Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Hinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:13

Ik kom hier zo maar even binnen vallen, sorry daarvoor. Ik kolf fulltime sinds kort na de geboorte van mijn dochter. Ik ben nu bijna 17 maanden verder. Ik heb besloten te gaan stoppen met kolven, nu ik zwanger ben van ons derde kindje. Mijn dochter drinkt de melk niet meer graag. Nu ben ik zo ver dat ik nog maar een keer per dag kolf. Zou ik dit gewoon kunnen laten vallen of ga ik dan best eerst om de dag kolven?

Hommage

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:45

Even over de opbrengst, leuk die ml's maar hoeveel tijd zit er dan tussen de kolfbeurten? Dat maakt ook nog wel een verschil met vergelijken :D

Marrlinde silicone schilden voor de elvie lijkt me echt top!

Hinneke ik zou denk ik eerst even om de dag kolven en zien hoe dat gaat.. en dan eventueel helemaal stoppen als dat een keer of 2 goed is gegaan.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:46

Daar kom je alleen maar achter door het te proberen! Ik zou gewoon stoppen. Mocht je stuwing krijgen kun je altijd even de druk er af kolven.

Zelf ben ik met zwangerschap ook van de ene op de andere dag gestopt, er kwam toch al niet heel veel meer uit. Maar ik heb er geen klachten van gehad. Het was echt duidelijk klaar is klaar.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:50

Met alle slechte ervaringen over de elvie kolf weet ik meteen waarom bij een vriendin van mij de melk niet op gang wilde komen.

Blij dat ik hem niet gekocht heb.

Over de ml opbrengst.
Hier is dat maar 100 ml totaal per 3 uur.
Echter heeft dochter van 5.5 maand blijkbaar wel genoeg want ze is gewoon tevreden en meld zich elke 2.5 a 3 uur.

Zelf denk ik dat ik echt wel meer heb maar dat de kolf dat er niet uit krijgt.
Op zich geen drama,ik krijg nog net aan 1.5 fles bij elkaar elke dag als ik savonds ook nog even leeg kolf na het voeden.
En momenteel drinkt ze op de opvang of bij oma maar 1 flesje met het ritme wat we nu hebben.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:53

Elvie en de andere draadloze borstkolven zijn over het algemeen sowieso niet geschikt om de productie op gang te brengen en vaak ook niet geschikt voor fulltime kolven.

Kolf haalt er idd minder uit dan je eigen kindje eruit kan halen :j

Ik zit iedere drie uur rond de 140 milliliter overdag. Snachts richting de 200 ml. Met 5 uur ertussen snachts vaak 250.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 22:08

Zo dames wat een hoeveelheid ml! Ik kolf in de ochtend rond de 200ml ( na5 uur niet te hebben gevoed. In de middag rond de 100ml (3 uur erna). Ook toen ik ik sochtends om de 3 uur kolfde was de opbrengst hetzelfde (150-200ml en dan 3 uur later 100ml). Wel een zoontje die elke 3 uur kwam. In de nacht heeft hij tot 4 maanden door geslapen (vanaf 6 weken). Daarna kwam hij weer om de 3 uur. Nu slaapt hij regelmatig van 9-5.30 door. Oh en hij was redelijk groot/zwaar (+1lijn)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 00:03

Ik kolfde altijd makkelijk 120 minimaal per borst maar dat is toen ik ging kolven bij de oudste. Die was toen al ruim een jaar dus niet te vergelijken met mijn 5 maanden manneke nu. Met Elvie heb ik nu meestal ochtend 120/100 en middag 80/60. Welke meer opbrengt wisselt.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 07:29

Ik ben op veel dagen blij als ik meer dan 50ml kolf :+ dat is meestal van 1 borst, de andere wil niet aan de kolf (eerder wel momenteel niet). Gelukkig komt daar wel gewoon melk uit als de kleine drinkt.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:51

Even een vraagje aan de dames die een KMA dieet volgen...

Ik vermoed hier een (vertraagde) kma doordat M extreme krampen kan hebben, wat maar niet over lijkt te gaan. Het is echt extreem krijsen en volgens mijn moeder en schoonmoeder abnormaal voor enkel gewone krampjes. Zit hierdoor toch in de richting van KMA te denken.

Zou dit het kunnen zijn?
Hebben jullie nog tips wbt een KMA dieet? Ben wel gewend om dagelijks kaas te eten, een x aantal koekjes en zo'n 200ml melk voor in de havermout.. Het lijkt mij zo'n omschakeling.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 09:55

Melk in havermout gebruikte ik kokos drink of amandelmelk voor :j

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:33

Hommage schreef:
Even over de opbrengst, leuk die ml's maar hoeveel tijd zit er dan tussen de kolfbeurten? Dat maakt ook nog wel een verschil met vergelijken :D

Marrlinde silicone schilden voor de elvie lijkt me echt top!

Hinneke ik zou denk ik eerst even om de dag kolven en zien hoe dat gaat.. en dan eventueel helemaal stoppen als dat een keer of 2 goed is gegaan.

Vanmorgen weer gekolfd sinds een tijdje, gezien mn productie nu eindelijk wat gestabiliseerd is.

3u na de laatste voeding had ik 250ml uit 2 borsten.

_Anouck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:34

Amandelmelk van ah huismerk vind ik erg lekker voor in de havermout

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:41

Koekjes, punseli zijn erg lekker en die mogen wel! Soort stroopkoekjes. En sommige simpele koekjes. De app van AH is makkelijk om mee te filteren op prod zonder melk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:43

Zelf koekjes bakken :j kun je heel makkelijk de boter door margarine vervangen. Of kokosolie gebruiken, en dan havermoutkoekjes maken :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:52

Hommage check even mijn berichten via mijn profiel, heb er gisteren een berichtje over gepost in ander topic met mijn basis vervangers. :)

Nu met Elvie wel weer gewone opbrengst binnen 10 minuten... Ik snap er niks meer van. 130 links, rechts minstens 60 maar toen was de batterij leeg dus daar zit de andere motor nu nog even op. :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:12

Als je eenmaal de juiste vervangers hebt gevonden, die voor jou werken is het eigenlijk heel goed te doen, vind ik.

Alpro mild&creamy is een goede vervanger voor kwark en yoghurt. Ipv melk gebruik ik meestal amandelmelk, bijvoorbeeld voor havermout of pannenkoeken idd. Voor cappuccino/opgeschuimde melk is de Oatly barista een goede. Kaas kun je vervangen door oa Violife, maar die vind ik zelf vrij sterk van smaak, maar de structuur en consistentie is goed.

Koekjes/gebak: bitterkoekjes, punselies, oreo’s, goedkope cake (wel altijd even checken op het etiket), jumbo’s melkvrije kersenkruimelvlaai, HEMA’s melkvrije appelkruimelvlaai. En alles wat je zelf bakt met bijv blue band ipv roomboter.

Zeker de AH en de Jumbo hebben een goede filter op de website voor allergenen. En alles wat vegan is mag sowieso :j

Na 24-48 zou je de eerste verbeteringen kunnen merken, maar pas na 4 weken strikt volgen is het echt uit jullie beiden systemen en moet je dus de grootste verschillen gaan zien. Maar uit ervaring weet ik dat dat soms wel erg lastig is (zeker als er dan sprongetjes, tandjes, verkoudheden, etc tussendoor komen, want dan huilen ze natuurlijk ook weer meer, enz). Maar hou vol en probeer na een week of 12 eens te provoceren met een flesje BV uit de periode dat je nog wel melkproducten at, dan weet je het zo. (Ik raad af om te provoceren door zelf te eten, het duurt dan veel langer voordat het uit jullie systemen is, dus als je kindje reageert heb je er langer ellende van).

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:16

De kokosyoghurtjes van de Lidl zijn ook erg lekker, vind ik!
Ik maak havermoutpap met havermelk :+ veel haver in de ochtend. En dan wat lekkere dingen erdoorheen, kaneel, jam, pindakaas, appel, banaan, ...

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:45

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik hoop zo erg dat het geen kma is. Heb 7 liter melk in de vriezer liggen wat ik dan dus niet meer kan gebruiken.. -O-

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:47

Wauw, dat is een hoop! :wow: knap zeg!
En zelfs al is het kma, veruit het grootste deel van de kinderen groeit er met een jaar overheen. Dus dan zou je het eventueel dan nog kunnen geven, mits goed bewaard. Anders kun je het eventueel nog doneren, daar kun je een mama en kindje dolgelukkig mee maken. Maar ik zou nog niks wegdoen hoor!

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:19

Ik kolf nagenoeg fulltime, dus daardoor is het een stuk makkelijker om voorraad op te bouwen :)

Weggooien ga ik zeker niet doen! Anders inderdaad doneren, maak er dan graag iemand blij mee. Zou mooi zijn dat ze er overheen kan groeien mocht het zo zijn.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:44

Soms is het geen allergie maar intolerantie en dan kunnen ze er denk ik wel eerder vanaf zijn als de darmen rijpen. Ik heb ruim 4 maanden koemelk, soja en ei en pindakaas vrij gegeten. Daarna met melk uit de vriezer provoceren. Vervolgens steeds iets meer eten. Ik was van mijn dieet af toen hij ruim 7 maanden was. Hij had denk ik heel gevoelige darmen. Hij kreeg en krijgt nog steeds ondersteunend probiotica van Vitals. En nu gaat het erg goed. Hij is ruim een jaar en kan heerlijk eten.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:45

Je kan er ook crème van maken. Schijnt tegen nagenoeg alles te werken. Maargoed 7liter is dan alsnog veel :')

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:22

Ik kom ook zo even binnenvallen als dat mag.
Onze zoon is nu 10 dagen oud, met 37 wkn geboren middels een spoedkeizersnede. Borstvoeding leek goed te gaan in het zkh, alleen op de 3e dag (1e dag thuis) bleek hij toch meer dan 10% af te zijn gevallen (van 3235 naar 2840). Toen besloten dat ik alles zou kolven en met flesje zou geven, zodat we precies weten wat hij binnen krijgt. Gelukkig kwam hij redelijk goed aan, en eind van de kraamweek (gister) zat hij nog 155gr onder geboortegewicht.
Nu moet ik de borstvoeding weer gaan opbouwen, alleen merk dat ik zo onzeker ben of hij genoeg binnenkrijgt (net als de eerste dagen in het zkh). Zo heb ik net om 13u gevoed, daarna blijft hij maar zoeken. Opnieuw aanleggen resulteert niet in drinken, maar fronsen en wegduwen. Uiteindelijk zojuist toch wat gekolfde melk uit een flesje aangeboden, daar drinkt hij dan 30cc van en nu lijkt hij meer verzadigd. Maargoed 30cc is ook weer geen volledige voeding dus hij zal wel een groot deel uit de borst pakken?

Wat is nu wijsheid, gewoon borst aanbieden en daarna standaard flesje? Morgen komt het Consultatiebureau hier voor de intake en om te wegen dus ben ook erg benieuwd wat z'n gewicht doet. En wat hun tips zijn.

Ik heb ook een dochtertje, zij kwam 100gr per dag aan in de kraamweek dus daar was ik veel minder onzeker.

Ennnn ik zie nu dat hij 10 dagen oud is.. zou het een regeldag zijn? Onhandige combi wellicht met borstvoeding proberen op te bouwen :Y)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:37

Ik denk ook aan een regeldag/regeldagen. En dan zou ik vooral alles uit de borst aanboden. Dan gaat je productie als het goed is mee omhoog met zijn behoefte.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:43

Duc_je schreef:
Ik denk ook aan een regeldag/regeldagen. En dan zou ik vooral alles uit de borst aanboden. Dan gaat je productie als het goed is mee omhoog met zijn behoefte.

Ja alleen lastige dat hij dan dus weigert.. en ontevreden blijft. Maar ga idd wel proberen hele dag de borst aan te bieden, en dan maar heel vaak.