Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 21:32

Percy
Heh bah. Dat is niet zo mooi.
:knuffel:

Earth dat klinkt goed!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:02

Wat fijn DP en Earth! 2,5 uur wat doen lijkt mij best pittig, zeker na zoiets!

Percy hebben ze al een idee hoe lang het kan duren voordat je er weer wat mee kan?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-24 22:05

Ja waar die energie ineens vandaan kwam, echt geen idee _O- Maar ik was echt blij want er stond was ooooveral, de helft van de kast lag schoon in de manden zeg maar dus toen dat was opgeruimd was het ook echt zo lekker ruimtelijk haha. Dan is at wel genieten.

Balen dat het zo moeizaam gaat Percy. Maar zo'n blessure lijkt me ook redelijk intens, dus ik snap dat je weinig kunt maar balen is het wel.
Wel fijn van de poetsvrouw, dat scheelt toch een boel energie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:12

Over 3 weken heb ik weer een nieuwe afspraak met foto. Dan heb ik de vier weken in de mitella vol gemaakt maar de pijn is niet minder tot nu toe en ik wil zo graag naar mijn brugkindje toe. Als vrijwilliger bij het rode kruis help ik met huiswerk en nu gaat dat niet, daar baal ik enorm van.

DuoPenotti

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:14

Kan het niet met video bellen?

Nou hopelijk toch snel minder last.
Zagen ze nu wel iets van genezing?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 22:25

Wat fijn, DP! Even lekker eruit en genieten van de frisse lucht.

En fijn dat jij resultaat hebt, Earth! Hopelijk heb je vaker energie, misschien gaat het nu de goede kant op!

Percy, dat is niet best.. Artrose kunnen ze ook niks aan doen toch? Kan het wel zijn dat je er weer minder pijn aan gaat krijgen?

Hier gaat het op zich goed, ik heb nog steeds veel meer energie dan met de medicijnen. Het gaat op de één of andere manier ook nog steeds heel langzaam beter, terwijl eigenlijk de medicijnen met 6 weken al uitgewerkt hadden moeten zijn. Maar misschien is dat niet zo als je helemaal stopt en als je ze zoveel jaren gebruikt hebt. Ik ben nu ook niet zo vreselijk overgevoelig voor licht meer. De laptop staat nog wel 's avonds steeds op maar 20%, maar dat is me nu niet meer te fel terwijl ik voor de vakantie zoiets had van dit wordt me zelfs al te gek, moet ik dat ding nu echt nog op 15% of 10% gaan zetten.. En de nachtbril voor autorijden kan af zoals het lijkt. Ik val ook veel minder vaak tussendoor in slaap. Heel af en toe gebeurt het nog wel eens (en dan erger ik me er nog steeds aan), maar veel minder vaak. Het is nu echt van hé, vandaag viel ik wel in slaap in plaats van zoals het eerst was, hé, ik ben eindelijk een keer niet in slaap gevallen tussendoor. Dus het gaat wel beter. Maar de nek en schouders blijven pijn doen, en de rug ook, al is dat wel minder vaak en minder erg dan de nek en schouders. Tot nu toe heb ik nog niet weer zo vast gezeten in de rug dat ik nauwelijks op paard kan zitten. Maar die nek en schouders blijven een probleem, en ik merk dat ik wel een stuk minder energie heb op de dagen dat het echt erg pijn doet. Zoals vandaag en de afgelopen dagen zeurt het alleen en dat is vervelend, maar niet energie vretend. 5 oktober gaan we een weekje weg en daarna zal ik echt maar eens een afspraak maken bij de huisarts voor de nek en schouder. Had (tegen beter weten in) gehoopt dat ook dat vanzelf beter zou worden, maar helaas. En dan direct maar ook om een herhaling van het bloedonderzoek van het UMCG vragen om alles te kunnen vergelijken. Ik ben niet zo'n fan van naaldjes :+ Maar goed, dan weet ik het wel..

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 09:29

Percy, beterschap met je schouder. Het duurt altijd langer dan je zelf wilt.

DP, lekker dat je hebt kunnen wandelen met de hondjes. :)

Earth ook al zo goed bezig geweest. Kon je nog wel een beetje normaal lopen, de dagen erna?

Texas, klinkt positief! Voorzichtig positief. :(:)

Hier gaat het eigenlijk redelijk. Ik heb afelopen woensdag voor het eerst in een jaar een stalgenoot een les gegeven. Dat ging zo goed, dat ik er echt van genoot om die 2 bezig te zien in de baan. Gelukkig kon ik op de stoel in de hoek zitten zodat ik niet te veel moest blijven staan. Paard gaf aan dat ze het heerlijk vond, want die liep ook zo ontspannen! Dus dat was echt een moment waar ik energie van kreeg. :)

En gisteren met mijn kanjer een rondje gedaan van een uur. We hebben een rondje dorp gestapt en dat was ook super fijn. Mijn jongen is zo braaf! <3 En dit keer geen spierpijn.

Plus dat ik genoeg ben afgevallen om een oude rijbroek te passen die ook nog eens heerlijk zit! Dus mijn dag kon niet stuk gister. :)

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:34

Wat fijn Tallie!! Rondje dorp stappen is ook zo fijn hè? Heb ik gisteren ook gedaan, ook een uurtje. Heerlijk! <3

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:42

Tallie wat een heerlijk bericht!

Texas wat fijn dat het jou ook is gelukt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 18:43

Lekker tallie en Texas! Ik lees af en toe nog bij hoor dames, maar hier gaat het even ruk.

Zowel lichamelijk als qua stress door paard. Had 2 weken geleden goed nieuws gekregen en mochten opbouwen, maar die woensdag kreeg ze virus te pakken en we zijn al bijna 2 weken druk bezig want ze knapt niet goed op. Periodes van normale temperatuur maar enorm dikke benen en dan weer prachtig dunne benen, maar wel verhoging tot koorts. Vandaag mochten we stoppen met medicatie, lijkt ze een hoefzweer te hebben. Dus weer 1 dik been, kreupel en weer koorts. Maar nu mogen we natuurlijk niks geven. Helaas kon die nog niet uitgesneden worden, zit nog te diep...

Dus naast dat dit weer slecht voor mij is en de huisarts een enorme zooi maakt van recepten opsturen (em ik dus afkickverschijnselen had want deden bijna week over recept doorsturen en dus kreeg ik ze te paat) en dan deze stress en daardoor ook veel te veel moeten doen per dag

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 00:43

Dat zijn geen fijne berichten, MyWishMax. Beterschap voor jouw paard. Hoe gaat het nu? En hoe gaat het nu met jou? Heb je nog iets van rust kunnen pakken tussendoor?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 04:40

Hoe is het met je medicijnen, is dat inmiddels wel op orde? Wat sneu ook voor je paard, en ook extra moeilijk voor jou zo.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 14:55

Zo dan, ik ben net bij de haptotherapeut geweest (niet te verwarren met een haptonoom), en dat was echt mega heftig zeg. Het is een lichaamsgerichte benadering maar er zit nog zoveel trauma in mijn lijf, echt bizar. Ik raakte er helemaal van van slag. Maar dat is dus ergens ook goed, want wellicht komen we hiermee tot de kern van het probleem. Mijn hoofd is een volwassen vrouw maar mijn lijf voelt zich nog steeds dat 9-jarige meisje wat zich heel onveilig voelt. Dus mijn lijf zit nog steeds in dat overlevingstrauma.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 03:52

Texas02 schreef:
Dat zijn geen fijne berichten, MyWishMax. Beterschap voor jouw paard. Hoe gaat het nu? En hoe gaat het nu met jou? Heb je nog iets van rust kunnen pakken tussendoor?

Nee :+ Elke keer als ik denk dat ik rust kan pakken komt er iets tussendoor. Daarom ben ik nu ook alweer twee en een half uur wakker.

Telpeva schreef:
Hoe is het met je medicijnen, is dat inmiddels wel op orde? Wat sneu ook voor je paard, en ook extra moeilijk voor jou zo.

Mijn medicijnen zijn er nu gelukkig, maar geen idee hoe ik het volgende keer voor elkaar krijg. Denk meteen de assistente lastig vallen ipv aanvragen zoals het hoort.

Paard gaat nog steeds niet goed. Gisteren zelfs nog naar de kliniek gereden (ook omdat de voorrijkosten serieus 95 euro zijn voor gewoon ingepland worden op de route overdag zonder spoed) voor foto's en bloedonderzoeken. Die is veel zieker geweest als ze getoond heeft. En heeft door dit hele gedoe bloedarmoede gekregen. Leek ook alsof ze hoefzweer had maar werd niks gevonden en ook op foto's uiteindelijk niks, maar hele beeld toonde wel zo. Behalve dat ze op de tang niet genoeg reageerde op 1 plek, maar gevoelig was op hele zool, maar ook net niet erg genoeg. Maar wel enorm dik been, pulsatie, warme hoef en kreupel. Ook door ziek zijn waarschijnlijk gewoon, ze denken ontsteking van lederhuid, dus het levende gedeelte van de hoef. Kunnen ze niks aan doen. Hoef is nu ingepakt zodat het wat zachter is en ze liep wel meteen beter gelukkig. Ook nog foto van rest van been gemaakt of er nergens scheur of breuk zat, positieve daarvan was dat alle botten en gewrichten perfect zijn. Ik heb helaas extreem veel ervaring met foto's, maar dit was de 1e waar het et zi perfect uitzag :') (bij keuringen heb ik nooit alle foto's gezien haha)

Maar met hoe ziek ze geweest moet zijn nav bloedbeeld en de koorts ondanks medicatie zou je denken dat ze echr suf en duf zouden zijn en niet willen eten. Maar niks van dat. Ja, ze liep niet zo hard, maar brak de tent af dat ze naar buiten wilde, jatte alles wat los en vast zat qua eten en was gewoon zichzelf voor anderen.

En nu heb ik vanmiddag ook nog classificatie keuring. Misschien positief dat ik zowat op mijn slechtst ben nu maar zie er enorm tegenop. Uur rijden, afspraak eind van de middag wanneer ik sowieso slechter ben en dan rond etenstijd terug naar huis. Denk niet dat ik de energie heb om onderweg te eten, gelukkig gaat moeders mee omte rijden

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 04:18

Wat erg dat ze zo ziek is en dat ze niet weten wat het nou precies is. Hebben ze nog wel iets van een behandeling gestart in de hoop dat dat dan helpt? Altijd zo sneu als je dier iets heeft. Je staat ook zo machteloos dan. En voor jou ook moeilijk als je maar niet die hoog nodige rust kunt pakken. Misschien domme vraag, maar wat is een classificatie keuring? Heel veel succes in ieder geval!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 04:37

Er gaat hier in de buurt gewoon een heel simpel virus rond bij de paarden dat haf zij dus ook,alleen zijn wr al bijna 3 weken bezig ipv paar dagen zoals de meeste. En sinds maandag liep ze ineens kreupel met 1 heel dik achterbeen wat leek op hoefzweer,maar was het dus niet.
Ze heeft gewoon enorme klap gehad van het virus, was ook te zien dat sommige waardes extreem hoog of juist laag waren daardoor, en daardoor dus gevoeliger voor alles. Net zoals wij als we ziek zijn. Die hoefproblemen kan ook gewoon fikse kneuzing zijn, maar is niks te zien. Ze gaan er wel vanuit dat het iver paar dagen beter us, omdat er dus geen aanleiding te zien of vinden js. Dat js positief opzich.

Classificatie keuring is voor wedstrijden bij de knhs. Om te kijken of ik hulpmiddelen mag gebruiken of dispensatie kan krijgen voor bepaalde dingen, omdat ik door gezondheid bepaalde dingen niet of heel slecht kan vergeleken met gezonde mensen. De knhs wil dat de sport voor ruiters gelijk is, dus als jouw lichaam dingen niet kan mag je daarvoor middelen gebruiken om dat op te vangen.

Denk bijvoorbeeld aan een zweep, die mag je normaal vanaf het M1 niet meer gebruiken, maar als het bij zo'n keuring eruit komt dat je te weinig kracht in benen hebt wel. Of teugels met lussen als jouw handen te slap zijn om de teugels vast te houden.

Ik heb jarenlang gewoon genegeerd dat ik veel dingen slecht of niet kan en mezelf trucjes aangeleerd om het wrl te laten zien, maar nu we hopelijk straks z gaan starten kom ik echt in de knoop. En dat alleen maar omdat paard zo vreselijk lief en braaf is dat ze ondanks mijn beperkingen van alles doet en probeert en niet beter weet als mijn gekke hulpen voor bepaalde dingen. Maar ik hoop dat als ik dispensaties krijg ik iets minder lang on bed hoef te liggen na een wedstrijd. Rationeel gezien zou ik gewoon moeten stoppen, ook met rijden, maar het is het enige leuke in mijn leven dat ik nog kan doen. Zolang ik daarna paar dagen on bed lig of met rolstoel rond rijd :+

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 05:35

Wat een naar virus dan. Ik hoop echt dat ze er snel weer bovenop is! En ik hoop ook dat je er vandaag iets aan gaat hebben en dat het voor jou dan ook makkelijker gaat worden. Want als je met hulpmiddel makkelijker kan rijden en de Z zo kan halen zou dat heel fijn zijn als je dat toegestaan wordt! Krijg je dan als het ware een bewijs mee van de KNHS die je bij iedere jury moet laten zien?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 05:50

Ja, je krijgt een pasje waar alles op staat wat je mag gebruiken. Maar je hoeft hem jiet aan alle jury's te laten zien voor zover ik begrepen heb. Moet ik even navragen, maar je kan het met inschrijven doorgeven aan de vereniging en soms doen die een opmerking op protocol erbij bijvoorbeeld, of je laat hem wel zien.
Maar dat laten zien is niet altijd mogelijk met hoe die jury hokjes staan. Indoor is het hier vaak onbereikbaar, dus moet je het al vooraf doen. Je kan je hier vaak al niet eens aanmelden, omdat er geen mogelijkheid is om er te komen. Of ze zitten heel hoog, of de ingang zit niet in de bak enzovoorts.
Maar hoe dag precies werkt hoor ik vandaag als ik wat toegekend krijg.

Het is sowieso wat lastig, want veel van het traject en alles is niet te vinden. Heb ook geen idee wat voor tests ze precies gaan doen. Ja ze kijken naar kracht, balans enzovoorts en pijn wordt helemaal niet meegenomen. Je kan half dood gaan van de pijn maar als je nog steeds net zoveel kracht hebt als een gezond iemand is het geen reden om iets toegekend te krijgen. Net als dat ik nooit in aanmerking kom voor de parasport, want mijn aandoening mag daar niet aan mee doen. Ik kan dus alleen in de reguliere sport dispensatie voor hulpmiddelen krijgen.

Ik heb al eerder Z gereden, maar toen was ik nog beter. Hoewel ik er wel altijd last van gehad heb. Ook reden waarom ik gestopt ben met springen,maar hele leven heb ik al moeite gehad met zadels bijvoorbeeld en altijd al lang moeten zitten.
Mijn 'voordeel' is dat je vanaf L1 al mag kiezen uit lichtrijdeb kf doorzitten, ik kan amper lichtrijden. Op een goede dag red ik net een stukje halsstrekken, op slechte dag helemaal niet, maar dat js dus geen probleem. Nu moet ik sowieso doorzitten in proeven, maar anderen krijgen bijvoorbeeld dispensatie om wrl te blijven lichtrijden, zelfs in de subtop.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 08:29

Wat naar dat je paard er zo enorm ziek van word.
Maar wel fijn om te weten dat er niks kapot is in de benen.
Nu het nadeel dat het ook nog ruitijd is en paarden vaak daar ook nog extra energie in stoppen.
Maar hopelijk knapt ze vanaf nu eindelijk op.

En succes met die keuring vanmiddag.
Maar idd misschien wel geluk bij een ongeluk dat je nu op je slechts bent.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 09:16

Ja, heel vervelend. Andere paarden hadden na 3 dagen nergens meer last van, 1 dag dikke benen en koorts, 1 dag alleen dikke benen en 3d dag verdwenen die na stappen. Helaas zijn wij al zowat 3 weken bezig, met oa 39 graden terwijl ze al aan de koortsremmers stond.
Ze zit in 1 klap ook echt slecht in de vacht en zelfs 3 weken geleden dus met mooie weer nog met 2 dekens op het land moeten staan omdat ze ijskoud was, maar wel koorts. En enorm afgevallen terwijl ze, gelukkig, geen dag minder heeft gegeten.
Maarja, als nu bepaalde waarde waar ze virus aan kunnen aflezen nog steeds zo hoog zijn terwijl de rest van bloed laat zien dat ergste al achter de rug is zegt ook wel wat. Je krijgt niet zomaar bloedarmoede...

Alleen door die keuring moet ik dus vanmiddag al verzorging aan iemand anders overlaten en kan serieus niemand vinden die er is en die ik vertrouw om het te doen. Moet 2 keer per dag medicijnen maar ook stalbandages om tegen ze dikke benen en dat laatste vertrouw ik dus niet aan iedereen toe. Plus dekens opdoen voor de nacht...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 11:24

Je paard klinkt als een lieve kanjer! succes ook straks met de keuring :)
Vandaag ga je er precies niks aan hebben, wanneer ik zelf te veel dingen moet doen op een dag dan denk ik altijd: dit is tijdelijk, mijn dier wordt weer beter, dit is nu afzien maar er komt weer een tijd dat ik meer energie over kan houden. Dat houdt mij dan mentaal een beetje op de been zeg maar...

Bij mij waren de afgelopen dagen echt bizar goed, ik zit nog na te genieten. Bijna geen pijn gehad en toen ik het wel had zakte het ook weer binnen een dag, terwijl het normaal altijd dagen aanhoudt. Ik heb ZO veel zelf kunnen doen in huis <3 terwijl de week daarvoor juist ruk was, soms snap ik echt niet wat nou de triggers zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 17:50

En hoe is het gegaan Mwm?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 19:55

Apart en confronterend...

Op sommige vlakken was ik veel slechter als dat ik dacht. Maar dispensatie voor zweep niet gekregen, volgens de keurders moet je daar veel ernstiger beperkt voor zijn. Denk aan geen enkele kracht in been of zelfs geen been. Terwijl ik wel mensen ken die gewoon kunnen lopen en wel die dispensatie hebben en er op formulier ook wat anders staat.
Maar dat was ook niet perse de belangrijkste voor mij en ook als twijfelgeval of ik die vast kond houden.

Handen zijn zo slecht dat bij klein beetje druk mijn vingers letterlijk openklappen. Mag dus aangepaste teugels, dus zelf gaan zoeken wat werkt voor mij en daarmee mag ik rijden.
Balans is blijkbaar erg slecht ook.
Mag ook met magneetbeugels of voeten vastmaken met elastieken en nog wat andere dingen.

Bizarste was dat hele rechterkant echt slechter is als links, terwijl ik rechts ben. Zowel nek is naar rechts veel zwakker, maar echt van nek tor enkel. En als ik rechts kracht moet zetten gaat dat lichaamsdeel oncontroleerbaar trillen. Beetje kracht zetten met hand is extreem trillende hand. Zelfde met been.

Nu kapot en extreem veel.pijn helaas

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-24 21:04

Hmm, wat jammer dat het niet zo ging als gehoopt! Wel fijn dat je in ieder geval wel met aangepaste teugels en beugels mag rijden. Denk je dat je daar baat bij gaat hebben? Ik hoop in ieder geval dat je een beetje kunt uitrusten, zulke dagen zijn inderdaad echt slopend.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 00:40