Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:11

Ik denk dat ik 3dingen op een dag ook niet zou kunnen. Zou enorm stressen of het allemaal wel zou lukken qua tijd etc dat ik er veel minder van zou genieten.
Meerdere dingen plannen die ik wel ken, bv paardrijden en dan nog iets gaat wel. Maar dingen die ik niet ken, zoals een sealife etc, zou enorm veel energie vragen.
Wel fijn dat je man rekening met je houd!

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:15

Jah mijn man probeert gelukkig wel echt rekening met mij te houden... Dat vind ik wel fijn,ik dacht omdat Madurodam niet zo groot is & sea live ook niet dat trek ik wel, maar helaas toch niet. Is mijn eige stomme fout.. Dit word weer ff tijd nodig hebben om bij te komen! Thx voor jullie reacties

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:20

Ik doe dat ook niet hoor, zoveel nieuwe dingen op 1 dag! Allemachtig... Krijg al stress als ik er aan denk, haha. En als ik dat wel doe, ben ik soms nog wel 2 dagen aan het bijkomen.... Soms wil ik iets zo graag doen, dat ik de eventuele nasleep voor lief neem, maar in principe doe ik gewoon 1 "spannend" ding per keer. Als ik idd naar de dierentuin ben geweest, eet ik 's avonds lekker thuis. Of als ik 's avonds uit eten ga, dan doe ik overdag rustig aan.

Laatst had ik op zaterdag een evenement, dat kost al veel voorbereiding, vervolgens sta je de hele dag in de drukte en dan moet je 's avonds nog opruimen en je administratie in orde maken (alles wat ik op een evenement verkoop moet ik gelijk aanpassen in de voorraad van de webshop, omdat mensen anders producten kopen die er niet meer zijn).

De volgende dag wou mijn vriend graag mee met een rit met de Kever, 3 uur heen, daar lunchen/kroegje in en dan zou de terugweg ongeveer 1,5 a 2 uur duren. Ik trek dat niet in 1 weekend! Mijn vriend is toen heel lief ook thuisgebleven, we zijn alleen even naar het eerste verzamelpunt gereden om een praatje te maken en de rest van de dag heb ik rustig aan gedaan.

Wat mij vaak wel helpt om te ontladen na een drukke dag, is mediteren. Maar ik vind het ook heerlijk om een comedy of grappige serie te kijken, gewoon niet te moeilijk, niet nadenken, beetje lachen. Of relaxte muziek luisteren, ik vind zelf Jason Mraz, Jack Johnson, Donovan Frankenreiter heel fijn. Ik ben dol op rockmuziek, maar als ik overprikkeld ben sla ik dat ff over en luister ik liever luchtige/rustigere dingen :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:25

OnMyWay, dat is echt balen! We duimen voor je, komt vast goed! +:)+

Wat betreft die planningen, op zich kan ik het wel aan op het moment zelf. Zeker als ik gezellig met vriendinnen ben, maar inderdaad, 's avonds ben ik dan echt doodop. Achja, slaap ik 's avonds goed dus ik vind het niet zo erg :')

Wat fijn dat jullie mannen er rekening mee houden!

Helemaal handig, ik ben single :D :')

Beauty26 ben je dan op de dag zelf al moe of echt als je erna weer thuiskomt?

Dadelijk weer naar paardlief, hoop dat het net zo goed ging als gisteren! Ik kan zo genieten van een goede training he, dat maakt mijn hele dag weer goed! <3
Maar als het slecht gaat is mijn hele dag ook naar de knoppen.. :')

Schiet me net te binnen, hoe reageren jullie op drukke mensen? Ik sluit me dan helemaal af, reageer nog wel met hier en daar een knikje en een 'ja' maar als je me naderhand zou vragen waar we het over hebben gehad.. Geen idee..

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:38

Dynamites, ik kan dan ook heel druk worden. Hangt er een beetje vanaf maar ik heb vaak dat ik overneem van wat iemand bij zich heeft.

Wat leuk dat steeds meer mensen zich aanmelden hier. Of juist niet haha. Wist niet dat zoveel mensen er 'last' van hadden.

Ik ben eigenlijk ook blij dat HSP geen eigen labeltje in het DSM en meer die kant op, staat. Straks ga je nog allerlei medicijnen krijgen en allemaal troep.
Nee laat het mij maar zelf uitvogelen. Ik denk dat je met HSP het ook eerder spiritueel en emotioneel moet oplossen.
Zijn er eigenlijk hier HSPers die zich totaal niet bezighouden met spiritualiteit en er niks van moeten weten? Gewoon even benieuwd :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:41

Dynamites, absoluut afsluiten :j had hier ook een vrouw die maar bleef door babbelen en veel te persoonlijke vragen stellen en ik moest ze niet. Ben redelijk kortaf geweest, gesloten en heb gezegd dat ik ergens anders wat te doen had. Ze was wel vriendelijk maar ik voelde me aangevallen.
En goede training met paard is heerlijk. Ga ik zometeen ook even doen :D

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:43

Ik sluit me ook af voor drukke mensen, ik "luister" en ik knik een x en verder niks eigenlijk... Ik kan er niet goed mee omgaan.

Ik ben op de dag zelf nog niet eens zo moe vaak komt dat als ik rust .. dan kan alles inzinken ofzo en dan ist van Pffff ben gebroken! Maar nu weer ff bijtanken!

Normaal kan ik ook heerlijk genieten van rijden op mn paardje, maar dat gaat nog niet... Misschien over een weekje weer. Voor diegene die gaan rijden of naar hun paard gaan, veel plezier!!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 10:53

Ik ben wel heel sterk van het doorgaan: Plan zo 2 foto-opdrachten op een dag (ben fotograaf, dus is mijn werk), hoewel dat ook vaak erg slopend is. Of een bruiloft van zo'n 12 uur waar ik echt gebroken vandaan kom. Ik probeer wel meer ruimte te gaan creëren in mijn agenda, maar dit verschilt heel veel.
Wat ik wel doe is zoveel mogelijk zorgen dat ik een vast ritme heb en goed op tijd mijn maaltijden heb. Dat scheelt voor mij een hoop.
Als ik thuis lunch, dan heb ik een boek erbij, wat wel heel erg helpt om te ontladen.
En na een bruiloft bijvoorbeeld de dag erna rustig houden, zodat ik dan weer op krachten kan komen.
Ik weet niet waarom, maar zo'n dagje Madurodam, Sea Life en uiteten zou mij wel lukken, hoewel het wel ligt aan de drukte op die plekken. Als beide attractieparken afgeladen druk zijn, dan wordt het moeilijker. En de tijd in de auto gebruik ik erg om te ontspannen.
Het scheelt bij mij ook wel sterk per dag wat ik kan hebben...

Drukke mensen ga ik na een tijdje ook ontlopen! Probeer me daar idd zo veel mogelijk voor af te sluiten!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:27

Hoe goed kunnen jullie slapen?
Ik begin de nachten dat ik tot laat wakker lig een beetje vervelend te vinden... Vannacht ook weer tot 3 uur wakker gelegen, gewoon omdat ik totaal geen slaap had... En ik word heel gemakkelijk 's nachts wakker.
Dus ik ben benieuwd hoe jullie dit ervaren/of jullie hier ook last van hebben!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:29

Oh ik ben een vreselijke slaper, kan uren wakker liggen en woelen en nadenken. Soms gaat het beter. Maar maakt niet uit wat ik gedaan heb ook. Alcohol helpt wel maar wil geen drankorgel zijn :Y)
Enige wat mij hielp was iemand bij me, omdat ik mee ga in de ademhaling van die persoon en dan in slaapval.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:30

Ik kom even binnenvallen.. Zit met een klein probleempje. Mijn vriend heeft vanavond een feest van zijn oom. Hij wilt dat ik mee ga. Ik heb daar echter totaal geen zin in, voel me er niet lekker bij (lig ook niet lekker in die familie) en kan er helemaal stress van krijgen. Nu is hij boos op mij. Ik heb zogenaamd niks voor hem over, ik moet me niet aanstellen blabla.

Maar ik zie zo'n feest gewoon écht niet zitten, nooit. Ik voel me echt niet lekker op zo'n feest, zit helemaal in de stress en kan elk moment in janken uitbarsten. Bah..

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:37

Slapen... heel wisselend... kon vroeger als kind overal slapen (was wel enorme woeler.. en praatte ook in m'n slaap)... maar nu liefst in eigen bed ;) als hoofd rustig is slaap ik zo in... anders kan het wel uren duren (heb ook wel slaapmedicatie gehad) maar als ik dan buiten m'n kat hoor ben ik ook meteen weer klaarwakker.

Over feest ... tja... hier moeten dat soort dingen in goed overleg... zomaar 's avonds naar een feest als ik me daar niet op voorbereid heb... dat gebeurt niet... maar mijn man is daar gelukkig niet zo van ;) Ik denk altijd als het me zoveel stress oplevert is het het niet waard. Vind het ook niet aardig van je vriend dat er dan meteen over aanstellen en "niks over hebben" zeker als hij pas vandaag over dat feest is begonnen.
Ik zou niet meegaan (maar ja... ik zou ook niet een vriend hebben die dat van me zou eisen dus dat is wat makkelijker).

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:55

Ghostattack schreef:
Ik kom even binnenvallen.. Zit met een klein probleempje. Mijn vriend heeft vanavond een feest van zijn oom. Hij wilt dat ik mee ga. Ik heb daar echter totaal geen zin in, voel me er niet lekker bij (lig ook niet lekker in die familie) en kan er helemaal stress van krijgen. Nu is hij boos op mij. Ik heb zogenaamd niks voor hem over, ik moet me niet aanstellen blabla.

Maar ik zie zo'n feest gewoon écht niet zitten, nooit. Ik voel me echt niet lekker op zo'n feest, zit helemaal in de stress en kan elk moment in janken uitbarsten. Bah..

Niet gaan en als je vriend zo boos blijft is hij je ook niet waard. Jij hoeft je karaktereigenschappen echt niet aan te passen, zeker niet als je vriend je niet steunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:56

Ghostattack schreef:

Weet hij waarom je niet mee wil? Ik had met mijn man in het begin ook enorme 'strijd' over feestjes (van zijn familie, die doen aan verplichte feestjes in duffe zaaltjes). Nadat ik hem heb verteld en heb laten lezen over hooggevoeligheid is er veel meer begrip en hoef ik niet meer mee (ga soms wel, voor hem, maar dat die druk er af is maakt al veel verschil!).

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 14:59

Hij had het gisteren avond heel laat even laten weten, maar toen heb ik ook gezegd dat ik er geen zin in had.

Hij weet trouwens precies waarom ik niet mee wil. Heb hem ook dat 'verhaaltje' laten lezen die iemand paar pagina's terug had gepost, over 2 mensen op een feestje, HSP en niet HSP. En dat begreep hij wel aardig. Op dat moment. Maar blijkbaar dus helemaal niet.

@RedPassion: Dat lijkt me ook zo fijn.. Dat er begrip is en de druk eraf is. Dan wil ik er best over denken om af en toe mee te gaan. En ik ben ook 1 keer mee geweest, weliswaar verplicht door mn vriend. Daar hebben we echt mot om gehad en uiteindelijk heb ik moeten toegeven. Hij heeft er echt een handje van om te gaan dreigen en chanteren.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:33

Ik heb een vraagje, een paar pagina's terug hadden jullie het over een boek. Welk boek is dat? En welke zijn nog meer interessant om te lezen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:44

Dat boek heet Hoog Sensitieve Personen van Elaine Aron. Andere boeken heb ik niet gelezen, mijn psych zei dat dit een van de betere boeken was.

En over het feestje: ik zou niet gaan. Soms kan je best wel eens water bij de wijn doen en het gewoon proberen, maar op deze manier kwel je jezelf alleen maar. In het begin vond ik het heel moeilijk om nee te zeggen tegen dingen, maar ik sla steeds vaker feestjes over. Misschien ook niet goed, omdat het daardoor ook moeilijker wordt om wel te gaan, maar soms heb ik echt geen zin in die spanning voor een feestje waar ik toch niet wil zijn.

Edit: Over het slapen, soms slaap ik heel goed, soms slaap ik bagger. Ik heb de tv of muziek nodig om in slaap te vallen, want als het stil is ga ik liggen denken of piekeren. Met tv of muziek kan ik mijn hoofd makkelijker leegmaken, waardoor ik dus ook snel in slaap val. Het enige wat ik wel heb: ik word heel makkelijk/snel wakker en als ik eenmaal wakker ben val ik vaak weer moeilijk in slaap.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 15:49

Ik heb dit boek gelezen en vond dat erg prettig: http://www.bol.com/nl/p/hoogsensitivite ... 005737342/
Maar je hebt natuurlijk ook het meest 'belangrijke' boek van de ontdekker van hooggevoeligheid: http://www.bol.com/nl/p/hoog-sensitieve ... 007452418/ Deze staat ook nog op mijn wensenlijstje. Dr. Elaine Aron heeft hooggevoeligheid ontdekt.

Wat betreft dat feestje: Ik heb wel vaak dat ik geen zin heb, toch ga en een leuke avond heb. Maar als je nu al zo'n spanningen met je vriend erover krijgt, denk ik niet dat het heel leuk gaat worden... Ik zou dan ook niet gaan...

Edit: Dat 2e boek is dus het boek dat Joyce bedoelt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:36

Ik ga vanavond in ieder geval niet naar dat feestje, heb uitgelegd dat ik het een beetje zat ben dat ik zo gepusht word. Ben net even de stad in geweest, maar helaas hadden ze nergens boeken over HSP, dan maar op Bol bestellen :)

Iemand dit boek gelezen? http://www.bol.com/nl/p/hoogsensitivite ... 021800358/

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 17:22

Waar je ook kan bestellen is http://www.boekwinkeltjes.nl, dat zijn 2e hands boeken en vaak nog in hele goede staat (in de beschrijving staat vaak in wat voor staat het boek is). Ik heb nu meerdere boeken via die site besteld en ben er erg tevreden over.

Edit: Nee dat boek heb ik niet gelezen, er staat specifiek bij vermeld dat het een boek is gericht op hulpverleners en dat vind ik zelf niet interessant. Ik lees liever een boek dat gericht is op de HSP zelf, denk eerlijk gezegd ook dat je daar meer aan hebt.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 23:57

Ghostattack, dreigen en chanteren?! Lekkere vriend.. :n :oo Goed dat je niet bent gegaan, is voor jou ook niet goed. En is zijn familie dus wel logisch natuurlijk dat hij gaat.

Wat slapen betreft, ik slaap heel slecht in en lig ook eerst een paar uur wakker, tenzij ik echt een bijzonder zware dag heb gehad. In de nacht wakker worden is wisselend, soms heel veel, soms weinig en soms niet.
Zijn jullie overdag ook moe? Ik ben echt altijd moe, heb nog maar zelden gehad dat ik echt fit wakker werd en paar uur bleef. Als ik wakker wordt en ga eten ben ik daarna alweer doodop.. :(

Hoe zit bij jullie dat 6e zintuig? Heel gevoelig voor of juist niet?
Ik heb wel een paar keer "voorspellend" (zover je het zo kunt noemen) gedroomd en een keer dacht ik een schim te zien in mijn kamer. Ben toen zo geflipt dat ik de volgende dagen beneden op de bank sliep :')

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:54

Grappig, ik kan juist totaal niet inslapen als ik een drukke dag gehad heb en bij thuiskomst direct naar bed ga... Als ik een bruiloft gefotografeerd heb, dan moet ik wel de foto's eerst nog even op mijn computer zetten en op een externe back-up. In die tijd van kopieren ga ik vaak een spelletje Patience spelen of zo en dat helpt heel goed om daarna lekker te kunnen slapen. Duik ik direct mijn bed in, dan lig ik uren wakker!

Ik ben wel vaak heel moe overdag. Zeker na een slechte nacht ben ik overdag wel erg moe. Ik moet wel zeggen dat het beter aan het worden is. Ik heb meer positiviteit om me heen en voel me daardoor in ieder opzicht beter en dat helpt ook met mijn vermoeidheid. En gezond eten helpt bij mij heel sterk. Als ik boterhammen met sla en dergelijke pak, dus met echte groenten, dan kan ik het 's middags een stuk beter volhouden dan wanneer ik alleen boterhammen met hagelslag pak bijvoorbeeld.

Wat betreft 6e zintuig: voor mij is dat meer mijn intuïtie... Ik weet nog dat ik bijna een jaar geleden mijn ouders heel sterk verbaasde toen de loting van de Champions League voor Ajax bekend gemaakt werd. Ik was die middag gaan paardrijden, dus had nog niets gehoord, maar toen dat item bij het sportjournaal begon, zei ik direct (dus nog voor die balletjes getrokken werden): Barcalona en Milan. De derde kreeg ik even niet te pakken omdat het item te snel verder ging met het trekken van de ballen. Waar dus direct Barcalona en Milan als eerste 2 uitkwamen als tegenstanders van Ajax. Ik vond het wel grappig, mijn ouders waren echt heel verbaasd!

Dus ja, dat soort voorspellende gevoelens heb ik ook. Ook bijvoorbeeld wat het volgende liedje wordt of zo. Maar het is tot nu toe wel redelijk oppervlakkig gebleven...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:29

DynamiteS schreef:
Hoe zit bij jullie dat 6e zintuig? Heel gevoelig voor of juist niet?
Ik heb wel een paar keer "voorspellend" (zover je het zo kunt noemen) gedroomd en een keer dacht ik een schim te zien in mijn kamer. Ben toen zo geflipt dat ik de volgende dagen beneden op de bank sliep :')

Ligt er aan hoe ver ik me heb opengesteld. In een rustige periode laat ik gevoel meer toe en dan heb ik ook wel 'gekke ervaringen' inclusief een keer onuitgenodigde visite in de slaapkamer (zijn we ook heel nuchter in, ik ben toch al niet te genieten als ik 's nachts word wakker gemaakt en dan maakt 't me niet meer uit of het levende have is of niet, gewoon opzouten en een ander gaan pesten :') ). Wat ik sowieso heb is gewoon een erg goede intuitie waar ik nu wel ook gewoon op af durf te gaan.

Slapen is hier ook een ramp. Soms slaap ik gewoon een hele nacht gewoon goed, maar meestal is het of slecht of op z'n best matig te noemen. De beste nachten zijn die met een duootje Diazepam. Dan word ik echt wakker wakker, zo van 'Zo, en wat gaan we vandaag allemaal doen', terwijl ik normaal met pijn en moeite mijn bed uit rol. Helaas is dat spul erg verslavend dus mag ik het alleen als ik er een heel goede reden voor heb (stevige spiertrekkingen, dat mijn ledematen alle kanten op vliegen, dat slaapt niet zo fijn).
Wat wel voor instant slaap helpt zijn wassende en spinnende katten. Zo jammer dat die dat zelden op commando doen...

Wbt boeken, ik ben zelf begonnen met Ankertje boekjes: http://www.ankh-hermes.nl/boeken/ankert ... tdagi.html en http://www.ankh-hermes.nl/boeken/ankert ... vensk.html . Dat eerste boekje was mijn eerste kennismaking met HSP. Heb een stukje in de winkel zitten lezen met mijn kaak op de grond en vervolgens het werkje maar gelijk meegenomen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:52

Wow zo goed ontwikkeld is mijn 6e zintuig nu ook weer niet, ik heb t altijd maar met kleine dingen gehad in het dagelijkse leven. Of dromen die later uitkomen of iets dergelijks.

Vannacht maar 2, 5 uur geslapen en vanochtend vroeg eruit om te gaan werken, nu dus echt gebroken.. :( vanmiddag al wat bijgeslapen maar nog steeds heel moe en dus ook chagrijnig.. :')

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:57

Ik ben ook suuuper vaak moe overdag.. 6e zintuig, geen idee. Maar weet wel dat ik 'gevoelig' ben voor energieën te zien etc. Maar liever niet.... :')