Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

garny95

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:26

ik ben ook ziek, ik hou het maar even op een ordinaire griep.
Een week geleden begonnen met vastzittend ( geel, jakkie) slijm, erg taai en dat is na een dag of 5 omgeslagen in een kriebelhoest en veel aanmaak van doorzichtig slijm. Ik heb nu twee waardeloze nachten achter de rug, als ik een uur achter elkaar slaap is het veel, ik word dan weer wakker met een enorme hoestbui, tot huilens, hoofdpijn en braken aantoe. Ik moet me dan echt concentreren dat ik niet aan eht hoesten toegeef als het lukt anders blijf ik weer blaffen. Gisteren een slijmoplosseer en een prikkeldemper gekregen al vind ik dat dat laatste niet echt helpt.
Ik hoop zo dat ik vanavond weer wat kan slapen, verder heel slap, algehele maleise.
En ik heb nooit wat aan mijn luchtwegen, ik zie zo op tegen slapen gaan vanavond... mijn eetlust is wel prima verder, ik heb geen zin in 3 weken griep...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:20

Ik ben zaterdag, dus na de diagnose bronchitis van vrijdag, plots ernstig ziek geworden met griepverschijnselen en hoge koort (39.1). zondag ziek op bed gelegen, maandag, omdat de anti- biotica (van 3 dagen) niets gedaan hadden, naar het gezondheidscentrum gegaan, eigenlijk omdat ik wilde dat er even naar mijn longen geluisterd werd (ik had en heb nauwelijk hoest trouwens), ik kon daar niet terecht, het inloopspreekuur was vol en ik moest maar naar de eerste hulp van het ziekenhuis. Daar werd bij de triage accuut een masker op gedaan en ik moest er ook en opdoen en ik werd buitenom naar een isolatieruimte van het ziekenhuis gebracht. Ik was daar enige patient, er waren 10 bedden. Later werd er nog een tweede afgeleverd die erg haar best deed om zielig te lijken met veel aiaiais en hardop bidden, maar die werd resoluut doorgestuurd naar de KNO door de dienstdoende arts. Ze nemen dus niet elke patient met koorts als mogelijk griep A (zoals het hier heet) verdachte.
Er stond groot op een bord :Tamiflu is niet voor iedere patient, er moet een bewijs zijn voor de noodzaak. Ze delen dus ook niet zomaar Tamiflu uit.
Ze hebben eerst mijn bloed afgenomen en een longfoto gemaakt om te kijken of er een infectie geinstalleerd was.
Pas na de resultaten daarvan is er op nieuwe bloed afgenomen en slijm van neus en mond om op kweek te zetten en die uitslag krijg ik morgen telefonisch.
Ik kreeg meer anti biotica mee, omdat de eerste niets gedaan had en er een infectie zich aan het ontwikkelen kan zijn (ik heb gevraagd waarom er anti-biotica nodig was als er op de foto niks te zien was en de bloeduitslagen ook nergens op wezen...). Alweer een laatste redmiddel anti-biotica dat niet zo snel uitgeschreven wordt. Ik vind dat vervelend, want als ik daar resistent tegen wordt, wat rest er dan nog?

Het verbaasde me dat ze zo extreem deden terwijl de kans dat ik het heb vrij klein is, de arts zei zelf dat hij verwachtte dat het negatief terug kwam. Nou ja, misschien zijn ze blij dat ze af en toe wat te doen hebben.
Ik was er van 7 tot 23.30 en ben zeer goed verzorgd, heb ook eten gekregen. Er was 1 dienstdoende arts die alleen langskwam als het nodig was, en steeds twee verpleegsters die regelmatig wisselden, naar wat mij leek per uur. Ik heb er niet zo heel erg op gelet maar toch zeker 3 verschillende ploegen gezien.
Het lijkt mij dat ze zo'n "shift" dus naast hun gewone werk doen omdat het byzonder langdradig is. Het is daar stil (op het lawaai van de luchtzuivering na), geen ramen, geen internet of TV oftewel, elkaar een uur aanstaren...
Enfin, morgen heb ik de uitslag. Ik zit nu voor het eerst weer aan de computer en dat valt me zwaar tegen, maar wat ik nu voel kunnen gewoon bijwerkingen van de AB zijn...
Ik kan niet zeggen dat het meeviel, maar ook niet dat het nou zwaarder was dan andere griepen die ik doorsta. Het kan een seizoensgriep zijn. WEL zit dit, wat het ook zij, erg in mijn longen. Maar vreemd genoeg heb ik nauwelijks hoest! Ik heb zuiver erge PIJN in mijn longen.

PS, Zonder masker meds opgehaald bij de apotheek. Daar werd er nog gegrapt dat ik hem maar moest zoenen zodat hij meteen maar immuun kon worden. Ze doen er in elk geval niet paniekerig over. ;)

achteraf typefouten verwijderd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 19:22

Jeetje! Wat vervelend dat je ook gelijk in quarantaine werd geplaatst, lijkt mij ook niet echt fijn voelen...
Hopelijk werkt je AB snel! Ze hebben gelukkig nog een flinke voorraad AB die je nog wel kan nemen als deze ook niet werkt. Maar de bijwerkingen zijn dan inderdaad niet mis... Want het word er niet lichter op :n
Word maar snel weer beter! :)

Ik ga morgen naar de dokter, want ik krijg steeds minder lucht. Dus dat is niet de bedoeling geloof ik :P Bijholtes doen erg zeer, vaak een flinke steek erin en 's nachts heb ik veel last van het taaie slijm dat tussen neus en keel blijft hangen (ja dat is inderdaad goor :P). En ik hoest...
Geukkig kan ik gelijk al in de ochtend terecht!
Hihi gelukkig zonder masker, want ik heb duidelijk gemaakt dat het als het goed is toch echt alleen de bijholtes en eventueel de longen zijn.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:26

Wat een toestand zeg, Lusitana!

Mijn verschijnselen zijn/waren: Koorts, benauwd, hoesten, hoofdpijn, last van mijn bij en voorhoofdsholtes en keelpijn.

Had zaterdag antibioticakuur gekregen. Mijn holtes gaan al een stuk beter. Hoesten en benauwdheid is er nog.
Koort is weg!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:27

Fijn dat de koorts weg is! :j Hopelijk volgt de rest snel :)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:29

Dat hoop ik ook. Wordt van de week mooi nazomerweer en het is zonde om dat te moeten missen... Al pak je maar 1 of 2 daagjes mee!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:35

Het is trouwens van 19.00 tot 23.30 geweest. Dus alleen de avond. En ja, het was een beetje overweldigend dat ik meteen in quarantaine gezet werd. Wel mooi om te zien hoe goed gesmeerd alles werkte (van binnenkomst tot afhandeling).

Welshcobfan, gebruik je al ventolin of wat jullie daar hebben (pompje voor astma)? Niet dat het helpt tegen opgehoopte troep, maar wel tegen versmalling van de luchtwegen.
Hoop dat ze je morgen wat kunnen geven dat snel verlichting geeft. Hier ga je redelijk snel aan de verneveling, trouwens.

Deze A-B lijkt nu dan toch wat te helpen, heb niet meer zo'n pijn, kan nu zonder paracetamol.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:40

Ventolin werkt niet voor mij :n Is al jaren terug uit mijn medicatie gegooid. Heb symbicort, dat werkt ook luchtwegverruimend en onstekingsremmend. Maar goed, dat gebruik ik al 2 keer per daags, al 2 jaar lang (zit al vanaf mijn 4e aan de medicatie). Dus daar valt niet veel aan te veranderen helaas...

Verneveling heb ik nooit aangezeten, doen ze hier zelden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:50

Nou, misschien helpt dat wel. Hier zijn ze daar redelijk vlot mee bij astma. Toen ik nog in Góis woonde zat ik er soms dagelijks aan en ook redelijk vaak aan de zuurstof.
Hier, waar ik nu woon, is de lucht heel anders (dicht bij de oceaan) en gaat het stukken beter. Maar goed, dat is verder off topic, maar het is gewoon kalote als je medicatie mogelijkheden beperkt zijn. Daar kan ik wel over mee praten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:52

Mijn huidige medicatie kan niet meer worden aangepast helaas. Ziekenhuis heeft geen opties meer...
Naja, eerst maar eens zien wat de dokter morgen kan betekenen! :)

Zal ook stukken beter gaan uiteindelijk als ik met de immuumtherapie kan beginnen!

(en het beste is voor mij ook dat ik bij de zee ga wonen... dus dat is mijn laatste optie :) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:55

Waarom hebben ze gewacht met immuuntherapie?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:59

De wachtlijst bij de allergoloog is hier al 24 maanden, ik had geluk: ik kan elke keer binnen 6 maand terecht (ja, ik val onder het kopje 'spoed'). Dus 3 afspraken en veel onderzoeken verder hoor ik hopelijk in januari meer :+
Dus als ik in januari meer hoor maakt dat al 2 jaar wachten. Dus hopelijk kan ik écht vanaf januari starten, want de bedoeling was al dat ik nu kon starten maar ja: de wachtlijst :+

Aangezien de longarts op dit moment niets meer voor mij kan doen, ben ik afhankelijk van het afwachten... (en de huisarts, maar als ik ziek blijf worden om de 2 maand wil ik toch weer op controle bij de longarts of kno arts voor eventueel foto's)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 23:03

met mij gaat stukken beter,hoofdpijn is ook afgezakt enzo,morgenvroeg bloedprikken kijken wat eruit komt,mag nou al niks meer drinken en eten..moet nuchter komen..

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:33

Mijn broertje is ook ziek. M'n moeder probeert nu de dokter te bellen om te vragen of het ook echt de MG is. Aangezien hij alle symptomen wel heeft.
En ze vraagt gelijk even wat voor maatregelen wij moeten nemen in huis. Mijn moeder werkt namelijk op een basisschool enzo.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:14

Ik werk ook op een basisschool. De directeur had gelijk voor de hele week vervanging geregeld zodat ik goed kan uitzieken.
Het gaat nu gelukkig al een stuk beter!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:11

Zo, mijn longen piepen als een gek en zitten dus dicht (niet een verrassing voor mij natuurlijk aangezien ik veel hoest en continu buiten adem ben :=) en de bijholtes natuurlijk ontstoken.

Prednisolon en claritromycine meegekregen. Hopelijk krijg ik weer snel meer lucht! :) De grieperigheid is gelukkig wel weg nu, zijn nu puur nog de luchtwegen. (en dat is al vermoeiend genoeg :P)
Ik heb wel een lagere dosis gevraagd dan de vorige keer, want de vorige keer ben ik zo misselijk geworden door die rommel dat ik 5 kilo ben verloren. Hopelijk valt de lichtere variant beter. (en werkt het hopelijk ook nog ;) )

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:19

@Welshcobfan Heel veel beterschap,je hebt een zware kuur

ik heb vanmorgen bloedafgenomen,was geen succes zeg,ze konden mijn aders niet vinden,6 keer moet prikken auw,ze hebben 3 buisjes afgenomen,vrijdag de uitslag ben echt benieuwd wat daar uitkomt,,afgelopen nacht me echt beroerd gevoeld,misselijk,zware hoofdpijn,slijmvorming steken op de borstkast en schouderbladen niet normaal dus,heb ook een keer heel diep gehoest,en toen kwam er slijm los vanbinnen daarna super misselijk gebleven,volgens mij zit alles vast de griep dus:( en voel me nou nog niet lekker erg beroerd en hoofdpijn en misselijk,heb alweer paracetamol ingenomen,ga zo maar eens even het bed in..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 11:21

Vervelend zeg dat het niet beter gaat! Hopelijk komt er inderdaad wat uit de bloedonderzoeken, want dit is niks zo :n
6 keer prikken.... brrrr! Heb je vast een mooie blauwe plek aan overgehouden :P
Heeeeeeeeeeeel veel beterschap!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:08

Goeiemiddag vandaag uitslag bloed gekregen was allemaal goed,dus erg vreemd maar voelt nog niet goed,maar wat bleek zei de dokter is dat ik bronchites heb,want nog niet over wilt,de vorige antibiotica sloeg niet aan en werd er slechter van,heb nou een andere kuur gekregen co-trimaxol forte 960mg waarvan 2x daags innemen.ben zo bang dat ik hier nog slechter van ga worden...
2welshcobfan ken jij toevallig dit medicijn want je moet hier goed bij eten tegen de misselijkheid nou nog evne kijken wat voor tijden ik het moet verdelen want eet normaal smorgens nooit en ben vaak niet eerder wakker als 10.00uur nou...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:11

Ken het medicijn niet :n

Ik neem zelf de ochtendpillen rond 11 uur, want ik moet echt voldoende eten om het binnen te houden := En dan weer 's avonds rond 23.00 na een broodje :)
Dat gaat nu wel goed gelukkig!

Bij mij komt het los, dus ik roggel er op los :+ Hoest vreselijk veel dus ben erg moe. Maar goed, had niet verwacht dat ik zoveel troep nog in mijn longen had! Bijholtes komen ook langzaam wat losser :)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 16:29

oke dus jij doet er ook wel 12 uurtjes tussen laten zitten....nou fijn dat het bij jouw nou begint te werken,hopelijk slaat dit middel ook zo aan,maar bij de dokter hadden ze eerst over 8.00uur innemen en savonds met het eten,maar zo vroeg al eet je toch niet wat..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:22

Nou, heb inmiddels nog twee ziekenhuis bezoeken achter de rug, met verneveling. Ze wilden me houden, maar ik wilde naar huis en dat mocht. Injectie kon ik vermijden (slechte ervaringen mee ).Kreeg beclotide erbij en Tamiflu, maar dat heb ik niet opgehaald want die is 25 euro... En gisteren een infuus en een injectie (toch) waar mijn hart niet erg blij mee was. Uren op een brancard gelegen voordat die weer normaal deed. Mijn longen zijn er wel van opgeknapt. Ik heb eindelijk de uitslag gekregen, daar moesten ze wel moeite voor doen. Maar die was gelukkige negatief. Heb nu recept voor pillen, aminofiline/filotempo, maar te scheiterig om ze te gaan nemen, wegens die heftige reactie op die injectie en nog pijn in mijn hart. En voorlopig gaat het eigenlijk redelijk.

Ik snap echt niet waarom ze bij jullie niet verneveling gebruiken. Dat doen ze hier vrijwel meteen bij elke vorm van benauwdheid. Dan komt het medicijn toch meteen diep in je longen en het schoont ook lekker je holtes enzo.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:34

Goedeavond ik slik de antibiotica nou inmiddels 4 dagen ,en begin nou juist verkouden te worden,is dat normaal?terwijl ik bronchites heb,denk dat het ene teken is dat het dan begint te werken omdat het ook allemaal vast zat..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:46

Ik kreeg een longontsteking ondanks de anti biotica. Het kan zijn dat ze niet werken omdat er een andere bacterie aan het werk is dan waar deze zich op richt. Teruggaan naar de dokter, want normaal moet je na twee dagen wel verbetering voelen.
het kan natuurlijk ook dat een en ander inderdaad meer los komt. Maar een dokter kan luisteren naar je longen en beter zeggen wat er aan de hand is.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 12:52

Heb contact met de huisarts gehad,was normaal dat het eerst erger opspeelde..kuur afmaken en moet goed komen zei hij