Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindabrother

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:06

Ik heb wel eens de hele auto onder gekotst toen ik migraine kreeg.
Het is dan echt niet verstandig om te rijden. Maar ja je moet toch naar huis toe.
Ik zie dan alleen maar kleuren en rij op de witte streepjes die ik dan wazig zie.

Ik moet inderdaad ook goed slapen en nachten van een uur of 8 maken, dan heb ik nergens last van.

Veel ontspannen helpt ook goed zoals zwemmen.

Maar als je al hoofdpijn hebt werkt dit ook niet meer.

Ik vind het knap dat sommige van jullie met migraine achter de computer kunnen, ik zie dan namelijk geen flikker op het beeldscherm en heb alleen maar last van het licht dat in mijn ogen schijnt.

Ik heb trouwens ook last van de luchtdruk, dan krijg ik al hoofdpijn al hoeft dit bij mij niet altijd uit te lopen in migraine maar kan het ook gewoon zon vervelende zeurende hoofdpijn zijn.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:45

Ik ga pas weer achter de pc (en dan maar kort) als ik medicijnen heb ingenomen en weer aan de beterende hand ben, zeg maar.

En idd soms komt het opzetten als je onderweg bent. Heel eng, maar je hebt dan geen keus. Ik kreeg een keer last van die vlekjes voor mijn ogen toen ik op de A2 zat. Daar wordt aan de weg gewerkt met allemaal vangrail erlangs en ik kon dus nergens stoppen. Ben toen maar achter een grote vrachtwagen gaan hangen om daarvan de contouren nog enigszins te kunnen zien en te volgen, maar het zweet brak me uit. Na en nminuut of 10 ging het wat beter maar het was wel erg eng!

joyce2

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:48

Ik zit idd soms achter de laptop als het opkomt of als het aan het afzwakken is na dat ik mn medicijnen heb genomen.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:51

Ik zit hier naar het doosje Topamax te staren, maar ik krijg het niet door mijn strot. Ik ben niet zo'n stabiel en van nature opgeruimd persoon en als ik dan lees dat je depressief kun worden en zelfs gewaarschuwd word voor zelfmoord gedachten, denk ik, ik leg het nog wel weer even weg, 'voor als het echt weer erg wordt', lees 'weer eens twee weken achtereen dagelijks last heb' in plaats van 10 verdeeld over een maand. Want links ligt weer een berg Imigran en Maxalt en dan denk ik zo red ik het ook wel weer een maand of twee... :o

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:54

Ehm, erretje, je kan er ook juist heel erg opgewekt van worden!! :D Dat gebeurde mij namelijk. Ik heb echt weken lopen grijnzen, zelfs onder de douche stond ik nog te grijnzen. Heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld. Krijg toch de neiging om weer te beginnen, helaas had ik te veel last van andere bijwerkingen.
Maar er is echt maar 1 manier om erachter te komen hoe jij er op reageert: Gewoon nemen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:56

Jeetje wat een heftige bijwerkingen zeg... Dan zou ik me ook wel bedenken voor ik dat zou nemen!

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:10

Lalidan schreef:
Ehm, erretje, je kan er ook juist heel erg opgewekt van worden!! :D Dat gebeurde mij namelijk. Ik heb echt weken lopen grijnzen, zelfs onder de douche stond ik nog te grijnzen. Heb me nog nooit zo gelukkig gevoeld. Krijg toch de neiging om weer te beginnen, helaas had ik te veel last van andere bijwerkingen.
Maar er is echt maar 1 manier om erachter te komen hoe jij er op reageert: Gewoon nemen.

Echt? * scheurt strips open en neemt dubbele dosis ;) *. Dat zeggen ze er niet bij!

Ik heb ook begrepen dat ze het gebruiken namelijk voor een bipolaire-stoornis, manisch depressief, om de scherpe kanten eraf te halen. Ik heb wel de laagste dosis hoor, zodat ik gelijk kan stoppen als ik het niks vind.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:17

Erretje, dat klinkt toch wel heftig ... zolang je het met imigran ook redt misschien toch die maar nemen?

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:29

simodi schreef:
Erretje, dat klinkt toch wel heftig ... zolang je het met imigran ook redt misschien toch die maar nemen?

Dat is het nou net. De hoeveelheden die ik wegslik is eigenlijk net op het randje (10-12 st. per maand). Ik heb wel profylaxe, propanolol gehad, maar daar kreeg ik hartkloppingen van. Soms heb ik zo 2 weken geen last, soms een aantal verspreid over een maand die ik zo weg slik, maar laatst kwam er eentje door de maxalt heen, met spugen en alles, nou daar heb ik al anderhalf jaar geen van gehad. Dus ook weer Imigran gehaald, maar daar wordt ik altijd zo naar van. En ik heb 2 kinders lopen, die van 5 redt zich wel, maar die van anderhalf snapt er niks van natuurlijk als ik ziek wordt.

Na en tijdens mijn zwangerschap is het een tijd heel goed gegaan en kon ik het goed af met aanvalsbehandeling. Topamax had mijn neuroloog al eerder voorgesteld, maar ik durf niet zo goed. Ik krijg er alleen zin in als ik weer echt twee weken achter elkaar dagelijks last heb. Maar goed, ik heb het nu ook eindelijk in huis gehaald, da's al heel wat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:00

Moeilijk dilemma hoor, zeker als je kids hebt rondlopen ... :(:)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:01

Ik ben bloedserieus. Ik ga morgen beginnen met lithium, niet voor de clusters (hoewel het daar ook voor schijnt te werken, toch eens met HA en neuroloog overleggen) maar omdat het gewoon niet goed met me gaat. En dat is elk jaar rond deze tijd. Ik was dus ook erg huiverig, ik was al zo ellendig. Maar ik ben nog nooit zo goed het einde van de winter doorgekomen als twee jaar geleden. Er is alleen geen reden om een waarschuwing in de verpakking te zetten dat je er ook erg gelukkig van kan worden. Wél om een waarschuwing neer te zetten voor die ene op de 1000 mensen die er ernstig neerslachtig van worden....

Eigenlijk zou mensen afgeraden moeten worden om bijsluiters te lezen. Pas als ze klachten krijgen waarvan ze niet weten hoe het komt, lees dan de bijsluiter maar eens. Want werkelijk álle bijwerkingen, zelfs bijwerkingen die maar 2 of 3 keer gemeld zijn, worden vermeld. Terwijl in veruit de meeste gevallen mensen helemaal geen bijwerkingen hebben, of de meer onschuldige. De enige bijwerking van topamax waar het echt om bekend staat, zijn de tintelingen. De rest van de bijwerkingen, ook die onder het kopje 'zeer vaak' staan, hebben we het over een kans van 10% dat je daar wat van krijgt....

Ze kunnen echt beter 2 bijsluiters maken, 1 voor het gebruik (wanneer, hoeveel, wat te doen als je vergeten bent, wat te doen bij overdosis etc) en een met mogelijke bijwerkingen. En de tweede pas verstrekken als iemand het middel al gebruikt.

Overigens, wat te denken van de bijwerkingen van Imigran? Fenomeen van Raynaud, toevallen, leverproblemen en hartklachten, tot zelfs een hartaanval aan toe. Nogmaals, bijsluiters zijn geen leesvoer.

Overigens kan je deze zorgen ook met je arts bespreken. DIe kan je vertellen hoeveel en hoe vaak dingen voorkomen, en hoe ernstig ze zijn.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:21

Dat van Raynaud kreeg ik van de propanolol.

Mijn neuroloog weet van mijn twijfel, maar vind dat ik het zelf moet weten. Hij schreef me het 2 jaar geleden al voor, maar ik moest zelf beslissen of ik het wilde. Nu het weer erger lijkt te gaan worden heb ik het er weer eens over gehad. Hij denkt ook dat het wel mee zal vallen en ik kan stoppen als ik het wil :o .

Ik weet ook dat internet een vervuild medium is waar mensen alleen wat komen melden als er wat te melden is en meestal negatief, de mensen die geen last hebben hoor je niet.

De bijsluiters neem ik meestal voor kennisneming, maar ik ben vooral een beetje angstig voor de stemmingswisselingen c.q. depressie. Dat daar ook nog bijstaat dat je contact op moet nemen als je zelfmoordgedachten krijgt, pfoeh, daar moest ik wel even van slikken hoor. Vooral omdat ik al niet het zonnetje in huis ben.

Maar je hebt me overtuigd, Lalidan, ik ga er morgen dan toch aan beginnen en het proberen. Dank je wel.

Mag je dan geen topamax meer? Is het eenmalig een kuur en dan nooit meer?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:37

Topamax was niet bedoelt als kuur, en als ik wil mag ik er weer mee beginnen. Maar ik had nogal veel last van die tintelingen en omdat er nog een ander medicijn was wat we konden proberen (verapamil) ben ik toen overgestapt. Als er geen andere optie was geweest, was ik zeker wel doorgegaan met de topamax, dan had ik die bijwerking wel voor lief genomen. Zo dramatisch was het nou allemaal ook niet.

Ik kan me wel voorstellen hoor, dat je er huiverig voor bent. Mijn stuk was ook absoluut niet bedoelt om het je op te dringen, maar wel om wat meer perspectief te krijgen. Ik merk hier op bokt veel vaker dat mensen akoord gaan met voorgeschreven medicijnen, en ze dan ineens niet meer willen omdat er in de bijsluiter staat dat..... Maar ik mag denk ik mezelf in dat opzicht niet met andere vergelijken: Ik ben doktersassistente en weet wat meer over de achtergrond van dit soort dingen. Daarnaast moet ik ook eerlijk bekennen dat ik zelf erg huiverig ben om met de lithium te beginnen, het middel heeft zo'n ontzettend slechte naam. En ja, ook ik heb de bijsluiter gelezen :+ En daar word je ook niet gelukkig van..... Maar wat je zegt, stoppen kan altijd, dus na even twijfelen heb ik toch de arts vrijdag opgebeld dat ik het wil proberen. Morgen een lange afspraak waarbij we alles uitgebreid doorspreken, want aan lithium zitten nogal wat haken en ogen (erg strikt gebruiken, vaste tijden, 2 keer in de week bloedprikken om te kijken of je jezelf niet vergiftigt en meer van dat soort grapjes....). Dus ik ben benieuwd. Maar als het hetzelfde effect heeft wat de topamax op mij had, dan doe ik het ervoor! Zelfs voor de helft van het effect van topamax doe ik het :D

Maar ik vind het erg dapper dat je toch een besluit hebt genomen en ik hoop voor jou dat het of geen effect op je humeur hebt, of dat je er net zo gelukkig van word als ik!! Want echt, eerlijk waar: ik kwam er ineens achter dat ik nog nooit in mijn leven gewoon gelukkig of vrolijk ben geweest.... Blijkbaar mist er toch een stofje in mijn hoofd ofzo!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 10:48

Ik loop ook vreselijk te rommelen met zware hoofdpijnen. Migraine is het geloof ik niet, want het zit aan beide kanten van mijn hoofd.
Ik slik dan ibuprofen als snoepjes, maar niets helpt, propanolol heb ik gekregen en ook naproxen, maar het baat niet.
Ik moet vreselijk braken en ben hondsberoerd en he het gevoel dat mijn hoofd uiteen spat. Ik breng de dag dan kreunend en van de wereld door in bed. Ik heb ook wel eens het idee dat het door mijn nek komt. Meestal is het rond mijn menstruatie.
Ik ben nu gestopt met de pil en heb sindsdien alleen nog maar lichte hoofdpijn gehad. Vandaar dat ik toch denk dat het met hormonen te maken heeft, hormonen hebben bij mij altijd al niet goed gezeten.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 11:00

Hormonen zeker, ik heb tijdens mijn zwangerschappen zo goed als geen last gehad, terwijl ik 'normaal' op zo'n 10 per maand zitL, @Lalidan, bedoel Serotonine? Dat leidt tot minder afgifte van Endorfine en dat is een stofje waardoor je goed voelt toch?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:14

Klinkt alsof we maar vaak zwanger moeten zijn. Of op zijn minst geen maandelijkse periode. :D Ik heb net prismaatje (mijn prismabril) maar weer eens op gezocht. Kon hem haast niet vinden. Ik heb hem op en.......voel de pijn weg trekken. Heb wel vaker gehad na een migrane aanval dat mijn r. oog weer uit het spoor is. Schermpje ziet er ook beter uit. O:) Moet ik weer verplicht met dit ding op mijn neus lopen :( Krijg ik standaart te horen van mensen die me allang kennen "Goh, sinds wanneer heb jij een bril" Allang. :( Heb hem niet zo vaak op. Hopen dat dit helpt, wil niet naar ha voor medicatie. Heb al genoeg zooi te slikken.

@erretje, volgen mij klopt het met endorfine. Zou ik niet graag missen, mag nu wel meer zijn eigenlijk. :o

@mindim, balen dat het niet helpt. Heb je overwogen het verder uit te laten zoeken? Ogen, nek en rug kunnen ook veel hoofdpijn veroorzaken. Stress, heb ruime ervaring hier mee helaas, kan ook veel pijn opleveren tot migrane aan toe.

@lalidan, lithium erg sterk spul. Ik ken het nog ergens van, maar kan er niet op komen. Wees wel voorzichtig, en stop als je stoppen wil.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:40

Serotine kan een van de stofjes zijn die je kan missen waardoor je depressief word, maar er kunnen meer oorzaken zijn. Iemand die te weinig serotine heeft, is vaak echt depressief. Dan werken antidepresiva vaak erg goed, omdat die dat stofje aanvullen. Ik ben alleen niet depressief. Ik heb wel depressieve buien, maar bepaalde dingen die horen bij depressiviteit heb ik niet. De kans dat een antidepressiva aan zal slaan is erg klein, de kans is eerder groter dat ik me nog miserabeler ga voelen. Vandaar de keuze voor Lithium.
Lithium word voor meerdere dingen gebruikt, oa dus voor clusterhoofdpijn, maar ook bijvoorbeeld bij bipolaire stoornissen (manisch depressief). Ook dat ben ik niet, beetje lastig uitleggen. het lijtk er wel op, ik kan bijvoorbeeld nog wel intens genieten van dingen, ergens enthousiast over worden, naar toe leven etc, maar tussendoor zit ik zo diep in de put dat ik de bodem af en toe raak.... Het is geen middel wat licht gebruikt wordt, en dat doen we uiteraard ook niet. Vandaar morgen eerst weer een extra lange afspraak voor ik daadwerkelijk ga beginnen, en ik denk dat ik de komende periode elke week bij de HA zal zitten. We zien het wel, op dit moment ben ik bereid alles te proberen. En ondanks dat Lithium een erg slechte naam heeft, s het ook een middel wat veel goeds kan doen. Maar goed, dit gaat wel erg offtopic :Y) Ik hoop alleen (ontopic) dat het ook helpt tegen de clusterhoofdpijn, want de combinatie lithium/verapamil schijnt lastig te zijn, zeker als je de verapamil wisselend slik (ik gebruik de verapamil alleen tijdens een clusterperiode).

Zwangerschap is inderdaad een veel gehoorde remedie tegen veel klachten trouwens. Maar om nu je hele leven zwanger te zijn....

@ aikon: leuk hè, een bril. Ik ben zo blij met mijn lenzen, zou niet anders willen (cilindrische afwijking is gelukkig dusdanig dat dit nog met lenzen gecorrigeerd kan worden), maar als ik dan een keer mijn bril op heb.... Hopen dat het wel helpt!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:19

Het is beter dat ik het ding op heb, maar zodra ie af kan gaat ie ook af. Mijn afwijking is op zo'n moment te groot voor lensen, en ik kan niet tegen die dingen. Ik loop dagen met zulke rode ogen dat het net lijkt of ik razend van woede ben en alles en iedereen tegen de vlakte kan meppen :D Dus doen we maar niet meer. Lijkt me trouwens ook niks steeds zwanger zijn, al die kids. :n Ik ben bewust kids loos. Leen die van mijn zusje nog wel eens. :o
@lalidan, ik hoop dat je er baat bij hebt. Pijn is een vervelend iets, vooral in je hoofd.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 14:47

@ Erretje: Ik gebruik ook topamax , had in het begin wel behoorlijk wat last van stemmingswisselingen. Dan was ik heel vrolijk dan weer heel sjachie. Nu heb ik ook een sjachie periode , maar denk dat dat niet van de medicijnen komt hoor.
Het is volgens mij een tijdelijke bijwerking.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:02

Ik ga straks deze bladzijde even bijlezen ....
Bijsluiters lees ik altijd wel, ook om te checken wat wel en niet bij elkaar mag, maar idd, die bijwerkingen ...

Beterschap voor degene die nu weer gekweld worden door hoofdpijn! :(:)

En ik had vandaag zelf ook weer last van vlekken voor mijn ogen, nu gelukkig weer weggetrokken, wat een gez---k toch telkens weer!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:17

Wat een getob allemaal nog met al die zere hoofden.
Van bijsluiters wordt je inderdaad niet altijd vrolijk, maar we gaan er maar vanuit dat je niet alles krijgt gelukkig.

Hier klaart de lucht aardig op, m'n oog gaat weer wat beter. Nu nog hopen dat de maandelijkse migraine aanval gewoon wegblijft en ik ben een gelukkig mens. Ben wel heel erg moe nu, maar dat zal wel zo'n bekende bijwerking zijn, m'n armen en benen wegen als lood. Dokter had gezegt rustig aan doen, maar tijdens de kuur had ik nergens last van, nu dus wel. Zal m'n gemak wel houden, anders moet ik het zeker bekopen met een aanval en daar heb ik geen trek in.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:39

hallo!

iedereen nog last van zijn/haar hoofd?
ik heb nog steeds gelukkig geen migraine, maar ben ook niet hoofdpijn vrij...
gisteren overdags leek het aardig goed te gaan met de spieren, gewrichten en hoofdpijn, maar afgelopen nacht dacht ik echt dat ik dood ging...pff...
eerst verging ik van de pijn (echt in elk spiertje en gewrichtje wat je als mens maar kan hebben), toen kreeg ik het daarbij ook nog eens ijskoud (terwijl ik een lekker dikke flanellen pyama aanhad en een dik winterdekbed op had), daarna had ik het weer bloedheet...en dat wisselde zich de hele nacht af en uiteindelijk werd de pijn heeeeeeeeel iets minder...
ik heb gelukkig geen koorts ofzo, dus ga zo maar eens mij aankleden en dan vanmiddag gewoon aan het werk (tot 22.30 uur) en dan morgen om 8 uur bij de fysio zijn...en dan zal ik hem wel zeggen dat alles in staking is gegaan...(tjah moet hij maar niet een week op vakantie gaan)...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:03

Laurabram: fijn dat het beter gaat!

Lammie: wat een nare nacht zo, dan ben je helemaal kapot 's morgens! Ik kan er over meepraten, ook weer erg slecht geslapen en ongeveer in coma toen in wakker moest worden. Gisteren toch weer even kortsluiting gehad en van die vlekken voor mijn ogen, daar wordt je dan zo vreselijk moe van daarna ... hoofdpijn valt gelukkig me (afkloppen!).

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:08

Oh ik heb nu weer steken in mijn hoofd, zo fijn! Die bijwerkingen heb ik nooit gehad van de topamax, word er niet opgewekt van of depressief!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:17

Hoi meiden, laat ik mij ook weer eens melden hoe het met mij gaat nadat ik overgestapt ben op de minipil (zonder oestrogeen) en het gaat warempel super! Geen echte migraine aanvallen meer gehad zodat ik naar bed moest of moest kotsen. Soms nog wel hoofdpijn, dat ik denk, mmm anders had ik nu de hele dag op bed gelegen, maar als ik dan 2x pcm heb genomen is het eigenlijk gewoon verdwenen. Ik ben er helemaal heppie de peppie onder :')

Maar nu lees ik hier over het Syndroom van Raynaud, dat is precies waar ik nu (weet ik bijna zeker) last van heb! Eerst wonden me vingers doof, wit en ijskoud om vervolgens na een half uur heel mooi blauw te worden, waarna ze later over gaan in knalrood....
Ik heb in het verleden imigran en propanolol gehad.... oliebol! Ik moet er zowiezo nog van naar de huisarts omdat ik wil weten dat het geen verder achterliggende oorzaak heeft.