Wij hebben bericht van de verzekering, het beugelen wordt niet vergoed.. Het gaat zo'n 2000 euries kosten, is er iemand die nog een tip kan geven? (is overstappen een optie?)
Overstappen kan alleen in december. De polisvoorwaarden worden geloof ik in oktober bekend gemaakt, en dan is t goed zoeken. Ook goed kijken naar wat je meer gaat betalen per maand en of dat dan nog nut heeft qua prijs. 80 euro meer pm keer 24 maanden is ook 2000 euro.
Wat balen dat het beugelen niet vergoed wordt Enniee. Werd er ook een reden opgegeven? En toch even nieuwsgierig want zit in het zelfde schuitje, welke verzekering heb je? Ik zit bij de Friesland. Mijn overbeet is "maar" 6 mm maar de ortho gaf mij goede hoop op een vergoeding ivm palatumbeet.
hmm, vervelend Ennie! Ik zit zelf bij de Friesland en hier deden ze helemaal niet moeilijk. Ik moest in eerste instantie wel langskomen bij een arts van hun om te controleren maar later werd ik gebeld dat dat niet nodig was en dat ze het sowieso zouden vergoeden. De precieze afstand van mijn onderbeet weet ik niet. Bij mij was het in combinatie met 4 tanden die niet aanwezig waren in het volwassen gebit en die vervangen moesten worden door implantaten. Misschien dat je dan inderdaad even goed polissen moet gaan uitzoeken
Volgens het 'boekje' kwam ik ook 1 of 2 mm te kort voor de vergoeding, toch heb ik alles vergoed gekregen (was 21 toen ik begon). Mijn ortho heeft gewoon een sterk verhaal geschreven aan de verzekering!
Ik ben trouwens als 1 van de eerste geholpen in de Orfeo kliniek (www.orfeokliniek.nl dacht ik). iemand anders toevallig ook?
Ik moet volgende week weer naar de kaakchirurg, eens kijken wat hij nu verzint als oplossing voor mijn klachten. De fysio heeft het opgegeven, van mijn splint krijg ik hoofdpijn.. Gaat allemaal heel lekker dus.
Wij zitten bij Agis en die kan daar heel moeilijk over doen zei de kaakchirurg maar ook de ortho! Met de Friesland kunnen ze heel veel regelen, vandaar dat we er over nadenken om over te stappen..
Ik heb mijn kaak ook gebroken gehad, dus we hadden goede hoop dat het toch vergoed zou worden, maar jammer genoeg niet..
Gefeliciteerd Megan_ - Ik heb even de brief opgezocht en er staat : Wij wijzen uw aanvraag af op basis van artikel 2.7, lid 3 van het besluit zorgverzekering omdat er bij u geen sprake is van een ernstige ontwikkelstoornis of verworven afwijking van het tand-kaak-mondstelsel. In de bijlage vindt u de wettekst.
de wettekst = Er bestaat slechts aanspraak op orthodontische hulp, wanneer er sprake is van ee nzeer ernstige ontwikkelings- of groeistoornis van het tand-kaak-mondstelsel, waar bij medediagnostiek of medebehandeling van andere disciplines dan de tandheelkundige noodzakelijk is.
En anders bezwaar aantekenen (geen idee of dat kan?) Of hebben ze niet iets wat op een ombudsman lijkt ofzo? Hoop geld wat je anders moet betalen zelf.
Geen probleem dan toch? Als je moet vliegen ofzo, kunnen ze altijd nog je vingerafdrukken checken als ze niet geloven dat jij het bent. Maar ik kom er ook altijd gewoon doorheen hoor en op die foto ben ik nog blond en heb ik geen bril op, hoewel ik op lange vluchten meestal m'n bril op zet in plaats van mijn lenzen.
Ja da's waar inderdaad En anders maar een doktersverklaring mee.
Aah, nog een weekje en dan mag ik eindelijk weer kauwen. Zijn jullie gelijk voluit gaan eten, of heel rustig aan begonnen? Want ik heb echt nu al zin in beschuit, en toastjes, en biefstuk en ooh ALLES...
MiiGurl
Geplaatst: 22-08-11 10:45
Reken maar dat je de eerste twee weken niet goed kan eten.
Je mond kan je namelijk niet goed open doen omdat het allemaal nog stijf is.
En ik kreeg het advies om stampot te eten (heb ik niet gedaan)
Je kan echt nog niet alles eten hoor. Maar dat merk je vanzelf
Door de zwelling kan je mond nog niet goed open, dat is sowieso al een nadeel. Ik at (geprakte) groenten en aardappelen. Brood zonder korst at ik al, net als in soep gedoopt brood.
Het is gewoon een beetje proberen wat wel/niet lukt. Maar je kunt beter nu nog wat rustiger aan doen, anders heb je er later alleen maar last van.
Anoniem
Geplaatst: 22-08-11 14:47
Echt waar? Maar het is dan 6 weken geleden he.. Ik mocht 6 weken helemaal niet kauwen, dus volgende week mag ik weer kauwen. Zwelling is nu redelijk weg en mijn mond kan prima open. Zo ver dat ik eigenlijk alles wegwerk door het alleen maar voor te snijden en daarna door te slikken.
Bij mij stonden de elastieken zo straks dat ik eigenlijk alleen maar soep kon drinken en als ik mijn mond probeerde open te doen konden er hele kleine stukjes brood door.
Maar ik denk dat je het beste even kan vragen wat je allemaal mag eten. En ik zou zeggen probeer gewoon sommige dingen uit.
Ik kan nu na bijna drie maanden nog niks eten wat 'hard' is.....
Ja heb wel elastieken, maar kan mijn mond gewoon open krijgen. Bijna net zover als vroeger. Ik fiets morgen wel even langs de afdeling kaakchirurgie. Ga ik wel eventjes vragen, hihi. Ik ben benieuwd. Ik ben al wel weer vrolijk aan het tandenknarsen.. en daar heb ik ook geen last van dus ik had gehoopt dat ik volgende week lekker kon gaan bunkeren.
Biefstuk is wel heeeel taai he? Ik kan een jaar later nog steeds niet frustratieloos biefstuk eten, gaat nog steeds gepaard met vermoeide en soms pijnlijke kaken.
Ik moet zeggen dat ik (7 maanden na operatie) al eigenlijk alles weer eet. Ik ben bij bijv. biefstuk wel wat voorzichtig (kleine stukjes) maar het gaat prima. Het verschilt dus per persoon.