[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ziva

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:07

Knoffer schreef:
Marloes_R schreef:
De hoeveelheid hoemonen in het spiraaltje is heel erg laag en wordt alleen plaatselijk afgegeven.

Dat het plaatselijk wordt afgegeven dat maakt niet zoveel uit, het komt uiteindelijk toch in je bloed (aldus mijn huisarts).

Ik ga binnenkort een mirena laten zetten. Ik hoop dat het allemaal goed gaat werken Haha! ben alleen wel een beetje zenuwachtig voor het laten zetten.

Maar de mirena bevat wel zon 100 keer minder hormonen Knipoog

powiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:37

nog ervaringen met de nuvaring?

ook ivm seks ben ik wel erg benieuwt naar, Tong uitsteken de bijsluiter zegt dat 70% niks voelt, maar daar kan ik me weinig bij voorstellen eigenlijk Vork

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:58

Nou als je niks meer voelt tijdens de sex zou ik het niet doen... Tong uitsteken Nee sorry ik heb er geen ervaring mee.

Iemand hier wel ervaring met 5 dagen ongesteld, 2 dagen niet, en daarna weer wel?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:35

Nee, maar wel met 4 dagen bijna ongesteld en dan opeens 2 dagen echt en dan weer een lange tijd steeds een heel klein beetje bloedverlies. Maar waarschijnlijk komt dat doordat ik een hele lichte pil heb (microgynon 20) die je nauwkeuriger in moet nemen. Hoe lichter hoe nauwkeuriger (qua tijd) zei de huisarts, haha, en ik ben niet zo nauwkeurig. Maar ik wil liever niet aan een andere pil. Ik vind dit wel prima, merk er niets van!

Ik zou denk ik niet zomaar aan zo'n ring ofzo gaan, ook omdat je dat dan voelt en beeeeh, ik weet niet, toch een raar idee! Doe mij maar een pil elke dag... denk ik..

Leila1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:33

Wie heeft hier ervaring met de pil marvelon? en voornamelijk het effect op je huid?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:15

Ik was wel tevreden over nuvaring maar wou gewoon even van de hormonen af.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:46

Marly_ schreef:
Hmm..

Ik snap mijn apotheek niet zo goed.
Toen ik begon met de pil kreeg ik Stediril 30. Daarna ging ik opnieuw naar de apotheek om weer de pil te halen kreeg ik Ethinylesstradiol/levonorgestrel 0,03/0,15. Gewoon dezelfde hoeveelheid soort hormonen dus maar e andere verpakking.
Nu ging ik dus vandaag naar de huisarts (voor andere zaken) en vroeg dus een herhaal recept. Ik kon mijn pil in de apotheek boven de praktijk ophalen. Nu kreeg ik microgynon 30. Weer dezelfde hoeveelheid en soort hormonen, maar een andere verpakking.

Kan dit verschil maken over de betrouwbaarheid van de pil? Ik wil de pil nl. deze maand doorslikken, ivm carnaval. Nu ben ik bezig met de laatste strip van Eth../levo.., en zou ik dus als ik door ga slikken een nieuwe strip uit de microgynon 30 pakken. Is de betrouwbaarheid hierdoor niet verminderd? (er zit wel dezelfde hoeveelheid soort hormonen in)

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 23:58

Ann_S schreef:
Wie heeft hier ervaring met de pil marvelon? en voornamelijk het effect op je huid?

Ik ben 20 jaar geleden met marvelon en heb daar nooit last van gehad, wel had ik op een gegeven moment iedere keer doorbraak bloedingen, ik heb toen een zwaardere pil gekregen namelijk minulet en die slik ik nog steeds.
Wil nu misschien wel overstappen naar de Mirena spiraal, heb het er van de week met de huisarts over gehad, maar ik moet er nog even over denken.
Maarja 20 jaar de pil slikken als je geen kinderen wil, is eigenlijk ook een beetje onzinnnig, het is eigenlijk meer gemakzucht dat ik hem nog steeds slik.
Zijn er ook mensen die nadelen ondervinden aan de mirena spiraal ?

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 02:00

Ziva schreef:
Knoffer schreef:
Dat het plaatselijk wordt afgegeven dat maakt niet zoveel uit, het komt uiteindelijk toch in je bloed (aldus mijn huisarts).

Ik ga binnenkort een mirena laten zetten. Ik hoop dat het allemaal goed gaat werken Haha! ben alleen wel een beetje zenuwachtig voor het laten zetten.

Maar de mirena bevat wel zon 100 keer minder hormonen Knipoog

Dan..? MG30?
Minder hormonen is wel een van redenen dat ik de overstap maak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 09:52

Marloes_R schreef:
Suusoi schreef:
Ik heb een vraagje ..
Ik heb blaasontsteking, en heb er ook een kuurtje voor.
Er staat niks in de bijsluiter over dat mijn pil hierdoor minder betrouwbaar is..
Is de pil nu wel betrouwbaar of niet?

Als er niks over in de bijsluiter staat, zal het wel samen kunnen gaan.
Neem anders geen risico en bel maandagochtend je huisarts even. Dan gebruik je tot maandag even een condoom voor de zekerheid.

die kuurtjes (antibiotica) hebben WEL invloed op de werking vd pil
je bent dan NIET veilig
even als extra een condoom gebruiken (als je met een blaasontsteking al zin hebt Bloos )
in je nieuwe slik maand ben je dan weer veilig Knipoog

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 10:55

Ik heb ook een half jaartje de mirena spiraal gehad. Ik heb geen buikklachten gehad, ik geloof alleen een paar dagen na het plaatsen licht bloedverlies. Maar ik had een heel ander probleem. Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien zijn er ook wel anderen die dit hebben ondervonden. Ik kreeg opeens puisten! En niet alleen in mijn gezicht(wangen met name en echt flinke puisten) maar ook bultjes op mijn schouders en bovenarmen. Nu had ik toen ik in de pubertijd was ook wel een beetje last van puistjes maar dat was op het moment dat dit begon allang over (was toen tegen de dertig). Volgens de HA kon dit niet maar toen ik stopte gingen ze ook weer weg. Wel heeeel toevallig dus. En toen ik ging googlen hierop las ik dat meer mensen hier last van hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 11:02

zeeeeer herkenbaar.
ik heb ltijd een supergave huid gehad,geen puistje te bekennen.
en sinds de mirena,jahoor
kleine pukkeltjes op mijn rug en zo af en toe opeens een vette pukkel op mijn kin..

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:36

Dat is toch wel apart dat de mirena puistjes kan veroorzaken. Omdat het alleen hormonen af schijnt te geven in de baarmoeder en omstreken.. Echt apart!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:40

Alleen hormonen in de baarmoeder bestaat dus niet e... zowel met nuvaring als met mirena neemt je bloed die hormonen op voor zover ik weet en is dat hoe het werkt...

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:51

Inderdaad wat poes zegt. Het bloed neemt uiteindelijk wel wat op. Maar het gaat wel om kleinere concentraties dan bij de pil. Vervelend dat jullie wel last hebben van puistjes, ik heb er niet zo erg last van (tenminste, niets wat gezond eten kan verhelpen Clown tja... je blijft af en toe student he... Knipoog)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:53

En trouwens, die hormonen hebben wel ergens effect op => dat heeft weer effect op je eigen hormoonhuishouding => dat heeft weer effect op je bloed => etc.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:54

Juist poes. Helemaal gelijk.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:00

Ik snap dat sowieso niet... Een pil die je slikt gaat door het verteringssysteem, dus moet er een hogere concentratie hormonen inzitten om "genoeg" hormonen in je bloed terecht te laten komen.

Een nuvaring geeft hormonen af aan de vaginawand, waar het dus sneller door het bloed wordt opgenomen en er dus een minder hoge hormoonconcentratie nodig is.

Maar uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer? Volgens mij heeft het allemaal hetzelfde eindeffect op je lichaam.

Hoewel zo'n ring wel de hele dag door hormonen afgeeft, en je met de pil één keer per dag een hormoonshot krijgt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:03

Volgens mij gaan er niet zoveel hormonen verloren in je maag? Geen idee eigenlijk.
Anyway nuvaring bevat evenveel hormonen als heel wat pillen en dat komt ook in je bloed terecht, alleen heb je idd de spreiding die anders is. En het gemak dat een antibioticakuurtje geen kwaad kan denk ik?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:10

Ik weet alleen dat ík wanneer ik de pil slik echt strontchagerijnig, jankerig en niet te genieten ben. Met de nuvaring heb ik echt nergens last van.
Dus heb het idee dat je lichaam met de nuvaring wel degelijk minder/ andere? hormonen binnenkrijgt.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:03

zweetvos schreef:
Ik weet alleen dat ík wanneer ik de pil slik echt strontchagerijnig, jankerig en niet te genieten ben. Met de nuvaring heb ik echt nergens last van.
Dus heb het idee dat je lichaam met de nuvaring wel degelijk minder/ andere? hormonen binnenkrijgt.

Misschien moet ik dan ook maar over de nuvaring agan nadenken Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:03

zweetvos: het pieken van hormonen kan volgens mij ook wel veel effect hebben, en de samenstelling is meestal per merk en zo anders ook Ja

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:42

hee..
ik had een vraag Dinsdag heb ik mijn laatste pil geslikt, heb nu dus een stopweek en ik ben nog steeds niet ongesteld, dit is mijn allereerste keer met de pil dus.. best wel bezorgd, wie kan me geruststellen ??

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:01

Hallo, Ik heb hier al een aantal keren een vraag gesteld. en jullie wisten antwoord , dus ik doe nog een poging.

Het is dus de 3de maand dat ik de pil slik. Ik moet er nu nog 6 slikken van mijn strip. (vanavond dus de 6de laatste) alsi k zo is reken vallen mijn regels net in de krokusvakantie. Ik zie dat dus helemaal NIET zitten! Ik heb nu al 2 a 3 dagen bruine afscheidingen. (idd omdat het nog maar mijn 3de maand is). Dus hoe los ik dit het beste op? Doorslikken? Of vanavond geen meer slikken zodat mijn regels nu vallen?

Ik denk dat doorslikken geen optie is. want ik heb nu al bruine afscheidingen. en de vorige 2 maand vielen mijn regels gewoon kort na die afscheidingen. terwijl ik idd nog de pil moest slikken tot 21 dagen.

als ik dus de laatste 6 pilen niet slik. moet ik dan na 7 dagen een nieuwe strip beginen en die 6 pillen als rezerve houden? en dan gewoon 21 dagen die strip uitnemen?

ik hoop dat ik het duidelijk heb getypt Lachen

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:27

S_a_f_a_r_i schreef:
hee..
ik had een vraag Dinsdag heb ik mijn laatste pil geslikt, heb nu dus een stopweek en ik ben nog steeds niet ongesteld, dit is mijn allereerste keer met de pil dus.. best wel bezorgd, wie kan me geruststellen ??

Omdat het de eerste keer is dat je de pil slikt ben je begonnen op de eerste dag van je ongesteldheid, dus je bent eigenlijk pas 2 weken niet meer ongesteld, als je eigen cyclus al ietsjes langer is, kan het de eerste keer in je strip wel iets langer duren.
Ik zou me nog even geen zorgen maken, je lichaam moet nog aan het nieuwe ritme wennen.