Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 01:06

Maxima_S schreef:
ik lees dat je zelf hierover dus een heleboel beperkte overtuigingen hebt. Alsof je zonder naar school te gaan geen kans zou hebben op een studie of baan? Ik zie dat niet zo. Uit dezelfde overtuiging komt dat je zonder school niets zou (willen) leren? Alles valt of staat met de omgeving waarin je opgroeit. Een kind kan niet kiezen, die heeft te maken met het nest waarin het is geboren. Nu zijn wij allemaal in een nest geboren en hebben wij die waarden en normen als "waar" aangenomen.

Ik zie dus ook de onmogelijkheden van mijn visie binnen de samenleving zoals deze nu is. Daarin hoop ik dat we met zijn allen nog een sprong gaan maken naar een meer liefdevolle, unieke en hartverwarmende samenleving waarin iedereen zijn eigenheid mag laten stralen. En ook daarin zie ik heus ook dat met alles wat we om ons heen zien dit nog mijlen ver weg lijkt. Maar een betere wereld begint bij mijzelf en het beschermen van mijn kind voor deze waanzin.

Er zullen voldoende mensen zijn die qua scholing prima kansen hadden of hadden kunnen hebben en toch voor iets anders hebben gekozen, meestal pas als ze de daartoe ook de leeftijd hadden om zelf te kunnen beslissen. Ik wil twee dingen wel onderscheiden en dat is school en scholing. Dat zijn twee absoluut verschillende dingen. En scholing is iets wat dagelijks gebeurd, overal. Kinderen (lees mensen) zijn van nature nieuwsgierig en zullen verschillende interesses tonen.

Ik vind de denkwijze moeilijk te volgen dat je zonder school niet gewoon een vervullend leven zou kunnen hebben. Het gaat er toch om dat je dat doet en leert wat je interesse heeft? Het is dus aan mij als ouder om ervoor te zorgen dat er verschillend aanbod is en dat mijn kind zich vrij kan ontwikkelen met de gave die mijn kind al heeft. Maar nog belangrijker vind ik het dat zij leert dat dat wat in het leven bepalend is niet te koop is. Dat je weet wie en wat je echt bent, dat je gezond bent, dat je autonoom bent, dat het leven meer is dan kennis, werken en geld verdienen...er zijn zoveel manieren waarop je je leven kunt invullen. Ik zie de afhankelijkheid van geld dan ook niet noodzakelijk als iets wat we moeten leren. Beter kunnen we leren dat alles wat wij aan creativiteit en energie inbrengen de waarde van geld definieert. Dat zijn allemaal dingen die je op school niet to weinig leert.
We kunnen ook nog discusiëren of het voor kinderen wel gezond is in een groep op te groeien (want dat doe je op school, daarvoor is het invloedrijk genoeg en breng je er genoeg tijd door) van allemaal dezelfde leeftijden en één (misschien ook twee) volwassenen. Dat maakt het aanbod aan mensen om je aan te spiegelen behoorlijk beperkt. Het moet maar net klikken met de juf of meester die je toebedeeld krijgt. En voor een volwassene lijkt het me allerminst gezond de verantwoordelijkheid over 25 tot 30 kinderen te hebben... Dat is in mijn ogen vragen om emotionele en mentale verwaarlozing van alle partijen.

Ook leer je niet "leven" op school...je leert je eigen impulsen als kind te negeren, je leert je interesses te negeren...want dat wat er geleerd moet worden, moet geleerd worden. Eigenlijk leer je als kind al je compleet te conformeren aan dat wat "de norm" is.

Het gaat dus om een compleet andere zienswijze dat dat ik ook zelf "geleerd" heb op school.

En ik heb zelf ervaren dat, waar een wil is, een weg is. En dat het leven zeer onvoorspelbaar en veranderlijk is. Dit niet in negatieve zin, helemaal niet, maar wel in de zin dat je kunt plannen wat je wilt en dan gebeurd er van alles wat die planning in de war gooit. De flexibiliteit mee te deinen, jezelf te kennen, emotioneel en mentaal bij jezelf kunnen zijn, ook als er van alles om je heen anders loopt dan gepland. Ik ben ervan overtuigd dat een kind/mens daar meer aan heeft dan veel te moeten leren.

Wat niet betekend dat er niet wordt geleerd. Integendeel, het leven is één grote leerschool. Waarom zou ik mijn kind beperken tot het instituut school en niet vertrouwen op de gave (whatever that may be) die zij in zich draagt. Ik doel hier niet op buitengewone talenten die mijn kind zou hebben of dat ik het belangrijk vind dat zij ergens in uitblinkt, in tegendeel. Ik vertrouw erop dat zij alle potentieel al in haar draagt voor wat zij is.

Een goddelijk creatuur (zoals elk kind) wat stimulans en liefde nodig heeft om zich ten volle te ontplooien.

Daarin zie ik niet dat school iets enorms kan toevoegen als wel dat school het vervormd tot de beperking die de maatschappij laat zien.

Mijn taak zie ik erin mijn kind zo goed mogelijk te volgen en haar genialiteit (welke elk mens op unieke wijze bezit) niet te hinderen in de ontwikkeling.

School (zoals wij deze nu kennen) zorgt in mijn ogen niet voor de mogelijkheid voor een kind zich ultiem te ontwikkelen tot zijn eigen genie. Het pesten, het oordelen en alle andere vormen van het niet aanwezig zijn van liefde, zijn voor mij hierin de aanknopingspunten.

Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Zeker het schoolsysteem in Nederland is in mijn ogen verkeerd. Op mijn eerste middelbare school was ik een nummer en ging het ze niet om mij als persoon, maar enkel om hun slagingspercentages en het feit dat ik daar waarschijnlijk niet aan zou bijdragen. Ik ben toen van school gewisseld naar een school die wél heel veel aan persoonlijke ontwikkeling deed. En dan nog zitten scholen inderdaad vast aan het schoolsysteem zoals dat in Nederland bepaald is. Ik zou liever het Finse schoolsysteem zien; geen cijfers, veel vrije tijd om interesses te ontdekken en uit te oefenen, en docenten die de waardering en het vertrouwen krijgen die zij verdienen.

Maar zonder dat papiertje waarop staat "havo" of "VWO" (ik heb beiden), was ik nooit toegelaten op mijn huidige studie. En dat is er niet één waar je de godsganse dag uit een boek zit te leren. Dat is er één waarop je op creatieve wijze wereldproblemen leert oplossen (doorzichte zeep met een speelgoedje erin waardoor de kinderen in Zuid Afrika hun handen gingen wassen en het percentage doden door diaree ongelofelijk omlaag ging) en mensen bewust leert maken van problemen. Zo ook de problemen in "het systeem". Ik leer ongelofelijk kritisch, autonoom nadenken, op mensen af te stappen en hen te betrekken in al mijn projecten (what you do for us, without us is against us - iets wat wij in de eerste week al leerden), wetenschappelijk bewijs te verzamelen om onze projecten te onderbouwen en vervolgens leren wij om op de mensen in te spelen en te communiceren wat wij willen vertellen zodat het de mensen ook echt bereikt, om vervolgens een ongelofelijk knuppel in het hoenderhok te gooien; onder andere 2 pagina's groot in het NRC. Midden in het systeem, tegen het systeem, waar een half miljoen mensen het ziet.

Dáármee kaart je problemen aan en dáármee breek je de fouten die "het systeem" ongetwijfelt bezit. Helaas heb ik daar inderdaad een hele tijd voor op school moeten zitten waar ik niet op mijn plek was, want zonder dat papiertje zou ik gewoonweg niet toegelaten zijn op mijn studie. Maar dat neem ik voor lief; je moet in het systeem zitten om het te veranderen.

_lautje_

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:05

Het leren lezen en schrijven creeert ook creativiteit.
Het opent deuren die je anders nooit zou krijgen. Deuren naar poëzie, literatuur.
Wiskunde net zo. Zonder wiskunde en meetkunde is bijvoorbeeld tekenen en dingen technisch maken al veel lastiger.

Juist die basis die je krijgt van stomme dingen zijn de deuren naar die artistieke vrijheid en creativiteit die jij zo graag wil voor je kind. Het is juist een verrijking. Kennis is nooit een beperking.

En mijn kinderen krijgen ook een hoop creativiteit mee hoor. We gaan veel naar musea, knutselen iedere dag, spelen uren buiten, gaan naar de dierentuin, doen dingen in de tuin. Leren ze over hoe je groenten moet kweken. Oudste gaat straks op muziekles nadat we al peutermuziekles hebben gevolgd. Allemaal dingen die voor mij normaal en vanzelfsprekend zijn.
Het ene staat het ander niet in de weg.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:09

Ik denk dat je dit inderdaad prima kan combineren. En je hebt ook onderwijs waarbij er meer op persoonlijke ontwikkeling dingen gebeuren. De school waar mijn oudste heen gaat heeft een natuurspeeltuin op het terrein, een technieklokaal. Uitstapjes naar de imker enz.
En alles wat ze daar niet doen dat doen we lekker zelf. Want daar ben je als ouder verantwoordelijk voor.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 09:13

_lautje_ schreef:
Het leren lezen en schrijven creeert ook creativiteit.
Het opent deuren die je anders nooit zou krijgen. Deuren naar poëzie, literatuur.
Wiskunde net zo. Zonder wiskunde en meetkunde is bijvoorbeeld tekenen en dingen technisch maken al veel lastiger.

Juist die basis die je krijgt van stomme dingen zijn de deuren naar die artistieke vrijheid en creativiteit die jij zo graag wil voor je kind. Het is juist een verrijking. Kennis is nooit een beperking.

En mijn kinderen krijgen ook een hoop creativiteit mee hoor. We gaan veel naar musea, knutselen iedere dag, spelen uren buiten, gaan naar de dierentuin, doen dingen in de tuin. Leren ze over hoe je groenten moet kweken. Oudste gaat straks op muziekles nadat we al peutermuziekles hebben gevolgd. Allemaal dingen die voor mij normaal en vanzelfsprekend zijn.
Het ene staat het ander niet in de weg.

En wie zegt dat het kind per se een creatieve sector in wil gaan? Misschien ontdekt het op de middelbare dat het bijv. hogere wiskunde ontzettend leuk vindt en wil het daarin verder. Of economie, of maatschappijleer, etc. etc.
Je kan zo veel dingen naast school nog extra doen die goed zijn voor de ontwikkeling van een kind, maar je kan een kind ook zo erg beperken en achterstellen door het niet naar school te laten gaan. Tuurlijk zullen er periodes zijn dat het kind echt geen zin heeft in school: maar als ouder zou je beter moeten weten imo. Bovendien, je geeft een kind niet eens de regie om elke dag zelf het avondeten te kiezen (ga ik voor het gemak even van uit): maar dan zou je het wel doen met diens opleiding? Beetje vreemd.
Bovendien kan je als ouder je huiswerk wel doen en een school kiezen die toch het basisonderwijs biedt maar tegelijkertijd ook voldoet aan de eisen die jij hebt. Genoeg opties.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:15

Ik wou net zeggen, je kan én naar school gaan én een moestuin bezoeken om te zien hoe groente groeit. Je zegt dat je je kind "beperkt" tot het "instituut school", maar in de praktijk beperk je je kind juist als hij of zij niet naar school gaat - je ontneemt een kans om te leren. Sociaal gedrag maar ook creativiteit, spelen, rekenen en lezen.

Ik wilde als kind ook alleen friet en kip eten, lezen en tekenen en nooit meer naar school. Thank god hebben m'n ouders toch echt andere dingen gekookt zodat ik nu lekker en divers kan eten en heb ik gewoon mijn school afgemaakt, zodat ik nu lekker (en succesvol) kan freelancen. Ik paste ook niet helemaal in het schoolsysteem dus ben ik op de basisschool vanaf groep 5 naar de montessori school gegaan. Daar kon ik leren in m'n eigen tempo (daar liep ik in voor) maar wel gewoon met leeftijdsgenootjes in de klas blijven.

Een hartverwarmende samenleving waarin iedereens eigenheid mag stralen? Kan je uitleggen wat er moet veranderen om dat te laten gebeuren?

Maxima_S schreef:
School (zoals wij deze nu kennen) zorgt in mijn ogen niet voor de mogelijkheid voor een kind zich ultiem te ontwikkelen tot zijn eigen genie. Het pesten, het oordelen en alle andere vormen van het niet aanwezig zijn van liefde, zijn voor mij hierin de aanknopingspunten.

Maar is dan het ontwikkelen tot "zijn eigen genie"? En gaat thuisonderwijs daar dan wel voor zorgen ofzo? Pesten en oordelen hóeft niet altijd te gebeuren. Op school kan wel degelijk liefde aanwezig zijn. Ben je niet bang dat je kind het je achteraf kwalijk zal nemen dat hij of zij niet "normaal" is opgegroeid?

Ik vind je visie interessant maar erg onrealistisch en misschien zelfs wat gevaarlijk voor je kind. Doet me denken aan die rauwmoeder (https://www.libelle.nl/lekker-in-je-vel ... l-francis/) die haar kind vanuit overtuiging alleen maar rauw voedsel geeft en ook wil thuisscholen. Ze is bijna uit de ouderlijke macht ontzet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:15

Maxima behoort tot een kleine groep mensen die zich afkeert van, en een negatief beeld heeft van de samenleving.

Ik ervaar zelf heel veel liefde, aandacht en stilstaan in de maatschappij. Onze maatschappij is divers en bestaat natuurlijk uit veel meer dan commercie en de ‘harde’ kant. Daarvoor hoef je je helemaal niet af te keren van de maatschappij om dat te vinden. Mensen die zo extreem denken en al het reguliere fout vinden en praten over liefde en acceptatie en utopische samenlevingen, die voelen zichzelf blijkbaar niet geaccepteerd, kunnen hun plekje niet vinden of hebben veel liefde gemist. Ik zie dat als een persoonlijk probleem, met de maatschappij heeft dat niet veel te maken. Dat Maxima over pesten begint vind ik veelzeggend. Projectie van een eigen gevoel van afwijzing door de maatschappij?

Ik ken de meest vrijgevochten mensen die hier dankzij onze maatschappij gezond en in liefde in vrijheid kunnen leven. Het is maar net wat je ervaringen zijn. Kindertrauma’s zijn soms diepgeworteld.

Even wat feiten:

-er zijn scholen die gericht zijn op veel meer dan de cognitieve vakken, daarnaast kan je scholing thuis zo invullen als je wil. Zelfs thuisscholing is gewoon mogelijk in deze verderfelijke, onderdrukkende maatschappij :P
-heel veel kinderen vinden cognitieve vakken wel m leuk, naast het andere. Niet iedere kleuter wil alleen maar breien en handenarbeid! Pas op met deze projectie van je eigen voorkeur, daarmee houdt je geen oog voor wat je kind werkelijk wil. Ik zou me kapot verveeld hebben als ik niet abstract in mijn hoofd had mogen leren maar alles praktijkgericht had moeten leren.
- de mensen op het ADM terrein zijn gewoon gevaccineerd en verzekerd en werken in de gewone maatschappij, als ondernemer of free lance, vaak in de culturele sector maar dat is óók de mainstream maatschappij. Kortom Karl: niet praten over mensen waar je niks van weet.
- de leerplicht is niet te ontduiken op de manier waarop jij zegt. Zodra je kind ergens geregistreerd wordt in NL, hetzij een adres of als het een keer wordt opgenomen in een ziekenhuis, dan gaat het balletje rollen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:18

Ik vind dat die Francis uit ‘Rauw’ dan weer onredelijk hard werd aangepakt. In die tijd was alternatieve voeding ook nog wat minder geaccepteerd. Ik denk dat die docu als je die vandaag zou maken, wat minder stof zou doen opwaaien dan toen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:24

Maar wat betreft vaccinaties kan je tegen mensen als Maxima en die Francis uit ‘Rauw’ natuurlijk net zo goed tegen een muur aan praten. Die hebben zich zo in de loopgraven tegen de maatschappij ingegraven dat elk argument als een aanval op hun leven en vrijheid wordt gezien.

Wat betreft vaccinaties kan je je beter richten op de grotere groep twijfelaars. De mensen die helemaal niet tegen alles zijn maar wel kritisch zijn over het feit dat hun 8 weken oude baby’tje al gelijk een flinke prik krijgt. Daar was ik zelf ook erg bezorgd en paniekerig over toen ik net een kind had! Je zit nog vol hormonen, de beschermdrang is enorm.
Ook ik, groot voorstander van vaccinaties, heb me toen extra erin verdiept en de (overigens ook homeopathische) huisarts om raad gevraagd.

De prik bij 3 maanden vond ik al veel minder erg.

Ik denk dat sinds de eerste prik al bij 8 weken moet, er vanaf toen veel weerstand is gekomen. Het voelt voor veel moeders denk ik te vroeg. Gelukkig wordt vanaf dit jaar het kinkhoest vaccin al tijdens de zwangerschap gegeven waardoor de eerste prik voor de baby vervalt. Misschien scheelt dat voor de twijfelouders.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:28

Ik vind het vooral belangrijk dat mijn kind allerlei kanten kan ontdekken, zowel creatief, als bijvoorbeeld rekenen. Alleen als dat allemaal voorbij komt kan een kind kijken wat hij/zij leuk vind en daarbij genomen vind ik dat sommige dingen dus gewoon moeten.
Sommige dingen zijn niet leuk, maar heb je wel nodig om later dingen te doen die je wel leuk vind. Zoals bijvoorbeeld die ene opleiding, die ene baan.

Ik vind school ook niet leuk. Ik ben veel meer praktijk gericht. Maar heb die school wel nodig gehad om in de tbs te kunnen werken. ( maar boeken/docu’s over psychiatrie vermaak ik me prima mee bijvoorbeeld)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:29

Waves schreef:
Ik vind dat die Francis uit ‘Rauw’ dan weer onredelijk hard werd aangepakt. In die tijd was alternatieve voeding ook nog wat minder geaccepteerd. Ik denk dat die docu als je die vandaag zou maken, wat minder stof zou doen opwaaien dan toen.

Vind je? Ik vind Francis echt nog steeds een beetje in de categorie "aluhoedjes" vallen, en ik vond haar voedingspatroon echt heel zorgelijk voor een kind van die leeftijd. Niet zodanig dat ze er dood van neervallen, maar wel omdat ik vind dat je met zulke patronen je kind gewoon niet leert om mee te bewegen in deze maatschappij. Hetzelfde als wat ik bij maxima zag in haar eerdere berichten (met later ietwat nuance).
Ik vind het zorgelijk dat je je zo aan de maatschappij afkeert, dat je er voor kiest om je kinderen er geen deel van te laten uitmaken, in plaats van ze te leren hoe ze er mee om moeten gaan en alsnog de liefde in de maatschappij moeten herkennen en hun weg kunnen vinden.
Als je op de blog van Francis nu leest hoe zij haar verhaal ziet dan vind ik dat echt behoorlijk van het padje af.... autisme, astma, dyslexie en ADHA door een slechte darmflora door een keizersnee? Ehm…

en om weer even ontopic te gaan, haar visie op vaccineren:

Citaat:
Toen Tom 61/2 jaar na Ben in Engeland geboren werd begonnen net de verhalen over kinderen die Autistisch werden na hun eerste vaccinatie de kop op te steken maar ik kon nergens goede informatie vinden. We hadden toen nog geen computer en geen toegang tot het internet. Ik heb Tom zijn eerste vaccinatie maanden uitgesteld maar uiteindelijk heeft hij die onder grote druk van het consultatiebureau in Londen toch gekregen terwijl ik zijn handje vast hield en bad dat het alsjeblieft goed mocht gaan.
Geen enkele moeder zou moeten bidden als haar kind een door de overheid en medische wereld als goed aanbevolen vaccinatie krijgt en toch horen we steeds meer over onderdrukt bewijsmateriaal voor het tegenovergestelde. De enkele moedige artsen die durven te zeggen dat vaccinaties wel degelijk schade aanrichten worden uit hun ambt ontzet. Het massaal vaccineren van een bevolking is veel geld waard en de farmaceutische Industrie is machtig.

Binnen een maand na zijn eerste vaccinatie kreeg Tom een dubbele longontsteking en natuurlijk antibiotica.
Toen Tom twee was constateerde de huisarts dat Tom Astma had en kreeg hij Astma medicijnen voorgeschreven. Twee van die pompjes, een rode en een blauwe, die een stof verstuiven die vol met steroïden zit die je leven lang in je lichaam blijven zitten. Toen ik weer protesteerde vroeg de huisarts me of ik dan wilde dat Tom bij zijn volgende aanval er niet meer uit zou komen? Nee dat wilde ik natuurlijk niet.
Weer werd ik door een arts bang gemaakt en accepteerde ik een behandeling voor mijn kind waarvan ik wist dat het niet goed voor hem was. Maar er leek geen alternatief te zijn. Weer vraag ik me nu af waarom die huisarts niet wist dat als ik Tom zijn dieet veranderd had hij die medicijnen helemaal niet nodig had gehad. Tom heeft de pompjes 3 jaar lang gebruikt, tot op het moment dat we rauw gingen eten. Toen was hij binnen 5 weken van zijn Astma af.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:44

Secricible, ja ho eens! Nu haal je er allerlei info bij die zij jaren later heeft opgeschreven.

Als je puur kijkt naar de docu (waardoor zij onder vuur kwam liggen), dan zie ik niets waardoor een kind bij de moeder weg zou moeten of onder toezicht zou moeten staan. Het kind groeide in een veilige, stabiele omgeving op, had vriendjes bij wie hij thuis kwam, mocht omgaan met wie hij wil, woonde midden in Amsterdam (hoe werelds wil je het hebben?), ging gewoon naar school, er werd hem geen (medische) hulp ontzegt, integendeel, ondanks haar bedenkingen laat ze hem behandelen tegen de astma. Niks waardoor iemand zo bedreigd hoeft te worden door jeugdzorg.

Net zoals ik niet vind dat de kinderen van Maxima S hier iets met jeugdzorg te maken zouden moeten hebben, ondanks dat ik mijn gedachten heb over hoe zij in het leven wil staan met haar kind. Maar aparte denkwijzes van ouders zijn gelukkig niet verboden. Zou mooi worden zeg.

Minder diverse darmflora door keizersnee is dan trouwens weer echt waar. Daar is niks aluhoedjes aan :P

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:47

Waves schreef:

Ik niet. Ze hield haar kind weg van school en luisterde niet naar de medici. Heeft haar kind laten onderduiken toen Jeugdzorg aanklopte. Volgens mij heeft ie uiteindelijk overigens wel de Havo afgerond.
Laatst bijgewerkt door nps op 05-08-19 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 10:48

Waves schreef:
Maar wat betreft vaccinaties kan je tegen mensen als Maxima en die Francis uit ‘Rauw’ natuurlijk net zo goed tegen een muur aan praten. Die hebben zich zo in de loopgraven tegen de maatschappij ingegraven dat elk argument als een aanval op hun leven en vrijheid wordt gezien.

Wat betreft vaccinaties kan je je beter richten op de grotere groep twijfelaars. De mensen die helemaal niet tegen alles zijn maar wel kritisch zijn over het feit dat hun 8 weken oude baby’tje al gelijk een flinke prik krijgt. Daar was ik zelf ook erg bezorgd en paniekerig over toen ik net een kind had! Je zit nog vol hormonen, de beschermdrang is enorm.
Ook ik, groot voorstander van vaccinaties, heb me toen extra erin verdiept en de (overigens ook homeopathische) huisarts om raad gevraagd.

Ik denk dat sinds de eerste prik al bij 8 weken moet, er vanaf toen veel weerstand is gekomen. Het voelt voor veel moeders denk ik te vroeg. Gelukkig wordt vanaf dit jaar het kinkhoest vaccin al tijdens de zwangerschap gegeven waardoor de eerste prik voor de baby vervalt. Misschien scheelt dat voor de twijfelouders.

Vervalt die eerste prik dan voor baby’s? Bij mij niet geloof ik hoor := heeft ie hier ook gehad.

En ja, die prik met 8 weken is rot, loop zelf ook te janken als ze zo’n spuit in m’n baby stoppen. Hormonen he :')
Maar met m’n verstand vind ik het toch echt het beste voor mijn kindjes.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:01

Waves schreef:
Secricible, ja ho eens! Nu haal je er allerlei info bij die zij jaren later heeft opgeschreven.

Als je puur kijkt naar de docu (waardoor zij onder vuur kwam liggen), dan zie ik niets waardoor een kind bij de moeder weg zou moeten of onder toezicht zou moeten staan. Het kind groeide in een veilige, stabiele omgeving op, had vriendjes bij wie hij thuis kwam, mocht omgaan met wie hij wil, woonde midden in Amsterdam (hoe werelds wil je het hebben?), ging gewoon naar school, er werd hem geen (medische) hulp ontzegt, integendeel, ondanks haar bedenkingen laat ze hem behandelen tegen de astma. Niks waardoor iemand zo bedreigd hoeft te worden door jeugdzorg.

Net zoals ik niet vind dat de kinderen van Maxima S hier iets met jeugdzorg te maken zouden moeten hebben, ondanks dat ik mijn gedachten heb over hoe zij in het leven wil staan met haar kind. Maar aparte denkwijzes van ouders zijn gelukkig niet verboden. Zou mooi worden zeg.

Minder diverse darmflora door keizersnee is dan trouwens weer echt waar. Daar is niks aluhoedjes aan :P

ja doei, niet half lezen he :D Die darmflora klopt wel, mijn probleem zat in de "gevolgen" daar van, ADHD, autisme, dyslexie en astma.

En je eerste zin, sorry, haha. Ik weet niet meer precies waar haar eerste docu begon en eindigde, ik heb haar in vol interesse gevolgd vanuit mijn vakgebied (toen nog opleiding, ik ben diëtist) en het echt een ding was op school. Zoals je het schrijft ben ik het met je eens, maar ik vind sowieso dat je op basis van een documentaire niet kan oordelen over of iemand een veilige omgeving heeft of niet.

tmr001 schreef:
Waves schreef:

Ik niet. Ze hield haar kind weg van school en luisterde niet naar de medici. Heeft haar kind laten onderduiken toen Jeugdzorg aanklopte. Volgens mij heeft ie uiteindelijk overigens wel de Havo afgerond.

Nee, volgens de blog van Francis is hij gestopt met school, maar dat is uiteraard de schuld van jeugdzorg. Hij eet nog wel rauw, met af en toe een biertje:

Citaat:
Tom eet wat hij zelf wil en dat is nog steeds rauw, weliswaar drinkt hij daar nu een biertje bij en rookt hij ook graag een joint met zijn vrienden. Tom heeft uiteindelijk zijn school niet afgemaakt. Het eerste jaar ging het goed en haalde hij goede cijfers maar zodra hij 18 werd en Bureau Jeugdzorg hem niet meer uit huis kon plaatsen was hij niet meer gemotiveerd om zijn best te doen. In het tweede jaar werd het duidelijk dat de druk waaronder hij al die jaren heeft moeten leven zijn schoolgang een te beladen onderwerp had gemaakt. Het hielp ook niet dat hij net gewend was om thuisscholing te doen en de omslag naar weer op een reguliere manier vakken volgen via de Wereldschool, met toetsen en huiswerk dat op tijd ingeleverd moest worden, bleek te groot. Vorig jaar stopte hij definitief. Mijn bedrijf is nu een familiebedrijf geworden waarbinnen Tom met steeds meer kennis van zaken mensen over producten en voeding vertelt en de Social Media voor zijn rekening neemt. Daarnaast is Tom veel bezig met zijn muziek. Hij drumt nog steeds en speelt basgitaar. Hij volgt geen muziek opleiding maar is, hoe kan het ook anders, autodidact :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:06

verootjoo schreef:
Waves schreef:

Vervalt die eerste prik dan voor baby’s? Bij mij niet geloof ik hoor := heeft ie hier ook gehad.

En ja, die prik met 8 weken is rot, loop zelf ook te janken als ze zo’n spuit in m’n baby stoppen. Hormonen he :')

Volgens mij vervalt er alleen een vaccinatie als je na 1 jaar begint.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:07

Dus die jongen drinkt en blowt maar hij eet nog wel rauw. Geen school afgemaakt want hij kon het zonder de dreiging van uithuisplaatsing zelf niet aan om goede cijfers te halen, mag ik dat een apart verhaal vinden?? Gewoon een opvoeder die trots is dat hij nog steeds rauw eet maar verder aardig wat steken heeft laten vallen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:09

bigone schreef:
Dus die jongen drinkt en blowt maar hij eet nog wel rauw. Geen school afgemaakt want hij kon het zonder de dreiging van uithuisplaatsing zelf niet aan om goede cijfers te halen, mag ik dat een apart verhaal vinden?? Gewoon een opvoeder die trots is dat hij nog steeds rauw eet maar verder aardig wat steken heeft laten vallen.

haar hele kant van het verhaal is vrij bijzonder vind ik. http://iklustjerauw.nl/home/

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:39

Mwah ik zou het ook niet onrealistisch vinden dat die jongen gewoon even slecht gaat door de absurde media aandacht die er naar hem en zijn moeder is gegaan.
In deze tijd zou het echt niet zoveel stof meer toen opwaaien. Met dit eetpatroon doen ze niemand kwaad, hooguit de jongen, maar de jongen in kwestie was gewoon gezond. Wel wat klein van stuk maar zijn moeder is óók klein dus het is maar de vraag of hij met een ander dieet ineens veel langer was geworden. En trouwens, sinds wanneer is lang zijn een indicatie van gezondheid? Ik ben 183 en het overgewicht, ik denk echt dat dat komt doordat ik liters koemelk dronk vroeger, veel vlees en weinig groenten at maar ik ervaar het echt niet als een voordeel :n

Dus nee, ik vind de situaties absoluut niet te vergelijken. Er is zeker een hetze rondom voeding gaande, maar wanneer puntje bij paaltje komt blijkt het volgens mij allemaal niet zó veel uit te maken zolang een kind maar genoeg en gevarieerd eet met veel groenten en fruit en weinig suiker/vet. Vond het dan ook grote onzin dat iedereen er ineens een mening over had, vreselijk was dat.

Wat sommige berichten hier in het topic betreft, ik val echt van mijn stoel 8)7 dat vreselijke systeem van school heeft er wel voor gezorgd dat ik nu een mooie studie aan de universiteit kan doen en dat was me echt niet gelukt als ik gezellig mijn hele jeugd met m'n ouders groenten had geteeld en de wasmachine had gerepareerd. Hoe had ik ooit in aanraking moeten komen met wiskunde zonder school? Mijn ouders zijn (equivalent van) MBO geschoold, mijn vader is heel technisch maar ik wilde vroeger echt niks doen in huis hoor. Tegenwoordig draai ik daar mijn hand niet meer voor om maar dat is pas veel later gekomen. En ik ben blij dat ik tegen de tijd dat dat gebeurde al een aantal diploma's op zak had zodat ik kon gaan doen wat ik leuk vond.

Het bevestigt m.i. wel een beetje het beeld van het hele "ik ken mijn kind het beste en weet dus wat het beste voor hem/haar is". Zie je trouwens ook bij kinderen die wel gewoon naar school gaan. Ouders die naar de docenten gaan omdat ze vinden dat Vlindertje echt wel over kan naar de volgende groep, of hoe het komt dat ze zulke lage cijfers had (als ik een onvoldoende had kreeg ik de volgende toetsweek huisarrest want dan zal ik wel te weinig gestudeerd hebben en dan was het opgelost - daadwerkelijk, overigens := ) want de docent zal er wel geen verstand van hebben. Ik kan echt de paralellen zien met de vaccinatie-discussie. Dat mensen die jaren studie en bijscholing achter de rug hebben niet écht weten wat het beste voor iemands kind is, ook al is dat wel het beste voor letterlijk miljoenen andere kinderen (dan wel inmiddels volwassenen). Vlindertje is uniek en dat zal de doker / leraar / enige andere professional te horen krijgen ook :o

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:01

Magrathea schreef:
Mwah ik zou het ook niet onrealistisch vinden dat die jongen gewoon even slecht gaat door de absurde media aandacht die er naar hem en zijn moeder is gegaan.
In deze tijd zou het echt niet zoveel stof meer toen opwaaien. Met dit eetpatroon doen ze niemand kwaad, hooguit de jongen, maar de jongen in kwestie was gewoon gezond. Wel wat klein van stuk maar zijn moeder is óók klein dus het is maar de vraag of hij met een ander dieet ineens veel langer was geworden. En trouwens, sinds wanneer is lang zijn een indicatie van gezondheid? Ik ben 183 en het overgewicht, ik denk echt dat dat komt doordat ik liters koemelk dronk vroeger, veel vlees en weinig groenten at maar ik ervaar het echt niet als een voordeel :n

niet mee eens, een voedingspatroon van alleen maar rauw is gewoon niet gezond voor een kind in de groei en echt te beperkt.
Er was niet alleen sprake van een achterstand in groei (er was een achterstand, niet dat hij gewoon klein was, hij was 10cm kleiner dan hij obv zijn groeicurve zou moeten zijn, overigens heeft hij later een deel ingehaald), vanaf dat ze begonnen met een rauw voedingspatroon heeft de groei van beide kinderen een jaar stil gestaan (!). Daarnaast bevat zijn lichaam een tekort aan groeihormoon en is het voedingspatroon te arm aan kcal, vet, eiwitten en calcium, wat allemaal behoorlijk aannemelijk is op zo'n eetpatroon.
Ik baseer me overigens alleen op de info die ik kan vinden, ik heb geen gesprekken gehad met deze moeder, geen dagmenu's in mogen zien, wat dan ook. Maar een volwaardig eetpatroon opbouwen o.b.v. niks anders dan fruit, groente en noten is echt vrijwel onmogelijk. Een volwassenen heeft in het leven fors wat tijd gehad om reserves op te bouwen maar een kind niet. Dat komt de gezondheid niet ten goede.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 12:53

Het ging me er meer om hoe de visie van Tim z'n moeder ervoor heeft gezorgd dat Tim een behoorlijk ander leven heeft geleid. Nooit naar de Mac met je vrienden, altijd moeilijk met je lunchpakketje op school, ellende met jeugdzorg en leerplichtpambtenaren, onderduiken, school niet halen (ik dacht dat ie de havo had afgerond trouwens?)... Ik vraag me af of hij daar ook zelf voor had gekozen als hij uberhaupt een keuze had. En daar moet je als ouder wél over nadenken. Ook al geloof je zelf vanalles - jij kan dat kiezen, je kind dus niet. En dat vind ik een soort wel zielig en beperkend.

Ik heb ook een heel ander beeld van school dan het beeld wat Maxima_S schetst.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:18

verootjoo schreef:

Ben jij tijdens de zwangerschap ingeent tegen kinkhoest dan? Dat gaat pas dit jaar in. Ik heb mij op eigen verzoek laten vaccineren tijdens zwangerschap en ja, dan vervalt die eerste prik voor de baby.

Zie hier het nieuwe vaccinatieschema vanaf volgend jaar:
https://rijksvaccinatieprogramma.nl/nie ... re-vrouwen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:19

Maar als ie die achterstand later dan weer in heeft gehaald, wat is er dan erg aan? :=

En oprecht, ik denk dat er kinderen zijn in heel wat vervelendere situaties dan deze jongen. De hele hetze eromheen is wat me het meest steekt, iedereen spreekt er schande van maar niemand maakt een documentaire over ouders die hun kinderen nooit groenten geven en daar is ook geen landelijke ophef over - in elk geval niet op het niveau dat we hier hebben gezien. Dan had er misschien ook wel geen jeugdzorg bij gekomen en had de jongen in alle rust op kunnen groeien, hetzij met een ander voedingspatroon. (En ja het is vast moeilijk om aan alle voedingsstoffen te komen, maar ik vraag me af of het veel gezonder is om een kind te hebben dat letterlijk niks anders wil eten dan kipnuggets. En dat er kinderen zijn die geen groenten eten, je hoeft Bokt er maar op na te slaan om te lezen dat dat zeker niet ongebruikelijk is :o )

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:22

Ik quote:

“Bij het huidige schema worden baby’s 3 keer ingeënt, namelijk op de leeftijd van ongeveer 2, 3 en 4 maanden. Bij het alternatieve schema worden baby’s 2 keer ingeënt: op de leeftijd van 3 en 5 maanden. Baby’s krijgen bij het alternatieve schema dus 1 prik minder en er wordt een maand later gestart waardoor het voor hen minder belastend is.”

Bron: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/nie ... re-vrouwen

Met ‘het alternatieve schema’ bedoelen ze het schema dat het rivm voorstelt om in te voeren als de moeder een kinkhoestvaccin heeft gehad. Het inentingsschema van mijn jongste is nu al zo.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 13:22

Waves schreef:
verootjoo schreef:

Ben jij tijdens de zwangerschap ingeent tegen kinkhoest dan? Dat gaat pas dit jaar in. Ik heb mij op eigen verzoek laten vaccineren tijdens zwangerschap en ja, dan vervalt die eerste prik voor de baby.

Ja ik ben gevaccineerd maar beeb heeft alle prikken gewoon gehad. Wist niet dat de baby dan pas met 3 maanden gevaccineerd moest worden, dacht dat die vaccinatie was voor de eerst 8 weken bescherming.
Zal nog eens navragen bij het CB waarom dat zo is gebeurd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 15:20

Waves schreef:
verootjoo schreef:

Vorige maand bij het consultatiebureau hoorde ik dat inderdaad ook voor het eerst dat dit ook kon. Tegen de moeder die dat vertelde (met zo'n klein prulletje van een maand op haar arm) zei ik ook "oh dat is handig".

Later realiseerde ik me dat als mijn zoon met 8 weken niet gezien was bij het consultatiebureau, dat hij overleden had kunnen zijn. Dat had niks met de vaccinatie te maken, maar wel met een (ernstige) afwijking die ze daar constanteerden.

Dat is natuurlijk ook een "bijwerking" van je vaccinatie, dat er een arts kijkt naar je kind en de gezondheid controleert. En 99 van de 100 keer is het waarschijnlijk ook goed, maar bij ons toen even niet :-)