Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:37

Ik heb een vraagje aan de mensen met Asperger:
Overkomt het jullie wel eens dat je 'explodeert'?
En dan in die mate dat je je niet realiseert welke gevolgen je gedrag van dat moment kan hebben, een soort blindheid krijgt?

Willen jullie proberen me duidelijk te maken wat je dan ervaart? Wat er door je heen gaat?

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:53

@Bitchy, daar kan ik je helaas niet mee helpen maar ik denk dat de andere uit dit
topic je wel goed kunnen helpen!

Morgen gaan mijn ouders met school bespreken of er misschien wat van mijn rooster af
zou kunnen ik doe 4 havo en ik haal goede cijfers maar het valt me emotioneel gewoon
héél zwaar. Ik ben ook gestopt met de risperdal want het sloeg totaal niet aan. Nu
gebruik ik enkel valeriaan om een beetje rustiger te blijven en ik heb het idee dat het wel
een beetje werkt. :7 De laatste weken ging het niet zo lekker ik was/ben heel snel somber
en afgezonderd van de rest.. Alleen als ik thuis ben, ben ik opgewekt. Vorige week hadden
we met spoed een afspraak met de psych gemaakt omdat het dus niet zo goed ging. Nu
hopen dat er wat van het rooster af kan (ik skip al 2 weken aardig wat lessen zoals muziek,
koor en toneel..). Er moet wat stress vanaf. Mijn ouders zijn ook met een PGB bezig.
Momenteel zit ik in de proefwerkweek maar de drukte valt gelukkig mee, al blijft het
natuurlijk stressen. Ik zet zelfs 's nachts de wekker om even wakker kunnen worden en te
denken 'ik kan nog lekker ... uur slapen'
8)7

En hoe gaat het met de rest van de mensen uit dit topic? :))

xdniesje

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:17

Hihi, dat laatste heb ik ook!
Maar ik zet daar niet speciaal mn wekker voor.
Ik word altijd wakker rond 2 uur.
En dan blijf ik altijd even wakker, gewoon omdat ik dan kan blijven liggen enzo.
School(havo4) vind ik ook erg slopend.. Maar bij mij is het niet mogelijk om lessen weg te strepen, aangezien alleen gym een ''onbelangrijk'' vak is, maar je daar toch voldoende voor moet staan, anders mag je niet over.

Maar voor de rest gaat het wel goed! :)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 23:51

Fijn dat het goed gaat!

Ja, het is dus maar afwachten, aangezien alle vakken eigenlijk
wel belangrijk zijn.. Ik hoor het wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 08:47

Bitchy: Ja, als mensen mij het bloed onder de nagels vandaan halen kan ik wel eens exploderen. Wat je dan voelt is voor ieder anders denk ik, maar ik zelf begin dan te trillen en krijg ik voordat ik echt explodeer de neiging om te gaan staan janken van pure frustratie. Dan hoeft degene die me al aan de grens heeft gekregen er nog maar een klein schepje bovenop te doen, en dan ontploft het.
Wat je voelt tijdens zo'n 'woedeaanval' is moeilijk te zeggen, aangezien ik dan helemaal in het kwaad zijn zit. Mijn zusje heb ik wel eens een dreun verkocht, maar dat is er dan ook eentje die er voor schijnt te leven om mensen te manipuleren en frustreren. Bij een ander ga ik gewoon in de wilde weg staan schreeuwen en ben ik vervolgens wat in de war.
Kan je hier wat mee?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:18

Ik explodeer niet echt. Ik heb vorig jaar weleens ruzie gehad met een jongen uit mijn klas, zijn pols heb ik bijna fijngeknepen. Mijn broertje krijgt regelmatig een knal (maar daar vraagt hij eigenlijk ook om) maar dan ben ik niet echt woest wel boos.

Het is maar goed ook dat ik niet echt de controle over mijzelf verlies. Ik doe aan Judo en Jiujitsu en daar heb ik dingen geleerd waarmee ik te veel schade kan aanrichten als ik ze doorzet (denk aan armen, benen en polsen breken, wurgingen etc... :+ )

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 19:09

ah, met jou wil ik dus geen ruzie :Y)

Vanavond komt mijn ambulante begeleidster op de koffie. Voor de herindicatie!

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:14

Hoi,

Ik werk bij de Prinsenstichting in Purmerend met 4 jong volwassenen (pubers!) met een licht verstandelijk handicap en een zeer moeilijk gedrag. Deze hebben ook alle 4 een vorm van autisme, want soms voor veel complicaties zorgt!!

Wat ik moeilijk vind aan autisme is dat als ze in de negatieve vorm zitten, hoe je ze dan weer naar het positieve kan draaien!
Met autisme is het zoooww opletten hoe je ze benaderd en bijv. afspraken maakt.. :D
Ook dat eerst bijv. gaan schreeuwen, schelden en deuren smijten en daarna pas naar je antwoord gaan luisten hihi :+

Maar ik vind het wel een zeer interessant onderwerp.

Ik heb me op mijn werk samen met mijn team ook ingeschreven voor een cursus: Autisme en Comminucatie.
lijkt me erg interessant

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 00:30

@Nimroy, de voorbeelden van het negatieve gedrag vanuit autisme die jij nu aanhaalt zijn natuurlijk wel kenmerkend voor autisme, maar ook wel heel erg kenmerkend voor mensen met een verstandelijke beperking + Autisme.

Leuk dat jullie die cursus gaan volgen!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 01:40

Bitchy schreef:
Ik heb een vraagje aan de mensen met Asperger:
Overkomt het jullie wel eens dat je 'explodeert'?
En dan in die mate dat je je niet realiseert welke gevolgen je gedrag van dat moment kan hebben, een soort blindheid krijgt?

Willen jullie proberen me duidelijk te maken wat je dan ervaart? Wat er door je heen gaat?

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp omdat ik hem anders interpreteer dan de anderen die al gereageerd hebben.
Ik moet bij je vraag meteen denken aan situaties waarin het anders loopt dan het in mijn hoofd zat, en als het té anders gaat of teveel tegelijk anders gaat ofzo dan kan ik exploderen. Ik kan in zo'n geval OF van de wereld raken, dissocieren, dus het gevoel krijgen dat ik van een afstandje kijk naar wat er gebeurd. Maar wat ook kan gebeuren is dus meer het exploderen, dit gebeurd vooral als men mijn reactie op het 'anders gaan' verkeerd oppakt en ik dus niet begrepen word. Het begin werkt hetzelfde als het dissocieren, ik val wat weg, hoor mensen steeds verder weg, maar in plaats daarvan hoor ik daarna ALLES veel harder, en komt er een soort vulkaanuitbarsting van onrust. En ja als er dan niet iemand in de buurt is die daar mee om weet te gaan, dan kan ik inderdaad doorslaan en blind worden voor wat ik doe en zeg.

Ook een goede manier om dit uit te lokken is mij vasthouden, aanraken etc. En dan niet loslaten als ik dat vraag. Dan kan ik ook érg explosief worden en vrijwel letterlijk blind :o

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:52

Laar schreef:
@Nimroy, de voorbeelden van het negatieve gedrag vanuit autisme die jij nu aanhaalt zijn natuurlijk wel kenmerkend voor autisme, maar ook wel heel erg kenmerkend voor mensen met een verstandelijke beperking + Autisme.

Leuk dat jullie die cursus gaan volgen!

Jaa dat is natuurlijk ook een combi van.. en dat maakt het nog heftiger :P

Ja ben benieuwd naar de cursus.. vind het wel heel interessant.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:25

Meiden, bedankt voor jullie reacties.

Citaat:
dit gebeurd vooral als men mijn reactie op het 'anders gaan' verkeerd oppakt en ik dus niet begrepen word

Alwiene: waar heb je dan precies behoefte aan?
Wat, of welke reactie, kan jouw onrust wegnemen?
Ik snap dat je begrepen wilt worden, maar op welke manier kan iemand je dan duidelijk maken dat'ie dat doet, of probeert?

En als je dissocieert, hoe kom je daar dan weer uit?
Waar liggen dan je behoeftes?
Kan iemand je bereiken op zo'n moment, en hoe dan?

Sorry als ik te ver doorvraag, maar ik heb ook een dringende behoefte, en dat is vooral inzicht krijgen!

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:26

pfff, zit vandaag in zo'n dipje he.
Voel me echt verschrikkelijk! ;(

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:45

Vervelend! Hoe komt het?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:47

Zal wel in de lucht zitten, ik heb me ook wel eens lekkerder in mijn vel gevoeld dan vandaag :(

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:11

't vallen van 't blad? :(:)

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:31

Ik weet echt niet wat ik heb. Zit gewoon vol met stress, frustratie's en voel me echt opgejaagd. Maar waar door? Geen idee..
Ben vanochtend ook van school gewoon weg gelopen, had alleen maar huilbuien.
Laatste tijd ook weer erg last van paniekaanvallen, en hier ga ik binnekort dus een training ofzo voor volgen, ben benieuwd of het gaat helpen..

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:53

Dat is naar.. Ik ben ook wel een aantal keren weggelopen van
school en zelfs stage. Nu hoef ik per week 2 uur minder, ik ben
namelijk ook een vreselijke stresskip. De afgelopen week ben
ik thuis gebleven om dat ik ziek was (eigenlijk maar 2 dagen
maar ik mocht de rest van de week uitzieken). Ik kijk alweer
tegen de komende week op, maarja ik heb geen keus.
Ik hoop dat die trainingen je gaan helpen!
Over ruim een halfuur heb ik een afspraak met mijn psychiater,
wordt ook weer even vervelend. :7

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:17

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:20

Mee eens...
*stoft topic af*

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:39

Ik ben er ook nog steeds. :j

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 19:41

ik ook

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 07:01

Hey allemaal.

Ik kom me ook maar melden in dit topic, ik heb vrijdag de uitslag gekregen van de psycholoog en kreeg te horen dat ik asperger heb. [LZP] nu vallen alle puzzelstukjes op zn plaats

Nu vind ik het erg moeilijk om af en toe naar werk/school te gaan en verstop emzelf dan het liefst, en dit is voornamelijk in stessige periodes.

Ze vertelde dat dit eraan lag dat ik geen "natuurlijke" motivatie heb die andere mensen wel hebben, en dat ik dat ook niet zomaar kan aanpraten aan mezelf om iets te doen.
Wie herkent zichzelf daarin? want ik vond het nogal appart om te horen..

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 09:12

Welkom Kiwi!

Dat van verstoppen ken ik wel, vooral in de mindere periodes.
Maar ik kan juist wel motivatie/moed inpraten..

Orange_peach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:09

Ik mis ook gewoon "natuurlijke" motivatie kiwi1990
merk je in grote dingen maar ook in kleine stomme dingetjes zoals uitgaan: ik ga echt amper uit (1 of 2 feestjes in het jaar buiten studentenclub om) maar als ik dan toch heb afgesproken heb ik er echt geen zin meer in die dag. Enkele uren op voorhand zeg ik dan tegen mijn ma: pffffffffft, ik heb er écht écht écht geen zin in mama ... en dan kan zij me wel overtuigen en moed inpraten dat ik wel best ga en dat ik me zal amuseren en dat het niet alleen maar zal tegenvallen.

Ook voor school heb ik iets meer motivatie van anderen nodig: verschijnen in de lessen wordt ondersteund door kotgenoten: als zij hetzelfde uur moeten beginnen als mij letten ze er extra op om allemaal samen te gaan.

Ik kan me hier dus zeker wel in herkennen!