Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Re: Zwanger, uitgerekend zomer 2024!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 12:54

Lien hebben ze in Frankrijk niet de 22 weken prik? Ik laat Bodi ook niet door iedereen vastpakken hoor en als die slaapt, slaapt die en wordt die ook niet opgepakt. Mijn ouders hebben hem de 1ste keer ook niet vast gehad.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:40

Kraamvisite doen wij ook rustig aan. Merk wel dat het scheelt dat het de tweede is. Inmiddels zijn de meeste mensen langs geweest. Mijn moeder en man en mijn schoonouders wonen op 1 uur afstand. Dus staan gelukkig niet zo maar voor de deur. Tijdens mijn vorige zwangerschap was het "sinterklaasgevoel" richting de uitgerekende datum veel groter, toen heb ik wel duidelijk laten weten dat ik niet zat te wachten op appjes en vragen of ik wat voelde. Nu hielden ze daar goed rekening mee.

En spannend dat de uitgerekend datum dichterbij komt annepardoes en redbutton. Leuk!

Ik ben ook iets eerder dan vier weken gaan kolven lien. Was nog wel in de buurt toen eerste flesje gegeven werd en ging prima. Nu met het warme weer red ik het niet om te kolven en te voeden in de ochtend. Meneer wil iets meer drinken (en geef m eens ongelijk). Even kijken wanneer ik een voorraad kan aanleggen. Mijn ervaring is ook dat ik kolven moest oefenen voor de productie met kolf omhoog ging. Maar weet niet of je al geprobeerd hebt? Ik zit nu te denken wanneer ik voor het eerst weer langer weg wil. Komende week is vriends verlof op en ben ik drie dagen alleen met 1 kind en 1 dag met twee kinderen. Misschien een keer een grootouder op de 1 kind dag laten komen zodat ik naar de kapper kan. *\o/*

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 14:52

Oh ja ik vergeet nogal eens te reageren op WhatsApp en als ik dan (schoon)ouders bel voor iets totaal anders denken ze gelijk van alles. Gister zei m'n schoonmoeder dat ik maar eens vaart moest maken, net of ik dat voor het zeggen heb.
Begin er nu wel moe van te worden en zit eraan te denken er wat van te zeggen.
Maar wij hebben ook besloten dat pas echt wat laten weten als ze er is. Dus niet als het rommelt of als het begonnen is, ze horen het vanzelf wel.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:12

Maar zelf naar de kapper gaan lijkt me heel fijn fenn! Hoelang heeft je vriend verlof gehad?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 15:17

Oh, dat was bij de eerste bij ons ook. Hielp ook niet dat een vriendin van mijn schoonmoeder direct op de hoogte gesteld zou worden als de bevalling misschien zou beginnen. Ik had ergens wel met mn schoonmoeder te doen dat ik echt niet van plan was dat te laten weten. Nouja, inmiddels hebben we een modus waar iedereen blij mee is en het is ook wel heel leuk om kind met grootouders te zien.

Mijn vriend had nu vier weken en neemt er nog twee op als ik weer ga werken. Zo kan hij ook even alleen zorgen en kan ik starten met werken zonder opvanggedoe.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 16:43

Wij hebben de vorige keer ook wel gehad dat mensen onaangekondigd langs kwamen, ondanks dat op het geboortekaartje staat dat ze moeten bellen of appen. Maar dan stuurden we ze oprecht ook gewoon weg als het niet uitkwam.

En verder deden we het ook heel rustig aan met bezoek. Zeker niet meerdere mensen per dag en ook echt niet te lang.

Ik heb vannacht echt vreselijk geslapen met die hitte. Compleet oververhit en super oncomfortabel. Help zelfs middenin de nacht een koude douche genomen. Dus heel blij dat het weer koeler is nu!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:34

Biest zeg ik ook altijd, bekt toch gemakkelijker :')

Hier doe ik enkel aan kolven, Ik heb deze week nog eens geprobeerd aan de borst (ook samen met de vroedvrouw) maar het lukt nog steeds niet dus ik wil er geen stress meer rond. Jammer maar helaas, maarja het is nu zo.. Wel ben ik het kolven al iets aan het afbouwen, dus geen 8 keer meer per dag maar nu naar ongeveer 6 keer. De vroedvrouw stelde voor om naar 4 keer te gaan, maar daar is de melkfabriek het niet mee eens :') Gelukkig heb ik wel redelijk wat productie en kan ik al wat porties invriezen. Ik geef nu per voeding 60% borstvoeding/40% kunstvoeding.

Suus-Toes, doe maar rustig aan zo na je keizersnede! En wat een dotje!

Fenn, fijn dat Freek goedgekeurd is! Is toch weer wat zorgen minder

Annepaardoes, succes met de laatste loodjes! En mobiele airco is inderdaad heel erg fijn zo einde zwangerschap :D

Redbutton, spannend die voorweeën! Wij hebben ook pas iedereen ingelicht als de kleine al een uurtje geboren was. Mijn ouders zeiden zelf dat ze daar blij om waren, anders waren ze toch de hele tijd ongerust.

Oh bah onaangekondigd bezoek... Sowieso hebben we nog maar weinig bezoek gehad gelukkig, door onze pittige start heb ik daar ook echt geen nood aan (en ook zoveel in het ziekenhuis gelegen, dus mensen konden niet naar ons thuis komen :+ )

Lien, zeker niets mis mee om zo voorzichtig te zijn! Ik ben ook zo :o

Mijn man begint morgen weer te werken, ik merk dat ik er toch wat stress over heb :o Meestal doen we alles met ons 2 omdat mijn bloeddruk nog steeds schommelt. Nu ook 2 nachten een onrustige baby, misschien clusteren? Maar ook veel krampen en enkel ze bij ons nemen helpt dan. Deze nacht ben ik pas om 4u gaan slapen en dan is mijn man met haar naar beneden gegaan :Z Ik begin dan zo hard te twijfelen of we nu iets verkeerd doen of iets moeten veranderen..
Begin deze week gingen de nachten goed voornamelijk door het inbakeren. Echter is ons meisje nogal bewegelijk en sinds vandaag ligt ze al meerdere keren op haar zij. Dus ik durf het inbakeren niet meer aan. Is dat trouwens niet erg vroeg dat ze al op haar zij kan rollen? Ze is morgen 3 weken oud maar eigenlijk pas dinsdag uitgerekend.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 18:43

Dat is volgens mij ook vroeg Farjen. Bewegelijk meisje!

Onze oudste clusterde ook in de nacht. Toen ze iets ouder werd verplaatste dat langzaam naar de avond. Eerste weken waren we veel wakker en sliepen we weinig. Dat werd wel beter. Had wel een lactatiekundige mee laten kijken, dat hielp bij het drinken. Maar desondanks bleef het clusteren. Tot een maand of 4 in de avond. Wel echt gedoe. Met drie weken kan het ook een regeldagje zijn en wie weet is het morgen weer beter.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 19:30

Wat ik op internet vind, is rollen pas na 4 maanden ofzo :') Maar ik leg ze in haar park op haar rug en dan is ze soms door de krampen zo onrustig en wat later lag ze gewoon op haar zij te slapen :wow:
Ik ga het eens proberen filmen, we moeten dinsdag terug naar de kinderarts ter controle dus wil wel eens horen wat die er van zegt. Op vlak van beweeglijkheid merk ik niet veel van haar prematuriteit :+

ik weet niet dat het echt clusteren is, het duurt ook al enkele dagen. Maar ze vraagt dan steeds vroeg om te eten en blijft erna onrustig door krampen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 20:16

Is vroeg, maar kan wel hoor! Met rollen rond 4 maanden wordt altijd van rug naar buik en weer terug bedoeld.

Mijn tweede ging met 8 weken ook al van buik naar rug, maar terug duurde dan wel weer wat langer

Lien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 11:29

nicole_floor ik heb de prik wel gehad tijdens de zwangerschap, maar de bescherming daarvan is niet 100%. Maar ik maak me ook meer zorgen om alle andere ziektes die je mee kunt brengen vanuit drukke vliegvelden :o ik vind dat toch wat anders dan als je met de auto langs kunt komen. Misschien maken we ons teveel zorgen maar dat past ergens ook wel bij ons

Fenn ik heb wat gekolfd met een handkolf toen we net thuis waren, omdat ik overproductie aan 1 kant had en bijna niets aan de andere kant. Maar sinds dat is bijgetrokken heb ik niet meer gekolfd, ik vond het toch best veel werk met de hand. Heb een elektrische besteld die hopelijk vandaag bezorgd wordt, dan kan ik dat proberen

redbutton zo'n opmerking zou ik niet zo goed tegen kunnen := succes met de laatste dagen, het komt nu echt dichtbij

Farjen jammer dat borstvoeding niet lukt, maar je hebt al genoeg stress verder geloof ik. En voor het eerst alleen, spannend. Ik ben deze week ook voor het eerst alleen met de baby thuis, wel heeft mijn man nog een tweede deel verlof begin augustus gelukkig
Onze baby draait ook op haar zij trouwens. De eerste dag thuis ging ze van autozitje hup in bed en 5 minuten later lag ze op haar zij :')

Ik heb m'n bloedwaardes van eind vorige week terug en heb nog steeds bloedarmoede van de bevalling :( had het ook wel verwacht, ben nog steeds veel duizelig. Gelukkig wel weer een iets betere nacht gehad :)

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:09

@farjen, onze meid beweegt ook zo veel en ligt ook regelmatig ineens op haar zij. Zij is nu 4 weken maar deed dat met 2 weken al. Bij ons slaapt ze in een slaapzak omdat ze niet onder haar dekentje of ingebakerd blijft liggen :')

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:39

Ik merk dat ik nog wat weinig concentratie heb om jullie bij te houden.

Ik zag wat over kolven, ik heb tot 5 weken gewacht en toen een elektrische kolf aangeschaft. Gebruik hem alleen als hij moeite heeft met drinken aan de borst. Mees heeft soms moeite met door drinken en laat dan de tepel los. Als het echt niet lukt kolf ik en geef een flesje. Ik wil ook graag beginnen met wat voorraad aanleggen, zodat ik wat meer vrijheid heb. Ik weet alleen niet zo goed hoe te beginnen, ik heb snel overproductie en dan sta ik echt op springen en hoe meer ik kolf hoe erger dat wordt. Nog tips van jullie kant hiervoor?

Wat jammer dat de borstvoeding niet lukt Farjen, maar kunstvoeding is natuurlijk niks mis mee. Wat betreft de beweeglijkheid, heel herkenbaar. Mees draaide na een week alvast de ene naar de andere zij. Lastig soms om af te wisselen.

Balen van de bloedarmoede Lien. Hopelijk trekt het bij, want daar ben je goed beroerd van. Hier zit ik nook nog steeds aan de ijzertabletten voor bloedarmoede, mag woensdag weer bloedprikken. Denk wel dat het goed verbeterd is, want voel me sterker. Dat gun ik jou ook Lien!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:24

Ik stuur je een pb.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:31

Ik sluit me even aan bij MerelV ; geen onwil maar het reageren gaat even wat moeizaam.

Ik las ergens iemand over mijn verhaal te plaatsen, die zal ik hier onder in spoiler zetten.

Spoiler:
De dinsdag ben ik naar het ziekenhuis gegaan voor het plaatsen van het ballonnetje. In zeer korte tijd kreeg ik al wat vervelende buik en rugpijn. De nacht er niet van kunnen slapen.
Woensdag zouden ze me om 6.15 al ophalen voor controle, dit liep alleen gigantisch uit tot een uur of 11.
Uiteindelijk bleek ik dus op 3 cm te zitten, al viel het ballonnetje er niet zelf uit. Dus die hebben ze er toen uitgehaald.. opluchting dacht ik! Haha.

Vervolgens direct met weeën opwekkers gestart die per half uur werden verhoogd.
Was wel pittig, maar toen nog wel te doen.
Begin van de avond zat ik helaas nog maar op 4cm. En de weeën werden toen echt wel vervelend.. wilde wel graag in bad, helaas mocht dit niet.
En ik had toen echt al heel veel pijn, nog wel geprobeerd te douchen wat voor 5 minuten wel even fijn was.
Ivm de pijn hebben ze de opwekkers gehalveerd, en werd ik weer een heel klein beetje mens.
Na verloop van tijd weer per half uur opgehoogd... En zat toen nog maar op 5cm.
Het enige wat ik dacht... Hoe ga ik die 10cm halen.....
Uit wanhoop toch maar om één ruggenprik gevraagd.
Gelukkig was deze arts er snel! Alleen hij heeft me zo'n vreselijk pijn gedaan om de juiste plek te zoeken. Mn vriend had moeite om m'n polsen vast te houden, die arme arts heeft bijna 2 blauwe ogen gehad. :') .
Dus, ruggenprik er in ... Ik dacht nou gaat het vast beter, was maar voor korte duur... De prik zat niet goed.
En werd gigantisch ziek.. alles er onder gespuugd.
Maar goed, moest het er maar mee doen.
...hup de weeën opwekkers weer opgevoerd.
Ik dacht echt dat ik van de wereld ging..
De ruggenprik arts heeft me nog een extra dosis gegeven, maar ook die kwam natuurlijk niet op de juiste plek.
Waardoor ik dus een constante buikpijn had, op maximale pijn van weeën. Alleen zakte dus niet af.

Rond 1.30uur zat ik dan eindelijk op 10cm.
En ik mocht gaan beginnen... Maarja persen zonder persweeën, gaf geen vooruitgang. En ik had het al slechter en slechter... Heb echt gejankt! Gesmeekt om het kind er uit te halen , maakte me niet meer uit hoe.

We gingen wachten tot 2.00uur.. nou niks geen vooruitgang natuurlijk.. en ik ging alleen maar slechter.

Om 2.30 besloten om een keizersnede te doen. Moesten ze ook nog alles uitleggen,. Maar dit heb ik niet meer helemaal mee gekregen.. dacht alleen; schiet op! Maakte me niks uit hoe het zou gaan.. ik was op..

Om 2.45 waren we aan de beurt.
En ja, moest weer een ruggenprik... Gelukkig was deze prikker wat liever.
Helaas werd ik weer ziek.. en weer alles er uit gegooid.
Maar deze prik zat wel goed. *\o/* dat was echt heerlijk! Viel bijna in slaap! Haha.
Tot ik me in eens schijnbaar bedacht dat het wel erg lang duurde... En gevraagd heb of ze nog wat gaan doen.
Kindje kwam er op dat moment net uit en de eersten stonden al klaar om te hechten. Hahaha!
Dus uiteindelijk is Jelte-Jan om 3.59uur geboren.

(En m'n vriend... Die heeft al die tijd machteloos staan toe kijken... ;( die heeft echt gedacht dat ik in shock zou raken en van de wereld zou gaan.)

Toen kon ik naar de uitslaapkamer, naja dan slaap je ook niet weer... Dus ijsje gegeten met het personeel daar. Toen m'n benen weer een beetje tot leven kwamen mocht ik weer naar de afdeling.

Donderdag overdag voelde ik me opzich wel weer redelijk... Al die pijn die ik had gehad was weg. Dus dat was echt heerlijk.
Was zelfs alweer in de middag aan de scharrel.

Personeel was het er niet mee eens; maar ik wou vrijdag naar huis.
Moest zelf weer goed kunnen plassen en moest kunnen douchen, en niet duizelig worden.

Reken maar dat dat gelukt is.

Tot nu toe heb ik nog wel heel erg veel operatie pijn en ben nog steeds heel erg moe.
Van houding veranderen is echt niet aangenaam...
Maar had zo iets van; of ik nou die pijn in het ziekenhuis heb, of thuis.. die paracetamol wordt er niet anders van, en de pijn ook niet. En thuis heb ik meer rust.

We zijn ook sinds zondag pas gestart met kraamzorg, we hadden bijna niks gehad.... Maar dat is voor deel 2. :')

En nu hoop ik alleen nog maar prachtige ervaringen van jullie te lezen! Ik gun het jullie zo! <3
En als ik het kan, nouja... :')
Kunnen jullie het helemaal!!
En voor de gene die hun wondertje al hebben, lekker blijven genieten!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:12

Klinkt heel heftig hoor! Goed om juist te vertellen denk ik hoor! Wel echt naar dat je ruggenprik niet werkte en dat ze daar ook niks aan deden. Hopelijk wordt de pijn nu wel snel minder.

Mag ik vragen waarom je ingeleid werd? Waarschijnlijk heb ik dat gemist hoor

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:22

Wat heftig Suus_toes! Dat klinkt echt niet als een mooie ervaring. Dat met die ruggenprik is echt schandalig. Heb of wil je nog een kans om terug te gaan om het na te bespreken?

Fijn dat je nu thuis bent. Lekker rustig herstellen en genieten.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:36

Ok, nog meer zijdraaiers dus :D

Lien, balen van de bloedarmoede! Neem je nog iets van supplementen ervoor?
Na de bevalling had ik er ook last van, in mijn ontslagdossier staat zelfs dat de arts mij ijzersuppelementen heeft voorgeschreven (terwijl dat niet zo is :+ ) Maar bij een latere bloedafname waren de waarden al normaal, maar ik neem nog steeds extra zwangerschapsvitaminen.

Princes, ik gebruik nu ook weer slaapzakken inderdaad. Jammer want met het inbaker-slaapzakje sliep ze duidelijk beter, zeker tijdens de krampjes..

Qua kolven, ik raad zeker een dubbele elektrische kolf aan :j Ik heb de freestyle van Medela

Suus_toes, phoe wat een verhaal, ik kan me voorstellen als het zo lang duurt dat je helemaal op bent!
Dat van je vriend herken ik, mijn man stond ook huilend op de gang omdat hij zich zo machteloos voelde

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:39

Jeetje Suus_toes, wat een verhaal! Ik zou wel teruggeven wat het met jou gedaan heeft.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:20

jasz schreef:
Klinkt heel heftig hoor! Goed om juist te vertellen denk ik hoor! Wel echt naar dat je ruggenprik niet werkte en dat ze daar ook niks aan deden. Hopelijk wordt de pijn nu wel snel minder.

Mag ik vragen waarom je ingeleid werd? Waarschijnlijk heb ik dat gemist hoor

Ivm een groot kind, op de echo metingen.
Hij is dus nu met 38+2 geboren.
Was 52 cm en 4070 gram.
Inmiddels 7% gezakt in gewicht.. dus die gaan we er nu weer bij halen haha.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:22

Ooh wat een verhaal Suus_toes en dat die ruggenprik niet goed gezet is kan echt niet, ik zal dit nog wel doorspelen naar het ziekenhuis.

Nu snap ik trouwens niet waarom ik niet eerder ben ingeleid. Gek dat het zo erg verschild bij verloskundige. Bodi was ook 55 cm en 4150 gr. :=

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:51

nicole_floor schreef:
Ooh wat een verhaal Suus_toes en dat die ruggenprik niet goed gezet is kan echt niet, ik zal dit nog wel doorspelen naar het ziekenhuis.

Nu snap ik trouwens niet waarom ik niet eerder ben ingeleid. Gek dat het zo erg verschild bij verloskundige. Bodi was ook 55 cm en 4150 gr. :=

Volgens mij is dat ook omdat de groei echo's niet zo betrouwbaar zijn. Mijn zoontje leek op de echo's de precies gemiddelde baby. Hij was 55cm en 4395 gram. Dus klopte voor geen meter.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:00

Wat ontzettend naar suus_toes. Misschien dat je ook nog eens in het ziekenhuis jouw ervaring kan aankaarten?

In begreep ook dat groeiechos na 30 weken niet meer betrouwbaar zijn.
Ik had de ene keer een gemiddelde baby en keer ervoor een hele grote.
Dus ze weten het niet.

Ik moet morgen weer naar de verloskundige, ga eens navragen wat haar protocol precies is gezien ik donderdag uitgerekend ben.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:24

MerelV schreef:
nicole_floor schreef:

Volgens mij is dat ook omdat de groei echo's niet zo betrouwbaar zijn. Mijn zoontje leek op de echo's de precies gemiddelde baby. Hij was 55cm en 4395 gram. Dus klopte voor geen meter.

Jaa mijne ook, zat precies midden op de curve.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:39

Nee dat is dus heel vaak zo met groeiecho's. Was bij mijn oudste net zo. Vind dat ze voorzichtiger met inleiden zouden moeten zijn, vooral bij een eerste.

Dit nog eens aankaarten in het ziekenhuis lijkt me wel een goed idee ja. Al is het maar voor jezelf