Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:32

Goed bezig, Faringo en Imay!

Faringo
Berichten: 8329
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:22

Kuit voelt gelukkig een stuk beter dan gisteravond en vannacht, dus ik heb goede hoop. Verder ook geen spierpijn of zo. Morgenochtend zelf even een stukje op pad voor het werk.

Goed bezig Imay!

Ik heb van de dry needling voor m'n schouder trouwens een flink donkerblauw/paarse plek en die behandeling was ook wel zeer gevoelig. Fysio had al sorry gezegd toen ze zag dat het ontstond :'). Van de dry needling in m'n kuit een dag flink spierpijn gehad daarna een stuk beter (maar dus nog niet helemaal over die klacht).

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:55

Bedankt voor de felicitaties. Niet echt gevierd verder. Het was een 'gewone' woensdag. Wel wezen dippen en mijn schoonzusje wilde me toch even in het zonnetje zetten, dus mocht met een mooie verjaardagsjerp het water in. Er zijn foto's van, maar die bewaar ik voor mijn persoonlijke socials, er hoeft geen foto van mij in badpak op het world wide web voor iedereen om te zien O:) .

foxy80 schreef:
Heb trouwens in december in totaal maar 4 keer gelopen, zo geworsteld met mijn lijf na corona en het depressieve weer! Nu weer aan de slag met 2 keer lopen per week want ja, vroeg donker is nog een ding. Gisteren voor het eerst weer 7 km gelopen en opeens ging het gewoon goed, zonder inzinkingen en zeurende benen of lijf, echt blij met mijn (povere) 54'11". We zijn weer bezig en over dik 10 dagen loop ik de 10K met de Antwerp park run (we lopen oa door het Bosuil stadion, mijn CEO is fan haha). Ik kan dit. En ik kan stiekem ook niet wachten tot het zo ver is, na alle wanhoop van december.

Hoe gaan jullie eigenlijk om met het natte/koude/mistige/donkere van de wintermaanden? Houden jullie je vaste loopmomenten aan?


Wat goed dat je weer zo lekker op weg ben na zo'n vervelende periode. Die 10 gaat je makkelijk lukken!

Qua weer: ik houd ervan! Ik loop beter dan in de zomer. De maanden juli en augustus zijn mijn maanden waarin het moeilijk gaat. Wordt het boven de 25 graden, dan loop ik bijna niet. Juist dit koele, frisse, natte weer loopt zo lekker. En ik vind het heerlijk om in het donker te lopen. Niemand die je verder ziet (je loopt niet zo te kijk :o ) en terwijl iedereen lekker binnen zit, weet jij dat er een warme douche op je wacht en je daarna ook lekker voldaan op de bank mag zitten. Maar ik pas ook net als Dilan mijn route aan. Ga niet alleen over donkere, stille weggetjes lopen of door parkjes heen.

Dilan93 schreef:
Duke, gefeliciteerd!
Enne, als de RM in april door gaat, doe me dan even een pb. ;) ik kan dan toch niet lopen maar heb wel al ingeschreven

Oh, je heb echt een startnummer al! Nou, dan wil ik die eventueel wel overnemen tegen die tijd. ;) Mits alles doorgaat en ik blessurevrij blijf.

@SV: weer zo'n mooie foto over de heide... ik moet echt verhuizen. En prachtige afstand! En dan nog zo snel... ik ga niet zo snel hoor. :oo

@Poes: jij loopt dus voor het eten? Krijg je dan geen enorme honger? Ik moet dus echt eerst eten, even minimaal 1,5 uur laten zakken, en dan pas hardlopen. Dus in de avond ga ik pas vaak rond 20:00 uur. Ik probeer dan wel altijd met iemand af te spreken, anders is het op de bank blijven zitten ook best verleidelijk. Zeker met slecht weer.

@Winded: Iedere dag minimaal 1 mijl! En dat al 2 maanden lang! Wat knap! Ik heb vaker van de daily mile challenge gehoord, maar het lijkt mijn zo gedoe qua kleding. Beetje een praktisch probleem, maar ik was toch liever na ieder loopje mijn kleding, maar ik heb niet genoeg kleding om dagelijks te gaan hardlopen. Hoe doe je dat dan? Heb je veel kleding, of loop je dan meerdere dagen in dezelfde kleding?
En ook nog zo'n lange streak qua dagelijkse stappen!

Mijn doel is 10.000 dagelijks, maar ik haal dat maar 4x per week. Ik heb hele kantoordagen er tussen zitten en dan 's avonds nog de paarden verzorgen en zo'n dag maak ik niet genoeg stappen. Ik zou ook weleens zo'n doel willen hebben dat het mij een maand lukt, maar ik ben bang dat ik dan op zulke dagen heel onrustig word en dan persé nog moet gaan wandelen van mezelf, al is het 22 uur 's avonds. Dus uit zelfbescherming maar niet gaan proberen. :o

@Dilan: hart is goed en conditie perfect! Alleen bloedarmoede dus? Wat vind je zelf van die diagnose? Opgelucht of niet?

@Goof: lekker zo'n mijlpaal!

@Faringo: aansluiten bij een hardloopclub was mijn beste beslissing ooit, dus heel veel plezier! En succes met je kuit. Heb je al aan dry needling gedacht? Ik weet niet precies wat je hebt, maar als het spiergerelateerd is, kan dry needling erg helpen. Edit: ik lees dat je dat al doet. :+

@Goof en @Dilan: qua dry needling: ik heb praktisch nooit klachten erna. Masseert jullie fysio het nog wel na? Ik vind het zo'n uitkomst: i.p.v. weken niet kunnen hardlopen en meerdere sessies bij de fysio, kan ik nu vaak al na 2 dagen na de behandeling weer hardlopen.

Zo... jullie gaan weer hard. Zowel hier als in de groepsapp.

Mijn marathonschema is binnen en hangt prominent aan de koelkast. Vanavond gelijk starten. 12 km in duurlooptempo 2. Mijn hartslagzones zijn van 3 jaar geleden dus de trainer wil nog even een nieuwe hartslagtest doen zodat hij het schema kan aanpassen aan hartslagzones. Hij heeft nu maar in tempo's ingedeeld, maar beter is hartslagzones. Zaterdag 22 km duurloop in laag tempo.

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 10:01

Succes met je marathontraining!
Laat het tegen april maar weten of je wilt overnemen.

Fysio heeft bij mij wel nagemasseerd.

Faringo, fijn dat je kuit beter voelt :j

Faringo
Berichten: 8329
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:17

Ja bij mij ook massage achteraf.

Goede doel om voor te trainen Duke!

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:22

Duke succes met je marathonschema!

Ik ga mijn afstanden weer rustig uitbreiden, want hopelijk kan de Leersumseveld ultra doorgaan..
En anders loop ik zelf wel een marathon trail of ultratrail.

Helderder

Berichten: 10128
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:37

Supervixen schreef:
Poeh wat een berichten, gaat snel hier! Ik heb net een whats app groep aangemaakt, mijn telefoon deed moeilijk, dus het duurde even. Ik krijg alleen gaucho en memuska niet toegevoegd |o
Hopelijk lukt dat nog.

Wie verder aan wil sluiten, ook om gewoon te kletsen is welkom, pb dan je nummer even.

Ik heb vanmorgen 26.26km getraild en echt tientallen herten gezien en ook wat zwijnen.
Ging best lekker!

[ [url=m/cG19AW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een heerlijke foto's heb jij toch altijd! Precies wat hardlopen zo mooi maakt (prachtige omgeving en het ziet er zo makkelijk uit :D ). Kan zo op mijn visionboard, haha!

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 12:41

foxy80 schreef:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met het natte/koude/mistige/donkere van de wintermaanden? Houden jullie je vaste loopmomenten aan?


Ik loop meestal gewoon op mijn "normale" uur, en dat is 6u in de ochtend. Dan is het idd nog stikdonker maar ik heb een goed lampje gelukkig. Dankjewel Decathlon. :+
Bij uitzondering (lees: als ik vantevoren weet dat er een klant wegvalt) ga ik weleens overdag. En als m'n rug stom doet, zoals nu, kies ik soms voor de loopband om te kunnen stoppen als 't echt niet meer gaat.

Supervixen schreef:
Poeh wat een berichten, gaat snel hier! Ik heb net een whats app groep aangemaakt, mijn telefoon deed moeilijk, dus het duurde even. Ik krijg alleen gaucho en memuska niet toegevoegd |o
Hopelijk lukt dat nog.


Gelukt intussen dus!

poes schreef:
Memuska: zijn die routes niet uitgepijld?.


Jawel hoor. Maar dat is met menroutes ook en daar verdwaal ik ook. :+

Winged schreef:
Tempo maakt niet uit, zolang het maar elke dag minimaal 1 mijl is. Eigenlijk is het idee erachter eigenlijk dat het een gewoonte wordt. Na x-aantal dagen schijnt er iets in je hoofd te gebeuren waardoor iets normaal wordt om te doen. de challenge zelf was 38 dagen.


Hé leuk! Ik zit nu op dag 13, mss moet ik ook op een bepaald aantal proberen uit te komen!

Dilan93 schreef:
Nou, ik ben op de terugweg vanuit het ziekenhuis. Afspraak bij de cardioloog gehad.
Hart is in orde, conditie bovengemiddeld en heb bloedarmoede (blijkt uit laatste bloedafname van november)

Gelukkig dat je hart goedgekeurd is!!!
Wat moet je doen voor die bloedarmoede?

Goof schreef:
Ik ben superblij; heb vanmiddag mijn eerste echte 4 km gelopen en gehaald *\%/*

Super goed gedaan!

Kylan schreef:
Hier net twee korte stukjes gelopen. Eerst een kwartiertje samen met de hond, zodat ze gaat leren mee te gaan hardlopen en haar conditie kan opbouwen. Ze vond het leuk maar was nogal all over the place dus voor mij niet echt lekker lopen nog. Hond thuis afgezet en daarna nog even een kwartiertje zelf 'los' gelopen. Bij elkaar 5km :)


Met hond is leuk eens ze het kennen! Mijne snapt het intussen goed en kijkt heel boos als ik in hardloopkleren zonder hem buiten ga :+

Morris schreef:
Ik heb vandaag bloed laten prikken, jaarlijkse controle vanwege hoge bloeddruk icm medicijnen. De afspraak over de uitslagen heb ik over twee weken.


Hopelijk valt het mee!

Faringo schreef:
Ik heb van de dry needling voor m'n schouder trouwens een flink donkerblauw/paarse plek en die behandeling was ook wel zeer gevoelig. Fysio had al sorry gezegd toen ze zag dat het ontstond :'). Van de dry needling in m'n kuit een dag flink spierpijn gehad daarna een stuk beter (maar dus nog niet helemaal over die klacht).


Poeh, mooi aandenken!

Duke schreef:
Mijn marathonschema is binnen en hangt prominent aan de koelkast. Vanavond gelijk starten. 12 km in duurlooptempo 2. Mijn hartslagzones zijn van 3 jaar geleden dus de trainer wil nog even een nieuwe hartslagtest doen zodat hij het schema kan aanpassen aan hartslagzones. Hij heeft nu maar in tempo's ingedeeld, maar beter is hartslagzones. Zaterdag 22 km duurloop in laag tempo.


Succes en nog gefeliciteerd, had het even gemist :+

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 19:47

Wat. Gaan. Jullie. Hard!

Heb het gevoel dat ik heel veel gemist heb aan mooie rondjes, foto’s, de trail date (gaaaf!j, groepsapp, mooie berichten van al het herstel en opbouw geweld en een feestje van Duke!?

Oh en nog een mega sprint van 4 km van musli, hahaha! Jullie zijn niet te stoppen *\o/* En mega goed bezig allemaal. Sorry voor de radio stilte!


Ik ben dinsdag avond geboosterd en dacht nergens last van te hebben maar gisteren tijdens mijn pauze rondje moest ik 3 x stoppen. Hartslag sky high dus ik dacht echt “huh”


Vrijdag waag ik weer een poging, wat is het prachtig weer om te lopen deze week.
Herkent iemand dit na vaccinatie?

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 20:58

Nee, mijn hartslag was redelijk normaal met hardlopen van de week. Mijn rusthartslag is zelfs 8 slagen gedaald in de loop van de week (zondag geprikt).
Ben wel vermoeider dan normaal en drie dagen zere oksels gehad.

Mama3
Berichten: 1827
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:01

Ik zou het leuk vinden om jullie te ontmoeten en een rondje over de Veluwe te rennen.

Ik ben alleen in opbouw en loop nu 9 km, wat ik rustig wil opbouwen om niet weer in een blessure/loopdip te belanden.

Vandaar ook dat ik niet meer zo actief ben in het topic. En we zijn nu met zoveel, voor mij niet meer bij te houden.

Ik zal SV een pb sturen en tzt aansluiten. Mijn looptrainer geeft ook trailrun lessen, daar volg ik er daar een paar van en kan ik hopelijk een beetje met jullie mee.

Ik weet niet of onze tempo's een beetje bijelkaar liggen?

Ik loop nu 9 km in een uur, hopelijk straks weer vlotter als ik de overbodige kilo's kwijt ben ;)

Puera

Berichten: 8140
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:14

Goed bezig, Mama3! *\o/* Lekker blijven opbouwen. 9 km in een uur is hartstikke goed!

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 21:16

Mama3, mijn tempo ligt normaal ook rond de 9 á 10 kmh. We passen het tempo wel op elkaar aan :j

Maar voor mij is het sowieso wat onzeker, gezien ik nu maar 2 á 3 km mag hardlopen. Ik ga sowieso. Als het hardlopen niet lukt, dan wandel ik zelf (of met anderen die willen wandelen) verder :)

BB80, ik herken je klachten niet. Maar ik heb, op een beurse arm na, geen klachten gehad van de booster.

foxy80

Berichten: 8021
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:50

Ik loop 7.5 km per uur momenteel. Ik denk dat Dilan met me mee kan wandelen :')

Vandaag interval gelopen dat ging goed! Kon nu eindelijk mijn versnellingen stabieler houden qua tempo.

Bb80, tegen mij vertelden meerdere collega's dat booster met Moderna wel klachten geeft. Ben 2 u geleden zelf geprikt, we gaan het zien. Heb vooraf Dafalgan genomen en neem er weer 1 voor ik in bed kruip.

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:52

BB80 schreef:
Herkent iemand dit na vaccinatie?


Ik heb er 1 gehad: J&J.
Daarna hartslag met rare kuren, midden in de nacht wakker worden van hartslag > 190 en van die toestanden. Lang verhaal kort: ontstoken hartspier, verminderde longcapaciteit.
Je mag me pb'en moest het hele verhaal je interesseren.

Mama3 schreef:
Ik ben alleen in opbouw en loop nu 9 km, wat ik rustig wil opbouwen om niet weer in een blessure/loopdip te belanden.


Super goed bezig, is een prima tempo toch? We letten wel wat op elkaar neem ik aan.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 21:58

9 km in een uur is toch prima mama3! Het zou leuk zijn als je ook kan aansluiten. Qua tempo kunnen we ons aan elkaar aanpassen, of op een paar punten op elkaar wachten :)
Ik loop nu op lange afstanden rond de 7 minuten per km dus dat is 8,5 a 9 km/u.

BB80 apart zo'n booster reactie maar klinkt wel een beetje als een reactie zoals sommigen die na het doormaken van Covid hebben gehad. Ik heb geen last gehad van de booster, de dag er na heb ik gewoon 15km gelopen. Hopelijk is het morgen weer gewoon normaal bij je.

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 22:02

Het enige waar ik de dag later last van had, was een flinke inkakker halverwege de middag. Maar denk niet dat dit van de booster kwam, heb dat namelijk vaker.

Heb de dag na de booster niet hardgelopen, maar denk dat dat wel had gekund.
Heb van de vorige prikken ook geen last gehad en ben na die prikken wel de volgende dag gewoon gaan sporten.

Had een poosje geleden dat ik me de hele dag moe/lamlendig voelde, maar dat kan dus van de bloedarmoede zijn geweest.
Heb dat nu al een stuk minder.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:23

Voel mij verder gelukkig prima hoor dus morgen weer fris en fruitig voor rondje 3 deze week. Zal wel toeval zijn geweest. Goed bezig mama3! Lekker opweg met 9 km.

Jammer dat de trail date voor mij ook 1,5 uur rijden is... maar wil alles weten over jullie meeting en rondje samen.
Volgende keer in Noord Holland? :)*

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:29

Ps kamp van koningsbrugge maakt dat ik helemaal denk zit niet zo te piepen _/-\o_

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:31

Dan het liefst voor ik naar Apeldoorn verhuist ben :D ik vind de Duinen altijd wel erg mooi voor een trail run.

Ik heb gisteren uur gewandeld, geen last van been dus zaterdag maar weer eens stukje erbij hardlopen.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 22:55

Je zal maar gaan verhuizen naar Apeldoorn en omgeving! O:) #jaloers

Fijn dat je Texel blessure de goede kant op gaat Gaucho!

Sherivey
Berichten: 8841
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 23:33

Ik wil ook naar Apeldoorn of omgeving verhuizen :+

Lopen in Noord-Holland lijkt mij ook leuk :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 23:57

Duke: ik loop voor het eten ja. Nuja eigenlijk is het meer ‘direct na werk’. Eens ik stil val is het gedaan :D ik ging vroeger ook altijd na werk naar stal. En ja soms val ik echt om van de honger maar ik probeer dat wel te plannen. Ik eet graag veel avondeten, en ook graag laat. Dus in de ochtend kan ik lang zonder eten. Door alles beetje op te schuiven lukt het meestal prima.

Na avondeten lopen valt bijna altijd slecht hier, zelfs 2 u later. Kan dan erg misselijk worden.

Over moderna: ik ben er dus 3 keer mee geprikt. 2 keer een week en langer (!!) duizelig, misselijk, draaierig en erg moe en ellendig.
Derde keer op een zere arm na en moe in de ochtend niets last.

Overigens is myocarditis wel echt een risico e met dat vaccin. Ze raden sporten in de eerste dagen om die reden ook af. Ik ben 17 Km gaan lopen dus ja :+


Ik forceer me ook niet om elke dag 10.000 stappen te zetten maar probeer wel over het jaar heen mijn gemiddelde op 10.000 minstens per dag te houden. Vind ik fijner werken dan elke dag krampachtig moeten mijn stappen halen.

Morgen eerste etappe van Tour de Kempen. Heb een halve dag verlof genomen. Ik ben er klaar voor. Mocht het te guur/nat zijn ga ik de 11 doen maar normaal de 18. Heb er zin in!

gaucho

Berichten: 9633
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:29

Goedemorgen, ik wil morgen weer rustig beginnen met wat hardlopen maar vanmiddag booster prik, en daar was ik voorgaande keren echt goed beroerd van (Moderna).

Supervixen

Berichten: 13026
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 07:43

Misschien valt het mee deze keer.

Ik ga vanmiddag na het werk een rondje op de weg en morgen met mijn vriend een stukje trailen.