Spastische darm belemmert leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:32

Wie van jullie slikt hier de pil?

Ik kom namelijk op het internet enorm veel verhalen tegen van mensen die de pil slikken en darmklachten hebben. (voornamelijk met de Jasmin/ Diane pil), en zodra ze met de pil gestopt zijn, de darmklachten gewoonweg verdwenen.
Nu zit ik nogal te twijfelen of ik ook niet gewoon over ga op de nuvaring o.i.d.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:39

Kytha schreef:

Ik kom namelijk op het internet enorm veel verhalen tegen van mensen die de pil slikken en darmklachten hebben. (voornamelijk met de Jasmin/ Diane pil), en zodra ze met de pil gestopt zijn, de darmklachten gewoonweg verdwenen.
Nu zit ik nogal te twijfelen of ik ook niet gewoon over ga op de nuvaring o.i.d.

Bij mij lijkt dit inderdaad ook enorm veel uit te maken.

M_EL_ISSA

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:19

Bij mij ook wel :j
Volgens osteopaat moest ik er ook mee stoppen.

Maar ik heb toch liever de pil.... doordat je het elke dag slikt, voel ik het toch veiliger zeg maar :o
Beetje zelf in de hand houden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:20

Huh, Simone, jij ook hier? (Myr, IJF)

Over de pil: ik heb geen spastische darm maar Crohn, al 17jr klachtenvrij. Maar toen ik nog ziek was leken de onstekingen op te vlammen wanneer ik weer met de pil begon. Heeft dus vast wel invloed op de darmen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 10:59

mysa schreef:
Huh, Simone, jij ook hier? (Myr, IJF)

Over de pil: ik heb geen spastische darm maar Crohn, al 17jr klachtenvrij. Maar toen ik nog ziek was leken de onstekingen op te vlammen wanneer ik weer met de pil begon. Heeft dus vast wel invloed op de darmen.

Ja, heerlijk hoor, die slechte darmen :P Maar ik zit vooral op het endurancetopic hier op bokt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:05

Aha, wist niet dat je 'into endurance' was.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:14

ik slik ook al erg lang de pil (10 jr.) en heb ook al dezelfde tijd de klachten, heb wel eens een andere pil geprobeerd, maar kreeg toen alle bijwerkingen die je je maar kunt voorstellen haha...
Ik houd t maar ff bij deze toch..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 11:25

Kytha schreef:

Jup, Diane. Ik voel me sowieso lekkerder als ik geen pil slik, alleen heb ik altijd last van acne gehad, nu niet meer. Maar zodra ik stop met de Diane, dan komt het terug. (of ik ben zo bang dat het terug komt dat ik ga stressen en ik dus meer last ervan heb :+ )Dus neem ik de rest van de ongemakken maar voor lief :) De nuvaring vond ik wel ideaal, stuk minder last (en je merkt het echt niet) maar bovenstaand probleem ook weer.

Ik heb weer 2 weken in de lappenmand gezeten. Tot zover dat mijn maag niks meer kon hebben, dus ik gewoon bijna niet meer at. Bij mij lijkt het echt sporadisch te zijn, zo maanden geen last, en dan weer een tijd wel. Ik kan ook geen touw aan vast knopen of ik ergens gevoelig voor ben of niet, en ach, huisartsen, die heb ik al genoeg gezien, zolang ik er mee om kan gaan laat ik hier hierbij.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 12:29

Zelf heb ik de prikpil sinds een jaar of 6. Daarvoor de gewone pil (Microginon, marvelon heel lang) en toen had ik vaak een lopersdarm (instant-diarree zeg maar). Nu heb ik regelmatig last van verstoppingen gevolgd door diarree. Ik weet niet of dat de invloed is van de pil of dat het de leeftijd is, ik schuif namelijk langzaam richting middelbare leeftijd ;-).

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 13:00

ik heb(nu og) de diane pil, maar ik heb veel last van tussenbloedingen en laat daarom maandag een spiraaltje zetten.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:22

Hallo iedereen, bij mij is er al enkele maanden iets aan de hand. Ik heb vaak een énorm opgeblazen buik (dagelijks) en voel me echt niet 100%. Ben heel vaak futloos ed, ik voel gewoon dat er iets niet juist is. Nu heb ik eens even gegoogled op PDS, en ik heb toch wel héél veel raakpunten met de vaakst voorkomende symptomen. Waar ik geen last van heb is slijmerige ontlasting of bloedverlies bij ontlasting en ik val ook hoegenaamd geen gram af (integendeel zelfs). Maar buiten dat, komt bijna alles overeen. Zou het kunnen dat ik ook PDS heb ? Het is vaak zo erg dat ik mijn darmen HOOR rommelen en borrelen en dat ik gewoon verschuivingen (van wat ik denk lucht) voel ! Dit is echt niet leuk meer, heb er nooit eerder wat van gemaakt omdat ik de afgelopen tijd regelmatig met stress heb gezeten, maar dit is nu al maanden aan de gang en komt steeds vaker voor. Help ..

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:14

Ik had wel precies hetzelfde toen ik naar de huisarts ging. 'Teveel' activiteit in je darmen/maag, en echt een opgeblazen buik. Ik zou toch even langs de huisarts gaan :)

edit: bij mij heeft het ook voornamelijk met stress te maken. Ook als ik geen last meer van stress heb, dan duurt het nog wel even voordat mijn maag/darmen het daar mee eens zijn ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:15

Kytha schreef:

ik slik de yasmin pil

maar tijdens de maanden dat ik het niet slikte was het niet minder :n

en mijn zusje slikt de jazz en heeft er net zoveel last van

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:18

Shanelle schreef:
Hallo iedereen, bij mij is er al enkele maanden iets aan de hand. Ik heb vaak een énorm opgeblazen buik (dagelijks) en voel me echt niet 100%. Ben heel vaak futloos ed, ik voel gewoon dat er iets niet juist is. Nu heb ik eens even gegoogled op PDS, en ik heb toch wel héél veel raakpunten met de vaakst voorkomende symptomen. Waar ik geen last van heb is slijmerige ontlasting of bloedverlies bij ontlasting en ik val ook hoegenaamd geen gram af (integendeel zelfs). Maar buiten dat, komt bijna alles overeen. Zou het kunnen dat ik ook PDS heb ? Het is vaak zo erg dat ik mijn darmen HOOR rommelen en borrelen en dat ik gewoon verschuivingen (van wat ik denk lucht) voel ! Dit is echt niet leuk meer, heb er nooit eerder wat van gemaakt omdat ik de afgelopen tijd regelmatig met stress heb gezeten, maar dit is nu al maanden aan de gang en komt steeds vaker voor. Help ..

PDS heb je al gauw.. huisarts hoorde mijn klachten aan, voelde aan mijn buik (echt gespannen) en zei dat het PDS is

heb ook ALTIJD immoodium bij me. anders kan ik wel gek worden en eet ik niets meer :n

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:22

Ik lig inmiddels al 2 weken thuis met ontzettende buikkrampen. Eerst kreeg ik Movicol, een laxeermiddel. Zorgt ervoor dat er meer vocht word toegevoegd aan je ontlasting voor een betere darmloop. Hielp helemaal niet.. Duspatal retard gekregen van de dokter.. hielp wel iets, maar niet genoeg om normaal te kunnen functioneren. Hij denkt ook dat ik PDS heb.. Ik twijfel, mijn zus heeft Crohn en mijn broer heeft ziekte van bechterew (ziektes die genetisch aan elkaar verbonden lijken te zijn)
Zit nu aan de diclofenac omdat ik ook gewoon totaal niet meer kon slapen. Maar met diclofenac mag je weer niet deelnemen aan het verkeer.. Gevolg, zit nog steeds thuis :+
Als ik mijn pijnstillers niet slik, kan ik soms niet rechtopstaan van de pijn. Dit houd soms langer dan een halfuur aan..
Meer mensen die dit bekend klinkt?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:25

ik slik wel duspatal retard, maar dan om het rustiger te houden
helpt in grote lijnen wel, maar niet als ik er accuut last van heb

vind het vooral frusterend om ergens anders te eten.. durf dat vaak ook gewoon niet. maargoed het is niet anders

M_EL_ISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:26

_Lott schreef:
PDS heb je al gauw.. huisarts hoorde mijn klachten aan, voelde aan mijn buik (echt gespannen) en zei dat het PDS is

heb ook ALTIJD immoodium bij me. anders kan ik wel gek worden en eet ik niets meer :n

Immodium helpt bij mij voor geen ene meter, :n lijkt wel of ik het daardoor alleen maar méér krijg.
Arestal wel, maar na langdurige tijd niet meer, dus ik slik dat alleen als ik voel dat het weer helemaal fout gaat.

Grootste deel van de tijd neem ik dus geen medicijnen meer, en ik voel me er echt stukke beter op!
Dat geslik elke keer, maak je het geloof ik alleen maar erger mee..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:28

ik probeer het ook niet te doen. heb het nu 5 dagen niet gehad. alleen duspatal retard. maar soms is het echt ondragelijk.. en bij mij helpt het dus echt. kan een dag leefbaar doorgaan. en anders heb ik de hele dag pijn, misselijk rot gevoel

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:35

Kvind het ''high'' gevoel opzich wel lekker van diclofenac :P en ik slaap er vele malen lekkerder door!
Ik denk dat ik de afgelopen weken teveel pijn heb gehad om me nu zorgen te maken over mn werk.. Ben allang blij dat ik nu even geen pijn meer heb :Y) :Z
Ik vind de diagnose PDS wel wat wazig. Aangezien sommige mensen er maar heel eventjes last van hebben en die diagnose krijgen, terwijl er ook mensen zijn die er jaren mee rondlopen?
Ik heb ook een aantal gevallen gehoord van mensen die in eerste instantie diagnose PDS krijgen, en pas aantal jaren later op crohn uitkomen.. wil geen mensen bangmaken..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:04

wat is crohn?

ik heb er nu ruim 2 jaar last van

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:10

diclofenac haha, sorry ik moet ff denken aan die reclame van de LOi, in de oliebollenkraam, kennen jullie die?
Als ik dat soort medicatie slik, worden mijn darmen alleen maar meer opstandig... raken helemaal van de leg..
Duspatal slik ik wel eens, maar eigenlijk helpt t me voor geen meter!

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:15

hahaha jah! Toen ik het voorgeschreven kreeg dacht ik ook, waar heb ik dat eerder gehoord :P

Wel handig, nu weet iedereen wat het is en waar je het niet mee moet combineren :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:19

ja ik kan die reclame zo opdreunen... geweldig :D

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:58

Ik slik dus ook de diane, en zit me af te vragen of ik niet aan de nuvaring moet.
Heb naast m'n darmklachten ook vaak doorbraakbloedingen, maar zodra ik stop met de diane komt de acne weer terug :\
Maargoed, lieve puistjes als PDS :P

Ik wil ook eens duspatal vragen..
Probleem hier is dat ik wel diarreeremmers kan nemen, maar ik heb de variant dat ik de ene keer blijf rennen, en de andere keer kan ik weer niet naat de wc.. durf dus ook niet snel wat te nemen..

k4tink4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 19:16

@ Kytha : Ik denk (maar ik ben geen dokter) dat duspatal je wel kan helpen. Maakt het iets rustiger in de darmen..
Vraag het aan je dokter :D