Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:38

karuna schreef:
Meer centra is meer mensen kunnen erheen om te prikken. Niet iedereen heeft een auto. Zoals de testlocaties nu ik heb keuze uit 20, 21 of 25 km. De entplekken vanaf hier zoals ze nu zouden komen is 55 km of 50 km of 60 km. -O-

Ik ga ervan uit dat het een reden heeft dat prikken nog niet start terwijl de middelen er zijn al. Het zal geen makkelijke puzzel zijn

Maar op een gegeven moment gaan de huisartsen het doen toch? Dat lijkt me qua afstand te overzien. Desnoods met huisbezoek als iemand er echt niet heen kan komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:40

Het gaat om zorgpersoneel en dadelijk geloof ik de laatste gezonde groep, die gebruiken de prikcentra. De thuiswonenden gaan gewoon zoals de griepprik. Geloof de kleine verpleegtehuizen ook aan huis. Die hoeven niet te reizen

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:44

besita schreef:
Olympia schreef:
Dan snap ik helemaal niet meer waar het kabinet en ministerie van VSW mee bezig is hoor. Dan zouden ze die brieven voor ons als zorgmedewerkers gewoon kunnen versturen en hup doorprikken. Dag en nacht net zoals in Israel. En dan ben je er ook het snels vanaf ipv roepen dat de lockdown en avondklok en de hele mikmak. Prikken is denk ik waar je je focus op moet hebben.

Is bij ons net zo
Soms krojg je echt wel het gevoel dat ze de epidemie lekker lang in stand willen houden nog
Virologen die op tv verkondigen dat er geen paniek moet zijn want er liggen 80.000 vaccins in de diepvries ( prik ze dan verdorie )

dat we in februari waarschijnlijk een tekort aan 1 ml spuitjes gaan hebben ( hallelujah daar gaan we weer met de tekorten ..hoe moeilijk kan het zijn om genoeg spuiten te voorzien ,die hebben ook geen houdbaarheidsdatum )

Vaccinatiecentra zijn ze deze week beginnen opbouwen ( waarom kon dit niet 2 maanden geleden ,evenementensektor zit er toch werkloos bij ..geef die mensen daar de leiding in !)

Experten vragen om 40 centra te bouwen zodat heel de administratie erom heen vlekkeloos zou verlopen ,nee ze gaan er 120 bouwen

Tekorten spelen nog steeds. Geld dan niet meer voor de mondmaskers, maar ik merk op mijn werk dat er toch nog medische spullen te kort zijn.

Verder hebben de spuiten (die ik ken) gewoon een houbaarheid.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:50

verpleeghuizen worden op locatie geprikt, zorgmedewerkers en gezonde mensen in prikcentra (maar dan zullen er ook fors wat centra bij zijn gekomen ondertussen om de capaciteit hoog te houden), en iedereen met een medische indicatie en op leeftijd bij de huisarts. Intramurale bewoners die onder de huisarts vallen is me niet helemaal duidelijk, ik denk dat de huisarts daarbij in de instelling moet komen prikken oid. Onze artsen weigeren iig bewoners te prikken die niet van hun zijn.

Bij de huisarts zal ook nog een ding worden. Als zij ook iedereen 15 minuten onder controle moeten houden zoals de richtlijn is bij de vph, dan wordt dat voor iedereen een dubbel consult boeken. Dat gaat gruwelijk veel tijd kosten voor de huisartsen, ben erg benieuwd hoe dat in de praktijk gaat lopen. Wellicht is het bij de huisarts wel toegestaan straks dat de assistente toezicht houdt bijvoorbeeld en de huisarts door kan prikken.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-01-21 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:51

Ja ik hoorde dat veel onderzoek nu ook maar beperkt kan doorgaan omdat alles naar de testlabs moet

Edit: je hoeft toch niet 15 minuten in de spreekkamer te zitten? Ga maar gewoon een boekje lezen in de wachtkamer :))

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:53

Karuna, ik hoor net van de GGD dat de planning op dit moment zo is dat 60- uit de risico groep in februari worden geënt. Daar val jij toch ook onder?
Als alles ook daadwerkelijk gaat verlopen volgens planning vind ik dat hoopgevend nieuws *\o/*

Edit: de huisartsen weten overigens nog van niks >;)

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:55

De groep + 60 thuiswonend is iets naar voren gehaald, die mogen een maand eerder.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:55

Magrathea schreef:
Ja ik hoorde dat veel onderzoek nu ook maar beperkt kan doorgaan omdat alles naar de testlabs moet

Edit: je hoeft toch niet 15 minuten in de spreekkamer te zitten? Ga maar gewoon een boekje lezen in de wachtkamer :))

In de verpleeghuizen moeten de artsen 15 minuten aanwezig zijn en mogen ook niks anders doen in die tijd blijkbaar. Itt de griepprik, waar ze alleen beschikbaar moeten zijn, in de buurt. Dus als dat voor de HA ook geldt is dat nog wel een uitdaging denk ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:57

Wanneer de vaccinatie hier net zo gaat als met de griepprik dan doen ze dat in een centrum met veel ruimte en op alfabetische volgorde. Was dit jaar uitstekend geregeld bij onze praktijk. In een paar uur iedereen gevaccineerd zonder dat er rijen waren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:58

Nikass schreef:
Karuna, ik hoor net van de GGD dat de planning op dit moment zo is dat 60- uit de risico groep in februari worden geënt. Daar val jij toch ook onder?
Als alles ook daadwerkelijk gaat verlopen volgens planning vind ik dat hoopgevend nieuws *\o/*

Oh dat zou fijn zijn. :j Maar aangezien het zo blijft wisselen wacht ik af voor ik echt blij wordt. We zouden ook al eens eind januari zijn en maart. :') tot die tijd en daarna ook voorlopig ben ik akelig voorzichtig.

Ben benieuwd wanneer mijn vader aan de beurt is die groep schiet ook alle kanten op, thuis medische problemen en bijna 87. Zijn vriendin 90 thuis maar kerngezond.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:00

bigone schreef:
De groep + 60 thuiswonend is iets naar voren gehaald, die mogen een maand eerder.

Fijn! Hopelijk gaan we hierdoor echt effect zien.

Ik zie wel wanneer ik mag als de brief in de bus valt. Meer dan wachten kan je niet doen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:00

bigone schreef:
Wanneer de vaccinatie hier net zo gaat als met de griepprik dan doen ze dat in een centrum met veel ruimte en op alfabetische volgorde. Was dit jaar uitstekend geregeld bij onze praktijk. In een paar uur iedereen gevaccineerd zonder dat er rijen waren.

maar in de verpleeghuizen mag dat dus niet, door de allergische reacties die er zijn geweest. Mogelijk dat dat bij een ander vaccin andere regels oplevert, maar als die regels doorgetrokken worden naar de HA wordt het een stuk ingewikkelder en moet er meer toezicht zijn. Ik hoop dat het meevalt.

Nikass schreef:

Zolang de huisartsen niet weten welk vaccin ze krijgen is het lastig info geven. Wij krijgen als verpleeghuizen ook nu pas onze informatie, terwijl we heel binnenkort moeten gaan beginnen. De info is er gewoon niet eerder.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:14

Tja. Er is ook gewoon heel veel onzekerheid. Ik denk dat de overdaad aan informatie er ook gewoon voor zorgt dat het nu allemaal zo rommelig lijkt: wie weet wat er allemaal gebeurt voordat jij je griepprik krijgt, maar daar merk je niks van want daar is geen NOS liveblog over :))
Daarnaast, iemand zei het al, vaccins zijn geen vandaag besteld morgen in huis producten. Het is echt wel wat ingewikkelder dan een batch witte bolletjes bij de supermarkten verspreiden. Heb het idee dat daar soms wat te makkelijk over gedacht wordt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:16

Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk gevaccineerd?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:24

Magrathea schreef:
Tja. Er is ook gewoon heel veel onzekerheid. Ik denk dat de overdaad aan informatie er ook gewoon voor zorgt dat het nu allemaal zo rommelig lijkt: wie weet wat er allemaal gebeurt voordat jij je griepprik krijgt, maar daar merk je niks van want daar is geen NOS liveblog over :))
Daarnaast, iemand zei het al, vaccins zijn geen vandaag besteld morgen in huis producten. Het is echt wel wat ingewikkelder dan een batch witte bolletjes bij de supermarkten verspreiden. Heb het idee dat daar soms wat te makkelijk over gedacht wordt.

hard lachen hierom :+ :D

sureido schreef:
Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk gevaccineerd?

Ik kan het niet goed terugvinden. Ourworldindata heeft het over 45.000 mensen met een groei van 10.000 per dag, maar ik kan niet goed vinden waar zij zich op baseren en of dat daadwerkelijk de laatste cijfers zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:28

secricible schreef:
In deze tijd van schaarste zorgt schuiven er altijd voor dat een andere groep later wordt. Als ik het artikel vd telegraaf mag geloven valt het uiteindelijk dus wel mee hoe ver de groep zorgmedewerkers naar achteren wordt geschoven, maar dat is afwachten. Persoonlijk heb ik liever dat de bewoners zelf hun vaccin krijgen dan de medewerkers er omheen moet ik zeggen. En probeer ik toch te vertrouwen dat als dit soort dingen op advies van de gezondheidsraad gebeuren dat we daar op moeten vertrouwen en dat het op de lange termijn de beste oplossing is.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe ze dit logistiek technisch voor zich gaan zien, dan moeten de zkh haast wel een grote rol gaan spelen in distributie en daar ben ik niet zo heel erg voorstander van, dat constante gerommel met die tussenstationnetjes voor de vaccins.

Jouw linkje gaat over vaccineren op Curaçao.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:31

komt doordat het uit de livestream kwam van telegraaf, dus daar staat nu weer wat anders :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:52

Om het spannend te houden :P

Ik hou wel de livestream van de beroepsorganisatie in de gaten. Die zijn hard aan het lobbyen nu.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 12:55

bij mij zit hij er inmiddels in, ik werk in de zorg in een ziekenhuis op de covid afdeling en ik was eerst sceptisch.. ik heb het vermoeden dat ik in de eerste golf de corona heb doorgemaakt echter werd er toen nog niet getest enkel als je uit risico gebied kwam of bewezen in aanraking was gekomen met corona. mbt het vaccin dacht ik.. waarom vaccineren en me niet testen of ik antistoffen heb.. ik kreeg als antwoord het kan geen kwaad je geheugencellen worden weer aan het werk gezet... ik dacht.. ik werk op de corona.. de hele dag vliegt het virus me om de oren.. zijn mijn geheugencellen al niet volop aan het werk.. maar goed om een lang verhaal kort te maken.. in problemen op langer termijn geloof ik niet.. en ik heb hem nu genomen omdat ik dus niet bewezen corona heb gehad en er inmiddels al weer 20 collega s om me heen ziek zijn geweest vanaf oktober.. en sommige hebben nog steeds klachten van vermoeidheid en kortademigheid.. dus ja hij zit erin.. het viel me alles mee.. de eerste twee dagen stijve arm en een beetje hangerig gevoel.. nu weer fit.. over drie weken de volgende.. kom maar op..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:27

Citaat:
Het RIVM verwacht volgende week 60.000 vaccinaties te zetten, zei Jaap van Delden, programmadirecteur van het vaccinatieprogramma van het RIVM. In de opslag liggen nog zo'n 200.000 doses. Volgens Van Delden is het geen optie om al die vaccins ook te gebruiken, omdat mensen die een eerste dosis van het Pfizer/BioNTech-vaccin al hebben gehad ook moeten kunnen rekenen op de tweede dosis. Die is nodig voor optimale bescherming.

Het kan volgens hem wel zijn dat het kabinet besluit om "meer risico te nemen op voorraadbeheer" als het uit de hand loopt, waardoor in eerste instantie mogelijk maar één prik wordt gezet. "Wij zijn al aan het kijken: hoe krijgen we dit voor elkaar? Alleen de levering van vaccins is beperkend voor de snelheid van vaccinatie."

Van Delden zei tegen de Kamer ook dat het percentage vaccin dat wordt verspild vijf procent is. Eerder was berekend dat de zogenoemde spillage tussen de 10 en 20 procent zou liggen. Bij het vaccineren worden meer doses uit een flesje gehaald. Dat zou eerst vijf zijn, maar een paar dagen geleden werd besloten dat zes doses uit een flesje gehaald kunnen worden.

liveblog van NOS weer. Probleem zit dus echt in de voorraden en niet bij de GGD en wat ik vermoedde (dat ze niet door kunnen door de reservering op de vaccins door herhaalprik) lijkt dus idd te kloppen.

Een spillage van 5% is wel echt super, ik weet dat het in andere landen soms wel 30% is doordat Pfizer vaccins overal en nergens naartoe gebracht moeten worden. Die landen zitten nu waarschijnlijk ook wat lager als ze een extra dosis er uit halen, maar op die manier zou NL ook tussen de 10-20% hebben gezeten. Dan betaald het feit dat we wat later beginnen en een andere strategie hebben ingezet zich uiteindelijk behoorlijk uit in de hoeveelheid vaccins die we meer kunnen zetten.

60.000 medewerkers via de GGD en dan nog 15.000 in instellingen kom je op 75.000 mensen in een week, dus 150.000 vaccins, waarvan je de helft opslaat. Dat klopt wel ongeveer denk ik? Met 5% verlies heb je er 157.000 nodig. Ga je volgens mij redelijk gelijk op met je voorraad, zelfs iets harder dan je aanvoer.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-01-21 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:47

Ik zou idd gaan voor wel iedereen die nu de 1e prik gehad heeft de 2e dosis ook binnen de termijn van 3 a 4 weken te geven. Anders is de werking toch minder. Het is gewoon afwachten wanneerer weer geleverd wordt. Dat snap ik ook wel. Ik snap alleen niet waarom de planning steeds verandert.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:51

SusanH schreef:
Ik zou idd gaan voor wel iedereen die nu de 1e prik gehad heeft de 2e dosis ook binnen de termijn van 3 a 4 weken te geven. Anders is de werking toch minder. Het is gewoon afwachten wanneerer weer geleverd wordt. Dat snap ik ook wel. Ik snap alleen niet waarom de planning steeds verandert.

Omdat het poldermodel ook nadelen heeft. Alle belangenorganisaties hangen aan de bel waarom zij ook belangrijk(er) zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:52

SusanH schreef:

Ja inderdaad. Zorg dat de mensen die gevaccineerd worden, hiermee ook zo goed als mogelijk beschermd worden. En niet die 2e ineens uit gaan stellen. Er zullen mensen zijn die hem misschien helemaal niet meer halen. En het geeft dan misschien ook een vertekend beeld in hoe effectief een vaccinatie is.

Mijn 2e vaccinatie staat al gepland. Ik neem aan dat deze ook gewoon door zal gaan. Bij mij is het exact 3 weken dat er tussen zit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 15:04

Ik zou een aantal van de ziekenhuismedewerkers die nu al het eerste vaccin hebben gehad testen op antistoffen, na een week, na twee weken en na drie weken. Blijkt bij 9 van de 10 het aantal antistoffen op bvb 75 % te zitten dan volgen, een groep die de tweede krijgt en een aantal die later gevaccineerd worden.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 17:01

tamary schreef:
SusanH schreef:

Omdat het poldermodel ook nadelen heeft. Alle belangenorganisaties hangen aan de bel waarom zij ook belangrijk(er) zijn.

Dat klopt. Helaas vindt men de gehandicaptenzorg niet zo belangrijk. En wij roepen ook nooit hard.