Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:36

@Horsii: Dat proberen we inderdaad te doen, onze jongens zijn dezelfde leeftijd dus we proberen nu af en toe af te spreken.

@Joanieke: Wat fijn dat je moeder toch kon komen, ondanks dat ze ver woont! Lijkt mij ook erg fijn als iemand vertrouwds erbij kan zijn. Voor zowel jezelf als je kindje. Mijn moeder woont op 2 uur afstand en is op het moment van bevalling in het buitenland. Bovendien ziet mijn zoontje mijn buren vaker dan mijn moeder, dus helaas heb ik daar niet heel veel aan :+ . Nu heb ik wel een zus hier wonen, maar heeft zelf 3 kleine kids en wil het liefst dat ik ons zoontje wakker maak en naar haar toe breng. Maar dat zie ik ook niet zo zitten, ik weet dat hij dan heel hard gaat huilen want hij heeft geen idee waarom we hem 's nachts wakker maken en hem in een ander huis achterlaten... Terwijl ik in de volle stress mijn weeen wegpuf. Alleen die gedachte breekt mijn hart al. Bovendien zijn zij ook weg met kerst. Gelukkig heb ik dus wel hele lieve buren, het is even niet anders... En mijn lieve schoonouders uit het buitenland komen ook over tijdens mijn uitgerekende datum, voor het geval het dan gebeurd. Maar die zijn er maar een weekje, gaan met kerst weer terug. Dus ik ga sowieso aan de verloskundige vragen (indien mogelijk) of ik rond mijn 40 weken gestript mag worden.

Ik had me er echt verkeken, op het geregel als je al een kindje hebt en je moet bevallen :+ Helemaal tijdens de kerstperiode. Maar gelukkig doet de baby het heel goed, groeit hard en we kijken er heel erg uit om hem te ontmoeten. Voel mij er helemaal klaar voor <3

J0anieke

Re: Zwanger, uitgerekend najaar & winter 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 09:58

Oh dan klinken je buren ook als een hele goede oplossing! Zeker met een kind in dezelfde leeftijd. Mij hielp het om een 'vluchtkoffer' voor mn zoontje klaar te hebben staan, met kleertjes enz. Voor als het echt lang duurt in het ziekenhuis.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:06

Oh ja, dat is inderdaad ook wel een goede Joanieke, gewoon voor de zekerheid.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 10:28

Ik zou even een als/dan plannetje maken Eskimo, en onderdeel daarvan is nu investeren in een band met je buren. Dus nu bekendheid en vertrouwen daar opbouwen, daar heb je ook veel aan als er eens in de toekomst een ander spoedgeval is waarvoor jullie naar het ziekenhuis moeten.

Je kan dan een plan maken van:
- datum tot datum: Schoonouders in de buurt
- datum tot datum: buren (mogelijk overdag naar je zus toe in plaats van ‘s nachts? Ik weet niet of hij het daar beter kent).

Ik zou het zelf als buurvrouw echt nul probleem vinden om bij nood zoals dit een nachtje op de bank bij de buren te slapen, zodat het kindje niet gewekt hoeft te worden.

Verder maken wij hier ook een vlucht tas voor mijn dochter. Dus vier tassen in totaal: mijzelf, de baby, mijn dochter en mijn vriend (omdat we door de keizersnede langer zullen moeten blijven). In principe is alles gepland, maar je weet nooit wat er eerder kan gebeuren en dan wil ik in die stress niet nog haar spullen bij elkaar verzamelen.

Wel heel fijn dat jouw placenta goed verschoven is! Ik vroeg me dat stiekem al een beetje af haha.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 11:13

Goede tips Sannens! Ik ben nogal van het plannen dus ik heb voor mezelf inderdaad al een klein plannetje gemaakt met alle data en wie er dan kan zijn. Ook kan ons zoontje inderdaad overdag naar mijn zus, en hij gaat nu nog 4 dagen per week naar de opvang dus grote kans dat hij daar naar toe kan.

Als alles volgens het perfecte plan gaat dan komt de kleine wanneer mijn schoonouders er zijn voor een weekje :D , mijn zoontje is gek op hun. Maar ik wil ook rekening houden met alle worst case scenarios en daarop goed voorbereid zijn, en dat is dus met name als de bevalling 's nachts begint of rond kerst. Maar voor nu inderdaad even investeren in de band met de buurtjes! Dat zijn echt toppers dat ze willen helpen.

Hoe gaat het verder hier met alle babietjes die al geboren zijn?

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-24 18:26

Lastig zeg Eskimo, dat je zo weinig mogelijkheden hebt qua opvang voor je zoontje als de bevalling op gang komt! Kan me voorstellen dat dat stressvol is.

Hier gaat het heel goed met de kleine dame. Ze is erg lief en tevreden dus genieten volop van haar. Gewoon alweer 3 weken, bizar hoe snel dat gaat !! Sinds deze week is mij vriend weer aan het werk dus dan ben ik alleen met de kleine. Maar ook dat gaat prima en vind ik zelfs ook wel lekker haha. Hoef ik de kleine niet te delen :P

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-24 11:22

Eskimo kan me de stress goed voorstellen! Ik ga voor je duimen dat de kleine komt zoals verwacht en dat je dat een hele hoop stress scheelt! En de vluchttassen hadden we hier ook, gaf veel rust en dochter vond het fantastisch om haar tas uit te pakken bij oma toen ze daar heen was. Wij hebben haar in ons geval naar mijn moeder gebracht, die woont op loopafstand van ons huis, maar wel midden in de nacht. Toen we haar vroegen "wil je bij oma slapen?" (Wat ze 1x eerder heeft gedaan en fantastisch vond) Zei ze slaperig: neeee mijn bed is DAAR! Wijzend naar haar slaapkamer :)) moesten we erg hard om lachen.

Kleine spruit doet het fantastisch hier morgen alweer 4 weken, echt een top baby. Na onze dochter, reflux/huilbaby voor de eerste maanden, kon ik me niet voorstellen dat het ook zo kan zoals deze kleine man. Hij is wakker, tevreden en huilt weinig. Snachts rekt hij meestal 4-5 uur tussen voedingen waardoor we zelfs zelf aan slapen toekomen. En overdag elke 2-3 uur voeden. Borstvoeding gaat goed, hoewel ik nog steeds flinke overproductie heb dus regelmatig even kolven voor het slapen gaan is nodig anders kan ik niet prettig slapen en hij niet goed drinken snachts doordat er dan teveel spanning op zit. En natuurlijk af en toe flinke buikkrampen maar dat is meestal maar een paar uur en met een kussentje onder zijn beentjes, wat wandelen, wiegen en regelmatig infacol (aanrader, lijkt erop goed te werken hier) goed te doen. Volgende week hebben we een bruiloft en gaan we voor het eerst een dag weg. Spannend maar leuk!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:11

Hier gaat t ook goed! <3

Even snelle tip tussendoor. Bol heeft vandaag veel korting op little Dutch!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 10:31

J0anieke schreef:
Hier gaat t ook goed! <3

Even snelle tip tussendoor. Bol heeft vandaag veel korting op little Dutch!

Heel chill, ik ga direct even kijken. Ik wil dat speenknuffeltje voor onze kleine man hebben.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 13:13

XladyX schreef:
Eskimo kan me de stress goed voorstellen! Ik ga voor je duimen dat de kleine komt zoals verwacht en dat je dat een hele hoop stress scheelt! En de vluchttassen hadden we hier ook, gaf veel rust en dochter vond het fantastisch om haar tas uit te pakken bij oma toen ze daar heen was. Wij hebben haar in ons geval naar mijn moeder gebracht, die woont op loopafstand van ons huis, maar wel midden in de nacht. Toen we haar vroegen "wil je bij oma slapen?" (Wat ze 1x eerder heeft gedaan en fantastisch vond) Zei ze slaperig: neeee mijn bed is DAAR! Wijzend naar haar slaapkamer :)) moesten we erg hard om lachen.

Kleine spruit doet het fantastisch hier morgen alweer 4 weken, echt een top baby. Na onze dochter, reflux/huilbaby voor de eerste maanden, kon ik me niet voorstellen dat het ook zo kan zoals deze kleine man. Hij is wakker, tevreden en huilt weinig. Snachts rekt hij meestal 4-5 uur tussen voedingen waardoor we zelfs zelf aan slapen toekomen. En overdag elke 2-3 uur voeden. Borstvoeding gaat goed, hoewel ik nog steeds flinke overproductie heb dus regelmatig even kolven voor het slapen gaan is nodig anders kan ik niet prettig slapen en hij niet goed drinken snachts doordat er dan teveel spanning op zit. En natuurlijk af en toe flinke buikkrampen maar dat is meestal maar een paar uur en met een kussentje onder zijn beentjes, wat wandelen, wiegen en regelmatig infacol (aanrader, lijkt erop goed te werken hier) goed te doen. Volgende week hebben we een bruiloft en gaan we voor het eerst een dag weg. Spannend maar leuk!

Hoe oud was jouw dochtertje destijds? Ik denk als ik mijn zoontje (nu 2 jaar en 3 maanden) wakker zou maken 's nachts om naar mijn zus te rijden, dat hij not amused gaat zijn :'). Laat staan als we hem daar dan achter moeten laten, denk dat we dan hele grote tranen kunnen verwachten en veel drama. En ik kan het hem nog niet echt uitleggen... Hij heeft daar nog nooit geslapen plus ze is net verhuisd, dus huis is nog niet echt bekend. Het lijkt mij echt ontzettend stressvol om hem dan te moeten achterlaten als ik moet bevallen... Maar als het zo makkelijk ging als bij jouw dochter was het een ander verhaal :D . En wat fijn dat je zoontje zo'n makkelijke baby is! Lijkt mij ook heerlijk. Hoop ik stiekem ook op haha.

En wat fijn om te lezen dat het hier met alle baby's goed gaat <3 . Wij kunnen ook niet wachten tot ons mannetje er is!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 14:41

Mijn dochter is nu precies 2 jaar 4 maanden haha, maar had het haar al wel steeds vertelt, als de baby komt mag je bij oma slapen etc. Uiteindelijk was het te leuk en spannend bij opa en oma en kon ze daar niet slapen, maar dat was gelukkig niet omdat ze het eng of stom vond. Maar ze ziet mijn ouders dan ook heel regelmatig

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 15:41

Makkelijk hoor! Hier snapt mijn zoon echt nog niet dat er een baby geboren gaat worden . Het begrip baby snapt die wel, en geeft ook kusjes aan de buik of aait de buik, maar dat doet die ook bij papa :') . Denk wel dat die begrijpt dat er iets aan zit te komen, maar dat hij een grote broer gaat worden binnen een maand nog niet.

Zebraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 21:00

Sannens schreef:
Gefeliciteerd met jullie baby’s Maliejane en Zebraatje! Wat een heftige bevalling heb jij gehad Zebraatje, hoe kijk je er zelf op terug?

Hier gister weer controle gehad bij de gynaecoloog vanwege mijn placenta previa op 34+2. Helaas geen verschuiving, maar wel een beetje een vreemd beeld aan de rand van de placenta. Gynaecoloog heeft uitgebreid gekeken en het belangrijkste is dat het geen vruchtwater is en dus onderdeel van de placenta, wat maakt dat de afstand placenta-baarmoedermond nog steeds 1-2 mm is.

Omdat ze niet weet wat het is wil ze over twee weken nog een keer kijken. Maar omdat ik wel behoefte had aan een plan en een knoop doorhakken is de aanvraag voor de keizersnede al wel gedaan. Mocht er een wonder gebeuren en er over 2 weken ineens wel genoeg afstand zijn, dan zal de keizersnede afgezegd worden. Maar ik heb daar dus geen vertrouwen in.

Natuurlijk balen, het liefste zou ik gewoon vaginaal bevallen. Maar ik heb er vrede mee dat dat niet gaat. Veiligheid van mij en mijn kind zijn het belangrijkste.

Alvast wat tips nu ik ervaring heb met een keizersnede :') gepland scheelt al een hoop, maar ook voor alle andere zwangeren, het kan immers altijd toch een keizersnede worden:

- neem met je man door waar alles ligt in de commode, berging, kelder etc. Dan hoef je niet telkens uit te leggen waar alles ligt. Of hij denkt dat iets op is, terwijl er nog een voorraad in bijv de kelderkast is.
- maak van te voren maaltijden klaar en vries die in. Wij zijn nu 6 dagen thuis. Nog niet gekookt. Of vriezer of eten meegebracht door ouders.
- in de vluchttas van je man een extra setje pyamabroek en boxer. Na een keizersnede wil je geen lage (onder)broek (drukt op je wond) of hoge strakke (onder)broek aan (duwt op je buik). Mannenboxer en pyjama of trainingsbroek zijn ideaal.

XladyX schreef:

Fijn XladyX dat het zo goed gaat!

Ons dochtertje is nu een week en een dag oud. En het gaat nu heel goed!
Op donderdagochtend is ze geboren en zaterdag mochten we naar huis vanuit het ziekenhuis.
De eerste dagen thuis waren moeilijk, intens, zwaar etc naast natuurlijk de geluk en liefde voor de baby.
Vanwege de keizersnede was ik op bed, behalve voor het toilet. Dus dat betekende dat mijn vriend alles moest doen: verschonen, voor mij zorgen, met baby lopen etc. En dat als nieuwe vader. Hij doet het echt geweldig <3 . Op zaterdag hadden we alleen opstart van de kraamzorg en op zondag, maar een halve dag ivm teveel baby's en te weinig personeel. Daarnaast kreeg ons dochtertje moeite met aan happen aan de borst en wilde dus moeilijk drinken. Gelukkig wel veel hulp van familie gehad dat weekend. Zonder hun hadden we het niet gered. Ons dochter was al licht bij de geboorte en in dat weekend dus ook veel afgevallen. Bijna de kritieke 10% grens. Kortom we zaten er redelijk doorheen.

Op maandagochtend kwam echter de vaste kraamhulp voor de hele dagen en ook een lactatiekundige om te helpen bij de borstvoeding. Kraamhulp heeft alles weer op de rit gekregen. Dochtertje heeft voldoende zuigkracht, ik heb voldoende productie, maar grote tepels. Waardoor ze met haar kleine mondje moeite heeft. Ze raakt gefrustreerd of geeft dan juist op en valt in slaap. Ik ben dus gaan kolven en ze krijgt de melk via een flesje en daarnaast nog kunstvoeding indien de gekolfde melk niet voldoende is. Elke 3 uur kolven en voeden.

En sindsdien doet ze het echt super! Het is eten, slapen, volle luier. En dat de hele dag door. Maar af en toe wat langer wakker. Ze groeit ook heel goed en moeten soms zelfs stoppen met het flesje, omdat ze anders teveel drinkt. Precies na een week was ze weer terug op geboortegewicht.

Mijn herstel gaat ook goed. De eerste dagen echt heel rustig aan. Hele tijd op bed en alleen uit bed om naar de wc te gaan of te douchen. Op dag 5 ben ik voor het eerst even beneden geweest. En op dag 7 pas voor het eerst een luier verschoond en haar in het badje gedaan. Maar het rustig aan doen in het begin loont wel, want ik merk nu elke dag zoveel verschil in wat ik kan. elke dag eventjes beneden en steeds meer dingen doen met de baby. Maar het hakt er wel echt in zo'n keizersnede. Nu blijft de kunst om rustig te blijven doen en wel opbouwen.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 19:08

Jeetje dat klinkt als een hele pittige kraamweek zebraatje!! En dan ook nog amper kraamzorg en een kleine die veel afvalt. Dat is helemaal een rot combinatie. Gelukkig gaat het inmiddels super met de kleine zo te horen en gaat jou herstel ook met sprongen vooruit ! Geniet ervan dat je nu wat meer kan doen <3

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:33

Wat een pittig begin Zebraatje! Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op en kan je genieten van je kleintje. Hopelijk gaat het herstel voorspoedig!

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:49

Wat een pittige start zebraatje, hopelijk gaat het nu nog steeds in een stijgende lijn zowel voor jouw herstel als voor jullie dochtertje!

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 21:46

Hoop dat het gelukt is een plan te maken eskimo zodat je zonder stress over je zoontje de bevalling in kan straks :)

Pfoe Zebraatje, je had een pittige start. Hoe is het ondertussen??

Hier gaat het goed! Ewout begint steeds wat helderder te kijken en steeds vaker een lachje te geven! De laatste nachten slaapt hij van 12 tot 6 ongeveer en dat is wel heeeel fijn! <3 Wel voor gekozen om de borstvoeding af te bouwen en over te gaan op kunstvoeding. Heb lactatiekundige erbij gehad, nog weer 10 dagen gekolfd maar m’n productie blijft te weinig om Ewout volledig mee te voeden en voldoende te laten groeien. Enige optie was nog aan de medicatie om productie te verhogen, maar dat zie ik niet zitten. Met bv doorgaan zou betekenen dat we altijd dubbel werk moeten doen met borstvoeding en aanvullen met kunstvoeding. Ondanks dat ik het moeilijk vind deze keuze te maken, toch blij en trots dat ik straks zo’n 2 maanden bv gegeven heb.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 00:02

Even een ego-post. Want wij zijn afgelopen vrijdag plotseling en onverwacht al ouders geworden van Sven.

Ik werd vrijdagochtend wakker en voelde het sijpelen, en waar ik dacht aan vruchtwater bleek dit op het toilet een bloeding te zijn vanwege mijn placenta previa. Ik had daarbij grote stolsels en heb in paniek het ziekenhuis gebeld, die direct een ambulance mij hebben laten ophalen. Vriend heeft snel mijn vader gebeld voor mijn dochter en is achter ons aan gesneld.
In het ziekenhuis bleek de bloeding gelukkig gestopt en ging alles goed met de baby, dus wilden ze afwachten. De hele ochtend en middag ging het goed maar daarna helaas toch weer een bloeding. De keuze werd gemaakt nog 2 uur te observeren, en dan te bepalen of de keizersnede dezelfde avond nog moest. En precies twee uur na die afspraak begon de derde bloeding, waardoor ik semi-spoed een keizersnede heb gekregen. Semi-spoed als in: ze gingen niet wachten tot de dag erna, maar de sfeer was fijn en relaxt, en was tijd voor uitleg enzo.

Sven leek een top start te hebben ondanks zijn termijn van 36 weken, maar na een paar minuten op mijn borst werd hij oncomfortabel en is hij door de kinderartsen meegenomen. Uiteindelijk heeft hij tijdelijk adem ondersteuning gehad, daar mocht hij zaterdag middag vanaf. We zijn nu nog in het ziekenhuis voor hem, ik ben officieel ontslagen. Maar hij doet het erg goed en ik hoop in de loop van de week naar huis te kunnen.
Met mij gaat het ook goed, zodra ik een gift pijnstillers vergeet merk ik dat direct. Maar als ik alles netjes inneem heb ik weinig pijn. Ook komt mijn borstvoeding nu goed op gang. Dus hopelijk kan Sven snel over naar volledige borstvoeding in plaats van voornamelijk bijvoeding.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 06:30

Gefeliciteerd Sannens met de geboorte van Sven! Onverwachts inderdaad jeetje en kan mij voorstellen heel heftig maar gelukkig is het uiteindelijk goed gegaan en zijn jullie allebei nu goed op weg <3 hopelijk kunnen jullie snel samen thuis gaan genieten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 08:40

Wat een verhaal! Proficiat met de geboorte van Sven! <3

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 09:48

Oh jeetje Sannens wat moet dat schrikken zijn geweest! Wat een pittige start, dat is waar je natuurlijk niet op hoopte. Alsnog gefeliciteerd met de geboorte van Sven! Hopelijk komen jullie een beetje bij en mag hij snel naar huis. Probeer goed uit te rusten en van de kleine te genieten <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:36

Wow Sannes, dat is ineens snel!
Gefeliciteerd met jullie zoontje Sven!

Wij zijn vandaag uit eten geweest en voor het eerst in t openbaar gevoed.. Het was zo fijn om er even uit te zijn met z'n allen. <3
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 22:24

Wat een mijlpaal Joanieke <3 tof hoor, ik heb wel buiten in tuin en op het erf gevoed maar nog niet op een andere locatie.

Afgelopen week naar een bruiloft geweest zonder kinderen, was ook fijn even erop uit! Wel gekolfd tussendoor en dat weggegooid, dat koelen en meenemen etc vond ik teveel werk en heb nog veel voorraad. Ook afgelopen maandag naar de babyosteopaat geweest voor een check. Onze dochter had daar veel baat bij toendertijd. Nou nu werd bevestigd hij is helemaal goed en door de apk :)) komende vrijdag is hij 6 weken oud ook leuke mijlpaal! Gister leek hij de 6 weken sprong al te hebben gehad hopen we (20 uur lang onrustig, hazenslaapjes en onrust), gelukkig vandaag weer de oude.

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-24 16:54

Wat fijn Pieneappel dat Ewout zulke goede nachten maakt ! Heerlijk! Jammer dat stoppen met BV de beste keuze is, maar je hebt het toch maar mooi 8 weken volgehouden. Topper ! Je hebt er alles aan gedaan, snap dat het ergens ophoud.

Nogmaals van harte gefeliciteerd Sannens!! *\o/* *\o/*
Wel echt schrikken zeg hoe het allemaal verlopen is met het bloedverlies en de spoedsectio en dan Sven ook nog naar de neonatologie |( gelukkig gaat het nu goed met jullie beide. Geniet ervan!

Oh wat heerlijk Joanieke! Lekker uiteten samen. En in het openbaar gevoed, super stoer !!! Reageerden er nog mensen op?

Lady ook lekker eruit geweest zonder kids! Fijn zeg even weer jezelf zijn!! En goedgekeurd bij de osteopaat, super fijn! En de sprong gelukkig ook weer voorbij haha

Hier vandaag voor het eerst naar het CB geweest. Zoë is gewogen en mega goed gegroeid 1 kilo in 3 week :') :') mama heeft slagroom. Verder gelukkig ook alles goed. En een tevreden meisje, maar dat mag ook wel met zo’n goed gevuld buikje haha

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 21:44

Wat fijn Zira! Ik heb vandaag extra gewogen omdat m'n oudste tussen 1 en 2 maanden begon te dalen in lijntje, maar Scott volgt hem nog netjes! <3

Ik had geen reacties gehad, maar denk dat alleen de bediening het heeft gezien. Ik had bij het reserveren en bij binnenkomst gevraagd om een plekje waar we een beetje beschut zaten en dat hadden ze heel goed gedaan, zo fijn!