ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:43

Ik snap wel een beetje wat je bedoelt hoor, je laatste (die lange) post is ook een stuk genuanceerder ;)

Als ik voor mezelf spreek... Ik verdiep me zeker in alternatieven, heb laatst zelfs nog een linkje gepost naar een tv-uitzending over ADHD-diëten als ik me niet vergis ;)
Ik ken echter wel andere cijfers als jij... Voor zover ik weet kan een dieet voor een groot percentage ADHD-ers nuttig zijn, maar dat het voor iedereen 60% voedingsgerateerd is, is zeker niet waar. Er zijn nog veel vragen over de exacte oorzaken, maar dat bij lang niet iedereen een dieet nuttig is, is al lang onderzocht...

Verder geldt voor een dieet hetzelfde als voor medicijnen of natuurmiddeltjes, het is vaak toch enorm uitproberen wat aanslaat. Met ritalin kan het maanden duren voor je de juiste dosis hebt gevonden, het kan maanden duren voor je er achter komt dat een alternatief middel wél effect heeft (of minder bijwerkingen geeft dan ritalin), maar het duurt ook maanden voor je er achter bent of een dieet zinvol is en wat voor jou individueel de verkeerde voedingsstoffen zijn. Er is geen algemeen wondermiddel, iedereen steekt er gewoon veel tijd en moeite in om te achterhalen wat voor hem of haar werkt, of dat nu uiteindelijk medicatie is of een dieet of een natuurproduct of misschien zelfs uitsluitend een vaardighedentraining, dat maakt uiteindelijk niet uit.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:55

Citaat:
Further investigation is necessary to define the mechanism of food in children with FI-ADHD and the long-term effects of an RED. Taking the impressive results of all RED studies into account, a paradigm shift concerning diagnosis and treatment of ADHD is needed, and implementation of RED research in children with parents motivated to follow a 5 week RED is warranted.

Komt uit een artikel van dit jaar, van L.M. Pelsser. Een REM is dus een bepaald dieet. Is geloof ik een paar jaar geleden een onderzoekje geweest onder kinderen, en ze hebben het slechts 5 weken getest. Verder zullen er vast nog wel onderzoeken zijn gedaan, maar ADHD blijft in principe iets wat in je hersenen zit. Zeker zal voeding een invloed kunnen hebben, maar dat ligt denk ik ook aan het feit dat goede voeding zorgt dat je fitter bent etc. Maar goed, verder ben ik geen dokter, psych of wat dan ook, dus kan ik er weinig van zeggen, ik vind mijn psych ook een vreselijk mens die best wel fouten zal maken, maar heel Nederland ritalin aan het voeren terwijl het op te lossen is met een dieet?

Citaat:
Abstract The aim of this study
is to assess the efficacy of a
restricted elimination diet in
reducing symptoms in an unselected group of children with
Attention deficit/hyperactivity
disorder (ADHD). Dietary studies
have already shown evidence of
efficacy in selected subgroups.
Twenty-seven children (mean age
6.2) who all met the DSM-IV
criteria for ADHD, were assigned
randomly to either an intervention
group (15/27) or a waiting-list
control group (12/27). Primary
endpoint was the clinical response,
i.e. a decrease in the symptom
scores by 50% or more, at week 9
based on parent and teacher ratings on the abbreviated ten-item
Conners Scale and the ADHDDSM-IV Rating Scale. The intention-to-treat analysis showed that
the number of clinical responders
in the intervention group was
significantly larger than that in the
control group [parent ratings 11/
15 (73%) versus 0/12 (0%); teacher
ratings, 7/10 (70%) versus 0/7
(0%)]. The Number of ADHD
criteria on the ADHD Rating Scale
showed an effect size of 2.1
(cohen’s d) and a scale reduction
of 69.4%. Comorbid symptoms of
oppositional defiant disorder also
showed a significantly greater
decrease in the intervention group
than it did in the control group
(cohens’s d 1.1, scale reduction
45.3%). A strictly supervised
elimination diet may be a valuable
instrument in testing young children with ADHD on whether dietary factors may contribute to the
manifestation of the disorder and
may have a beneficial effect on the
children’s behaviour.
. Ook uit artikel van o.a. Pessler. 5 weken experiment dus, voor mij nog geen bewijzen haha.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 00:58

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:17

Dat geloof ik zeker! Er zijn zoveel dingen die z'n invloed hebben. Medicatie, voedsel, cannabis, lto3 (zeg ik het nou goed...?) dus kennelijk ook :) en onderzoek mag er zeker nog naar gedaan worden! Ik sta ook voor een heleboel open, als het me maar geen geld kost haha. Arm studentje (a)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:06

Ik weet inderdaad ook van veel mensen dat cannabis een positief effect kan hebben, sterker nog het was één van de eerste vragen die mij gesteld werd toen ADHD gesuggereerd werd. "Hoe reageer je op cannabis?". De werking daarvan is ook onderbouwd.

Maaarrr als ik dan zie dat een vriend van me zweerde bij cannabis en electroshocktherapie, die enorm kritisch was tegenover ritalin, nu helemaal om is en (naar volste tevredenheid) ritalin gebruikt......

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 02:20

nog ff een tip bij bagels en beans krijg je gratis lichttherapie met een bril
als je anti psychotica slikt en anti depressiva moest je eigenlijk liever overleg met een arts raadplegen. maar ik slik dat al zo lang
dus gewoon geprobeerd. werd eerst heel moe maar toen ook wel lekker wakker. van 15 min die bril op best apart. en als het werkt, sávonds was ik ook best wakker

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:28

Nouks schreef:
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt hoor, je laatste (die lange) post is ook een stuk genuanceerder ;)

Als ik voor mezelf spreek... Ik verdiep me zeker in alternatieven, heb laatst zelfs nog een linkje gepost naar een tv-uitzending over ADHD-diëten als ik me niet vergis ;)
Ik ken echter wel andere cijfers als jij... Voor zover ik weet kan een dieet voor een groot percentage ADHD-ers nuttig zijn, maar dat het voor iedereen 60% voedingsgerateerd is, is zeker niet waar. Er zijn nog veel vragen over de exacte oorzaken, maar dat bij lang niet iedereen een dieet nuttig is, is al lang onderzocht...

Verder geldt voor een dieet hetzelfde als voor medicijnen of natuurmiddeltjes, het is vaak toch enorm uitproberen wat aanslaat. Met ritalin kan het maanden duren voor je de juiste dosis hebt gevonden, het kan maanden duren voor je er achter komt dat een alternatief middel wél effect heeft (of minder bijwerkingen geeft dan ritalin), maar het duurt ook maanden voor je er achter bent of een dieet zinvol is en wat voor jou individueel de verkeerde voedingsstoffen zijn. Er is geen algemeen wondermiddel, iedereen steekt er gewoon veel tijd en moeite in om te achterhalen wat voor hem of haar werkt, of dat nu uiteindelijk medicatie is of een dieet of een natuurproduct of misschien zelfs uitsluitend een vaardighedentraining, dat maakt uiteindelijk niet uit.

Tuurlijk is het allemaal uitproberen, dat is helemaal waar.
Maar iedereen klakkeloos op de ritalin vind ik zo onzinnig.
Het dieet wat ik volg is ook wetenschappelijk niet onderbouwd en schijnt geen link naar te zijn.
Echter heb ik wel ergens informatie gevonden rondom dit dieet in combinatie met Asperger en is het wel verdomd toevallig dat ik spontaan van heel veel dingen af ben. Dat stukje dat het niet bewezen is, houd ik me al lang niet meer aan vast.
Dus ik houd het lekker bij mijn niet wetenschappelijk onderbouwde dieet met LTO3.
Ik heb ook gewoon het idee dat de farmaceutische industrie gewoon niet wil dat een dieet werkt, en er alles aan doet het tegendeel te bewijzen.
Maar dat kan aan mij liggen, vind het allemaal zeer toevallig dat ik op dit dieet zo goed reageer en er natuurlijk totaaaaaal geen link is.
Het feit dat niemand mij meer herkent en ik eindelijk kan groeien in alle opzichten zegt mij genoeg.

De een is overgevoelig voor dit, de ander voor dat.
Voor mij houdt het in gluten, melk, soja-arm, geen druiven.
Daarbij probeer ik varkensvlees te beperken en fruit lijk ik ook voorzichtig mee te moeten zijn.
Het is zoeken wat voor je werkt, er is geen kant en klaar antwoord op.
En ik denk dat het daar met onderzoek wel eens fout kan zijn gegaan.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:13

De farmaceutische industrie zal het niet fijn vinden als er ineens nog weinig medicatie verkocht wordt, maar een opmerking dat ze niet willen dat een dieet werkt en er alles aan doet om het tegendeel te bewijzen vind ik een belachelijke opmerking. Dat is ook waar mensen hier over vallen, je bent zo overtuigd van je eigen ideeën dat de rest dus meteen belachelijk gemaakt wordt. Tuurlijk, de farmaceutische industrie wil winst maken. Maar wat denk je van alle onderzoekers? Denk je echt dat iedere onderzoeker werkt in opdracht van de farmaceutische industrie? Er wordt dus wel degelijk onderzoek gedaan naar de relatie tussen voeding en adhd. Er is alleen nog geen echt empirisch bewijs, dus is dat 40% 60% gewoon niet waar. Wetenschappelijk bewijs is ook heus niet nodig voor jou om een bepaald dieet te volgen, dat zegt ook niemand. Maar laten we hier niet gaan suggereren dat de hele medicatie troep is en dat de farmaceutische industrie ons om de tuin aan het leiden is. En niemand zegt dat er totaaaaaaal geen link is, want die is er waarschijnlijk wel degelijk.

Ieder z'n eigen ding, en ieder z'n eigen keuze. Maar laten we geen dingen gaan suggereren, de werking van ritalin is nou eenmaal wel bewezen, dan kun je het niemand kwalijk nemen dat dit gebruikt wordt als hulpmiddel.

Franka, lichttherapie bij bagels en beans????

Ik ken trouwens ook iemand met ADHD, heeft geen medicatie maar blowt wel heel veel. Is voor hem ontspannend.. Ik hoef het niet te proberen haha :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 12:52

Het voordeel van wietolie is dat je ze erg nauwkeurig kan dosseren en je er dus niet stoned van wordt. Mijn man gebruikt ze al ca. twee jaar ivm chronische pijnklachten en dat scheelt hem 8 tabletten per dag.

Onderzoek hiernaar zal nooit gedaan worden omdat iedereen het zelf kan maken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 13:41

Tja, meld mij hier ook weer eens... er zijn wel heel veel onderzoekers van naam en faam die op een een of andere manier 'betaald' worden door de farmaceutische industrie (zoals onderzoeken die over het algemeen gesponsord worden door de industrie omdat er anders simpelweg geen geld is voor onderzoek). Daar kan je natuurlijk je vraagtekens bij zetten. Het grote geld en belangen zit bij de industrie. De belangen van bv lto3 zijn veel kleiner en er is daarom ook waarschijnlijk veel minder geld beschikbaar om gedegen onderzoek te doen (dubbelblind met voldoende mensen over een langere periode).

Toch is Ritalin ed op dit moment het enige bewezen middel dat echt helpt in 70-80% van de gevallen. Van alle andere methodes (RED dieet, neurofeedback, braintraining etc.) zijn er nog steeds geen sluitende bewijzen dat het helpt voor een grote groep mensen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:19

yvonnedv schreef:
http://www.mediwiet.nl/interviews/wieto ... -kinderen/

Ik heb van dichtbij gezien dat dat ook goed werkt

OMG! Die laten hun kind de hele dag knetterstoned rondlopen? WTF... Ik vind dit echt belachelijk. Ben geen voorstander van ritalin, en zeker niet op kids maar dit is ook heel erg. Ik weet namelijk wel wat het gebruik van cannabis met je hersenen doet op langere termijn... Helemaal als je een onvolgroeid brein van een kind er aan blootstelt voor langere tijd.... |(

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:31

Zelfmedicatie... ik geef toch de voorkeur aan begeleid gebruik van ritalin.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:53

rensiepensie schreef:
yvonnedv schreef:
http://www.mediwiet.nl/interviews/wieto ... -kinderen/

Ik heb van dichtbij gezien dat dat ook goed werkt

OMG! Die laten hun kind de hele dag knetterstoned rondlopen? WTF... Ik vind dit echt belachelijk. Ben geen voorstander van ritalin, en zeker niet op kids maar dit is ook heel erg. Ik weet namelijk wel wat het gebruik van cannabis met je hersenen doet op langere termijn... Helemaal als je een onvolgroeid brein van een kind er aan blootstelt voor langere tijd.... |(

Hoe kom je er bij dat dit kind knetterstoned rondloopt? Het voordeel van wietolie is dat je het erg nauwkeurig kan dosseren en je er dus niet stoned van wordt.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:56

Heb je het stukje gelezen? Die mensen zijn niet goed bij hun hoofd man!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:30

Embe schreef:
Tja, meld mij hier ook weer eens... er zijn wel heel veel onderzoekers van naam en faam die op een een of andere manier 'betaald' worden door de farmaceutische industrie (zoals onderzoeken die over het algemeen gesponsord worden door de industrie omdat er anders simpelweg geen geld is voor onderzoek). Daar kan je natuurlijk je vraagtekens bij zetten. Het grote geld en belangen zit bij de industrie. De belangen van bv lto3 zijn veel kleiner en er is daarom ook waarschijnlijk veel minder geld beschikbaar om gedegen onderzoek te doen (dubbelblind met voldoende mensen over een langere periode).

Toch is Ritalin ed op dit moment het enige bewezen middel dat echt helpt in 70-80% van de gevallen. Van alle andere methodes (RED dieet, neurofeedback, braintraining etc.) zijn er nog steeds geen sluitende bewijzen dat het helpt voor een grote groep mensen.

mja daar staat ook weer tegenover dat de precieze werking van ritalin nog helemaal niet bekend is,
en dat ook is aangetoond dat het op lange termijn een 'uitdovend' effect heeft en dat het altijd icm therapie gebruikt moet worden voor een lange termijn effect.

Het is ingewikkelde materie, maar ik zou niet blind vertrouwen op artsen omdat ik denk dat er toch echt wel wat sprake is van belangen verstrengeling (kan je dat gebruiken in deze context :P ? ) en ik denk dat er om die reden echt vééls te veel psychofarmaca worden voorgeschreven (dat is immers de makkelijkste medicatie om te promoten (vanuit de farmceutische industrie). Sad but true)
Je eigen gezonde verstand blijven gebruiken is wel aan te raden... Mja. als je dan door de bomen het bos ook niet meer ziet -O- .... Ik weet echt niet meer wat ik er allemaal van moet denken :+ Vooral omdat ik denk dat ritalin bij sommige mensen die geen ADD hebben ook effectief is en dan is het voor mij geen kwestie meer van 'als het maar werkt'... Mja, aan de andere kant. Als het nou werkt........ :+ :+

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:35

Ja zeker weten dat een hoop onderzoekers betaald krijgen door de farmaceutische industrie. Maarja, is het dan nog wetenschappelijk onderzoek he... Zijn de resultaten objectief? Bij goed wetenschappelijk onderzoek maakt het geen donder uit of de onderzoekers betaald worden natuurlijk.. Gezond verstand gebruiken moet zeker.
Ik denk dat er nog veel onwetendheid is. En dan is onderzoek nodig ja. Wie geeft geld? :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:43

Ach.,. en zo werkt voor iedereen wat anders..

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:56

kom ff spuwen hoor... :\

mijn man heeft momenteel geen werk, en hij kan ook niets vinden....
op mijn werk vliegen de mensen er ook uit, al zit ik goed met een vast contract, de sfeer word er niet beter van.
en nu heeft mijn vader te horen gekregen dat hij zijn baan kwijt is, aangezien zijn werkgever falliet is.

pfffff........................ :\

ik was gisteren vrij, en ik heb een hele dag in mijn bed gelegen, medelijden hebbend met mezelf en alle mensen om mij heen.. vandaag was eigenlijk niet veel beter, ware het niet dat mijn man me uit bed heeft gegooid en me naar de paarden heeft gestuurd.

het stomme is, ik had gisteren dus geen ritalin ingenomen, en ik kan dan echt heel moeilijk uit zo'n depressieve stemming komen. vandaag gewoon mn ritalinnetje ingenomen, waardoor ik toch een stuk nuchterder tegen alles aan kan kijken en beter kan relativeren.

zo. Ga nu het topic maar eens bij lezen, is alweer even geleden. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:08

Hmm die wietolie klinkt wel interessant! Zou het nooit aan m'n kind geven, maar voor mezelf... Wiet is tot nu toe het enige dat echt een sterk positief effect heeft op mn ADHD klachten :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:04

Citaat:
het stomme is, ik had gisteren dus geen ritalin ingenomen, en ik kan dan echt heel moeilijk uit zo'n depressieve stemming komen. vandaag gewoon mn ritalinnetje ingenomen, waardoor ik toch een stuk nuchterder tegen alles aan kan kijken en beter kan relativeren.

herkenbaar... en daardoor kom ik ook veel meer aan dingen toe. Ik doe ze gewoon zonder als een berg er tegenop te zien.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:11

:(:) voor Njiloj... Snap precies hoe je je voelt, die dagen heb ik ook, en het is zooo poedersuiker en zooo moeilijk omdat je echt in die bui blijft hangen... Ik heb het vaak 's avonds als de medicatie is uitgewerkt...

Voel je je nu weer wat beter?

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 02:17

Gelukkig wel! Stom eigenlijk dat in de bijsluiter van de ritalin depressie als bijwerking staat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 02:18

Njiloj, waarom stom? Als dat gewoon een bewezen bijwerking is, is het volledig terecht dat ie er in staat.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:22

Afgelopen Lowlands geblowd. Zo'n ultiem ontspannen gevoel dat ik het echt gevaarlijk vind voor mezelf en dus ook niet meer gebruikt heb. Bij mijn gesprekken voor de diagnose vroegen ze er ook naar, ik snap heel goed waarom ja!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:11

Ik heb vrijdag nog geblowed, niet veel, werd klein beetje rustiger. Toen ik een jaar of 16/17 was blowde ik wel eens en dan kwam ik na een tijdje gewoon niet meer uit m'n woorden, kwam alleen nog maar gebrabbel uit...