Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Qwerty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:06

@ ikbenellie: Vervelend dat zweten, ik heb daar (nog?) geen last van.
@ maaaike: Vervelend zo'n collega, alleen al daarom zou ik niet willen dat ze het bij mij op het werk allemaal weten. Er zijn gewoon collega's die er vervelende opmerkingen over gaan maken.
@ Mayo: Heel herkenbaar gevoel hoor! Ik weet het ook allemaal nog niet helemaal en laat alles maar op me af komen. Misschien dat het daarom ook niet zo lekker loopt met de psycholoog.
Maar iig fijn dat de HA je zo serieus neemt, en gelijk actie heeft ondernomen.
@ Angela_: Knappe beslissing!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 00:53

Salsa Och, ook ik herken zoveel van wat je schrijft! Ook ik zie mezelf nog steeds als sterke en onafhankelijke vrouw, kon alles aan! Niks was te gek, niks was te veel, verantwoordelijkheid over alles en iedereen. Iedereen verbaasde zich er ook altijd over hoe ik dat allemaal deed.. Voor mij was het vanzelfsprekend. Je verwacht toch niet dat dat ineens in kan storten?
Ik weet nog goed dat ik me zo schaamde toen ik naar de dokter ging.. Ik zat in de wachtkamer en keek naar de mensen die er ook zaten en wilde haast naar huis gaan.. Ik bedacht me wat voor dingen die mensen allemaal wel niet hadden.. En waarom zat ik er eigenlijk? Wat een onzin. Gestuurd door mijn omgeving, omdat het nu echt niet meer zo door kon gaan volgens hen.. Nee, dat zag ik zelf niet, totdat ik jankend tegenover de dokter zat.. Maar ook dat was van korte duur, thuis heb ik met lood in mijn schoenen mijn werk gebeld om het te vertellen en ik had het gevoel dat ik loog. Om vervolgens de weken erna hele dagen op bed te liggen en alleen maar te kunnen slapen.. En lichamelijk contact, nog steeds heb ik er geen enkele behoefte aan.. kan er niks aan doen..
Misschien wel een beetje confronterend voor je al die herkenning, maar doet je misschien wel beseffen dat je je niet aanstelt! Hoe moeilijk ook.. Succes met je lijstje..

Maaike He bah wat rot meis... Ik snap de opmerking van je collega eerlijk gezegd ook niet zo goed? Waar sloeg dat op.. Heel goed dat je naar de dokter gaat.. Dit gaat zo niet..! he, vind het zo rot voor je.. hopelijk kun je snel terecht bij de psycholoog.. Succes morgen bij de HA! Hoor graag hoe het geweest is..
Kom op he meis.. :(:)

Mayo fijn dat de huisarts psychologische hulp voor je inschakeld.. En zo herkenbaar dat heen en weer gaan van je ongelooflijk rot voelen en vervolgens jezelf wijsmaken dat je je aanstelt! Ergens weet je ook dat je je niet aansteld, maar ook hier weer die acceptatie, zo erg moeilijk.. :(:)

Charlot Jammer dat je paard zo ver weg staat.. Is je vriendin nog bereikbaar als je het niet ziet zitten alleen thuis? jammer dat je niemand meer te pakken hebt kunnen krijgen..
sterkte

Angela Wat goed zeg! gefeliciteerd! Dat moet inderdaad fijn zijn! Geeft ons ergens ook een opsteker, dat het niet voor niks is en dat we er echt gaan komen, al moeten we er 'even' doorheen.. Ben blij voor je!

Biieniie

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 02:42

Jeeeeetje jullie gaan weer hard!

Charlot, het is ook niet makkelijk. En je moet ook vooral niet teveel van jezelf gaan verwachten daarin. Neem de tijd en focus je per keer op 1 emotie die je op dat moment voelt. (al is het een beetje) Kleine stapjes per keer. Fijne ervan is dat je in een later stadium een bepaalde emotie herkent en je er wat meer mee kan. (het daadwerkelijk voelen en het naar buiten laten op wat voor een manier dan ook) Je gaat beter naar je eigen lichaam luisteren. Zeer behulpzaam, ook als je later beter voelt.

Angela, wat fantastisch zeg! Als je maar naar jezelf blijft luisteren!

Ikbelellie, alleen dan kan ik goed tegen drukte. De anonimiteit, en gewoon vrij kunnen gaan op de muziek. Ik ben gek op dansen en kan er heeeeeeel veel emotie en vooral frustratie in kwijt. Ik voel me daarna ook weer bevrijd zegmaar. Zoiezo heb ik dat met dansen. Of dat nou in een kroeg doe of alleen thuis. Dat maakt me niet uit. Ik dans graag. Vroeger vond ik dat altijd wel eng.. bang dat mensen naar me keken enzo, maar enige effect wat ik erop krijg is dat mensen mee gaan doen en uiteindelijk iedereen uit ze dak gaat. Fantastisch haha.. ik kan daar echt van genieten.

Ik ga donderdag naar mn waarschijnlijk nieuwe huisje en werkplek toe. Ben erg benieuwd. Heb er zin in. Ben afscheid aan het nemen van Amsterdam. Het voelt goed.

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:34

sorry maar kan alles niet helemaal opslaan, ik lees het allemaal maar ben het zo weer kwijt..
iig Angela goed dat je kunt stoppen met de behandeling ;)

Biieniie hoop dat je blij bent met je nieuwe huis,werkplek, en weg uit Amsterdam. Wel veel verandering, trek je dat een beetje?

Hier gaat het redelijk, had weer moeite mijn bed uit te komen. Maar ja de hond moest uitgelaten worden.
En heb straks les met de hond want door mijn operaties en herstel is een puppy cursus er niet van gekomen..
nu is hij al weer 8 maand intussen..

nou dat was het even voor nu

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:48

Ikbenellie nee een helende reis is er niet mee te vergelijken, tijdens die reis ga je echt vanaf je gevoel .
Het is moeilijk uit te leggen, je zit op een stoel , op bed, maakt niks uit en je begint gewoon te praten over hoe je je voelt, waar je angst ,verdriet , pijn of wat dan ook zit, en dan ga je er doorheen, de angst bv helemaal voelen, daarna verder voelen wat er nog meer is , misschien verdriet dat ga je ook helemaal voelen,.. enz..
Soms ga je vaker terug omdat er een aantal dingen nog niet opgelost zijn, en dat kan echt niet in een sessie, ik heb daar 4 uur gezeten , moet wel zeggen dat ik voor dat soort dingen aardig open sta en me makkelijker laat vallen!
Het gaat er uiteindelijk gewoon om je oude verankerde pijn momenten op te lossen, en zuiver verder te gaan.
Blijft moeilijk uit te leggen, Je kan het op internet zoeken de helende reis van Brandon Bays…

Even over die wind, kan het snappen en is aardig herkenbaar, dat heb ik ook gehad , maar op een begeven moment had ik aardig vrede met de wind, zal wel zijn reden hebben dat het zo waait, is iets heel kleins om je druk te maken en je kan er echt woest om worden, maar het heeft geen nut.
Over dat zweten, het is mij mij ook zo begonnen , dat ik ook echt dacht.. dit had ik vroeger niet, echt erg dat je gewoon denkt dat je lijf alles eruit wil zweten…
Maar bij mij is het niet over gegaan, helaas, maar goed er zijn handige dingetjes ervoor om het een beetje minder te maken ;)

Charlot, oh dat is balen dat je paard zo ver weg staat, maar gelukkig bij je ouders dat lijkt mij wel een fijn idee dan.
En als je er heen wilt dan kan dat natuurlijk gewoon en denk dat als je eenmaal een goede band hebt dat die niet meer stuk gaat of je nou iedere dag komt of niet!
Als je thuis niet helemaal op je gemak bent alleen , gooi er maar een pb uit ;)

Angela, zo mooi om te lezen hoe sterk je klinkt! Topper ben je ook !

Maaike, dat is ook balen zeg, ga je 2 uur werken en dan krijg je zoiets, maar goed sommige mensen weten echt niet hoe zich iemand voelt in onze situatie,
En niet iedereen kan zich gevoels matig verplaatsen , geeft niet want daar hoef jij verder geen waarde aan te hechten, het gaat erom dat je beter wordt en niet dat je anderen wat moet bewijzen! Je mag er van balen , en boos zijn of wat dan ook , maar niet te lang is zonde van je energie! ;)

Mayo, wat goed dat het zo verliep bij de Ha je had liever gehoord dat het een griepje was… ;) Maar oke nu is het uitgesproken en kan je aan de slag,
Het wordt een leerzame tijd. Maar het komt goed! Je hebt de eerste stap gezet!

Kido, erg herkenbaar.. had ik vroeger ook werk van anderen doen, was normaal , en langer blijven hoorde erbij, doe ik nu niet meer.
Ga niet omdat een ander makkelijk denkt dingen doen, heb mijn werk en dat was het!
Maar goed je hebt opzich nog even gezellig gehad!
En heb je spulletjes verkocht?

Zo dames ik denk dat ik beetje bij ben, al sik iemand vergeten ben sorry ..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 08:52

Ohh biiennie ik zie het al ben jou vergeten dorie…
Maar ga je uit Amsterdam weg voor je nieuwe baan, of had je echt zoiets van ik ga ergens anders wat zoeken omdat ik het hier niet meer goed vindt?
Wel leuk en spannend zo een klein nieuw begin! :D

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:04

Heb de huisarts gebeld en moet er zo gelijk naar toe, dubbel consult.
Hm.. beetje onzeker wat me straks te wachten staat..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:08

Goed zo Maaike, gelijk actie ondernemen!
Waar ben je bang voor dan?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:13

Omdat alles op dit moment loopt en ik niet zou weten wat zijn reactie/plan is..
Ik verwacht ook niets, ik moet het gewoon ergens neerleggen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:24

Ik denk dat het ook even beter is dat je verder niks verwacht, maak je je alleen gek mee.
Het is duidelijk dat er wat moet gebeuren, dus vind het alleen maar goed dat je er heen gaat

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:30

veel succes maaike! goed dat je er over kunt praten.

Vandaag moet ik verplicht mee met vriendin naar concert in park in brussel. noemt boterhammen in park, je eet daar samen je boterhammen op en terwijl zijn er optredes.
hopelijk wordt het wat fijn. Nu ja moets ik kiezen doe ik niets. maar das ook niet het beste.

Vandaag neemt ze nog steeds niet op. ik kom er lichtjes zot van.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:33

Heeeel veeel suc6 Maaike!

Ik ga naar de fysio heb enkel geeeen zin!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:57

Goedemorgen meiden!

Mayo: Fijn dat je HA zo actief is. Ik heb niet zo hoge pet op van de meeste HA maar heb sinds twee jaar een nieuwe dus weet nog niet wat ik er van kan verwachten maar hoop dat hij een beetje op die van jou lijkt.

Maaike: Succes!

Angela: Wat goed van je! Fijn dat je het gevoel hebt dat het goed met je gaat!

Over huilen: Heb ook nog geen traan gelaten en sta ook niet op het punt om dat te doen. Komt omdat het net lijkt of ik het niet over mezelf heb maar over iemand anders. Heb nog niet door dat dit MIJ overkomt denk ik.

Gister een goed gesprek gehad met een vriendin van mij op stal. Wij lijken erg op elkaar qua karakter en snapt mij in mijn onzekerheid en wil om door te gaan. Wederom erg verhelderend! Ook erg fijn dat ik merk hoe iedereen achter me staat en me steunt. Dat is al het halve werk voor mijn gevoel.

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:19

Maaike succes!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:46

Kanonne wat gaan jullie snel.
Ik ben bij gelezen, allen die nieuw zijn welkom.

Over het zweten en sterk ruiken, ik merk dat ik een aantal weken ook weer erg zweet bij eigenlijk weinig tot niks doen. Heb het er met mijn homeopaat over gehad. Conclusie, ben weer terug gevallen :( . Het vele zweten bij weinig beweging is, volgens hem, een teken van te veel afvalstoffen die in het lichaam zitten en het lichaam zelf aan maakt plus een te veel aan gal/vocht. De vochthuishouding is verstoort. De nieren kunnen het niet goed aan, vandaar dat het via zweten naar buiten komt met de nodige geuren, helaas. Ik ben aan de vochtafdrijvende en bloedzuiverende kruiden gezet. Heb dit nu een 5 dagen, en ik moet zeggen dat ik me beter voel. Als het even tegen zit, door wat of wie dan ook, ben ik niet zo erg meer geneigd om in een hoekje te kruipen en te zitten mokken. Ben ook actiever geworden. (doe zelf het huishouden met plezier :? word hier toch een beetje bang van :+ )

En de wind, vind het prachtig. Hoe slechter het weer hoe beter. (ben altijd al een slecht weer liefhebber geweest :P ) Slaap 's nachts dan ook beter, voelt op een of andere vreemde manier veilig. (wie dat snapt mag het me uitleggen, ik zelf snap het niet) Zomers weer word ik deprie van, kan er niet tegen.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 13:20

Hoi,

Hier weer even een berichtje van mij, namens de vader van PW
ik zal eerst een stukje uit een mail van haar vader naar mij hier plaatsen als inleiding:

Citaat:
Maar ik heb inmiddels contact gehad met de Web beheerder maar dat schiet niet echt op.
Ik wilde een stukje namens ons op de site plaatsen, want wij zitten met het feit dat wij erg geschrokken
zijn van alle reacties.
Niet negatief maar wij herkennen ons in veel reacties die, evenals Daniëlle, roepen om hulp.
En veel mensen die zich door de buitenwereld niet begrepen voelen.
Ik heb inmiddels begrepen dat "men"er over denkt in december naar Zeeland naar een concert van
Blof te gaan en daar een soort van nagedachtenis aan Pollewoppy/Daniëlle te houden.
Wij hebben echter ook een reactie gelezen dat de familie OOK DAT niet zou goedkeuren
en dat is NIET WAAR.
Wij vinden dit een prachtige gedachte (zal er zelf echter niet zijn) en ook wij begrijpen dat mensen van BOKT
Pollewoppy/Daniëlle op een of andere wijze willen herdenken.
Uit alle reacties sterken wij ons hoe geliefd ze wel niet moet zijn geweest.
Wij wisten dat met zn allen maar zijzelf zag dat niet meer.

Het stukje hieronder was wat haar vader heeft geschreven en opgedragen aan PW op haar afscheidsdienst/crematie.

Citaat:
Lieve Daan

BLOF……..
Ik sta hier met heel veel BLOF
want eigenlijk wil ik hier helemaal niet staan.
Maar Blof was ook jouw lievelingsband en………
……ONZE BAND ……………onze familiepassie.

BLOF zal vanaf dit moment nooit meer hetzelfde zijn…..
….nu jij er niet meer bij zal zijn.

Vragen……. veel vragen roep je op………bij ons,
je broer je zus,
je zwager en schoonzus.

Vragen die nooit beantwoord zullen worden.
Behalve een……………………….
Was het een bevlieging?????.......een impuls ………
….ondoordachte stap?????
.........Nee DAT was het niet.
Jouw laatste gang was een weloverwogen stap.
Hoe sterk moet je wel niet zijn geweest.

Het boekje …………zelf geschreven……………
tijdens de laatste uren van je leven.
Hulpeloos……radeloos …..reddeloos ……….
Maar vooral ook bang.
bang voor je laatste gang
Zelf bang voor de dingen die je ging doen.
Je zag er tegen op………maar je was het leven moe
en zag geen weg terug………………………
Je MOEST het doen.

De laatste jaren ziek en door de buitenwereld niet begrepen.
Een ziekte in je brein,
Een brein dat niet meer werkte zoals dat zou moeten zijn.
Ook jij wilde dit niet laten gebeuren, ……je had er niet om gevraagd
……………..en wilde ook niet gaan…………
Niet uit het leven treden.
Gestreden heb je ………jaren lang………….onbegrepen………
en vaak niet gehoord heb ook jij je strijd gestreden

Een strijd ……..vergelijkbaar met die van een normale ziekte………..
die ook vaak na jaren verloren blijkt.

Je had ook vaak het gevoel alleen te strijden
en alleen maar trucjes te moeten leren om je ziekte te vermijden
omdat ze jou het normale leven
niet terug zouden en konden geven

Ook wij liepen tegen dezelfde muren en hebben het gevoel in de steek
gelaten te zijn……
door alle hulpverleners die er niet echt LEKEN te zijn.
Wij zullen niemand iets verwijten ….
maar dat gevoel zal niet snel slijten.

Hoe jij je hebt gevoelt in de laatste jaren van je nog zo jonge leven
ga ik hier geen tekst en uitleg over geven.
Het zijn de nummers van je favoriete bands
die dit feilloos in hun teksten hebben beschreven.
6 nummers heb je zelf gekozen en vastgelegd
Wij zullen luisteren ………….terwijl er niemand iets zegt.

Vrijdag de dertiende ….heb ik even gedacht
maar er was een andere kracht
Als je alleen maar dertien augustus zegt
komt die datum al heel anders terecht.
Je opa Jonkers ging toen ….negen jaar geleden….heen
en daar ben jij nu ook vast heen.
Wij troosten ons nu met de gedachten
dat hij daar vast op jou stond te wachten

BLOF………………….was het dat ik hier stond

BLOF …………………dat was jou band

BLOF………………….was ONZE band

BLOF zal nooit meer hetzelfde zijn

Je Ouwe

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:02

Uthrick, bedankt voor het neerzetten van deze tekst.. Bijzonder dat haar vader hier wat laat horen via jou.. doet me ergens goed..
Poeh.., ik ben er even stil van, brok in mijn keel en tranen prikken achter mijn ogen..

Heb me de laatste dagen vaak afgevraagd hoe de crematie geweest zal zijn.. Vind het fijn dat je deze stukjes geplaatst hebt. En ook fijn om te weten hoe de familie werkelijk denkt over de herdenking op 18 december.. En ook om te weten dat ze steun halen uit de reacties hier..

Vind het stuk dat er voorgedragen is door haar vader erg mooi.. heb het niet droog kunnen houden.. ;( het doet me nog steeds veel..
Nogmaals wil ik de familie en naasten heel erg veel sterkte wensen in deze ongelooflijk zware tijd..
Laatst bijgewerkt door ikbenellie op 24-08-10 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:04

Pfoeh, heftig stukje... Maar wel echt ontzettend mooi! Ik vind het vooral zo mooi om het stukje begrip naar Daan toe te lezen, dat doet me zo goed.

Ook het stukje over de hulpverlening vind ik erg sterk, ik heb precies hetzelfde gevoeld. Ze waren er wel, maar ook niet echt. Ikzelf ben er gelukkig weer bovenop gekomen, maar ook mijn ervaring met de geestelijke gezondheidszorg is niet top.

Ik zelf ben ook geschrokken van de reacties van velen hier, geschrokken van het feit hoeveel impact het op de meesten heeft gehad, en geschrokken van het feit hoeveel mensen er met zichzelf worstelen. Ik mis Daan verschrikkelijk, en als ik haar naam zie staan in mijn lijstje bij MSN gaat er een steek van verdriet door mij heen. Maar verder gaat het vrij aardig, ik red me wel. Ik heb er vrede mee, dit is wat Daan wilde, tot in de puntjes voorbereid. En hierdoor is bij mij het verdriet minder, ik begrijp haar keuze en ik ben blij voor haar dat het gelukt is. Nu heeft ze rust, en ook ik hoop dat daar boven iemand op haar stond te wachten. Eigenlijk weet ik het wel zeker, ik denk zelfs dat er een hele groep op haar stond te wachten.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:38

Ik ben diep geraakt door de woorden van haar vader, mooi dat hij het begrip voor zijn dochter uit.

De dag dat ik het te horen kreeg was vreselijk, onwerkelijk.
Ik heb de dagen erna geworsteld met een hoop emoties , alles kwam voorbij niet de afgevlakte versies, maar ik heb ze
Gevoeld tot in het diepste punt van mijn lijf!
Nu kan ik zeggen dat ik er vrede mee heb, ik weet dat Daan dit wilde , ze wou rust.
Ik begrijp deze woorden nu zoals ze bedoeld zijn, ik kan ze lezen en weet precies wat ze betekenen.
Ze is lang gelopen en heeft het punt van “volkomen rust” bereikt, daar ben ik zo ontzettend gelukkig mee.
De gedachte dat ze nu in haar pure zijn is zoals zij het wou , de gedachte dat zij nu weer is wie ze “onder al haar lagen verdriet pijn en ongeluk “was
Maakt me blij!
Daan ik ga je missen , geniet van je gezonde bestaan en rust lekker in het gras met Droef!

Ik wil ook nog even zeggen dat ik het bijzonder vind hoeveel mensen hun medeleven tonen en zo betrokken en geraakt zijn, zo zie je “Lieve Daan “ je was een geliefd en bijzonder mens!

Dag Meiss

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:42

Uthrick heel erg bedankt voor het plaatsen. Mooie woorden heeft de vader van Daan gesproken, vooral de woorden naar Daan toe zijn erg mooi.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:35

Ontzettend mooi stuk. Ik kende PW niet maar begreep al dat ze heel dierbaar was bij veel mensen uit o.a. dit topic.

Veel sterkte voor iedereen die het er zwaar mee heeft. :(:)

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:38

Ik heb vandaag mijn intake gehad voor het bed op recept. en ik mag er nu dus gebruik van maken. Dus wanneer het me echt allemaal te veel word kan ik bellen en kan ik daar naartoe om tot me zelf te komen.
Het is een red middel om niet in crisis te raken.

@ kido ik heb nu een eigen max gezet op 5 dagen. Je mag er max 7 maar verlenning mag altijd alleen word er dan naar gekeken of een opnamen niet beter is.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:44

Bedankt voor alle succes-wensen voor m'n bezoek aan de ha.
Hij schrok, is gelijk mijn psychiater (althans, waar ik voor op de lijst sta) gaan bellen. Die zat in overleg en zou mijn ha later terugbellen. De huisarts zou mij dan weer bellen. Is nog niet gebeurd.
Er zijn een paar opties; medicatie verhogen, afspraak versnellen of beide.
Hoop dat de ha straks nog even belt.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 16:49

Ik hoop het ook voor je!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:56

Relien, fijn dat je nu gebruik mag maken van het bed op recept :)