Dames met spierballen (krachttraining)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Dames met spierballen (krachttraining)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:16

Niets is peanuts voor mij hoor.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:23

Nice needje! Vind je hip shift ook meevallen hoor, sowieso nette form. Zit nog wel meer in zo te zien :D

Squats zou ik persoonlijk niet in de smiths machine doen maar zsm los (bij een squat ga je niet recht naar beneden en omhoog, maar in een smith machine word je daar een soort van toe gedwongen, en dat is niet natuurlijk) - maar lekker bezig! Vind je het leuk? :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:28

Oryani schreef:
Gaaf om te zien!

Ik ben maandag gestart met squats in de Smith machine, met 20kg gewicht, vier reeksen van 10. Peanuts in vergelijking met jullie, maar voor mij wel een stap in de goeie richting.

Ik zou squats niet in een Smith machine doen imo, de beweging is (wat Eulogy al zegt) niet helemaal natuurlijk :) Als je start met enkel de bar in een rek, dan kan je daar rustig mee opbouwen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:34

Eens, en met enkel de bar red je echt wel! Da's ook 20 kilo

Netjes needje echt tof!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:46

Euh, de bar hoort recht naar beneden en boven te gaan bij een squat. Als je swayt, is je houding niet goed of ga je te zwaar voor wat je kunt.
De bar blijft altijd boven je middenvoet. En met de Smith kan hij enkel op en af, dus wordt je eigenlijk getraind in de juiste houding. Moet je wel je voeten juist plaatsen uiteraard (recht onder je en idd op afstand hoe je springt, zoals Needje zegt). En niet in de schijnzekerheid zitten dat je meteen zwaar kunt , want dan ga je alsnog compenseren.
Kijk hier maar eens: https://stronglifts.com/squat/#Bar_Path
Ik vind de Smith heel handig voor beginners, dan kan je weinig verkeerd doen. Liever dat dan euh.. dit:
Afbeelding

Oryani, goed hoor! Ik squat ook in de Smith. Ik vind 10 herhalingen heel moeilijk, ga liever voor 6 of 8. Maar dat is meer omdat ik niet genoeg lucht krijg }:0 Die kg's komen vanzelf, eerst lekker je houding oefenen!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:54

Bedankt voor jullie steun! Ik vind het wel leuk ja!
Ik heb de Smith machine opdracht gekregen van de trainer, hij gaf het inderdaad aan als opstap naar de ‘vrije’ oefening, wat ik graag wou. Hij zei ook dat ik zeker niet lager dan een hoek van 90 graden mag gaan in de machine, net omwille van de beperking in de beweging van de bar.
Ik deed al squats met een dumbell als gewicht, daar had hij al opgemerkt dat ik ze netjes uitvoer.
Nu hele aangename spierpijn in m’n billen, was al even geleden :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:58

Ik had het over DL he, met de voetplaatsing. Bij een squat wil je je voeten echt niet daar hebben.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:59

Ik zou ook gewoon met een lege barbell gaan squatten ipv in de Smith.
Vaak hebben sportscholen ook lichtere stangen nog voor het geval je 20kg los nog te eng vindt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 11:22

Rebel_Jits schreef:
Euh, de bar hoort recht naar beneden en boven te gaan bij een squat. Als je swayt, is je houding niet goed of ga je te zwaar voor wat je kunt.
De bar blijft altijd boven je middenvoet. En met de Smith kan hij enkel op en af, dus wordt je eigenlijk getraind in de juiste houding. Moet je wel je voeten juist plaatsen uiteraard (recht onder je en idd op afstand hoe je springt, zoals Needje zegt). En niet in de schijnzekerheid zitten dat je meteen zwaar kunt , want dan ga je alsnog compenseren.
Ik vind de Smith heel handig voor beginners, dan kan je weinig verkeerd doen. Liever dat dan euh.. dit:
[ Afbeelding ]

Oryani, goed hoor! Ik squat ook in de Smith. Ik vind 10 herhalingen heel moeilijk, ga liever voor 6 of 8. Maar dat is meer omdat ik niet genoeg lucht krijg }:0 Die kg's komen vanzelf, eerst lekker je houding oefenen!

Thanks, ik weet ondertussen wel redelijk hoe je moet squatten maar lief dat je het nog even wilt uitleggen :') Qua vorm is het gewoon niet ideaal, je voorbeeld is natuurlijk echt geen representatie hoe iedereen die begint met squatten, squat. Gewoon blijven filmen of checken in de spiegel, kan er weinig fout gaan. Vind een smith machine juist veel schijnzekerheid geven aan beginners, dus dan is het een stuk meer safe om met een 'normale' bar te beginnen.

Needje schreef:
Ik zou ook gewoon met een lege barbell gaan squatten ipv in de Smith.
Vaak hebben sportscholen ook lichtere stangen nog voor het geval je 20kg los nog te eng vindt.

Exact.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:52

Toekomst muziek hoor...
Maar misschien vind ik het volgens jaar wel leuk eens een wedstrijdje te doen, mits mijn lijf alles volhoudt ook
Maar kan niet zo goed vinden wat de minimale gewichten zijn per gewichtsklasse. Iemand fijn linkje?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:57

Hoe doen jullie het met sporten als je wat ziekig/verkouden/benauwd bent. Wilde eigenlijk vandaag gaan maar viel in de trein al in slaap na 2 uurtjes college. Maar ik vind het zo zonde om 2 weken niet te gaan... :+ Maar sporten terwijl jij je prut voelt is ook geen bal aan...

Passen jullie dan je training aan of gaan jullie gewoon?

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:58

Ik doe dan evt loopband en buikspieren bijvoorbeeld
Squat en deathlifts gewoon minder zwaar

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:49

Rebel_Jits schreef:
[ Afbeelding ]

Niet mee eens en ik ben gelukkig niet de enige := Je leert jezelf met een squatten in een smith machine alleen maar verkeerde gewoontes aan imo. Maar ik ben sowieso geen fan van de Smith machine, nergens voor eigenlijk, op rehab oid na.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:50

Wij hebben er geen eens een.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 11:50

Joanne1987 schreef:
Toekomst muziek hoor...
Maar misschien vind ik het volgens jaar wel leuk eens een wedstrijdje te doen, mits mijn lijf alles volhoudt ook
Maar kan niet zo goed vinden wat de minimale gewichten zijn per gewichtsklasse. Iemand fijn linkje?

Geloof niet dat die bestaan! Ligt misschien ook aan de federatie, ik weet alleen van de IPF maar ik geloof dat het gewoon 25kg is (bar + collars).

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:03

Oh top!
Ik zou ook niet mee doen voor iets te winnen hoor, daar pak ik te weinig voor. Maar voor de sfeer en de kick lijkt het me wel tof

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 13:08

Vooral doen! Het is zo leuk, zeker de sfeer :D

Wij hebben ook geen smiths machine in mijn gym, mis het echt nooit. Maar komt ook omdat m'n vriend/coach er ook heel erg op tegen is :+

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:40

Needje schreef:
Wij hebben er geen eens een.

Wij ook niet. :D Ik ben ook absoluut voor een losse squat.

Needje, gefeliciteerd met je PR!

Courses, voorzichtig hoor! Ik vind Hip Thrusters wel een fijne oefening, maar ik krijg er ook vaak blauwe plekken van. Kussentje werkt niet altijd voldoende helaas.

Maanlicht, je ziet er goed uit!

Marlinde, als je je echt beroerd voelt dan moet je denk ik niet gaan sporten. Geef je lijf de tijd om te herstellen van je griep/verkoudheid. Anders in de plaats van sporten even buiten wandelen?

Ik heb nieuwe pattas! :D
Afbeelding

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 14:52

Oeh nice! Wil ik ook. Ben m'n Reebok lifters zat. haha
Maar ja, ik wil nog zoveel...

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:27

Nice! Ik wil ook zo graag lifters, maar bij gewone CrossFit draag ik die niet natuurlijk, dus ik ga ze pas kopen als ik meer strength en powerlifting ga doen, wat waarschijnlijk pas na de zomer wordt.

@Marlinde: Als ik alleen verkouden of een beetje moe ben ga ik gewoon, bij griep (koorts) niet.

Bedankt voor de complimentjes! :)

Doen jullie wel eens een bloedonderzoek? Ik heb er net eentje gedaan op aanraden van een coach, als een soort APK. Vooral omdat ik ook niet heel veel eet nu omdat ik mijn vetpercentage nog wat wil verlagen was ik bang voor tekorten. Neem wel een handje vol supplementen elke dag maar je weet nooit wat je precies nodig hebt natuurlijk. Bij mij was alles in orde, op torenhoog B12 na (meer dan dubbel zo hoog als de bovengrens), door mijn multivitamine. Die mag ik niet meer slikken. Heb ook een lage bloeddruk waardoor ik soms tijdens een zware workout licht in mijn hoofd en duizelig kan worden.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 17:28

MarlindeRooz schreef:
Hoe doen jullie het met sporten als je wat ziekig/verkouden/benauwd bent. Wilde eigenlijk vandaag gaan maar viel in de trein al in slaap na 2 uurtjes college. Maar ik vind het zo zonde om 2 weken niet te gaan... :+ Maar sporten terwijl jij je prut voelt is ook geen bal aan...

Passen jullie dan je training aan of gaan jullie gewoon?

Ligt er echt aan hoe ik me voel. Ik werk fulltime dus als ik echt verkouden of benauwd ben en thuis kom met een slecht gevoel skip ik wel eens. Deze week wat rare dingen met m'n bloedsuiker gehad dus ook 2 trainingen ipv 3, maar dat is even niet anders. Gewoon een beetje naar je lichaam luisteren.

Adamootje schreef:
Courses, voorzichtig hoor! Ik vind Hip Thrusters wel een fijne oefening, maar ik krijg er ook vaak blauwe plekken van. Kussentje werkt niet altijd voldoende helaas.

Ik heb nieuwe pattas! :D
[ [url=m/o057LX.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fancy, ben benieuwd of je veel verbetering merkt! :) Ik heb m'n bovenbenen echt gigantisch verpest met die actie, het is echt een groot maanlandschap :')

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 16:53

Wat voor een bloedonderzoek wil je doen Maanlicht? Ik overweeg om er in de toekomst een te laten doen als ik weer een beetje op de rit ben namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:10

Maanlicht schreef:
Doen jullie wel eens een bloedonderzoek?

Ja, op basis van middelengebruik heb ik een heel overzicht van mijn coach inclusief hoevaak de tests nodig zijn. Volgende week hoop ik mijn jaarlijkse onderzoek weer ergens te doen wat als baseline kan dienen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:13

Ik zal nooit vrijwillig een injectienaald in me laten steken. Iets met een gigantische naaldenfobie :=

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 17:25

Iris1702 schreef:
Wat voor een bloedonderzoek wil je doen Maanlicht? Ik overweeg om er in de toekomst een te laten doen als ik weer een beetje op de rit ben namelijk.

Dat heb ik hierboven al genoemd. Gewoon algemeen, Vitamine D, ijzer etc.