Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Echwel

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:47

Op het tijdschema en de aanvoer van het Oxford vaccin..
Daarop geven ze tijdverschil van 2 tot 3 qekenaan

Verder 3 weken later 2de enting en schijnbaar ben je dan pas na 2 weken ok

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:49

Echwel schreef:
Op het tijdschema en de aanvoer van het Oxford vaccin..
Daarop geven ze tijdverschil van 2 tot 3 qekenaan

Verder 3 weken later 2de enting en schijnbaar ben je dan pas na 2 weken ok

Wat zegt dat over het inenten van de risicogroep dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 21:51

karuna schreef:
Wat ik net hoorde is het weer omgegooid en gaan idd eerst alle 60 plussers en daarna pas de 60 min met medisch probleem. Ze hadden het nu ergens in de lente voor die groep, ipv februari al -O-

Bron?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:17

Nou lees ik op NOS.nl dat ze maandag al kunnen beginnen bewoners van verpleeghuizen en gehandicaptenzorg te enten met het vaccin van Pfizer.. Maar zorgmedewerkers kunnen geen afspraak maken omdat juist dat vaccin op is. Hoe kan dat nou?

Edit: was NU.nl ipv NOS..Maar snap nog steeds niet hoe het kan.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:22

purny schreef:
karuna schreef:
Wat ik net hoorde is het weer omgegooid en gaan idd eerst alle 60 plussers en daarna pas de 60 min met medisch probleem. Ze hadden het nu ergens in de lente voor die groep, ipv februari al -O-

Bron?

Net het antwoord bij een van de vragen bij de persconferentie. -O- Nog geen tekst van gevonden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:43

Maar met vaccin ben je ook nog niet 100% veilig. Ook al ben ik over 1,5 maand beschermt ik ben er nog zeker van bewust dat ik net zo goed ziek kan worden. Maatregelen neem ik dus net nog zo goed in acht. Dus aan de ene kant maakt het ook niet zoveel uit wanneer je aan de beurt ben zelfs met vaccin loop je nog risico.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 22:54

Vayo schreef:
Ik heb ieder jaar weken lang onhoudbare kriebelhoest en gek genoeg dit jaar overgeslagen. Ik duim enorm dat dat wegblijft. Maar wat bij mij ook past is iedere winter standaard 1 of 2 keer per week keelpijn en bij het slikken een ''ik word ziek'' gevoel. Niet te doen om dan elke keer te testen. Ik had dan zeker al 20 keer kunnen laten testen.
Daarom ook dat de vaccinatie me straks echt een geruststelling lijkt. Ik weet dat je bij klachten moet testen. Maar dit zijn voor mij chronische klachten. Met vaccinatie durf ik daar relaxed bij te zijn. Bij verhoging, koorts of andere niet bij mij passende klachten zou ik dan wel testen.

Ik vind het wel echt apart dat die kriebelhoest mij juist deze winter overgeslagen heeft.

Het zou fijn zijn als er een minder vervelende manier van testen komt. Bijv. op zo'n watje sabbelen zou ik veel makkelijker 2 of 3 keer per week doen, dan de huidige manier van testen.

Nou.. zou mijn post kunnen zijn! Exact dit!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:23

SusanH schreef:
Nou lees ik op NOS.nl dat ze maandag al kunnen beginnen bewoners van verpleeghuizen en gehandicaptenzorg te enten met het vaccin van Pfizer.. Maar zorgmedewerkers kunnen geen afspraak maken omdat juist dat vaccin op is. Hoe kan dat nou?

Ik las het idd ook, gaat om 10 instellingen. Maar ik vraag me ook af hoe ze dat logistiek gaan doen. 18/1 starten met verpleeghuizen was sowieso de planning toch, maar niet met pfizer wat ik had begrepen? Bijzonder wel.

Overigens vraag ik me bijvoorbeeld ook af onder welke categorie de bewoners van instellingen zonder wlz vallen (voormalig verzorgingshuis). Die zullen onder begeleiding of door de huisarts geprikt moeten worden, maar wonen wel in een instelling. Ik zie daar echt nog een probleem ontstaan... sommige huisartsen hebben echt maar enkele bewoners binnen een instelling, die kunnen niet met pfizer oid aan de gang gaan.
Laatst bijgewerkt door secricible op 12-01-21 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:27

SusanH schreef:

Heel fijn!!! Maar inderdaad raar aangezien al de pfizer vaccins al vergeven zouden zijn. Nu zie ik wel op de flowchart van rijksoverheid dat zeker de helft van deze mensen gevaccineerd zou worden met Moderna. Zou dat het niet zijn? Dat het Moderna is waar ze mee starten? Want dat was er inmiddels toch?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:28

Vayo schreef:
SusanH schreef:

Heel fijn!!! Maar inderdaad raar aangezien al de pfizer vaccins al vergeven zouden zijn. Nu zie ik wel op de flowchart van rijksoverheid dat zeker de helft van deze mensen gevaccineerd zou worden met Moderna. Zou dat het niet zijn? Dat het Moderna is waar ze mee starten? Want dat was er inmiddels toch?

25/01 start moderna.

Edit: susan, telegraaf bericht wat uitgebreider: https://www.telegraaf.nl/nieuws/4252682 ... i-beginnen
Zoals ik het lees is er onder druk van het kabinet en gezondheidsraad beslote de instellingen iets naar voren te halen omdat moderna er de 25ste bij komt en AZ ook vrij vlot gaat volgen. Die twee groepen zullen ze, zoals ik het lees, dus redelijk gelijk op met elkaar gaan vaccineren nu er meer vaccins volgen. Er is ook een extra bestelling van pfizer gedaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:37

Ohh huh vreemd dan inderdaad. Maar ik hoop hard dat het echt zo is. Dat ze snel gevaccineerd kunnen worden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 23:40

Het gaat maar om 10-12 instellingen lees ik ook. Dat zijn wat? 1000 vaccins of minder? Geen giga hoeveelheden iig. Anderzijds kun je je afvragen of het dan niet weer symboolpolitiek is voor 2 weken.
En ik vraag me af hoe ze de logistiek icm de strenge regels rondom vaccineren gaan aanpakken. Ik kan me hoogstens voorstellen, kleine instellingen verbonden aan een zkh voor wie dit heel haalbaar is. Maar verder lijkt het me heel ingewikkeld...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 08:48

Waren ook maar 15.000 doses Pfizer. In grote instellingen wonen echt veel mensen.

En het was echt Pfizer waar ze mee starten maandag, geen moderna. Snap ik ook niet, want Pfizer zou daarvoor juist niet handig zijn ivm logistiek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:03

Nee eens, daarom verbaasd het me ook. Hopelijk komt daar nog meer info over. En komt AZ snel op de markt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:35

Nou ik weet het antwoord al. Vaccinatie van medewerkers schuift op naar achter geen idee hoe ver. VGN heeft er vragen over gesteld in de Tweede Kamer en hoopt daar eind deze week duidelijkheid over te krijgen. Ik ben vooral heel verbaasd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:45

In deze tijd van schaarste zorgt schuiven er altijd voor dat een andere groep later wordt. Als ik het artikel vd telegraaf mag geloven valt het uiteindelijk dus wel mee hoe ver de groep zorgmedewerkers naar achteren wordt geschoven, maar dat is afwachten. Persoonlijk heb ik liever dat de bewoners zelf hun vaccin krijgen dan de medewerkers er omheen moet ik zeggen. En probeer ik toch te vertrouwen dat als dit soort dingen op advies van de gezondheidsraad gebeuren dat we daar op moeten vertrouwen en dat het op de lange termijn de beste oplossing is.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe ze dit logistiek technisch voor zich gaan zien, dan moeten de zkh haast wel een grote rol gaan spelen in distributie en daar ben ik niet zo heel erg voorstander van, dat constante gerommel met die tussenstationnetjes voor de vaccins.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:52

Ik mag mijn vorige bericht niet meer editten, maar Susan: ik zag dat er wekelijks 150.000 pfizervaccins bij komen sowieso. Dus dat betekend dat dan nog 135.000 vaccins aankomende week weer beschikbaar zijn voor zorgmedewerkers, dus lijkt me dat die stroom ook weer in beweging komt dan volgende week toch?

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:53

Waar heb je dat gelezen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 10:57

Olympia schreef:
Waar heb je dat gelezen?

dat laatste was mijn eigen aanname, de aanvoer las ik in de liveblog op de NOS:
Citaat:
LHV: later vaccineren huisartsen gevaarlijk
De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) vindt het onbegrijpelijk dat huisartsen pas vanaf 25 januari aan de beurt zijn om een vaccin te krijgen. "Ik heb de indruk dat het niet serieus wordt genomen", zei voorzitter Ella Kalsbeek in het NOS Radio 1 Journaal.

Volgens kunnen de huisartsen makkelijk eerder aan de beurt komen, omdat er wekelijks 150.000 Pfizer-vaccins worden verspreid. "Daarvan hebben huisartsen er 15.000 nodig. Dus dat is maar 10 procent van wat er per week wordt aangeleverd." Kalsbeek schat dat voorrang voor de huisartsen een halve dag vertraging oplevert voor anderen die nu in aanmerking komen voor een vaccin.

De LHV noemt de vertraging gevaarlijk. "Huisartsen zien verreweg de meeste coronapatiënten. Ook ouderen, want van de 85-plussers woont 70 procent thuis. Als die corona krijgen dan hebben ze grote kans om erg ziek te worden of te overlijden. Dus dan moeten huisartsen beschikbaar zijn om ze te helpen." Volgens Kalsbeek is het ziekteverzuim onder huisartsen nu 15 procent. "Dus het later vaccineren is niet alleen heel jammer voor huisartsen, maar ook voor de patiënt."

https://nos.nl/artikel/2362634-genoeg-v ... oneel.html
hier werd ook al over 150.000 vaccins per week gesproken.

De 15.000 die de huisartsen vragen is ook de 15.000 die voor de instellingen ingezet wordt. Dat is dus een halve dag vertraging voor de medewerkers blijkbaar. Dat is wel te overzien denk ik.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:02

Dan snap ik helemaal niet meer waar het kabinet en ministerie van VSW mee bezig is hoor. Dan zouden ze die brieven voor ons als zorgmedewerkers gewoon kunnen versturen en hup doorprikken. Dag en nacht net zoals in Israel. En dan ben je er ook het snels vanaf ipv roepen dat de lockdown en avondklok en de hele mikmak. Prikken is denk ik waar je je focus op moet hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:09

Olympia schreef:
Dan snap ik helemaal niet meer waar het kabinet en ministerie van VSW mee bezig is hoor. Dan zouden ze die brieven voor ons als zorgmedewerkers gewoon kunnen versturen en hup doorprikken. Dag en nacht net zoals in Israel. En dan ben je er ook het snels vanaf ipv roepen dat de lockdown en avondklok en de hele mikmak. Prikken is denk ik waar je je focus op moet hebben.

Doorprikken en avondklok, cq lock down gaan heel goed samen hoor. Zorgen dat je papiertje met prik afspraak op Zak heb.

Hier moet je ook als er avondklok is of lock down papier op zak hebben en als je dat niet hebt of het klopt niet krijg je boete.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:12

ik las dat de capaciteit in NL al op 200.000 vaccinaties per week zit, dus we zitten al boven de invoer (geen idee of dat ook echt uitgekomen is overigens)
Ik neem aan dat er zoveel gereageerd is op de brieven die al gestuurd zijn dat die boven die 200.000 uitkomen en dat de brieven straks weer langzaamaan op gang komen, maar er is weinig informatie over wat daar nou precies mis gaat.
Die mensen die nu gevaccineerd zijn moeten na 3 weken weer natuurlijk, dus dan zijn de vaccins daar ook weer voor nodig. Als je nu 200.000 mensen per week prikt loop je na 3 weken stil omdat die 200.000 per week voor hun herhaalvaccin komen. Dan kun je er geen nieuwe mensen bij hebben.

Maar dat is puur redenatie vanuit mij, ik kan daar verder niks over terugvinden. Ik kon overigens met mijn brief ook nog gewoon een afspraak maken afgelopen week, dus volgens mij zit het echt puur in dat er gewoon veel (teveel) brieven zijn verstuurd en teveel mensen ook daadwerkelijk het vaccin halen. En is de beperking nu de voorraad, niet de capaciteit van de GGD.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-01-21 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:21

Olympia schreef:

Is bij ons net zo
Soms krojg je echt wel het gevoel dat ze de epidemie lekker lang in stand willen houden nog
Virologen die op tv verkondigen dat er geen paniek moet zijn want er liggen 80.000 vaccins in de diepvries ( prik ze dan verdorie )

dat we in februari waarschijnlijk een tekort aan 1 ml spuitjes gaan hebben ( hallelujah daar gaan we weer met de tekorten ..hoe moeilijk kan het zijn om genoeg spuiten te voorzien ,die hebben ook geen houdbaarheidsdatum )

Vaccinatiecentra zijn ze deze week beginnen opbouwen ( waarom kon dit niet 2 maanden geleden ,evenementensektor zit er toch werkloos bij ..geef die mensen daar de leiding in !)

Experten vragen om 40 centra te bouwen zodat heel de administratie erom heen vlekkeloos zou verlopen ,nee ze gaan er 120 bouwen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:30

Volgens mij is de beperkende factor niet zozeer de tijd die er in een dag zit maar het aantal geleverde vaccins. Dan maakt het niet zo gek veel uit of je dag en nacht doorprikt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 11:31

Meer centra is meer mensen kunnen erheen om te prikken. Niet iedereen heeft een auto. Zoals de testlocaties nu ik heb keuze uit 20, 21 of 25 km. De entplekken vanaf hier zoals ze nu zouden komen is 55 km of 50 km of 60 km. -O-

Ik ga ervan uit dat het een reden heeft dat prikken nog niet start terwijl de middelen er zijn al. Het zal geen makkelijke puzzel zijn