Citaat:
Het RIVM verwacht volgende week 60.000 vaccinaties te zetten, zei Jaap van Delden, programmadirecteur van het vaccinatieprogramma van het RIVM. In de opslag liggen nog zo'n 200.000 doses. Volgens Van Delden is het geen optie om al die vaccins ook te gebruiken, omdat mensen die een eerste dosis van het Pfizer/BioNTech-vaccin al hebben gehad ook moeten kunnen rekenen op de tweede dosis. Die is nodig voor optimale bescherming.
Het kan volgens hem wel zijn dat het kabinet besluit om "meer risico te nemen op voorraadbeheer" als het uit de hand loopt, waardoor in eerste instantie mogelijk maar één prik wordt gezet. "Wij zijn al aan het kijken: hoe krijgen we dit voor elkaar? Alleen de levering van vaccins is beperkend voor de snelheid van vaccinatie."
Van Delden zei tegen de Kamer ook dat het percentage vaccin dat wordt verspild vijf procent is. Eerder was berekend dat de zogenoemde spillage tussen de 10 en 20 procent zou liggen. Bij het vaccineren worden meer doses uit een flesje gehaald. Dat zou eerst vijf zijn, maar een paar dagen geleden werd besloten dat zes doses uit een flesje gehaald kunnen worden.
liveblog van NOS weer. Probleem zit dus echt in de voorraden en niet bij de GGD en wat ik vermoedde (dat ze niet door kunnen door de reservering op de vaccins door herhaalprik) lijkt dus idd te kloppen.
Een spillage van 5% is wel echt super, ik weet dat het in andere landen soms wel 30% is doordat Pfizer vaccins overal en nergens naartoe gebracht moeten worden. Die landen zitten nu waarschijnlijk ook wat lager als ze een extra dosis er uit halen, maar op die manier zou NL ook tussen de 10-20% hebben gezeten. Dan betaald het feit dat we wat later beginnen en een andere strategie hebben ingezet zich uiteindelijk behoorlijk uit in de hoeveelheid vaccins die we meer kunnen zetten.
60.000 medewerkers via de GGD en dan nog 15.000 in instellingen kom je op 75.000 mensen in een week, dus 150.000 vaccins, waarvan je de helft opslaat. Dat klopt wel ongeveer denk ik? Met 5% verlies heb je er 157.000 nodig. Ga je volgens mij redelijk gelijk op met je voorraad, zelfs iets harder dan je aanvoer.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-01-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt