De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:46

Mwa gister in de supermarkt had ik toch graag gehad dat mensen en kinderen waren thuisgebleven. Het is dat mijn wc papier opwas en ik wel door moest. Maar het aantal mensen dat rondsnotterde hoestte zonder iets voor de mond te houden. Brr Een kindje met snotklodders aan de neus die met diezelfde snothanden echt overal aanzat. En probeerde ook bij iedereen in de mandjes te graaien, ik was net op tijd om weg te komen want de snothand was al akelig dichtbij. Dat vind ik gewoon onsmakelijk en onbegrijpelijk. De zelfscanners vol met geen idee wat. Al hoestend alle groente betasten voor je een krop sla pakt enz. %) :r -:(- een van de medewerkers kon zelfs een tijdschrift weghalen omdat het kind er snot op geveegd had 8)7

elnienjo

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:48

Ik loop met 'n grote boog om hoestende/snotterende mensen heen en als ik thuiskom was ik eerst mijn handen na het boodschappen doen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:49

Ik maak me meer zorgen om wat mensen uit paniek doen dan het virus zelf. En ik neem het virus serieus, ik hoop oprecht dat het niet degene gaat raken die mij dierbaar zijn en kwetsbaarder. En ik zal heus willen meewerken aan maatregelen, alles wat haalbaar is, zeker als de uitbraak er echt is.Echter kan ik bv ook niet voor elke snotvalling die ik heb mijn baas gaan bellen om thuis te blijven, dan neem ik beter de hele winter gewoon direct vrijaf. Terwijl ik perfect Coronavirus zou kunnen hebben.
Maar ik hoop dat het niet zover komt dat ik lege winkelrekken tegenkom of geen medicatie voorhanden omdat mensen als een bezetene gaan hamsteren, en dan vooral voor mijn kind. In het uiterste doemscenario dan wel. Ergens denk ik ook dat ik zeker maatregelen neem om mijn meest kwetsbaren te beschermen, maar ik geloof ook dat de kans nu eenmaal groot is dat ik het kan oplopen, en dat ik alleen maar kan hopen dat het gaat meevallen voor mij en mijn familie.

Ik sprak met een bevriende huisarts gisteren die zich wel zorgen maakte. Maar dat is logisch, zij heeft een jong gezin en zij heeft geen keuze dan in de frontlinie te staan als het uitbreekt. Ze zei dat ze met mondkapjes wilde beginnen werken, alleen...er zijn geen mondkapjes meer. Blijkbaar worden er geen kapjes apart gehouden voor medisch en ander belangrijk personeel in tijden van nood. En dat vind ik wel schandalig. Ze zouden voor zulke tijden zeker mondkapjes apart moeten hebben voor mensen die het écht nodig hebben. Er is sprake van een bestelling maar tot die tussentijd heeft ze dus geen keuze dan onbeschermd patiënten te ontvangen.

Gisteren ook nog een nuancering gehoord op de radio van een professor: het is dat labotechnieken de laatste 20-30 jaar zo verbeterd zijn, dat we dit virus ontdekt hebben en een nieuwe naam hebben gegeven. Moest dit virus 30 jaar geleden zijn uitgebroken, dan was al die paniek er niet geweest. Dan hadden we gewoon gezegd "verdikke, de griep is dit jaar wel ècht hevig tegekeer gegaan."

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:49

karuna schreef:
Mwa gister in de supermarkt had ik toch graag gehad dat mensen en kinderen waren thuisgebleven. Het is dat mijn wc papier opwas en ik wel door moest. Maar het aantal mensen dat rondsnotterde hoestte zonder iets voor de mond te houden. Brr Een kindje met snotklodders aan de neus die met diezelfde snothanden ecnt overal aanzat. En probeerde ook bij iedereen in de mandjes te graaien, ik was net op tijd om weg te komen want de snothand was al akelig dichtbij. Dat vind ik gewoon onsmakelijk en onbegrijpelijk. De zelfscanners vol met geen idee wat. Al hoestend alle groente betasten voor je een krop sla pakt enz. %) :r -:(-

Heb je dat niet ook bij een normale griep epidemie ? Want niet alles ondersnotteren vind ik normaal ook niet echt lekker ..
Je kan mensen als ze verkouden zijn nou eenmaal niet verplichten om thuis te blijven ... ook niet met corona.Zeker als ze geen koorts hebben. Zullen ze blij met mij zijn op mijn werk zeg..

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:50

Ik vind het trouwens ook best onhygienisch dat je die broodjes tegenwoordig zelf kan pakken en dat die gewoon op hoesthoogte open en bloot in de winkel liggen. Ja, ze willen natuurlijk bezuinigen op personeel die anders netjes voor je inpakt, maar misschien toch beter om dit systeem weer 'ns opnieuw te evalueren.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:51

germie schreef:
Het enige advies is: handen wassen, probeer in een elleboog te niezen, en gebruik van papieren zakdoekjes als je snotterig bent.

Oohh ok, ik heb altijd gedacht dat je dit ook al onzin vond, en dat vond ik wel wat aso van je inderdaad. Ik ben blij dat dat meevalt :D

germie schreef:
Er is geen advies binnen blijven als je verkouden bent, niet met het ov te reizen, niet samen te schoenen en er is ook geen advies om te hamsteren. En als je dus gewoon je ding doet, dan hou je ook gewoon rekening met anderen.

Dit klopt ook, en ben ik met je eens. BEHALVE als je in de directe omgeving bent geweest van een besmettingshaard, of als je meer dan wat snotterig bent en bv griep hebt want dan hoor je toch echt gewoon in je bed thuis.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 11:54

Lena maakt niet uit waarom je snottert maar houdt het bij je. Het valt me altijd op al. Niezen en dan je hand niet afvegen. Omdat ik zo snel iets oppik ben ik een zeikerd met handen wassen, mensen ontlopen, deurklinken niet vastpakken enz. Maar ja pincode moest toch ingetoets worden. Gelukkig had ik een nieuw geopende kassa van die dag.

Maar gister was extremer dan ik ooit meegemaakt heb. Nu was het goddank niet mijn gebruikelijke supermarkt. Maar onderweg bedacht ik o ja wc papier en ben de eerste beste supermarkt ingedoken.

Inmiddels denemarken en meer landen en aantal besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe ze er aan gekomen zijn

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:05

ik denk dat je er niet aan ontkomt. Als ik zie hoeveel mensen snotteren en hoesten. hoe kun je snotteren en hoesten bij je houden. Ik doe mijn best om teh oesten/niezen in mn elleboog. Helaas heb ik alleen van kinds af aan geleerd hand voor je mond als je hoest, dus 6/10x mislukt dat. Ik kan schijnheilig doen en zeggen dat ik heel vaak mn handen was, maar als dat gebeurd alleen na toiletbezoek en dan doe ik het vast niet goed maar ff roetsrats.

Daar ben ik me nu bewuster van dus probeer dat te veranderen, maar ik heb ook het gevoel dat je er niet aan ontkomt. Gebeurd het niet in de super markt, dan wel op de medicijnenafdeleing van de trekpleister. Gebeurd het niet in de bus, dan wel in de rij voor e kassa. Tja als Corona er niet was geweest was men nu druk over een griepepidemie. Het enige wat je kan doen om zelf niet ziek te worden is jezelf opsluiten in je huis en hopen dat er niemand aanbelt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:08

Sintara schreef:
germie schreef:
Het enige advies is: handen wassen, probeer in een elleboog te niezen, en gebruik van papieren zakdoekjes als je snotterig bent.

Oohh ok, ik heb altijd gedacht dat je dit ook al onzin vond, en dat vond ik wel wat aso van je inderdaad. Ik ben blij dat dat meevalt :D

germie schreef:
Er is geen advies binnen blijven als je verkouden bent, niet met het ov te reizen, niet samen te schoenen en er is ook geen advies om te hamsteren. En als je dus gewoon je ding doet, dan hou je ook gewoon rekening met anderen.

Dit klopt ook, en ben ik met je eens. BEHALVE als je in de directe omgeving bent geweest van een besmettingshaard, of als je meer dan wat snotterig bent en bv griep hebt want dan hoor je toch echt gewoon in je bed thuis.

Totdat je alleen woont en op zondag niet aan ziet komen dat je op maandag met 39+ graden koorts thuiskomt van je werk.

Dan kan het wel eens zo zijn dat tegen de tijd dat het donderdag is, je jezelf met de allergrootste moeite naar de supermarkt moet slepen omdat er geen eten meer in huis is.

Kan je vertellen dat dat echt geen pretje is!

Niet zomaar oordelen over anderen of ze wel of niet het recht hebben om in de supermarkt what so ever rond te lopen.

Hetzelfde geld voor reizen in het ov. Als je zo ziek bent dat fietsen geen optie meer is... En je tóch wel graag even naar de huisartsen post gaat voor wat sterkere medicijnen... Dan ga ik gewoon met het ov hoor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:09

Snotteren en verkouden zijn wordt nu ineens tot melaatsheid gerekend?

Wat is er anders aan dat gesnotter en geproest t.o.v. een jaar geleden? Toen deden mensen hetzelfde. Je kunt het smerig vinden, maar ik denk dat je niet voor je lol steeds je neus opsnuift om het binnen te houden. Ja, je kunt best er om denken waar je je snot laat, maar om nu iemand met snot uit de weg te gaan komt eerder over als paniek en smetvrees dan met realiteitszin.
En ja, ik vind het ook goor. Maar ik denk dat 80% met dit weer wel iets snottert. Maar ze zijn niet ziek.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-02-20 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:12

Dat hele boodschappen doen ging over iemand die bijna elke dag gaat en dat ook als ze ziek is en corona daar niks aan gaat veranderen. En dat risicogroepen zelf maar moeten laten thuisbezorgen.

Niks mis met veel boodschappen doen, maar wel als je ziek bent, vind ik. Op dat moment vast houden aan 4 keer per week ipv halen wat je nodig hebt om ziekte door te komen. Dan snap ik wel waarom mensen in quarantaine moeten als er dus ook mensen zijn die geen aanpassingen willen doen.

Aan de andere kant, als ik ziek ben kan ik niet eens naar de winkel of huisarts. Ik ben dan al blij als ik de bank red.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:13

mvdende schreef:
Totdat je alleen woont en op zondag niet aan ziet komen dat je op maandag met 39+ graden koorts thuiskomt van je werk.

Dan kan het wel eens zo zijn dat tegen de tijd dat het donderdag is, je jezelf met de allergrootste moeite naar de supermarkt moet slepen omdat er geen eten meer in huis is.

Kan je vertellen dat dat echt geen pretje is!

Niet zomaar oordelen over anderen of ze wel of niet het recht hebben om in de supermarkt what so ever rond te lopen.

Hetzelfde geld voor reizen in het ov. Als je zo ziek bent dat fietsen geen optie meer is... En je tóch wel graag even naar de huisartsen post gaat voor wat sterkere medicijnen... Dan ga ik gewoon met het ov hoor.

In zo'n geval kun je altijd aan je buren vragen even wat voor je mee te brengen natuurlijk. De huisarts kun je bellen ipv in de wachtkamer te gaan zitten en daar mensen te besmetten. En de apotheek levert desnoods ook aan huis.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:14

Dat je buren vragen is ook niet altijd te doen hoor. Soms heb je geen buren of hele oude buren die zelf ook al thuis laten bezorgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:15

de huisartsen zien je aankomen, als iedereen met griep nu gaat bellen, die kunnen dat toch ook niet behappen en je kan toch ook niet iedereen in nederland met griep op corona gaan testen nu

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:16

Afbeelding

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:24

MyWishMax schreef:
Dat hele boodschappen doen ging over iemand die bijna elke dag gaat en dat ook als ze ziek is en corona daar niks aan gaat veranderen. En dat risicogroepen zelf maar moeten laten thuisbezorgen.

Niks mis met veel boodschappen doen, maar wel als je ziek bent, vind ik. Op dat moment vast houden aan 4 keer per week ipv halen wat je nodig hebt om ziekte door te komen. Dan snap ik wel waarom mensen in quarantaine moeten als er dus ook mensen zijn die geen aanpassingen willen doen.

Aan de andere kant, als ik ziek ben kan ik niet eens naar de winkel of huisarts. Ik ben dan al blij als ik de bank red.

Dat zou dus betekenen dat ik tussen september en mei niet normaal boodschappen zou kunnen doen!

Een verkoudheid duurt bij mij een week of 3 tot 4, daarna ben ik met een beetje mazzel 1 tot 2 weken redelijk snotter vrij voordat het volgende verkoudheidsvirus zich weer aandient en het hele riedeltje weer van voor af aan gaat beginnen.

Als ik echt doodziek in bed lig, probeer ik natuurlijk niet iedere dag naar de supermarkt te gaan, meestal moet ik wel na 1 tot 2 dagen omdat ik nou eenmaal nooit zoveel voorraad in huis heb. (Wat er in huis is, gaat steeds met een vreetbui op, dus wat niet in huis is, kan ook niet opgegeten worden) dan haal ik voor 1 of 2 dagen eten, omdat ik niet weet hoe ik me over een paar dagen voel en wat ik dan aan eten naar binnen krijg.

Maar loop ik gewoon te snotteren, dan ga ik mijn boodschappen doen niet aanpassen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 12:47

Maar dat is toch niet ziek? ;)

Ik zit in een soort zelfde situatie, doe vaak boodschappen vanwege aanbiedingen en omdat ik het niet kan tillen. Maar als ik ziek ben laat ik of iemand anders wat halen of ik haal in 1 keer meer zodat ik sowieso een week vooruit kan.

Verkouden is wat anders, alleen hoop ik dan dat je wel een zakdoek oid gebruikt en in elleboog niest haha.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:04

Ik denk dat we wel even een verschil moeten maken tussen een verkoudheid, en daadwerkelijk griep.
Verkouden ben ik in meerdere of mindere mate zo van oktober tot maart, daarna blijf ik snotteren maar dan door hooikoorts. Ik heb verder geen koorts en functioneer gewoon.
Als ik griep heb (tot begin dit jaar wist ik niet wat het was) functioneer ik niet en kom ik echt het huis niet uit, omdat ik daar niet toe in staat ben. Ik zeg dan ook mijn klanten af.
Als ik vanwege een verkoudheid mijn klanten af moet zeggen kan ik de boel wel opdoeken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:04

MyWishMax schreef:
Maar dat is toch niet ziek? ;)

Ik zit in een soort zelfde situatie, doe vaak boodschappen vanwege aanbiedingen en omdat ik het niet kan tillen. Maar als ik ziek ben laat ik of iemand anders wat halen of ik haal in 1 keer meer zodat ik sowieso een week vooruit kan.

Verkouden is wat anders, alleen hoop ik dan dat je wel een zakdoek oid gebruikt en in elleboog niest haha.

Echt doodziek ziek ben ik hoogstens een dag of 2 per jaar. En ja, als dat me overkomt en ik heb niets meer in huis, dan zal ik toch echt naar de supermarkt moeten.

Maar besmettelijk ben je ook als je niet doodziek ziek bent, maar je je wel goed beroerd voelt. En helaas is verkoudheid ook goed besmettelijk.

Dus kwa geen ziektekiemen verspreiden, dat doe ik dus het grootste gedeelte van het jaar helaas wel.

Corona gaat hier niets aan veranderen. Ik snotter toch wel en ik ga me ook als er corona in Nederland is, niet iedere keer laten testen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:13

karuna schreef:
Mwa gister in de supermarkt had ik toch graag gehad dat mensen en kinderen waren thuisgebleven. Het is dat mijn wc papier opwas en ik wel door moest. Maar het aantal mensen dat rondsnotterde hoestte zonder iets voor de mond te houden. Brr Een kindje met snotklodders aan de neus die met diezelfde snothanden echt overal aanzat. En probeerde ook bij iedereen in de mandjes te graaien, ik was net op tijd om weg te komen want de snothand was al akelig dichtbij. Dat vind ik gewoon onsmakelijk en onbegrijpelijk. De zelfscanners vol met geen idee wat. Al hoestend alle groente betasten voor je een krop sla pakt enz. %) :r -:(- een van de medewerkers kon zelfs een tijdschrift weghalen omdat het kind er snot op geveegd had 8)7

Dat is gewoon smerig. Bah

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:37

De spijker op z’n kop dat overzichtje, Matheno.. ik ben alleen bang dat veel mensen stiekem toch liever in hun “ angst-tunnel” blijven zitten. Het lijkt ook wel alsof dat de reden is dat het constant in het nieuws opgeblazen blijft worden.

lenaa_tje

karuna schreef:
Lena maakt niet uit waarom je snottert maar houdt het bij je. Het valt me altijd op al. Niezen en dan je hand niet afvegen. Omdat ik zo snel iets oppik ben ik een zeikerd met handen wassen, mensen ontlopen, deurklinken niet vastpakken enz. Maar ja pincode moest toch ingetoets worden. Gelukkig had ik een nieuw geopende kassa van die dag.

Maar gister was extremer dan ik ooit meegemaakt heb. Nu was het goddank niet mijn gebruikelijke supermarkt. Maar onderweg bedacht ik o ja wc papier en ben de eerste beste supermarkt ingedoken.

Inmiddels denemarken en meer landen en aantal besmettingen waarvan niet duidelijk is hoe ze er aan gekomen zijn

Toch gok ik dat je er nu meer op let. Ik geloof niet dat het nu erger is dan tijdens een ‘gewone’ griepgolf.

Kana

Matheno schreef:
[ [url=m/BH8gMj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waar haalt Dumpert deze feiten vandaan dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:46

De media besteden er veel aandacht aan. Heel erg veel. Maar de inhoud van de berichten vind ik niet beangstigend. Eerder geruststellend.

Maar voor wie denkt dat als media ergens veel aandacht aan besteden betekent dat het iets heel gevaarlijks moet zijn, kan ik me indenken dat het beangstigend is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 13:54

Kwanyin schreef:
Ik sprak met een bevriende huisarts gisteren die zich wel zorgen maakte. Maar dat is logisch, zij heeft een jong gezin en zij heeft geen keuze dan in de frontlinie te staan als het uitbreekt. Ze zei dat ze met mondkapjes wilde beginnen werken, alleen...er zijn geen mondkapjes meer. Blijkbaar worden er geen kapjes apart gehouden voor medisch en ander belangrijk personeel in tijden van nood. En dat vind ik wel schandalig. Ze zouden voor zulke tijden zeker mondkapjes apart moeten hebben voor mensen die het écht nodig hebben. Er is sprake van een bestelling maar tot die tussentijd heeft ze dus geen keuze dan onbeschermd patiënten te ontvangen.

Wel merkwaardig dat een arts mondkapjes overweegt terwijl het RIVM stellig beweert dat mondkapjes niet beschermen. Ik begin wel steeds meer aan het RIVM te twijfelen.