Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:23

De eerste 9 levensmaanden moet je werkgever je een kwart van je werktijd geven om te kolven maar daarna dus niet meer.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:21

Ja, en dat vind ik eigenlijk wel een rare grens, ik had het fijner/makkelijker etc gevonden als ze gewoon 1 jaar hadden aangehouden, zodat je iig het jaar vol kan maken. Ik ben ook bang dat het erorm terug gaat lopen straks, maar goed, dat is pas over ruim 2 maanden....moet ik me nu nog niet druk om gaan maken ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 13:54

Heb even een vraagje aan de dames met Raynaud/vasospasme (Ankem, Nathalie?). Ik heb sinds 3 weken ineens enorme pijn na het voeden aan de linkerkant, voelt als samentrekken en de pijn komt in golven is dus niet constant. Pijn kan 1 soms 2 uur aanhouden en is dan weg. Lijkt me geen spruw omdat ik alleen pijn na het voeden heb, bij spruw heb je constant een jeukerig/branderig gevoel en dit voelt heel anders.

Ik heb ook enorm pijnlijke tepels als ik zoals vanmorgen naar buiten de kou inga, had ik tijdens mijn zwangerschap ook al last van achteraf gezien maar toen dacht ik dat dit normaal was en erbij hoorde. Maar dit schijnt ook bij het beeld te passen. Maar goed, nu mijn vraag komt dit een beetje overeen met jullie ervaringen, en wat doen jullie om de klachten te verminderen? Helpt het slikken van extra vitamine B6 of hebben jullie iets anders gebruikt/gedaan?

Cyntje

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 17:43

Ik had het met spruw ook enkele uren na het voeden, steken en een vervelende pijn ;)
Had daarbij geen jeukerig, branderig gevoel :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 18:11

Ik vind het ook meer op spruw lijken.

Met reynaud heb ik een vreselijke brandende pijn meteen na t afkoppelen. De puntjes van mijn tepels zijn dan ook helemaal wit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:46

Maar bij spruw heb je toch continu last van klachten? Ik heb het echt alleen na het voeden. Verder ook geen klachten die op spruw duiden. Lijkt me toch ook dat je dan aan 2 kanten pijn hebt? Ik ga morgen maar eens de huisarts bellen denk ik.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:47

Dat witte hoeft ook niet per definitie daar aan te liggen.
Dat ligt ook aan de kracht van het drinken, dat had ik namelijk ook, schijnt overigens sowieso gewoon te zijn :)

Bij spruw had ik zo nu en dan steken die enorm pijnlijk waren.
Bij de spruw deed ook alleen altijd mijn linkerborst zeer en verder leek het ook niet op spruw ;)
Toch behandeld en daarna was de pijn wel weg :D

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:52

Raynaud fenomeen komt heel vaak secundair voor, als gevolg van spruw. Ik heb het meerdere keren gehad en heb maar 1x gehad dat mijn tepel rood, jeukerig en schilferig was. De andere keren was er weinig aan te zien. Verder heb ik ook altijd pijn gehad aan 1 borst. Het enige wat mij heeft geholpen is toch weer een spruw behandeling doen.

Die middeltjes van de huisarts hielpen bij ons niet afdoende, dus ik heb behandeld met gentiaan violet. Daarna waren we snel van het gedonder af.

Verder is het een kwestie van goed warm houden. Ik draag nog steeds zoogcompressen, vanwege het warmhouden.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:57

Ik heb tot 11/12 maanden nog kompressen gebruikt, vanaf het moment dat ik in mijn trouwjurk stapte niet meer...
Heb het nu nog maar zo minimaal. Echter ben ik dan laatst met die avondvoeding gestopt en dat is zo nu en dan s'ochtends in bed wel te zien :') :x

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:00

Dat heb ik helemaal niet. Ik lek niet 's nachts, alleen als ik voed en ik krijg een tsr, dan gaat de andere kant meelekken. Verder niet.
Ik zat gisteren op 9 maanden bv. Zit nu op 4 voedingen. Heb vorige week een 5e voeding afgebouwd.
Vrijdag zullen we weer naar het cb. Ben benieuwd hoe groot onze reus nu weer is.

Ze heeft trouwens het zwaaien ontdekt en zwaait nu naar alles en iedereen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:01

Lees net dat spruw ook in de melkkanaaltjes kan zitten en je dus aan de buitenkant niks ervan ziet. Klachten zijn dan vooral 's nachts. Dat klopt bij mij precies, heb ik ook lig er gewoon wakker van. Ga morgen de HA bellen voor een kuurtje zalf of fluconazol.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:03

Hier ook spruw gehad. De eerste keer alleen rechts, de tweede keer aan beide kanten. Deed ontzettend pijn met aanhappen, tijdens het voeden en vlak na het voeden. Daarna deed ik er steeds warme washandjes ophouden en dan trok het weg (tot de volgende voeding). Goed smeren met die zalf op je tepels en in het mondje werkte hier gelukkig goed.

Die pijnlijke tepels met kou e.d. heb ik ook heel lang gehad.

Ik heb ook nog steeds melk en lek zelfs af en toe nog terwijl ik toch al 3 maanden niet meer voedt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:05

miconazol creme kun je zelf bij de drogist kopen. Bij de apotheek moet je er ook voor betalen. Mijn ervaring zelf is beter met gentiaan violet. Kun je bestellen bij Eurolac. Niet vergeten om ook Marinde mee te behandelen. Ook al zie je bij haar niets. Ook alle kleding en beddegoed op 60 graden wassen of heet strijken. Dan kun je de spruw ook uitsluiten.
Wat bij mij ook nog heeft geholpen is een pro-biotica kuur.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:12

Hier werkte de Nystatine prima :)
En de zalf welke in het mondje gesmeerd kan worden ( Daktarin ) smeerde ik dan op de tepels, kan geen kwaad bij het voeden en Miconazol vind ik dan persoonlijk weer wat minder, ook al krijgen ze er waarschijnlijk niks van binnen als je voor het voeden goed wast.

En heeeeel vaak de kompressen verschonen en je BH :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:14

Daktarin is hetzelfde als miconazol.....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:16

Maar in Miconazol zijn de bestanddelen geconcentreerder omdat het ook een zalf is toch??

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:21

In daktarin zit dezelfde werkzame stof, als miconazol. De miconazolcreme die je bij de drogist haalt, is alleen voor behandeling van je tepels. Die moet je afwassen voor het voeden.
De orale daktarin (ook als werkzame stof miconazol) breng je aan in het mondje (ipv bijvoorbeeld nystatine), maar die kun je niet bij de drogist krijgen.

Ik heb 3 kuren nystatine gehad. Werkten allemaal maar even, ondanks alle voorzorgmaatregelen, het kwam na een week keihard weer terug.

Het voordeel van gentiaan vond ik dat je het maar 1x per dag hoeft aan te brengen en dan 3 tot 5 dagen. Het is minder intensief als bijvoorbeeld nystatine.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:24

Lijkt me idd een gevalletje spruw Susan. Hier ook hardnekkige spruw gehad, en alleen met de tsr last van. Bente zat onder. Nystatine werkte niet, gentiaan violet werkte niet. Gelukkig uiteindelijk 3x achter elkaar daktarin gebruikt, en nu is het eindelijk helemaal weg (al anderhalve maand, we zijn vanaf week 2 na haar geboorte bezig geweest, ze is nu een half jaar) Mezelf ook steeds behandeld met miconazolcreme overigens.

Hier gaat het redelijk, Bente blijft wel elke 3 uur mekkeren. Maar ik denk dat ik me daar maar bij neer moet leggen. Sinds vorige week gaat ze naar het kdv en die voedingen kolf ik nu. Gaat wel aardig. Alleen ik kolf zo verrekte weinig!! Ik heb gewoon het vermoeden dat ik gewoon niet zo'n productiemonster ben en Bente daarom ook nog steeds iedere 2 en een half a 3 uur komt.
Verder ook mijn paard in laten slapen vorige week en merk dat het mijn productie niet echt ten goede komt zeg maar. Weten jullie wat middeltjes om de productie wat te verhogen behalve extra aanleggen (want ik doe al niet anders ;-)). Ik zou het zo fijn vinden als ze er af en toe 4 uurtjes tussen laat zitten of zo

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:33

Heb nog wel wat domperidon in huis ;)
Heb ook een productiedipje gehad. Bij mij hielp de gedachte, dat ik het in huis had heel erg. Heb het niet hoeven gebruiken.
Die van mij is ook een hongerlap. Heb heel lang nog 7 a 8 voedingen op een dag gegeven. Minstens tot 7 maanden. Ze kwam toen ook nog vaak 's nachts. Heb toen een ruime maand op 5 gezeten en ben nu net naar 4 voedingen. Geef het de tijd. Het kan zo in 1x anders zijn.

Sterkte met het verlies van je paardje...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:44

Ik ben op de hoogte van spullen als Nystatine en Daktarin, heb er 3 maanden dankbaar gebruik van mogen maken :D ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:46

Toen ik stopte was Milan bijna 11 maanden en zat ik nog steeds op 6-7 voedingen per dag. Wij begonnen met 11-12 voedingen per dag := . Nu achteraf denk ik dat mijn borstvoeding gewoon heel licht verteerbaar was en dat hij daarom zo vaak honger had. Hij heeft ook nooit een nacht doorgeslapen en toen ik een week FV gaf sliep hij van de ene op de andere nacht ineens door! Eerst een uurtje of 6 achter elkaar en steeds wat langer.

Inmiddels is hij bijna 14 maanden en krijgt hij nog 2x een fles met peutermelk. Hij slaapt nu 's morgens minimaal tot 8:30, regelmatig tot bijna 9:00 en afgelopen zaterdag zelfs tot 9:30! Beetje jammer is dat ik hem op mijn werkdagen om 7:00 wakker moet maken, dan is meneertje not amused.. :(:) maar het is niet anders.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:58

Mmm, dat gentiaan violet lijkt me nogal een zootje geven. Ben bang dat straks mijn hele huis paars is als ik dat ga gebruiken :+ ben nogal een knoeierd met dat soort dingen. Ik ga morgen gewoon de HA bellen, moet ik toch al doen omdat Marinde al ruim 2 weken snottert en hoest dus wilde sowieso al bellen en even langskomen. Ga dan gelijk overleggen wat ik voor de spruw kan krijgen. Hoop niet dat ik het 3 maanden moet gebruiken zeg..

Weet iemand trouwens hoe het met de gekolfde melk zit? Weet wel dat ik nou alles (flesjes, spenen, kolfset) uit moet koken na ieder gebruik maar mag ik de gekolfde melk wel gewoon (laten) geven? Anders heb ik een probleempje namelijk, dit gaat onze vriezervoorraad nooit trekken namelijk. Hier kan ik op internet niks over vinden verder.

Jeetje Somokkole...paard in laten slapen :(:) sterkte zeg. Kan me voorstellen dat dit je productie laat kelderen. Denk dat je al heel goed bezig bent, heb helaas even geen tips voorhanden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 06:46

De zooi is me reuze meegevallen. Nystatine is ook vreselijk plakkerige bende. Ik heb niets weg hoeven gooien, omdat er inkt in zat. Deed het elke avond, voor het slapen gaan.

Vers afgekolfde spruwmelk mag je geven, maar je mag het niet invriezen. Meende ergens ook nog iets te hebben gelezen over verhitten. Volgens mij op de site van eurolac.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:59

Dank jullie wel allemaal! Vanmiddag gaan we langs de HA, ik voor de spruw en Marinde voor het snotteren. Ze heeft ook weer verhoging nu....

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:07

en hoe was t bij de ha, susan?

mmm, het lijkt wel alsof (bijna) iedereen die bv geeft te maken krijgt met spruw ;) , hoe kan dat? Heb hier gelukkig (nog) geen last van gehad, ook niet bij mijn oudste.