hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 11:59

Ginger18: Heel herkenbaar. dat je je ineens realiseert dat je pijn hebt/wazig bent en het niet direct kunt linken aan hyperventilatie.
Omdat het bij mij ook steeds heftiger word ben ik ook bang gehinderd te worden in mijn normale functioneren. En dat wil ik echt niet. Dus tijd om hulp te zoeken en het onder controle te krijgen voor mij! :D

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:09

Niet alles komt van hyperventilatie hoor. Je kan naast hyper ook gwn andere vage klachten hebben.
Dat zijn de dingen waar ik het zo moeilijk mee heb.

Ik kan het me nog niet voorstellen maar ik hoop dat er een moment komt waarop ik trg alles vrij kan doen zonder nadenken.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:14

Maar als je daarover gaat nadenken Kirrr, kom je er veel moeilijker uit. Ik wijt alles in principe aan hyperventilatie. Dan probeer ik daar uit te komen. Heb ik dezelfde klachten week later nog? Dan ga ik het in de gaten houden en kan ik eventueel mijn dokter contacteren.
Maar de 9/10 keer is het gewoon hyperventilatie bij mij, dat is eigenlijk gewoon een feit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:21

Nee dan gaat het net beter. Dan fixeer ik niet meer op men ademhaling. Haalt toch niks uit.
Lichamelijk ben ik 200% gezond.
Gewoon even rustig worden, positief denken en je kan weer verder.

Als je alles aan hyperen linkt, dan moet je aan je ademhaling werken om eruit te komen en wordt het alleen erger.
Want ademhalen is een automatisme, niets iets dat je mag gaan controleren. Want dan loopt het jhelemaal mis.

Dat is mijn ervaring he. Zal voor iedereen wel anders zijn.

Edit

Als ik in de auto voel dat de ademhaling niet rustig is, moet ik me niet gaan concentreren op een goede ademhaling want dan kan ik beter de wagen al parkeren en iemand bellen om me op te pikken.
Ik ga zingen, bellen, nadenken over de leuke plannen van het weekend, een positief iets linken aan het negatieve gevoel.

Zo leer je het ook bij de therapeut.

Al die ademhanlingstechnieken en cursussen doen meer kwaad dan goed.
Want je ademt onbewust fout.
Dus tegen dat je die techniek kan gebruiken ben je al een hele tijd fout aan het ademen.

Nogmaals kan alleen mijn ervaring delen.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 12:44

Ik ga ook niet letten op mijn ademen. Ik ga praten, met iemand bellen, iets anders doen. Maar ik ga me er ook niet compleet op focussen want dat heeft toch weinig tot geen zin.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 13:42

Ja maar dat is het net bij mij, als ik ga zinnen, praten, lezen, dan denk ik nog aan mijn ademhaling. Ik probeer hier ook niet meer aan te denken, maar dat ik makkelijker gezegd dan gedaan.

Ik vertel mensen het om mij heen wel, niet iedereen uiteraard maar er is een grote groep die het wel weet. Ik zeg dan ook altijd, ja ik heb last van aanstelleritus en nu durf ik de snelweg niet meer op.
In mijn omgeving hebben ze er begrip voor. Althans zo laten ze het aan mij over kome.

Maar had vrijdag 2 week terug een mri scan. Ging er heel relaxed heen, maar kreeg toch wel de zenuwen in dat ding. Heb me gelukkig onder controle weten te houden en na een tijdje was ik ook weer op normale ademhaling. Ik merk wel dat is steeds zenuwachtiger wordt voor dingen die ik niet ken. Volgende week vrijdag moet ik onder het mes voor een kijkoperatie aan mijn knie, maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een ruggeprik te nemen. Als ik er al aan denk dat ik ineens mijn benen niet meer voel en geen controle heb dan raak ik al bijna in paniek.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:15

Dat is ook juist de hele ellende: je wordt bang om bang te worden :P

Als je het een paar keer hebt gehad dan wordt je al gespannen bij het idee dat het weer je kan overkomen :=

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 19:55

vind het natuurlijk onwijs vervelend voor jullie, maar ben stiekum wel blij dat ik niet de enige ben die dit heeft! Voel me soms echt gestoord zeg maar :+ Het is soms zo lastig!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-13 22:34

hahah ik ben ook blij dat ik niet de enige ben! En ben blij dat ik mensen via bokt heb gevonden!! Zo kan je dingen delen en kan je een beetje gerust gesteld worden of dingen vergelijken waardoor je weer rustiger word. Dat vind ik echt heel fijn!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 22:37

Hoi! Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik vroeg me af of deze vage klachten er ook mee te maken hebben? Ik heb ook hyperventilatie, maar zijn er meer mensen die dan ook hebben dat je ineens heel erg draaiierig wordt en het beeld voor je ogen verdwijnt, en na 20 seconden weer terugkeert?
Ik heb ook in de douche heel snel dat ik misselijk word en zo door de stoom, ook al doet ons ventilatiesysteem het wel gewoon goed ed..
Hebben meer mensen dit?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:46

ben ik trouwens de enige die geen last heeft van duizeligheid e.d? Ik voel me nooit licht in mijn hoofd ofzo, dat vind ik ergens ook eng want ik lees altijd dat mensen dat wel hebben.
Ik heb vooral vreeme gevoelens ij mijn handen. Pijnlijke branderige benen. en al een tijd tintelingen in de rug. ter hoogte van de schouderspier.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 00:02

Arc, ik zou hier even lezen. Staat meermaals al verteld.

Draaierig is idd een gevolg van hyperventileren.
De uitleg achter de stoffen in je lichaam kennen, dat hielp al voor mij.
Dus mss even googlen.

Ik ben wel maar kortstondig draaierig, paar seconden en dan is het weg.
Echt diizelig zoals een bloeddrukval heb ik nooit van hyperventilatie.

Die pijn heeft toch met spierspanning te maken denk ik hoor..
Doe je iets van sport?
Eventueel magnesium bijnemen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:42

Volgens mij zijn er maar weinig verschijnselen die NIET door hyperventilatie veroorzaakt kunnen worden :P

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:50

Ik heb een paar jaar geleden echt verschrikkelijke buikpijn gehad. Was echt niet normaal, zoveel pijn. En allemaal zweten en trillen.

Ik was op stap geweest en lag een paar uurtjes te slapen, toen ik gebeld werd dat 1 van de paarden aan het bevallen was. Dat was een paar maanden te vroeg, dus niet goed. Combinatie van het weinige slapen en de schrik van het veulen waren waarschijnlijk de oorzaak.
Maar dat is dan denk ik ook hyperventilatie geweest?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:15

pmarena schreef:
Volgens mij zijn er maar weinig verschijnselen die NIET door hyperventilatie veroorzaakt kunnen worden :P

Daar ben ik me akkoord.

Maar toch ben ik er zeker van dat je ook een heel aantal van die en andere verschijnselen kan hebben zonder dat je ademhaling mis gaat.
Dat zo'n vaag gevoel zorgt voor paniek en dan voor hyperventilatie.

Een vicieuze cirkels die daarom niet bij hyperventilatie begint.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:40

O uiteraard :j

Ik heb het van smaakversterkers.... dan eet ik een bakje salade of een paar gehaktballetjes ofzo, en dan merk ik dat ik heel onrustig word, snelle hartslag, akelig afwezig / gejaagd gevoel en alles, ademhaling gaat ineens niet normaal rustig automatisch meer en lukt me ook niet om dat weer gewoon te laten gaan...erg naar.

Dan kan ik echt gaan zoeken in de vuilnisbak om er een leeg soepblik of iets uit te halen en daarop weer die _-:( - smaakversterkers te zien staan :x

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:38

hi Meiden,

dat is een hele tijd geleden maar hier is het helaas ook nog niet voorbij. Op dit moment weer een hele slecht periode met echt hyperventilatie aanvallen zoals ik ze nog nooit gehad heb :-(
helaas is het op het werk heel erg druk en voel ik me niet fit.
Werkt ook eigenlijk allemaal niet mee. Ik moet weer de balans terug zien te vinden in prive leven/werken en paarden maar vind dit zooo moeilijk.
Ik word op dit moment ook echt beperkt in mijn doen en laten door het verkeerd ademenen.

Bedankt voor alle tips Kirr die je in dit topic hebt gezet ik ga het proberen eens rustig terug te lezen

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:05

Mag ik me hier ook melden? Heb ook last van hyperventilatie en de bijbehorende klachten helaas. Hebben jullie ook vaak zo'n zenuwen gevoel in je buik? En ook voor alles zenuwachtig zijn?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 18:01

Luigi schreef:
Mag ik me hier ook melden? Heb ook last van hyperventilatie en de bijbehorende klachten helaas. Hebben jullie ook vaak zo'n zenuwen gevoel in je buik? En ook voor alles zenuwachtig zijn?

nee, wel een hele slechte darmwerling. altijd verstopt. Maar geen pijn gelukkig.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 20:08

ginger18 schreef:
Ik heb een paar jaar geleden echt verschrikkelijke buikpijn gehad. Was echt niet normaal, zoveel pijn. En allemaal zweten en trillen.

Ik was op stap geweest en lag een paar uurtjes te slapen, toen ik gebeld werd dat 1 van de paarden aan het bevallen was. Dat was een paar maanden te vroeg, dus niet goed. Combinatie van het weinige slapen en de schrik van het veulen waren waarschijnlijk de oorzaak.
Maar dat is dan denk ik ook hyperventilatie geweest?

Dat kan heel goed! Ik heb het ook vaak als ik te weinig heb geslapen.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 10:58

Luigi schreef:

Ik heb daar ook last van gehad inderdaad, heel vervelend..

Ik heb vandaag een raar gevoel bij mijn keel alsof iemand er op drukt. Is dit toevallig herkenbaar?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:47

Die druk op je keel is heel herkenbaar. :j ik negeer het altijd.

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:08

ShirleyM schreef:
Luigi schreef:

Ik heb daar ook last van gehad inderdaad, heel vervelend..

Ik heb vandaag een raar gevoel bij mijn keel alsof iemand er op drukt. Is dit toevallig herkenbaar?

Hoe is dat bij jou weggegaan?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 12:41

Heel stom, maar ik ga ergens anders druk zetten.
Op nekspier of duimkussen ofzo.
Dan concentreer ik me daarop en vergeet ik de rest.
Of lekker iets gaan doen.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 13:57

Luigi, dat is eigenlijk steeds verschillend.. Meestal gaan dingen vanzelf weg en komt er wat anders voor in de plaats haha :=