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:34

Ik ben een ochtendloper. Als ik in de avond ga, slaap ik slechter/onrustiger.
Ik ontbijt altijd, op een lege maag val ik om. Letterlijk.

Vanmorgen op mijn nieuwe schoenen gelopen, ben er echt superblij mee *\o/*
Ze zitten en lopen echt heerlijk.

Afbeelding

Wilde een pyramideloopje doen;
7.30-6.45-6.00-6.30-7.00-7.30
Aardig gelukt, op de laatste 2 km na.

Afbeelding

Lekker gelopen wel.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:41

Gave schoenen, Goof! Mooie training!

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:45

Ik werk 's morgens, dus kan dan niet lopen. Ik slaap na het lopen vaak ook slechter, maar heb geen keus. Ik kan niet direct na het avondeten lopen helaas. Ik moet het echt even laten bezinken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:47

germie schreef:
Ik werk 's morgens, dus kan dan niet lopen. Ik slaap na het lopen vaak ook slechter, maar heb geen keus. Ik kan niet direct na het avondeten lopen helaas. Ik moet het echt even laten bezinken.

Je werkt toch niet 7 ochtenden in de week?
Op de dagen dat ik werk (ivm burn out is dat al even geleden :\ ) probeer ik direcr na werk, dus voor het avondeten te lopen. Dat vind ik veel fijner.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 11:14

Dat doe ik ook. Omkleden na het werk en meteen een rondje. Op vrije dagen langer en in de ochtend.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:44

Ik begin om 8u, loop daarvoor.

Na mn werk heb ik geen tijd.
Tenminste, als ik weer volle dagen ga werken niet. Dus dan maar ervoor. Is het nog relatief rustig overal. Lees: niet stervensdruk

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 11:47

Mooie schoenen!

Ik vertrek rond 8u naar werk, en loop 2-3x daarvoor. Begin dan 6:45, wel op lege maag.
Vind het lekkerder zo ‘s morgens, en ‘s avonds doe ik vaak m’n paard.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:42

Suliko, wat ontzettend mooi daar in de eiffel, genieten!!

Eef_Bam, over je slapende voet, zit je schoen misschien te strak ergens?

Danseresje, leuke uitdaging barefoot! Ik loop ook op minimalistische/barefoot schoenen, vind het altijd heerlijk om de grond onder me te voelen, vooral in het bos :D

Ik vind een banaan altijd perfect als pre-run snack, als ik echt een ontbijt neem dan voelt het vaak te zwaar op de maag tijdens het lopen :o
Ik ben totaal geen ochtendmens dus ik vind het altijd knap van de mensen die zo super vroeg eruit gaan!!

Gisteren naar het strand geweest en ook wezen hardlopen, veel leuker dan op de saaie wegen thuis :D Was uiteindelijk meer dan een half uur weg, maar het voelde maar als 10 minuten :')

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:44

EmmaVZ schreef:
Ik loop ook op minimalistische/barefoot schoenen, vind het altijd heerlijk om de grond onder me te voelen, vooral in het bos :D

Heb je daar dan ook voldoende demping mee?

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:54

Goof schreef:
EmmaVZ schreef:
Ik loop ook op minimalistische/barefoot schoenen, vind het altijd heerlijk om de grond onder me te voelen, vooral in het bos :D

Nee, zegmaar gewoon 0% demping, dus je spieren worden wat harder aan het werk gezet om dat op te vangen. Het switchen van normale schoenen naar barefoot vergt dus wel een rustige overgang, zodat je kan wennen aan het gebrek aan demping. Zelf vond ik normale schoenen met dikke zolen niet fijn lopen, heel instabiel, en het forceerde me in een hiellanding die ik van nature niet doe.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:03

Knap hoor. Ik ben zelf supergevoelig op mijn gewrichten en ben erg snel overbelast. Ik heb dus echt goede demping nodig.
Vind het knap dat jij zo kan lopen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:41

Ik zou het ook niet kunnen. Ben met demping al blessuregevoelig genoeg. :')

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:43

Mooie schoenen Goof! :D

Lekker naar het strand Emma, mooie dag voor. :P Barefoot vind ik knap van je, zou ik ook niet kunnen.

Zit te twijfelen om vandaag nog een rondje te lopen, maar kom net uit de nachtdienst dus ook wel moe. :') En ga vanavond een rondje skeeleren. Anders morgen maar weer rennen. :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:09

EmmaVZ schreef:
Goof schreef:

Nee, zegmaar gewoon 0% demping, dus je spieren worden wat harder aan het werk gezet om dat op te vangen. Het switchen van normale schoenen naar barefoot vergt dus wel een rustige overgang, zodat je kan wennen aan het gebrek aan demping. Zelf vond ik normale schoenen met dikke zolen niet fijn lopen, heel instabiel, en het forceerde me in een hiellanding die ik van nature niet doe.

Ik heb 1 paar barefootschoenen. Dit zou DE oplossing zijn bij een hielspoor. Tot een km of 3 wandelen loopt het best wel lekker, je voeten moeten er echt aan wennen, want elk steentje voel je. Wordt het meer, dan gaat het echt enorm pijn doen.
Dus er op hardlopen durf ik absoluut niet.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:24

Ieder zijn ding toch! :j En ik ben ook nog steeds blessuregevoelig maar dat heeft meer te maken met veel stress/slechte slaper en teveel te doen dan de schoenen denk ik :P

germie, lange wandelingen op asfalt gaat na een poos ook niet lekker voelen idd, je moet er idd echt aan wennen. Steentjes heb ik zelf niet enorm last van, ja je voelt ze wel maar ik vind het wel leuke feedback en variatie eigenlijk :D Ik heb ook gehoord dat het zou helpen bij hielspoor/plantar fasciitis, ik had er ooit last van en soms komt het weer boven drijven, maar ik denk niet dat het door de barefoot perse veel verbetert bij mij, het is voornamelijk overbelasting (na intense intervallen bijv).

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 19:40

Mbt het barefoot/minimalistisch: met het wandelen heeft het me super veel gebracht. Loop ten eerste zonder blaren, heel fijn :') . Daarnaast loop ik een stuk makkelijker en zijn alle gekke pijntjes en dingetjes die ik steeds vaker had, verleden tijd.
Op het model fivefingers waarop ik de vierdaagse loop, kan ik echt veel kilometers op asfalt lopen. Elfstedentocht, Nijmegen (zowel 50 als 40), stukken Pieterpad met een tas van 11kg (hele Pieterpad op fivefingers gelopen, maar had drie paar mee), Kennedymars (80km binnen 20 uur).
Voor meer oneffen terrein trek ik liever andere fivefingers aan.

Hoop dus ook dat het me veel meer plezier en uiteindelijk ook gemak gaat brengen met het hardlopen.

Heb me er goed over ingelezen en ga straks met een dunner zooltje op pad. Waarom? Omdat overal aangegeven wordt dat je anders gelijk afgestraft wordt. Dus heel erg op gevoel gaan lopen is wat ik ga doen!

Juist de schoenen en hun demping geven naar mijn idee toch vaak problemen. Zie dat ook bij het wandelen.... Je gaat je eigen vering in je gewrichten, spieren en pezen weer gebruiken en dan heb je alle hulpmiddeltjes in de schoenen niet nodig.
Heb overigens een filmpje gezien van een Barefootrunner en een reguliere hardloper. Bij die laatste zag je echt dat deze normaal op alle demping loopt. Techniek was ook echt heel anders.

Straks dus weer op pad voor les 2. Heel even mijn eten laten zakken :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 19:44

Ieder zijn ding.
Ik vind ze wel afgrijselijk lelijk, maar als het werkt voor jou is dat prima toch!
Mijn vriend en ik gaan morgenochtend een trailtje lopen. Weer rustig opbouwen na de vakantie.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:02

Supervixen schreef:
Ieder zijn ding.
Ik vind ze wel afgrijselijk lelijk, maar als het werkt voor jou is dat prima toch!
Mijn vriend en ik gaan morgenochtend een trailtje lopen. Weer rustig opbouwen na de vakantie.

Zeker ieder z'n ding Supervixen!

En lelijk? Ik vind ze juist heel leuk. Nog nooit zo hebberig geworden van schoenen _/-\o_ . Bovendien levert het vaak wel echt leuke praatjes op.
Zo maar eens omkleden en op pad gaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 20:10

Succes!

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 20:47

Bedankt voor de succeswens!

Ondertussen terug. Valt me totaal niet tegen. Ik schrik eigenlijk eerder dat mijn 2 minuten al weer klaar zijn en ik weer mag gaan wandelen :j

Qua getallen niet heel veel anders dan afgelopen maandag:
Afbeelding

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:57

Goed gedaan danseresje! Voor je het weet loop je al 5 minuten, en dan 10, en dan.. :D

Dit zijn trouwens mijn barefoot hardloopschoenen, wat meer schoen-lijkend dan de fivefingers.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:45

Hier ging gisteren de training die ik eigenlijk zou moeten doen volledig de mist in. Ik had dus de hoogtemeter calibratie voor een run aangezet. Maar dan krijg je dus ook niet meer te zien wat je moet doen met een training. Je hoort wel piepjes, maar knoppen tonen nog steeds niets. Ik ben 3 keer opnieuw begonnen, maar het ging gewoon niet, je weet niet waar je zit in de training. Je krijgt het scherm te zien wat je ziet als je geen suggestie doet en gewoon zelf zegt 'ik ga hardlopen'.
Dus toen maar zelf wat gedaan. Wel een 3km minder dan normaal met de training, maar ik baalde echt enorm. Kreeg het met lopen ook niet goed, en kreeg zelfs geen Garmin suggestie te zien.
En dat het dus wat korter werd ws puur omdat de motivatie toen weg was, het nog te warm was en ik zoals altijd enorm zweette, maar nu ergerde ik me er echt aan.
Ik heb nu hopelijk die calibratie uitgezet, maar kan niet zien of ik de trainingen terug heb zoals zou moeten. Als ik niet zie hoe ver ik nog moet of wat ik moet doen, dan ben je gewoon snel de tel kwijt.

Dus helaas, gisteren ging het absoluut niet zoals het moest.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 07:52

Hoe gaat het met je coach en met lopen op gevoel Germie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:45

Goof schreef:
Hoe gaat het met je coach en met lopen op gevoel Germie?

Niet. We gaan over 2 weken weer. Maar ik kan er tot nu toe helaas niets mee, ook al probeer ik het wel.
Een echt oordeel ga ik geven als het basisprogramma is afgerond, ik heb het betaald, dus maak het af. En hopelijk brengt het wat. Maar ik ben op dit moment met de trainingen maar weer gewoon bezig zoals ik denk dat het het beste werkt. Want dat voelt beter. Dat is ook lopen op gevoel natuurlijk. Maar dan is het niet geforceerd. Het is dus niet dat het hardlopen me makkelijker afgaat, eerder slechter de laatste 2 weken. Dat kan ook van het weer komen, want het is me gewoon te warm eigenlijk. Ik zweet altijd direct en dat prikt in de ogen e.d.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:09

EmmaVZ schreef:
Goed gedaan danseresje! Voor je het weet loop je al 5 minuten, en dan 10, en dan.. :D

Dit zijn trouwens mijn barefoot hardloopschoenen, wat meer schoen-lijkend dan de fivefingers.
[ [url=m/6rKLXx.png]Afbeelding[/url] ]

Oh zulke kende ik niet nee.
Ik ken vnml die teenschoenen :))

Hier vanochtend weer gelopen.
- 2 km inlopen
- 5x 1000m tempo, 2 minuten dribbel
- 1,5 km uitlopen

Vroeg vertrokken en gewoon weer eem vos gezien. <3 Niet zo dichtbij als zaterdag, maar zo leuk! In de 4,5 jaar dat ik hier woon nog nooit een gezien tot afgelopen week.

Verder was het vnml flink zweten. :))

Afbeelding

Afbeelding