ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:36

@Embe, de bijwerkingen staan los van welke dosis en interval correct zou zijn. De bijwerkingen worden meer met een hogere dosis, maar soms gebeurt het dat een lagere dosis überhaupt niet aanslaat. Waar je last van hebt als je dosis te hoog is of als je de medicatie te kort achter elkaar neemt, zijn gevolgen van overdosering en geen bijwerkingen. Als je last hebt van rebound (overdag, dus niet alleen na de laatste dosis), is de interval niet kort genoeg, maar ook de rebound is niet hetzelfde als bijwerkingen.

Wees overigens niet al te bang voor de bijwerkingen, het kan ook maar zo voorkomen dat je er niet of nauwelijks last van hebt. Ik bijvoorbeeld heb uitsluitend last van een verminderde eetlust, maar heb geen last van hartkloppingen, duizeligheid, hoofdpijn of misselijkheid. Dat is prima vol te houden :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:38

Pantykous schreef:
Zijn jullie ook bekend met Medikinet?

Ik quote mezelf maar even. Zijn er hier ook mensen die Medikinet gebruiken? Mijn psychiater heeft het me voorgeschreven. Tot op heden weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik voel me zo anders, niet meer mezelf, maar wel een stuk rustiger. En ik eet niks als ik die pillen gebruik.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:41

Ah, Nouks dat is fijn om te lezen. Mijn dochter is nl wel erg bang voor de bijwerkingen. Ze heeft ook last van migraine en zit dus niet tewachten op duizeligheid, hoofdpijn etc. Kan ik me ook wel voorstellen. Misschien wordt de migraine ook wel minder want ik vermoed dat ze minder stress heeft als ze medicijnen neemt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:42

Ik heb ook last van migraine, en heb zelfs het gevoel (maar dat is slechts gevoelsmatig, zeker weten doe ik het natuurlijk niet) dat sinds ik ben begonnen met ritalin, de migraine-aanvallen minder zijn geworden :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:42

Pantykous schreef:
Pantykous schreef:

Ik quote mezelf maar even. Zijn er hier ook mensen die Medikinet gebruiken? Mijn psychiater heeft het me voorgeschreven. Tot op heden weet ik niet zo goed wat ik er van moet vinden. Ik voel me zo anders, niet meer mezelf, maar wel een stuk rustiger. En ik eet niks als ik die pillen gebruik.

Sorry, nog helemaal geen ervaring met meds hier. Wel blijven eten hoor (al is het maar een banaan of cracker) en zeker blijven drinken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:43

Overigens nog een tip: mocht ze het uiteindelijk toch willen proberen, zorg er dan voor dat ze wel met een (zeer) lage dosis begint. Even overleg over voeren met je psychiater. Wanneer begonnen wordt met een relatief hoge dosis, kunnen de bijwerkingen afschrikken om ermee door te gaan.

@Pantykous: geen ervaring mee, maar ik heb ook last van een verminderde tot verdwenen eetlust, en wat ik probeer is gewoon om steeds met mijn medicatie ook even iets te eten. Daardoor vergeet ik het niet.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:43

Ja probeer ik ook zeker! Het is zo'n aparte gewaarwording, dat zou me vroeger nooit gebeurt zijn, niet eten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:44

Wilde dat mijn dochter even met je kon praten Nouks... zag dat ze op een ander ADD topic nu wel aan het informeren is :-)

Misschien kunnen/willen jullie daar reageren op haar oproepje, ze heet DamieRoos en vraagt om ervaringen met Ritalin
Linkje topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1652885

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:00

Hihi ik was net even met een reactie bezig aan haar, had niet door dat ze je dochter was dus wilde haar juist doorverwijzen naar dit topic :+

Zal op een later tijdstip even een PB'tje naar haar sturen :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:13

Pantykous schreef:
Pantykous schreef:

Zijn dat die paarse pillen? Ik kende alleen een jongere op mijn werk die dat gebruikte, kende het daarvoor ook nog niet. Wat bedoel je met 'niet meer jezelf'? Toen ik een te hoge dosis had, werd ik een zombie. Heb je verschillende hoeveelheden geprobeerd?

Bij ADHD is regelmatig sprake van comorbiditeit, d.w.z het samengaan van ADHD met een andere stoornis, bijvoorbeeld zoals autisme. Misschien wordt dit door elkaar gehaald met het spreken over een aan elkaar verwante stoornis? Dat kenmerken overeenkomen is niet zo gek, hoewel ik wel denk dat dit is aangeleerd door de persoon om het leven met ADHD te kunnen beheersen. Vaak zie je dezelfde kenmerken terug bij verschillende stoornissen. Een hechtingsstoornis en psychopathie raken ook veel van dezelfde vlakken maar zijn toch echt twee verschillende dingen. Gelukkig, anders hadden we veel potentiële seriemoordenaars rondlopen :+

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:26

Medikinet zijn witte pillen met een paars/rozig streepje. Nou ja, ik ben van mezelf natuurlijk erg druk, en met die pillen niet. Moet er gewoon erg aan wennen dat het scherpe randje er dan vanaf is denk ik. Verder geen last van bijwerkingen, behalve dan dat ik totaal geen trek heb in eten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:02

Heay, Nouks heel erg bedankt dat je haar zo'n eerlijk antwoord hebt gegeven :-)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:30

Embe: ik heb ook last van Migraine, en heb juist minder migraine sinds de ritalin omdat ik nu zoveel minder stress heb.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:05

Airborn schreef:
Embe: ik heb ook last van Migraine, en heb juist minder migraine sinds de ritalin omdat ik nu zoveel minder stress heb.

Het lijkt ook best logisch :j

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:47

bullshit kan dat ook wat normaler geformuleerd worden dan heeft mijn psych het zeker niet goed alsof ik dat kan helpen. Die heeft mij dat verteld, ga niet zeggen wie dat is. normaal reageren is ook een vak impulsief of niet.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:49

Heino schreef:
franka75 schreef:
het valt onder het autistisch spectrum dsm 4

Kappen nou met die onzin de wereld in helpen!

onzin nou dan heb ik verkeerde info gekregen sorry hoor. maar normaler kan je ook wel reageren gefrustreerde. Ik ben niet gediend van zulke felle opmerkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:52

Franka, ik denk dat onze reacties zich voornamelijk laten verklaren omdat het niet de eerste keer dat je dit soort onzin verkondigt. Denk dat "we" (of ik iig) er een beetje klaar mee zijn als er onwaarheden worden verspreid, zeker als dat meermaals door dezelfde persoon gebeurt. Verder niks tegen jou hoor. :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 01:56

aangepast
Laatst bijgewerkt door franka75 op 06-10-12 02:14, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 02:01

adhd valt wel onder de dsm 4 maar dus niet ondr het spectrum, ik kan ook toegeven namelijk
Laatst bijgewerkt door franka75 op 06-10-12 02:09, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 02:03

Nouks schreef:
Franka, ik denk dat onze reacties zich voornamelijk laten verklaren omdat het niet de eerste keer dat je dit soort onzin verkondigt. Denk dat "we" (of ik iig) er een beetje klaar mee zijn als er onwaarheden worden verspreid, zeker als dat meermaals door dezelfde persoon gebeurt. Verder niks tegen jou hoor. :)

dan nog kan je dat ook normaal tegen me zeggen want ik had niet begrepen dat dat zo zou zijn anders had ik eerder gereageerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 02:15

Zucht........ Laat maar.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 02:22

ja sorry hoor ben niet gewend om zo aangevallen te worden, ga er geen woorden meer aan vuil maken vanaf nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 02:31

Ach mens, aangevallen.....

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 07:56

Lieve mensen, aardig tegen elkaar zijn hoor... genoeg gestress buiten dit topic. Tis moeilijk voor ons allemaal maar misschien is het handig als je de 'plaatsen' knop indrukt even na te denken of iets wel/niet klopt en bij twijfel nakijkt alvorens te plaatsen.

Zo... hoe gaat het met slapen bij jullie. Had vandaag sinds tijden weer eens een normale nacht doorgeslapen (lees 6 en halve uur). Kan ook komen omdat mijn vriend er niet was om mij wakker te houden met z'n gesnurk :Y)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:58

Nouks schreef:

Precies!