Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 10:23

germie schreef:
Meet jouw horloge de hoogtemeters Supervixen?

Hier dit weekend niet gelopen, maar gisteren weer lekker onder de grond in een lijsteenmijn gedoken. Dat is ook best vermoeiend hoor.

Zeker, die staan bij de statistieken als je een loopje aanklikt. Bijna helemaal onderaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:25

Die giraf ging er echt voor staan, lijkt het wel. :))

Ai, chronisch maakt het een stuk lastiger, Muurp. Wel fijn dat je inmiddels weer 5 km kan lopen!

Gaaf germie, heb je ook foto’s gemaakt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 10:42

Puera schreef:

Ai, chronisch maakt het een stuk lastiger, Muurp. Wel fijn dat je inmiddels weer 5 km kan lopen!

Jazeker, maar die staan nog op de camera. Ik hoop vanavond tijd te hebben om de eerste foto's te bekijken.

En Supervixen, mijn Garmin meet ook hoogtemeters, maar daar klopt niets van. Als ik een rondje loop, dan kom ik of hoger thuis of lager. Dus ergens gaat er wat mis. Het is vaak -7 en dan +3 ofzo, of +12 en dan -7.

Ninus

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:05

Goedemorgen!
Hier, net als bij de andere vakantiegangers, ook weinig internet :j

We gaan zo weer richting Kings Cross en dan hopelijk iets soepeler richting huis dan de heenweg is verlopen, wat een ellende was dat :+

De eerste dagen waren daardoor wat minder ontspannend, maar we hebben de afgelopen 3 dagen echt heerlijk gelopen. Goede hoogte- en warmtetraining:))

Heb wel meegelezen maar niet alles onthouden.
Wel prachtige foto's gezien van zowel binnen- als buitenland. Lekker bezig hoor!

SV geniet van jullie laatste momenten daar, het ziet er supergaaf uit!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:17

Veel plezier nog, Ninus!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:11

Strijklappen zou inderdaad wat kunnen zijn voor mij :+ .
Gaaf al die dieren tijdens je run SV!
Have fun Ninus!

Ik ben vanmorgen toch maar een rondje gaan wandelen om toch wat beweging te krijgen voor de warmte. eenmaal lopend voelde ik eigenlijk niets meer. Heel rustig toch mijn geplande training van Evy gedaan en dat ging prima :D . Voelt wel fijn want die enkel had ik echt last van maar voelde een beetje als een excuus om niet te gaan. Kreeg alleen wel weer een beetje een slapend gevoel in mijn voet (degene waarmee ik tegen mijn andere enkel schopte vrijdag :Y) ). Iemand die dat herkent of weet wat ik fout doe?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 15:13

Eef_Bam schreef:
Iemand die dat herkent of weet wat ik fout doe?

Wel eens een loopanalyse laten doen?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 17:46

germie schreef:
Puera schreef:

Jazeker, maar die staan nog op de camera. Ik hoop vanavond tijd te hebben om de eerste foto's te bekijken.

En Supervixen, mijn Garmin meet ook hoogtemeters, maar daar klopt niets van. Als ik een rondje loop, dan kom ik of hoger thuis of lager. Dus ergens gaat er wat mis. Het is vaak -7 en dan +3 ofzo, of +12 en dan -7.

Nee het is niet op de meter nauwkeurig, als ik met mijn vriend loop, verschilt het ook altijd iets.
Maar klopt toch altijd vrij goed.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:28

Haha ik heb ook strijklappen nodig :')

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:05

Mag ik me ook melden hier?

Jaren geleden een blauwe maandag hardgelopen en toen ook actief geweest in het topic. De laatste jaren lekker aan de wandel geweest en daarbij héél véél kilometers gemaakt, waaronder Nijmegen (5x), de Elfstedentocht (3x) en het Pieterpad.

Wil nu toch kijken of het hardlopen mijn wandelen kan helpen en daarom nog eens in de oude start2run audio's gedoken en vanavond les 1 gelopen.

Ben heel benieuwd hoe het gaat, want voorheen had ik toch wel last van mijn schenen. Ga nu echter het 'hardlopen' barefoot opbouwen op mijn fivefingers. Loop nu al bijna 2 jaar barefoot en hoop dat dit voor mij ook met het rennen het ei van Columbus gaat zijn.

Zag trouwens een bericht van Eef_Bam, wij hebben elkaar ontmoet tijdens Nijmegen :')

Zag ook een bericht over een Garmin-groep. Mag ik me daar ook bijvoegen?

Verder zie ik afstanden voorbij komen waar ik rennend alleen maar van kan dromen _/-\o_ weet niet of ik het zo ver ga schoppen.... Maar eerst toewerken naar een 5k lijkt me wel weer wat.

Afbeelding

Toch wel trots op mijn zo goed als 50-50 balans *\o/*
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:41

Hier was het tijd voor heuveltraining. Dus 8 keer 15 seconden heuvelop. En dan 15 seconden naar beneden. Dat naar beneden moest je rustig aan doen, want de heuvel is nogal ongelijk van bodem en het gras stond nu knie hoog. Dat maakt voor snel omhoog niet uit (je bent alleen wat langzamer, maar het blijft even zwaar).
Hierna nog een keer of 10 wat gesprint of versneld. Ik heb voor het eerst 3.40 min/km gehaald. Dat hou ik maar 50m vol, dus is echt sprinten. Maar ik had vandaag voor het eerst dat ik dat aandurfde met de pees. De pees voelde vanmorgen met opstaan voor het eerst niet pijnlijk, alleen wat stijf. Normaal is die stijf en pijnlijk met opstaan. Ook kon ik vanmiddag ineens toen PostNL langskwam naar de voordeur rennen, normaal is de pees dan stijf.
Ook nu ik in de stoel zit voelt de pees nog goed. Meestal is die na het hardlopen wel pijnlijk en dan na een paar uur of de volgende dag weer ok.

Bij mij pakt Garmin hoogtemeters dus niet goed. Ik ben echt 8 keer de heuvel op gerend en je ziet er niets van terug:
Afbeelding
Dus wat er fout gaat, geen idee, maar het klopt dus niet geheel.

Oh ja, hier nog een paar foto's van gisteren. Ik had trouwens vandaag wel last van de bilspieren met hardlopen. En ik weet de oorzaak: gisteren 750km in de auto gezeten en vandaag weinig bewogen. Daar kan mijn lichaam niet zo goed tegen. Die stijfheid verdwijnt dan ook niet met een training, ik zou echt tussendoor vaker moeten opstaan e.d. Dus eigen schuld zeg maar. Ik ben helaas snel stijf.

Afbeelding

Hier zie je een wissel tegen de wand staan:
Afbeelding

En nog een oude lier:
Afbeelding

Het water is 8 graden en dan kom je ondanks een droogpak echt wel koud uit het water. Maar we gingen tussen de duiken door en na de duik even in het zonnetje staan bij het fietspad. Dan ben je oud de kou van de toegangsweg van de mijn. Dat voel je direct.
Na de eerste duik voelde ik mijn hamstrings iets, dat kwam nog van de lange training van vrijdag. Maar verder lijkt het of mijn '10km spierpijn' begint af te nemen. *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-24 22:40

Je kunt je garmin ook kalibreren, misschien helpt dat.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 23:01

Welkom (terug), Danseresje! Wat gaaf dat je barefoot gaat lopen. Vind het altijd een grappig gezicht, die schoenen! 5 kilometer is ook al een hele mooie afstand. :j
Kom ook gezellig bij de Boktgroep op Garmin.

Oh, wat gave foto’s, germie! Stoer dat je zo durft te duiken!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:54

Rustig hier, iedereen van het mooie weer aan het genieten? {:}

Ik zou met een aantal mensen van de loopgroep een blokje om maar heb al de hele dag last van m’n kuit. Voelt net alsof ie af en toe in de kramp dreigt te schieten. :\
Dus toch maar heel verstandig thuis gebleven. Hopelijk is het morgen weggetrokken en kan ik donderdag weer lopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 21:47

Heerlijke rins zie ik voorbij komen van puera en Suliko!

Zouden evt compressie sokken je kunnen helpen Muurp?

Wat een onwijs gave vakantie heb jij SV!

Gave platen van het duiken Germie. Heel tof.

Hier heel vroeg gaan lopen na het wegbrengen van mijn dochter. Ik heb dus een trainingprogramma geactiveerd en daardoor krijg ik trainingsopties. Dat zie ik dan maar als mijn suggesties :Y) . Wel vervelend dat je minimaal 4 dagen moet aanklikken terwijl ik nooit 4 dagen train maar goed ik gooi ze gewoon uit mijn agenda ~~}> en haal de leuke ideeen eruit om wat extra inspiratie op te doen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:04

Morning! Balen dat je last heb v je kuit Puera, verstandig om even rustig aan te doen

Altijd leuk inspiratie voor je workouts Leonie

Ik heb gisteravond een laatste trainingsrondje gedaan. De warmte kan ik wel goed handelen, had een flexibele bidon bij mij, maar ik vind het dus niks om continue iets in mijn handen te hebben
Het verstoort mijn T-Rex loophouding zeg maar :') (korte armpjes)

En ik had last van mijn maag

Wat eten jullie voor een run? De polderloop morgen is ook om 20 uur. Ik loop normaal altijd op een nuchtere maag (mijn eerste maaltijd is de lunch)
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:25

Als ik in de ochtend vroeg loop, dan meestal een noten/fruitreep, banaan of een klein bolletje.

Ik doe eigenlijk nooit events in de avond. Maar toen ik nog wel eens in de avond met een loopgroep trainde, probeerde ik in de middag warm te eten. En dan 2 uur voor het event 2 boterhammen. Half uur ervoor nog iets dat snelle energie geeft. Mars ofzo

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:03

Zo herkenbaar, ik liep net ook met zo’n flexibel flesje. Ik heb m op een gegeven moment langs de kant gelegd, want liep 5x zelfde rondje (heuvel training)

Eten, ik vind het lastig. Ik loop ‘s morgens altijd nuchter. Als ik langer dan 15 km loop probeer ik broodje of eierkoek ofzo weg te krijgen. Of een stukje banaan. De keren dat ik savonds heb gelopen probeer ik voor het eten, als ik na het eten loop wordt het drama.
Maar dan is smiddags warm eten een goede tip denk ik ja!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:48

Da’s ook een manier, Leonie, slim om zo je trainingsopties te krijgen!

Ik kan op alle momenten van de dag lopen. Maar het liefst loop ik ‘s ochtends.

Qua eten doe ik niet zoveel speciaals. Eet ‘s avonds altijd warm, probeer er dan wel voor te zorgen dat we een gerecht eten wat niet mijn favoriet is, dan eet ik automatisch een kleinere portie. :+

‘s Ochtends probeer ik minimaal een uur van tevoren te eten. Vaak een dubbel stuk brood en dan ongeveer zo’n 15/20 minuten voordat we van start gaan nog een banaan.
Maar ik wil mezelf gaan trainen om minder koolhydraten van te voren te eten en echt op vetverbranding te gaan lopen.

Qua drinken heb ik bij langere afstanden en warme dagen een rugzak met drinkzak bij me. Als ik op een warme dag een kortere afstand loop, neem ik een softflask mee en dan zorg ik ervoor dat ik een broek met zakken aan heb.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:55

Ik heb die van mij op kalibreren op hoogte gezet en dan voor elke loop. Gisteren gewandeld, dus dan doet die het ook. Maar er gaat toch echt wat mis. Ik begon op +15m en zou 5 hoogtemeters omhoog en 12 naar beneden gelopen hebben. Maar mijn tuin ligt al 30 cm onder NAP. Dus ik krijg die hoogtemeters niet goed helaas. Zal vanavond nog een keer een poging doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 09:56

Ik kan in de ochtend gewoon ontbijten en er meteen na gaan lopen, maar in de avond hoef ik dat echt niet te proberen. Dan kan ik meteen de struiken in.
Wij rijden nu terug vanaf Brussel na een fantastische vakantie. Ik mis Zuid-Afrika nu al. Het is mijn tweede thuis, ik denk dat ik in een vorig leven Zuid-Afrikaan was.
Huizen zijn erg goedkoop in het gebied waar we waren, dus misschien ooit een tweede huis..

Morgen start het hardloop- en we doen weer gezond regime, want we hebben veel te veel lekkere dingen gegeten en elke dag veel in de auto gezeten, dus er zijn een paar kilo's bijgekomen helaas.

Je verwacht toch hopelijk niet dat dat ding op de meter nauwkeurig je hoogtemeters registreert? Dan kan ik je uit de droom helpen, want dat gaat niet gebeuren.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:08

Balen van je kuit Puera!

Welkom terug SV, de kilo's zijn herkenbaar, gelukkig waren wij maar een kleine week weg :D

Haha, T-Rex Sall :))

Ik loop 's ochtends altijd nuchter. Tijdens het lopen kan ik ook slecht eten, heb nu voor de langere afstanden, naast winegums, ook een Trek reep mee. Dat gaat redelijk. Tijdens de trails neem ik bij verzorgposten de tijd om wat fruit of een stukje koek te eten.

Vanochtend een korte workout gelopen, kwam toevallig uit op 8,88 km :)) Was al behoorlijk warm, goede warmtetraining weer!
Gisteravond echt een heerlijke buitenrit gemaakt op mijn bolle witte, ik heb de racemodus ook geactiveerd, genieten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:23

Supervixen schreef:
Ik kan in de ochtend gewoon ontbijten en er meteen na gaan lopen, maar in de avond hoef ik dat echt niet te proberen. Dan kan ik meteen de struiken in.
Wij rijden nu terug vanaf Brussel na een fantastische vakantie. Ik mis Zuid-Afrika nu al. Het is mijn tweede thuis, ik denk dat ik in een vorig leven Zuid-Afrikaan was.
Huizen zijn erg goedkoop in het gebied waar we waren, dus misschien ooit een tweede huis..

Morgen start het hardloop- en we doen weer gezond regime, want we hebben veel te veel lekkere dingen gegeten en elke dag veel in de auto gezeten, dus er zijn een paar kilo's bijgekomen helaas.

Je verwacht toch hopelijk niet dat dat ding op de meter nauwkeurig je hoogtemeters registreert? Dan kan ik je uit de droom helpen, want dat gaat niet gebeuren.

Nee, maar bij mij is de afwijking wel heel erg groot. Of ik woon gewoon te vlak, echt vlak namelijk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-24 10:24

Mijn woonplaats ook, maar toch loop ik altijd hoogtemeters. Een stuk of 16, ook al loop ik helemaal vlak. Het zij zo.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 10:29

Als je vakantie hebt, mag je volop genieten, vind ik. :j

Fijn dat je zo kunt genieten met je nieuwe aanwinst, Ninus!