Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Emma_s_girl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 08:07

Goed verwoord, Janneke!

Yellowbird: niet de andere kant op rijden, maar WEL gaan en met de dokter bespreken, meid. Sterkte!!!!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 15:57

hoi yellowbird,

ik zag er ook enorm tegenop. En hoe vaak je het ook doet (ik inmiddels 4x bij 3 verschillende artsen) het blijft moeilijk. Maar ik zou zeker WEL gaan! Je moet er toch niet aan denken dat je er te laat bij zou zijn als je niet gaat... dat was zeer zeker mijn stok achter de deur. Praat erover met je huisarts en bij mij heeft het geholpen dat ik overgestapt ben naar een vrouwelijke arts (nu is mijn gyn wel weer mannelijk) maar zeker voor de eerste keer is een vrouwelijke arts aan te raden.

bij mij is gister PCOS vastgesteld dmv een inwendige echo en onderzoek. maar dat geeft nog geen garantie voor een goed uitstrijkje.. 1 dec weet ik meer..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 18:56

Wat is PCOS, sMieke?

Yellowbird, hoe is het vandaag gegaan?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 19:13

PCOS is de afkorting voor polycysteus ovarium syndroom. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn. PCOS komt voor bij vijf tot tien procent van alle vrouwen.

Bij dit syndroom zijn de waarden van verschillende hormonen in je lichaam verhoogd of juist verlaagd. Hierdoor is het proces van rijping van de eiblaasjes verstoord, waardoor er in de eierstokken kleine met vocht gevulde blaasjes ontstaan: follikels. Bij PCOS kan er gedurende langere tijd geen eisprong plaatsvinden, waardoor je een verminderde vruchtbaarheid hebt en niet menstrueert. Daarnaast kunnen overbeharing, acné en overgewicht ook symptomen zijn van PCOS

De belangrijkste korte termijn gevolgen van PCOS zijn overbeharing, acné en verminderde vruchtbaarheid. Op de lange termijn kan PCOS voor de volgende gezondheidsproblemen zorgen: suikerziekte (diabetes mellitus type II), hart- en vaatziekten, hoge bloeddruk en baarmoederslijmvlieskanker. Meestal treden deze problemen pas na de overgang op. Veel van deze problemen hangen samen met overgewicht en een verminderde gevoeligheid voor insuline. Als deze problemen vroegtijdig vastgesteld en behandeld worden, zullen de gevolgen op de lange termijn verminderen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:16

Klinkt niet fijn...

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 20:25

het kan nog erger... uitslag van uitstrijkje is er nog niet.. maar aangezien ik dit al verwacht had komt het niet echt als een klap. en het is goed behandelbaar. We houden moed ;)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:37

En wij duimen! Wanneer verwacht je de uitslag van het uitstrijkje?

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 21:43

dat was afgelopen vrijdag dus denk ook op 1 dec met de afspraak samen.. vriendlief is best opgelucht maar ik nog niet echt :)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 12:16

Ik ben toch geweest, al zat ik alsnog te twijfelen een andere kant uit te rijden.
Heb inderdaad mijn gevoelens uitgesproken naar de dokter en ze toonde erg veel begrip gelukkig.
Ze raadde me aan eerst naar een vrouwengroep te gaan zodat ik over mijn schaamte kon komen en dat ik dan erna terug kon komen. Dit heb ik niet gedaan omdat ik weet dat ik er niet overheen ga komen. Heb al bij meerdere mensen gelopen hiervoor en ook een psycholoog kan me hier helaas niet bij helpen. Tevens weet ik dat ik nooit meer terug zou gaan als ik het niet gelijk zou laten doen.
Dus heb gezegd dat ze het maar moet doen, maar de uitleg over wat ze doet achterwege mocht laten.
Is het meegevallen? Nee. Ik voel me precies hoe ik dacht dat ik me zou voelen.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 15:27

heeel dapper yellowbird! echt respect! ik hoop dat je dat nare gevoel heel snel kwijt raakt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:48

Hoi Yellowbird,
Dapper gedaan! ! Maar wel heel naar, vooral omdat kennelijk niemand jou echt kan helpen. (Het klinkt net als veel vrouwen met vaginisme: die lopen soms ook stad en land af zonder dat iemand een oplossing schijnt te weten.)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:51

Ik hoop ook dat ik snel van dat gevoel af kom, maar mezelf kennende duurt dat nog wel even helaas..
Nu ben ik dinsdag dus geweest en nu nog steeds last van nabloeden. Of is het weer een tussentijdse bloeding van menstruatie? Begin morgen pas aan de stopweek..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:13

Dat nabloeden heb ik ook elke keer, ik inhaleer zelf medicijnen voor mijn astma en daardoor bloed ik sneller en heviger als ze een uitstrijkje doen. Gebruik jij misschien ook medicijnen die door kunnen werken Yellowbird?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:59

Naar hoor! Ik was een van de ongelukkigen bij wie het pijn bleef doen. (Let op: dat was zo, het probleem werd na lang zoeken geïdentificeerd en opgelost en is nu over.)
Maar nabloeden heb ik niet meegemaakt.

En als praten over een rotgevoel niets oplost, heeft een techniek als emdr wellicht zin.

Sterkte!

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 00:35

Jeetje sMieke das niet niks! Gelukkig was bij mij alles goed. Echt een opluchting aangezien ik er zeker van was dat het helemaal fout zat.. Mag weer een jaar wegblijven.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:42

Kom ik thuis van de paarden te verzorgen, zie ik een gemiste oproep van de huisarts.
Wist het al gelijk, dat is niet goed. Uitslag is pap2.
Zo kan ik het nog niet achter me laten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:47

Pap2 niet zo erg toch.
Hier ook.
Na half jaar opnieuw uitstrijkje.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 13:52

Yellowbird, maar even terugbellen dan? Sterkte!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Ik heb uiteraard gelijk terug gebeld, toen kreeg ik ook te horen wat de uitslag was.
De uitslag zelf is niet wat ik erg vind, dat ik terug moet wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:35

Ja dat kan ik me voorstellen, ik kan me je verhaal en angsten herinneren, dus dan moet je inderdaad nog een keer je daaraan blootstellen. Heel veel sterkte meis!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 22:25

Rot hoor Yellowbird!

Maar probeer in het komende halve jaar goed voor jezelf te zorgen.
Pap 2 is geen feestje, maar is iets mbt de cellen van je baarmoederhals - het is geen enkele reden voor de pijn die je helaas ervaart.
Maar tegen die pijn valt vaak wel veel te doen.
Het liefst: een diagnose - zou het lichen planus zijn, ziekte van Zoon, vvs/ focale vulvitis: dat valt uit te zoeken.
En tegen de pijn zelf is ook een en ander te doen: thuis een uurtje tevoren pijnstillers slikken, en bij de arts vijf minuten tevoren lidocaine opsmeren of laten opsmeren.
En er zijn wel bekkenbodem fysio/ kinesisten die je kunnen helpen om je bekkenbodem te ontspannen - alleen op het moment dat het pijn doet (omdat er ontstoken weefsel wordt aangeraakt) span je als mens reflexmatig aan. (Net zoals je schouders nu eenmaal omhoog gaan als je schrikt. Al ben je nog zo ontspannen, bij schrik of dus bij pijn gebeurt dat nu eenmaal.)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:09

Dankje Fargo.
Janneke, het doet ook helemaal geen pijn. Lichamelijk is het een fluitje van een cent.
Mentaal zit er echter ergens een dikke kronkel is mijn kop haha.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:22

Misschien een stomme vraag, maar zou Poppers hierbij niet kunnen helpen? OF is dat illegaal..?
Dit blijkt je kringspieren etc te ontspannen...

Geen idee misschien is dit totaal niet toegestaan, maar anders een eenvoudig middel om zo een onderzoek als minder vervelend te ervaren.

Edit: ik zie nu dat niet dit het probleem is maar het mentale deel. Dit heb ik de eerste keren ook gehad, dat ik erna uren ging douche en het echt ja, eh voelde dat er iemand iets gezien heeft wat niet hoort.. Helaas door vele onderzoeken, ben ik eraan 'gewend' geraakt en is dit nu geen probleem meer. Maar dit is natuurlijk voor iedereen heel persoonlijk..

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:55

renee, precies dat ja, uren onder de douche staan. brullen als een klein kind. Gevoel dat een vreemde me heeft gezien en aan me heeft gezeten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:00

Heel erg naar...! :(:)

Ik heb de bof gehad als incestvtouw dat ik ooit bij een hele fijne bekkenbodem therapeute terecht kwam. Ze werkte ook in groepen, zodra je dat aankan, werkt het enorm versterkend.

En sindsdien heb ik bij allerlei gynaecologische onderzoeken een gevoel van veiligheid.

Maar nogmaals - hoor je tot de wanboffers met "een mentale kronkel" en dan zonder de ervaring met dit soort fantastische lui - dan heb je het heel erg zwaar! !