Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:51

Ja, ik heb de pijnstillers laatst een paar dagen laten staan om te kijken hoe het nu werkelijk met mijn golfersellebogen gaat, maar na 5 dagen zonder ben ik maar weer gaan slikken, het scheelt toch behoorlijk, ik kreeg veel meer last van mijn handen en polsen.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:08

Ik merk nog weinig van het medicijn die ik heb gehad. Alleen dat ik vannacht alles dubbel zag etc. Ik gebruik ze vanavond nog een keer weer als ik het dan weer heb ga ik volgende week wel even langs de dokter.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:41

@haffiem..

het is wel een anti depressievum.. dat moet je wel elke nacht slikken anders krijg je mega veel bijwerkingen. dat is iets wat je niet af en toe kan slikken. dat dubbel zien gaat wel over.
ik kan het weten want ik heb ook nog borderline en slik al jaren dat soort medicijnen.
mijn vriend krijgt diezelfde tegen zijn whiplash.. werken redelijk, mits je ze elke nacht neemt anders wegen de bijwerkingen niet op tegen de voordelen.

het gaat goed met mij. ik zak regelmatig door mijn knieen, maar ach.. en de pijn in schouder en handen wordt ook erger, maar t is ook pokke weer.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:53

@ Paintless, bedankt voor je reactie, dan ga ik ze gewoon een tijdje gebruiken en kijken hoe ik erop reageer.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:54

een maand of 2 a 3, dan moet het beter gaan.. zijn.. je hebt ongeveer 2 weken last van de bijwerkingen.

je kan wel lekker koezen op die pilletjes :j

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:55

oef.. kapper is geweest.. nu overal jeuk.. grmbl... :roll:

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:11

Ik heb ook een tijdje amitryptiline geslikt, bij mij hielp het helaas niet..
Hoop dat ze voor jou wel wat willen doen!
Bijwerkingen had ik ook geen last van.. Ik sliep alleen wel onwijs goed in het begin _O-

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:01

Ik heb verschillende dingen geprobeert, vaak een paar van anderen :o sssssssssst
Sommige waren familie van of met wat morfine, normaal is dat mensen voor het eerst binnen een half uur weltrusten zeggen, tja helaas ik was klaar wakker (bleef het ook) en geen spatje minder pijn.

Ik ben bang dat pijnstillers niet werken bij mij. Antidepressieva ga ik echt van mijn leven niet aan. Eerst 3 maanden gebruiken en als het niet werkt zit je met een verslaving dus moet je weer afbouwen. Daarbij alles wat rustgevend is reageer ik verkeerd op (wordt juist hyper ervan) zelfs bach resque is voor mij een hyper middel.

Helaas ook hier weer kou en vocht dus alles weer auw, maar we gaan vrolijk weer door :D

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:52

ik heb ook een hele lange tijd antidepressiva geslikt, ik had er echt niet minder pijn door helaas :(

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:55

Hai, even een meelezer hier (alhoewel ik me eigenlijk best wil aanmelden als dat mag).

Ik slik diclofenac als ik echt teveel pijn heb, helpt niet helemaal maar wel een stuk.
Ik ga zo even teruglezen en hoop dat ik er nog wat goede tips uit kan halen.
Zit nu in een reïntegratieproces ivm burnout en fibromyalgieklachten en kom echt momenten tegen dat de pijn niet te harden is en ik nog geen pen kan vasthouden, laat staat typen oid, maar goed...bij het UWV vindt men dat ik (na een gesprek van 1 uur) gewoon 32 uur kan werken met wat beperkingen, maar niet in de uren (maar dat is weer een ander verhaal).

Ik reed altijd 6-7 dagen per week paard, maar als ik er nu 1-2 x per maand op zit is het veel, dus dat was wel heel erg slikken.
Heb ook een periode gehad dat ik niet eens op het paard kon komen, totdat ik het aanbod kreeg op een IJslander te rijden en wat er toen gebeurde is eigenlijk met geen pen te beschrijven.
Ik ben erop gekomen, heb toen een kort buitenritje gemaakt en met de tölt kennisgemaakt en daarna ben ik 2 uur pijnvrij geweest, echt het ongeloof was zo groot, heb ervan genoten.
Helaas is deze IJslander na 1 jaar door omstandigheden weer terug naar haar eigenaresse en merk ik echt dat ik hierdoor meer pijn heb en probeer er een alternatief voor te zoeken, want mijn paard heeft geen tölt en is ook een stuk groter.

Ik lees trouwens ook dat vergeetachtigheid een symptoom kan zijn, nou...hier aanwezig hoor en concentratievermogen is ook erg minder geworden,

Tot zover mijn korte fibromyalgieverhaal, ik zal vaker dit topic gaan bezoeken.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:25

welkom hier iejoor, concentratie is idd ook iets waar ik veel last van heb. Ik merk dat sommige dingen gewoon langs me heen gaan als mensen wat vertellen, vind ik zo aso van mezelf, maar het gebeurd me gewoon ;(

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:56

Verafjord schreef:
welkom hier iejoor, concentratie is idd ook iets waar ik veel last van heb. Ik merk dat sommige dingen gewoon langs me heen gaan als mensen wat vertellen, vind ik zo aso van mezelf, maar het gebeurd me gewoon ;(

Thanx voor je welkom en ja, het gebeurd gewoon...echt balen hoor.
En dan die vermoeidheid erbij...bah, maar goed...gewoon verder gaan (zo goed als mogelijk).

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 00:20

iejoor62 schreef:
Verafjord schreef:

Thanx voor je welkom en ja, het gebeurd gewoon...echt balen hoor.
En dan die vermoeidheid erbij...bah, maar goed...gewoon verder gaan (zo goed als mogelijk).

dat heb ik ook hoor. donderdag in de les merkte ik dat ik er niet helemaal bij was. deed maar wat en zij begon te lachen.. oh.. anders zeker :P

iejoor62

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 12:19

dat heb ik ook hoor. donderdag in de les merkte ik dat ik er niet helemaal bij was. deed maar wat en zij begon te lachen.. oh.. anders zeker :P[/quote]

Is ook maar het beste om erom te lachen, ja toch... :D

Truf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 15:14

Oh die concentratie, ik had het vorige week ik de auto, reed op een lange rechte weg, zonder tegenliggers. Na een paar minuten schrok ik er van, dat ik echt volledig afgedwaald was.

Heb het ook heel vaak dat ik niet door heb dat er tegen míj gepraat wordt, omdat ik dan zo ver weg ben in gedachten, zorgt ook wel voor lachwekkende situaties.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:57

Ik heb dankzij die concentratiestoornissen nooit mijn rbw gehaald(medeweggebruikers mogen me nu bedanken *D )mijn coordinatie en afstandsvermogen is ook rampzalig,ik ben zo bont en blauw alleen al door tegen deurposten te knallen etc,..maar ik kan altijd mijn man de schuld geven :P

Zo heb ik ook giga pijn na longeren en duizelingen,alleen de zweep vasthouden bezorgt me al pijn in ellebogen,polsen,schouders etc en dan heb ik het nog niet dat ik het idee heb dat alles draait,paard tegen de omheining loopt etc,hebben jullie daar ook last van?
Tips zijn welkom,... ;)

Ik heb in de 20 jaar van alles geprobeerd,antidepressieve middelen slaan niet echt aan,wel ben ik er kiloooooos zwaarder door geworden,ik probeer het nu maar bij ibuprofen te houden,..en verleg steeds mijn pijngrens in al die jaren merk ik...

Neem af en toe wel een pil om te slapen,want door zoveel nachten wakker te liggen van de pijn,ga je steeds achteruit.

Maar het valt me op dat jullie ook nu veel meer pijn hebben,...normaal begint dat bij mij pas in november.

Tsja,..en ik blijf er nog de zonnige kant van in proberen te zien :D

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:09

nu meer pijn komt door de vele regen van augustus. dat was ook niet normaal.

ook al is vandaag een mooie dag, ik heb wel veel pijn. toch maar even buiten zitten genieten van het mooie weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:10

sandra3235 schreef:
Zo heb ik ook giga pijn na longeren en duizelingen,alleen de zweep vasthouden bezorgt me al pijn in ellebogen,polsen,schouders etc en dan heb ik het nog niet dat ik het idee heb dat alles draait,paard tegen de omheining loopt etc,hebben jullie daar ook last van?
Tips zijn welkom,... ;)

Longeren in een afgezette ruimte doen en paard circling game van Parelli leren, dan kan jij lekker blijven staan ipv rondjes draaien en duizelig worden.

Lichte zweep met goede balans zoeken (lekker uitproberen in de winkel), als de balans fout is of zweep gewoon zwaar is trekt die zeg maar aan je pols en dat is inderdaad pijnlijk (ik heb dat met die carrot stick als ik niet oppas).

Paard weet echt waar de omheining is, zolang jij weet waar het midden van de bak is (markeren met oude hoelahoep of buitenband van een fiets bv). loopt paard niet tegen de hekken.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:06

hoeft niet a la parelli hoor. ik gebruik een roundpenn altijd daarvoor. los longeren en een zweep als verlengde van mijn hand. het is inderdaad wel belangrijk een goede zweep te gebruiken, of een longeerlijn om druk mee te geven.

ik gebruik geen monty robert of pirelli.. ik doe mijn eigen ding. ik probeer mijn paard te lezen en vraag haar bepaalde dingen.

ik heb een longeerzweep van een 10tje.. ideaal ding.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:33

Ik rij sinds 3 jaar ook geen auto meer omdat ik vindt dat ik mijn weggebruikers niet in gevaar mag brengen door mijn trage reactievermorgen en concentratie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 18:41

Gewoon even uit interesse .. Hoe gaan jullie om met mensen die jullie niet (lijken te) geloven? Of mensen die nog net geloven dat je misschien wel eens pijn hebt, maar die termen als fibromyalgie & CVS etc. iets vinden dat gewoon tussen je oren zit ... ?

Ik weet dat er zo'n mensen zijn, maar hoe ga je daarmee om? (als het mensen zijn waarmee je vaker in contact komt lijkt me dat niet zo echt simpel..)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:13

Ik zelf longeer dus ook bar weinig, ook duizelig ondanks dat ik vaak over/voor of achter de pony kijk.
Ik werk dus graag los, als de ruimte te groot is loop ik me ook rot hoor, ik heb dus mazzel dat mijn paddock maar bepaalde maten mocht hebben ik heb niet precies gemeten maar ongeveer 23x9 dus loop ik heen en weer en valt het reuze mee. Rijden doe ik al jaren niet meer en ik heb nog steeds niet de moed gevonden om mijn pony zo te vertrouwen dat we met de kar werken. Mijn hoop ligt dus op de jaarling over 3 jaar. Ik wil rond 3 jaar voor de kar inleren en met 4 jaar onder het zadel. Als alles bevestigd is dan kan de welsh mee als leidpaard, of moet ik zeggen lijdpaard ;)

Wel heb ik in Ewijk Gelderland iemand gevonden die NH doet ( ik weet niet of ik hier een link mag zetten maar pb me maar dan krijg je het van mij), de basis is vast de rest kijkt ze naar jou en je paard om samen goed te communiseren.
Natuurlijk kwam mijn ik heb rijproblemen en pijn ook te spraken. Ik ga daar dus aankomende zomer of het jaar daarop bij haar op les. Ze zet me dus ook weer neer zodat ik niet scheef zit (jullie kennen het wel auw en we gaan alle verkeerde kanten op) En bij terug kerende problemen van spieren zal ze (hoop ik dan) een alternatief zien. Ik hoef niet van mezelf in dressuurhouding te zitten. Ik wil zo zitten dat het geen ongemak brengt aan paard en als ik daardoor achterste voren moet gaan zitten maakt mijn niet zoveel uit. Wel moet ik dan gaan verzinnen hoe ik de achteruit kijk spiegel aan de staart moet gaan bevestigen. Of ipv een cap zo zeeuwskapje met spiegels opzetten ???

edit even tikfouten veranderd (lol spelling is nog steeds niet mijn sterkste kant)

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:39

wat ben ik blij dat ik nog gewoon kan rijden.
misschien is het western dan toch relaxter dan dressuur. ook al merk ik wel dat ook ik knijp in de galop. en dat is juist het gene waar we aan werken nu. :D

ik verbijt de pijn, ga vrolijk door en vloek s nachts alles wel weer bij elkaar.

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 02:00

hallo allemaal.

ben hier al een hele tijd niet meer geweest, in dit topic. dus heb niet alles gelezen.
de minder leuke tijd komt er idd weer aan, maar bij mij gaat het redelijk. nog best te doen.

mag ik jullie vragen waar jullie werken? en of dat te doen is met fybro?

ik werk nu sinds april als vaste nachtdienst ziekenverzorgster in een verpleeghuis.
en ik moet zeggen, dat dat best goed gaat. werkdruk is beter te verdelen.
voorheen werkte ik alle diensten, maar dan wel 32 uur in de week.
heb er nu 10 uren van ingeleverd.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 13:34

[***] schreef:
Gewoon even uit interesse .. Hoe gaan jullie om met mensen die jullie niet (lijken te) geloven? Of mensen die nog net geloven dat je misschien wel eens pijn hebt, maar die termen als fibromyalgie & CVS etc. iets vinden dat gewoon tussen je oren zit ... ?

Ik weet dat er zo'n mensen zijn, maar hoe ga je daarmee om? (als het mensen zijn waarmee je vaker in contact komt lijkt me dat niet zo echt simpel..)

Niet :D !
Tis bij mij heel simpel:
1) er zijn er niet zoveel, die het weten en dat is bewust gekozen :(:)
2) diegene, die het weten en er niets mee kunnen; jammer dan |( (is niet mijn tekortkoming maar die van hen)
blijven over:
3) de mensen, die het weten; die het niet snappen maar het accepteren van me. En met die ben ik blij mee +:)+
Bedoel: de enige die weet hoe het is om met mij te leven, is manlief *D . De buitenwereld ziet mij alleen maar op goede momenten, de slechte momenten lig ik thuis in bed dus ja, de buitenwereld ziet dat (gelukkig!) ook niet. Het is voor ons al moeilijk met die ups en downs, laat staan voor de buitenwereld. Begrip heb ik er zelf (met tijden) niet eens voor, laat staan dat anderen dat hebben...en dat hoeft voor mij ook niet :n

ps: heb er wel jaren over gedaan om te zo te leren accepteren dat het zo werkt voor mij en nog is dat niet altijd even gemakkelijk :o