Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:37

Sizzle schreef:
Eliine schreef:
Rotavirus vaccin wordt anders vanaf medio 2019 aangeboden aan risicogroepen in Nederland.

https://www.rivm.nl/rotavirus/rotavirusvaccinatie

Aangeboden voor risicogroepen is een totaal andere status dan uitspraken als: dan durf ik niet meer naar Frankrijk op vakantie met kleine kinderen :+

Hee zeg ik reageer alleen op het feit dat je zegt dat ze in NL niet peinzen over een vaccin voor het rotavirus. Wat dus niet waar is. Ik spreek me er verder niet over uit

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:39

quera schreef:
veerledec schreef:
Ik was 12 en erg ziek van de waterpokken. Twee weken 40 graden koorts. Maar nog geen reden om te denken, was ik maar gevaccineerd.

Hetzelfde geldt wmb voor bof en rode hond. Onschuldige kinderziektes. En ja, voor meisjes is rode hond een risico tijdens de zwangerschap, maar dat zijn de waterpokken ook! Als iedereen het krijgt als kind, niks aan de hand. Niet gehad en je wordt zwanger? Testen of je antistoffen hebt en anders alsnog vaccineren (net zoals ze met de waterpokken zouden moeten doen). En voor jongens is de bof latere leeftijd een risico. Maar neem die dan mee met 9 jaar, als ze het niet gehad hebben.

Ik ben ingeënt voor rode hond maar geen anti stoffen. Ga die gewoon niet krijgen.

Zou je die wel hebben als je de ziekte had gehad?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:42

Veerledec, ja anders ga je dood
Het is bekend dat ongeveer 5% onvoldoende reageerd op de BMR.

Eliine, ik doelde op het standaard programma. Voor risicogroepen zijn nog veel meer vaccins te krijgen die de meeste mensen nooit zullen krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 10-02-19 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Re: Vaccineren baby, Help ik weet het niet meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:45

Good point :D.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:46

Sizzle schreef:
Dan behoor jij tot de nonresponders. Daarom enten veel landen (NL niet) de BMR 2x in de eerste 2 jaar. Daarmee gaan de nonresponders van ongeveer 5 naar 2-3%.
Ik sta niet achter die strategie.

Ik heb hem met normale leeftijd gehad en later nog een keer. Respons is nog steeds 0.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:46

De 2% dus :D

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:48

Ik weet trouwens niet of dat erfelijk zou kunnen zijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:50

Wat betreft KDV of school, een kind met koorts is ziek en hoort thuis, punt uit. En wat betreft waterpokken, hoe jonger ze het krijgen hoe minder heftig het vaak verloopt dus vroeger zorgden we juist er voor dat ze zo snel mogelijk met het virus in aanraking kwamen. Ik vond het best een beetje eng want mijn man heeft geen enkele kinderziekte gehad. Misschien door het grote aantal oudere broers en zussen voldoende antistoffen opgebouwd.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:52

Mijn kind heeft wel eens met koorts bij de Gastouder gezeten. Maar voelde zich niet ziek. Dus dan zou het prima kunnen.
Trouwens Idem met waterpokken. Die we notabene via haar kinderen hebben gekregen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 11:54

Bigone, dat kan hij toch gewoon testen?
Als hij antistoffen heeft dan heeft hij het gehad (of geent). Je wordt niet altijd zichtbaar ziek om toch de ziekte gehad te hebben.
De hand-mond-voet ziekte heeft bij mijn kind tot maar liefst 1 blaartje gevoerd die ik pas zag toen hij al ingedroogd was. Anderen zitten 3 weken onder.

Omgekeerd is ze echt dood ziek geweest van RS (tot opname en infuus aan toe) terwijl een ander 1x kucht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:12

Ik vind eigenlijk dat een kind dat iets heeft dat besmettelijk is, niet bewust bij andere kindjes geplaatst zou moeten worden. Dat je als ouders zelf die verantwoordelijkheid neemt om je kind dan een beetje weg te houden van andere kinderen. Wij doen dat ook :j

Ik vind het kwalijker dat daadwerkelijk zieke kinderen in groepen kinderen geplaatst worden dan dat ongevaccineerde kinderen in een groep lopen, waarvan elk kindje ongeacht de vaccinatie-status wel of niet iets bij zich kan dragen en de 1 dus helemaal niet per definitie gevaarlijker zou zijn.

Volgens mij is het wel vrij standaard dat kinderen met koorts / die zich duidelijk niet lekker voelen opgehaald horen te worden?

Maar ook al hadden ze al voordat de ziekte zichtbaar werd anderen kunnen besmetten, toch vind ik het heel bijzonder dat er kinderen met nog natte blaasjes enzo naar een KDV of school gebracht worden...helemaal bij babies die toch al vaak aan alle kanten lekken :=

Bij ons stelden de waterpokken eigenlijk niks voor. Misschien 20 super kleine pokjes over zijn hele lijf, en geen brood of prakje willen maar alleen veel groente, fruit en water, eigenlijk dikke prima dus :)

Zesde ziekte was ook niet erg spannend maar wel 1 of 2 dagen hoge koorts. De HVM ziekte zorgde voor flink veel rode vlekjes op de voetzolen waardoor meneer een paar dagen op zijn tenen door het huis liep in plaats van op zijn platte voeten. En vervellen als een gek natuurlijk een poosje daarna :))

Geen idee of hij al meer heeft gehad dat heel mild verlopen is. Zou zomaar kunnen want soms zitten er ineens wel eens wat pikkeltjes en is meneer wat moe-achtig, wie weet....zou de eerste niet zijn die denkt dat hij bepaalde ziektes niet heeft gehad en dan toch bij titeren antistoffen blijkt te hebben :)

Een ziek kind dat nog in de besmettelijke fase kan zijn hou ik gewoon netjes thuis. Ook al mag hij naar het KDV, ik vind dat gewoon niet netjes om bewust anderen aan te gaan steken. Ook al is de kans super groot dat hij het daar opgepikt heeft :P Dan nog hoef ik daar niet aan mee doen.

Hier zie ik toch wel eens kinderen aanwezig zijn waarvan ik denk getsie moet dat nou....

Ik zou het dan toch wel idioot vinden als er super angstig wordt gedaan over niet of anders gevaccineerde kindjes, terwijl ze wel zulke daadwerkelijk zieke gevallen rond laten lopen of kruipen.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-02-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:18

pmarena schreef:
Ik vind eigenlijk dat een kind dat iets heeft dat besmettelijk is, niet bewust bij andere kindjes geplaatst zou moeten worden. Dat je als ouders zelf die verantwoordelijkheid neemt om je kind dan een beetje weg te houden van andere kinderen. Wij doen dat ook :j

Ik vind het kwalijker dat daadwerkelijk zieke kinderen in groepen kinderen geplaatst worden dan dat ongevaccineerde kinderen in een groep lopen, waarvan elk kindje ongeacht de vaccinatie-status wel of niet iets bij zich kan dragen en de 1 dus helemaal niet per definitie gevaarlijker zou zijn.

Volgens mij is het wel vrij standaard dat kinderen met koorts / die zich duidelijk niet lekker voelen opgehaald horen te worden?

Maar ook al hadden ze al voordat de ziekte zichtbaar werd anderen kunnen besmetten, toch vind ik het heel bijzonder dat er kinderen met nog natte blaasjes enzo naar een KDV of school gebracht worden...helemaal bij babies die toch al vaak aan alle kanten lekken :=

Bij ons stelden de waterpokken eigenlijk niks voor. Misschien 20 super kleine pokjes over zijn hele lijf, en geen brood of prakje willen maar alleen veel groente, fruit en water, eigenlijk dikke prima dus :)

Zesde ziekte was ook niet erg spannend maar wel 1 of 2 dagen hoge koorts. De HVM ziekte zorgde voor flink veel rode vlekjes op de voetzolen waardoor meneer een paar dagen op zijn tenen door het huis liep in plaats van op zijn platte voeten. En vervellen als een gek natuurlijk een poosje daarna :))

Geen idee of hij al meer heeft gehad dat heel mild verlopen is. Zou zomaar kunnen want soms zitten er ineens wel eens wat pikkeltjes en is meneer wat moe-achtig, wie weet....zou de eerste niet zijn die denkt dat hij bepaalde ziektes niet heeft gehad en dan toch bij titeren antistoffen blijkt te hebben :)

Een ziek kind hou ik gewoon netjes thuis. Ook al mag hij naar het KDV, ik vind dat gewoon niet netjes om bewust anderen aan te gaan steken. Ook al is de kans super groot dat hij het daar opgepikt heeft :P Dan nog hoef ik daar niet aan mee doen.

Hier zie ik toch wel eens kinderen aanwezig zijn waarvan ik denk getsie moet dat nou....

Hier ben ik het dan wel weer helemaal mee eens. :j Mijn ouders hebben een pianoschool, en soms wordt er een voorspeelavond georganiseerd waarop alle kinderen hun stukjes aan elkaar kunnen laten horen. Het komt zo vaak voor dat ouders gewoon een hartstikke ziek kind meenemen... naar school hoeven ze dan niet maar wel naar pianoles om daar de boel aan te steken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:26

:j

Maar dat vind ik bij volwassenen eigenlijk ook.
Van die martelaars die zichzelf heel stoer vinden dat ze zich ziek toch naar hun werk slepen :P

Dan denk ik ook: Joh blijf lekker thuis in plaats van op je werk je bacillen rond te komen strooien en je collega's aan te steken waardoor straks "iedereen" ziek is -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:30

pmarena schreef:

Van die martelaars die zichzelf heel stoer vinden dat ze zich ziek toch naar hun werk slepen :P

Dan denk ik ook: Joh blijf lekker thuis in plaats van op je werk je bacillen rond te komen strooien en je collega's aan te steken waardoor straks "iedereen" ziek is -O-

Ja precies. De rest hoef niet ook ziek te worden. :+

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:36

pmarena schreef:
Ieder kind kan een ander kind in gevaar brengen. Of het nu wel of niet gevaccineerd is. Dat is nu juist het hele punt.

Om te beginnen is dat niet juist, en het is al evenmin hét punt.

Bij kinderen die gevaccineerd zijn zal het pathogeen sneller opgeruimd worden, wat betekent dat (1) het kind minder symptomen heeft, minder kans op complicaties heeft, en minder lang ziek is, wat (2) automatisch ook betekent dat de kans op verdere besmetting hoe dan ook kleiner is.

Maar dat is niet hét punt. Hét punt is dat ieder kind dat gevaccineerd is de herd immunity, de collectieve immuniteit versterkt. Als antivaccers het zich voorlopig zonder veel gevolgen kunnen permitteren hun kinderen niet te enten, dan komt dat alleen omdat de herd immunity voor veel ziektes nog relatief hoog ligt, met andere woorden omdat een grote meerderheid van ouders wél ent. Antivaccers profiteren gewoon mee van de vaccinaties van anderen.

Alleen, als de vaccinatiegraad tot onder een bepaald niveau zakt, en dat verschilt van ziekte tot ziekte, dan verzwakt de collectieve immuniteit, en krijg je onvermijdelijk epidemische uitbraken.

Er bestaan voorbeelden genoeg. De uitbraak van mazelen in Zeeland is daar één van. Mazelen is erg besmettelijk, en de "veilige" vaccinatiegraad wordt geschat op 90-95%. Als je plaatselijk een regio hebt waar minder wordt gevaccineerd, loop je het risico op een uitbraak.

En dat is hét punt, en dat is net zo kwalijk aan antivaccers. Mensen worden er toe aangezet om niet te vaccineren, met als gevolg dat er clusters ontstaan waar de vaccinatiegraad te laag ligt. Op die manier wordt iedereen in gevaar gebracht.

pmarena schreef:
En inderdaad: het recht van iedere ouder te doen wat ze willen om hun kind te beschermen. Dat is een groot goed +:)+

Absoluut niet mee eens.
Een aantal elementaire vaccinaties zouden gewoon verplicht moeten worden.
En niet symbolisch, maar écht verplicht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:54

pmarena schreef:

Tuurlijk, of mensen nu wel of niet vaccineren, een ziek kind moet thuis blijven.

Maar er zullen even goed mensen zijn die niet vaccineren, die hun kind ook naar de crèche brengen, net zoals mensen hun kinderen brengen die ziek zijn als ze wel gevaccineerd zijn.

Het is aan het kdv of gastouder om te zeggen wat de grens is om kind te mogen brengen.

Bij ons is dat dus geen koorts hebben al een al een 1ste vereiste.
En dat is bij tanden krijgen vaak het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:58

BigBen schreef:
pmarena schreef:
Ieder kind kan een ander kind in gevaar brengen. Of het nu wel of niet gevaccineerd is. Dat is nu juist het hele punt.

Om te beginnen is dat niet juist, en het is al evenmin hét punt.

Bij kinderen die gevaccineerd zijn zal het pathogeen sneller opgeruimd worden, wat betekent dat (1) het kind minder symptomen heeft, minder kans op complicaties heeft, en minder lang ziek is, wat (2) automatisch ook betekent dat de kans op verdere besmetting hoe dan ook kleiner is.

Maar dat is niet hét punt. Hét punt is dat ieder kind dat gevaccineerd is de herd immunity, de collectieve immuniteit versterkt. Als antivaccers het zich voorlopig zonder veel gevolgen kunnen permitteren hun kinderen niet te enten, dan komt dat alleen omdat de herd immunity voor veel ziektes nog relatief hoog ligt, met andere woorden omdat een grote meerderheid van ouders wél ent. Antivaccers profiteren gewoon mee van de vaccinaties van anderen.

Alleen, als de vaccinatiegraad tot onder een bepaald niveau zakt, en dat verschilt van ziekte tot ziekte, dan verzwakt de collectieve immuniteit, en krijg je onvermijdelijk epidemische uitbraken.

Er bestaan voorbeelden genoeg. De uitbraak van mazelen in Zeeland is daar één van. Mazelen is erg besmettelijk, en de "veilige" vaccinatiegraad wordt geschat op 90-95%. Als je plaatselijk een regio hebt waar minder wordt gevaccineerd, loop je het risico op een uitbraak.

En dat is hét punt, en dat is net zo kwalijk aan antivaccers. Mensen worden er toe aangezet om niet te vaccineren, met als gevolg dat er clusters ontstaan waar de vaccinatiegraad te laag ligt. Op die manier wordt iedereen in gevaar gebracht.

pmarena schreef:
En inderdaad: het recht van iedere ouder te doen wat ze willen om hun kind te beschermen. Dat is een groot goed +:)+

Absoluut niet mee eens.
Een aantal elementaire vaccinaties zouden gewoon verplicht moeten worden.
En niet symbolisch, maar écht verplicht.

Herd immunity ?
Mijn baby die middenin een mazelen uitbraak werd geboren in een ongevaccineerd kerkelijk dorp was niet beschermd door Herd Immunity hoor.
Die had extra veel extra lang werkende afweerstoffen van zijn niet-gevaccineerde moeder (die als kind mazelen had gehad )via de placenta meegekregen waardoor hij betere bescherming genoot dan alle baby's uit gevaccineerde moeders die wel risico liepen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:02

Repelsteel, als je vaccin voor mazelen fatsoenlijk aangeslagen heeft ben je net zo goed levenslang beschermt en geef je dat net zo goed mee over de bv.
Dat is het voordeel van een levend vaccin in tegenstelling tot bijvoorbeeld tetanus.
Het heersen van mazelen is gewoon een natuurlijke booster. Mocht je twijfelen kun je altijd nog je bmr herhalen.
Jij hebt al je recht om tegen vaccins te zijn maar klets niet gewoon maar wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:06

Sizzle schreef:
[naam], als je vaccin voor mazelen fatsoenlijk aangeslagen heeft ben je net zo goed levenslang beschermt en geef je dat net zo goed mee over de bv.
Dat is het voordeel van een levend vaccin in tegenstelling tot bijvoorbeeld tetanus.
Jij hebt al je recht om tegen vaccins te zijn maar klets niet gewoon maar wat.

Ik heb ergens op bokt in een vaccin topic niet het bewijs in een link staan dat aangetoond is dat moeders die de ziekte hebben doorstaan een sterkere en meer langdurige bescherming doorgeven via de placenta.
Ik ga het niet nog een keer opzoeken want blijkbaar wordt toch niet gelezen en onthouden wat er aangeboden wordt.
Jammer maar het is gewoon een feit dat wetenschappelijk onbebouwd is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:07

Misschien was er geen mazelenuitbraak geweest als iedereen zich had gevaccineerd ten eerste al. Dat is juist mee het nut van vaccineren, dat er geen uitbraken meer zijn. Of is het toevallig dat er mazelen uitbreken waar men niet vaccineerd?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:07

Anoniem schreef:
Herd immunity ?
Mijn baby die middenin een mazelen uitbraak werd geboren in een ongevaccineerd kerkelijk dorp was niet beschermd door Herd Immunity hoor.
Die had extra veel extra lang werkende afweerstoffen van zijn niet-gevaccineerde moeder (die als kind mazelen had gehad )via de placenta meegekregen waardoor hij betere bescherming genoot dan alle baby's uit gevaccineerde moeders die wel risico liepen.

En dan ?
Als jij mazelen hebt gehad heb je afweerstoffen, en die geef je door aan je pasgeboren baby.
Wat heeft dat op zich met herd immunity te maken ?

In dat niet gevaccineerd dorp was er wél een uitbraak,
wat betekent dat er zonder voldoende vaccinatiegraad geen herd immunity bestaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:12

Sterker of meer staat niet recht tegenover compleet risico.
De risico groep zijn de moeders die niet ingeent zijn en ook niet de ziekte gehad hebben.
Als je effectief ingeent bent (dus niet als quera) en je komt in contact met mazelen ga je gewoon weer antilichamen produceren. Als je je kind niet met bv voedt heeft de baby er verder ook niet veel aan. Het heeft dan hooguit nog een restje passief immuun maar dat is sowieso niet voldoende, hij zal dan echt zelf aan het werk moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:21

Het onderzoek toonde aan dat baby's van ongevaccineerde moeders betere een langere beschrrming bood tegen ziektes, het tijdsbestek stond er ook bij.
Dus de hele hysterie over baby's beschermen door anderen te vaccineren en daarmee kudde immuniteit te creëren breekt juist af hoe de evolutie de bescherming heeft ontwikkelt.
Men creëert door vaccinatie baby's die vatbaarder zijn terwijl de baby's van ongevaccineerden zichzelf langer redden met wat ze van moeder meekrijgen, even in een notendop.
Staat wel ergens, heel interessant.
Net als dat je wel zonder vaccinatie zelf bescherming tegen tetanus op kunt bouwen. Iets wat volgens het RIVM onmogelijk is. Zijn gewoon officiële onderzoeken van, heb ik ook al vaker op bokt gezet.
Maar blijf maar gewoon in niet onderbouwd doorgaan Big Ben. Ik doe dan ook geen moeite meer alles op te zoeken.

Btw, het hele dorp heeft het overleefd hoor, net als ik vroeger.
Ik heb niet eens gemerkt dat ik mazelen heb gehad.
Net als iedereen hier die niemand kent met vaccinatieschade, dus zo erg zal het wel niet zijn...
Mazelen viel enorm mee, voor een heel dorp zelfs. Weekje thuis en door.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:28

pmarena schreef:
Joh TMR, je weet niet eens of mijn kind niet of deels gevaccineerd is, misschien ben ik wel 1 van de vele spijtoptanten die zichzelf wel voor de kop kan slaan dat ik er ingetuind ben om toch te prikken.

Ik weet inderdaad niet of je kinderen geent zijn, maar als er verder niets aan de hand is zou ik niet begrijpen waarom je er spijt van hebt. Daarbij, wat is je punt? Wees blij als je kindje gevaccuineerd is, kan ie lekker naar ieder kvd en met andere kindjes in de zandbak spelen, en is ie extreem veel minder vatbaar voor een mazelen of difterie.

Wat vind jij er dan van dat polio verplicht is in Belgie? Voor mij zit er nog een verschil tussen een polio en mazelen en een waterpokken bijvoorbeeld. De ene infectieziekte is de andere niet en de ene heeft ook vervelendere gevolgen en een heftiger ziekteverloop dan de andere. Toch zou ik nhet zelf echt vervelend vinden als ik een verschrikkelijk ziek kindje heb (een kinkhoest lijkt me ook niet echt lollig) wat zich verschrikkelijk naar voelt en misschien andere kindjes aansteekt terwijl dat voorkomen had kunnen worden.

Waar ik nog steeds niet bij kan met mn hoofd is de werking en inderzoek van vaccins in twijfel trekken? Er is meer 50 jaar empirisch onderzoek geweest internationaal. Waarom is “vaccinatieschade” er pas zo kort?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:29

Anoniem schreef:
Het onderzoek toonde aan dat baby's van ongevaccineerde moeders betere een langere beschrrming bood tegen ziektes, het tijdsbestek stond er ook bij.
Dus de hele hysterie over baby's beschermen door anderen te vaccineren en daarmee kudde immuniteit te creëren breekt juist af hoe de evolutie de bescherming heeft ontwikkelt.
Men creëert door vaccinatie baby's die vatbaarder zijn terwijl de baby's van ongevaccineerden zichzelf langer redden met wat ze van moeder meekrijgen, even in een notendop.
Staat wel ergens, heel interessant.
Net als dat je wel zonder vaccinatie zelf bescherming tegen tetanus op kunt bouwen. Iets wat volgens het RIVM onmogelijk is. Zijn gewoon officiële onderzoeken van, heb ik ook al vaker op bokt gezet.
Maar blijf maar gewoon in niet onderbouwd doorgaan Big Ben. Ik doe dan ook geen moeite meer alles op te zoeken.

Btw, het hele dorp heeft het overleefd hoor, net als ik vroeger.
Ik heb niet eens gemerkt dat ik mazelen heb gehad.
Net als iedereen hier die niemand kent met vaccinatieschade, dus zo erg zal het wel niet zijn...
Mazelen viel enorm mee, voor een heel dorp zelfs. Weekje thuis en door.

Moeten we dan allemaal mazelen doormaken om onze kinderen te beschermen ofzo? Als de vaccinatiegraad voldoende was geweest was de uitbraak er niet eens geweest en was er veel ziekte voorkomen. Fijn dat jullie dorp er goed doorheen is gekomen maar het was alsnog niet nodig en mazelen is alsnog geen griepje.

Edit: van wikipedia:
Hoewel er een veilig en goedkoop vaccin beschikbaar is, is mazelen een van de belangrijkste oorzaken van kindersterfte wereldwijd.[1] In België en Nederland wordt een vaccin aan alle kinderen aangeboden.[2][3]

En ook:
Bij 10 tot 20% van de gevallen treden complicaties op, zoals middenoorontsteking of longontsteking. Bij 1 op de 1.000 gevallen treedt een zeer gevreesde complicatie op, namelijk hersenontsteking. Een patiënt kan dan bijvoorbeeld in coma raken.[4] Zeldzamer is de subacute scleroserende panencefalitis, die wordt veroorzaakt door een langzaam voortschrijdende mazelenvirusinfectie in de hersenen.

Een ernstige complicatie kan tot overlijden van de patiënt leiden. Hersenontsteking kan ook blijvende schade opleveren.

Voor 1-2 per 1000 patiënten loopt een mazeleninfectie dodelijk af. De sterfte aan mazelen in een ontwikkelingsland als Nigeria is met 5-10%[5] veel hoger dan in een land als Duitsland, waar sinds het jaar 2000 ongeveer 1 op 10.000 geïnfecteerden[6] (dat is 1 à 2 personen per jaar) aan mazelen stierf.

1 a 2 op de duizend is veel, heel veel. Een op de 10.000 ook nog steeds veel. Een stuk meer dan “vaccinatieschade” of complicaties door een vaccinatie. Mazelen moet je echt niet vergelijken met een griepje.
Laatst bijgewerkt door nps op 10-02-19 13:35, in het totaal 2 keer bewerkt