Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:37

Hulp, zoek hulp! Ga naar je huisarts!

Veel sterkte <3

Ps: bel je huisarts!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 05:42

Je hebt bij je eerste depressie na 3 maanden hulp gekregen die jou goed heeft gedaan. Nu ben je al 7 maanden depressief en ik lees in je verhaal dat je nog geen hulp hebt. Wat maakt dat je momenteel geen hulp hebt?
Wat wil je zelf?
Veel goede moed in elk geval!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 13:10

pateeke schreef:
Je hebt bij je eerste depressie na 3 maanden hulp gekregen die jou goed heeft gedaan. Nu ben je al 7 maanden depressief en ik lees in je verhaal dat je nog geen hulp hebt. Wat maakt dat je momenteel geen hulp hebt?
Wat wil je zelf?

Denk dat ik mijn moeder het financieel niet echt wil belasten, het is zoals de meeste wel weten echt niet goedkoop. Ben ook gewoon bang voor de reactie's van andere en mijn familie. Ik wil er gewoon zelf kunnen uitkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:57

CalipsoLover schreef:
pateeke schreef:
Wat wil je zelf?

Denk dat ik mijn moeder het financieel niet echt wil belasten, het is zoals de meeste wel weten echt niet goedkoop. Ben ook gewoon bang voor de reactie's van andere en mijn familie. Ik wil er gewoon zelf kunnen uitkomen...

Het is hartstikke goedkoop, want de meeste psychologen worden gewoon vergoed door je verzekering :D Dus dat zou je neit tegen hoeven houden.

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:31

Kost wel geld hoor, zoiezo 385,- eigen risico. En ook nog iets van eigen bijdrage. Maar misschien als je dit alleen doet vanuit geestelijke gezondheidsinstanties en niet bij particuliere praktijken.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:33

Klopt niet helemaal Joolien. Ze woont in België. Vergoeding voor psychologen is hier heel beperkt tot niet. Je kan je wel op de wachtlijst voor het CGG zetten. Dat is goedkoper, maar lange wachtlijst. Je kan ook eens informeren of er een tejo bij jou in de buurt is. Aantal sessies is beperkt, maar het is wel gratis bij opgeleide therapeuten. Iedereen heeft wel eens hulp nodig. Zit er niet mee in hulp te vragen als je die nodig hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:45

Oh oeps, dat had ik even niet meegekregen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:54

Ik ben zo bang voor aankomende dinsdag, systeemgesprek met mn ouders en de psycholoog en psychiater... Het gaat nu redelijk. Met 1 psycholoog ben ik bezig een signaleeringsplan op te stellen. Met de andere ook goed bezig. Ik voel me redelijk goed, alleen weet niet hoe ik verder moet met werk of studeren. Ik wil nog steeds heel graag een studie beginnen (universiteit), maar het kost veel geld en heb al een studieschuld.
Ik ben wel heel blij dat deze psychologen naar mij luisteren en ook echt meedenken en me zo goed helpen. Ze vroeg afgelopen dinsdag (gisteren), of ik medicatie wilde als het echt slecht ging met me. Ik heb dit afgewezen, als het echt nodig is, dan geef ik dit wel aan. :)
Laatst bijgewerkt door coldsummers op 19-04-17 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 19:55

MentjesMusic schreef:
Kost wel geld hoor, zoiezo 385,- eigen risico. En ook nog iets van eigen bijdrage. Maar misschien als je dit alleen doet vanuit geestelijke gezondheidsinstanties en niet bij particuliere praktijken.

Eigen bijdrage hoef je niet meer te betalen in Nederland, alleen eigen risico! ;)

Ik heb voor aankomende maandag een afspraak gepland staan bij de huisarts om me door te verwijzen naar een andere psycholoog. De psych waar ik eerst zat was mijn eerste afspraak vergeten. Hij heeft daarna weinig moeite gedaan om contact met me op te zoeken. Ik heb dus niet zo'n goed gevoel bij deze man.

Vandaag voelde ik me weer wat poedersuiker. Hoorde vandaag ook weer dat ik een onvoldoende (5,3) voor mijn tentamen gehaald heb, waar ik wel heel hard voor geleerd had. Net mijn hele leven omgegooid om deze studie te gaan doen en dan lukt het me gewoon niet... Ik baal echt gewoon...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:06

Nynkefleur schreef:
Hee, mag ik me ook even hier melden?

Om het kort te houden;

Op de middelbare school heel erg gepest, hier veel angst aan overgehouden en sinds dien al jaren last een depressie. Onlangs de diagnose ADD en borderline gehad
Ik heb verschillende keren bij de crisisdienst en de hap gezeten en ik had therapie. Maar ik ga niet meer en ik weet niet waarom. Ze hebben me een mailtje gestuurd maar het deed me vrij weinig. De vrienden waarmee ik alles kon bespreken heb ik laten gaan, ik was niet echt meer een deel van de groep en werd voor het grootste deel genegeerd. Of ik zorgde voor een discussie. Ik heb niet echt het idee dat ik nog iemand heb en ik had verwacht dat het me onwijs veel zou doen, vooral omdat ik uit alle groepsgesprekken ben gestapt en niemand, maar dan ook niemand mij een berichtje gestuurd heeft. Het doet me niks en hierdoor weet ik dat ik weer heel laag zit.

Ik twijfel of ik de psych maar weer moet berichten, ik heb nooit echt een klik met hem gehad.

Zo, mijn ei is hierbij kwijt. Pfoe.

Jeetje meid wat zwaar. Zoek wel hulp; je hebt t nodig. En vraag een andere (net zo lang tot je iemand hebt waarbij het wel klikt) Ik dat laatste zo belangrijk. Mijn ervaring is dat er zo'n groot verschil in zit.
Van sommigen begrijp ik echt niet waarom ze dat beroep hebben uberhaupt hebben gekozen, eerlijk gezegd.
En met diagnoses weet ik het ook allemaal niet. Het loopt soms zo in elkaar over. Borderline, ASS, AD(H)D. Het overlapt elkaar allemaal voor een deel, zodat het best moeilijk is om echt goede hulp te krijgen.
Het is wel zaak dat je een klik hebt met je behandelaar, want het vertrouwen moet er wel zijn.
En het is ook nodig dat je je vriendschappen weer herstelt. Ook al voel je er niks bij, als je open en eerlijk bent over wat er met je aan de hand is kunnen ze je toch beter begrijpen en ben je niet helemaal alleen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:12

coldsummers schreef:
Ik ben zo bang voor aankomende dinsdag, systeemgesprek met mn ouders en de psycholoog en psychiater...

Hoe gaat het bij jou met die systeemgesprekken?
Tijdens de systeemgesprekken die wij (ouders) hadden met onze dochter, kwamen we er achter dat wij (ouders) toch ook problemen hebben. Uit onderzoek kwam bij mijn man autisme en bij mij ADHD. Geen wonder dat communicatie bij ons slecht gaat.
Wegens autisme bij vader is er reden om toch opnieuw onderzoek te doen bij mijn dochter naar autisme.

Het is maar al te vaak zo als zich problemen voordoen bij kinderen er ook wat met de ouders aan de hand is.
Hoe zit dat bij jullie?

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:20

Babootje, ik heb dinsdag pas de eerste. En ik denkt dat het maar 1 systeemgesprek is. Ik heb echt geen idee, zoveel zenuwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 21:59

coldsummers schreef:
Babootje, ik heb dinsdag pas de eerste. En ik denkt dat het maar 1 systeemgesprek is. Ik heb echt geen idee, zoveel zenuwen.

Sterkte in ieder geval. En wie weet, wordt t wel een eye opener

Individu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:12

Adamootje schreef:
MentjesMusic schreef:

Eigen bijdrage hoef je niet meer te betalen in Nederland, alleen eigen risico! ;)

Ik heb voor aankomende maandag een afspraak gepland staan bij de huisarts om me door te verwijzen naar een andere psycholoog. De psych waar ik eerst zat was mijn eerste afspraak vergeten. Hij heeft daarna weinig moeite gedaan om contact met me op te zoeken. Ik heb dus niet zo'n goed gevoel bij deze man.

Vandaag voelde ik me weer wat poedersuiker. Hoorde vandaag ook weer dat ik een onvoldoende (5,3) voor mijn tentamen gehaald heb, waar ik wel heel hard voor geleerd had. Net mijn hele leven omgegooid om deze studie te gaan doen en dan lukt het me gewoon niet... Ik baal echt gewoon...

De eigen bijdrage wordt vergoed inderdaad lees ik. Ik dacht terug aan mijn eerste behandeling, waarvoor ik nog eigen bijdrage moest betalen. Nu hoeft dat niet meer inderdaad. Zit in je basisverzekering.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:08

Babootje schreef:
Jeetje meid wat zwaar. Zoek wel hulp; je hebt t nodig. En vraag een andere (net zo lang tot je iemand hebt waarbij het wel klikt) Ik dat laatste zo belangrijk. Mijn ervaring is dat er zo'n groot verschil in zit.
Van sommigen begrijp ik echt niet waarom ze dat beroep hebben uberhaupt hebben gekozen, eerlijk gezegd.
En met diagnoses weet ik het ook allemaal niet. Het loopt soms zo in elkaar over. Borderline, ASS, AD(H)D. Het overlapt elkaar allemaal voor een deel, zodat het best moeilijk is om echt goede hulp te krijgen.
Het is wel zaak dat je een klik hebt met je behandelaar, want het vertrouwen moet er wel zijn.
En het is ook nodig dat je je vriendschappen weer herstelt. Ook al voel je er niks bij, als je open en eerlijk bent over wat er met je aan de hand is kunnen ze je toch beter begrijpen en ben je niet helemaal alleen.

ik weet dat ik hulp nodig heb.. maar die stap er naar toe valt me ( alweer ) erg zwaar. Soms heb ik geen zin in hulp.
Ik ga nu een mailtje sturen naar mn psych en dan zie ik wel.
Ik denk niet dat ik het contact met mn 'vrienden'groep ga herstellen, ik heb nog steeds niks gehoord en als menig ander uit het gesprek stapt om wat voor reden dan ook dan appt iedereen die persoon gelijk. ik ben gewoon niet belangrijk genoeg voor ze en dat is oke.. ik heb gelukkig nog een paar meiden met wie ik goed om ga op stal.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:24

Nynkefleur schreef:
ik weet dat ik hulp nodig heb.. maar die stap er naar toe valt me ( alweer ) erg zwaar. Soms heb ik geen zin in hulp.
Ik ga nu een mailtje sturen naar mn psych en dan zie ik wel.
Ik denk niet dat ik het contact met mn 'vrienden'groep ga herstellen, ik heb nog steeds niks gehoord en als menig ander uit het gesprek stapt om wat voor reden dan ook dan appt iedereen die persoon gelijk. ik ben gewoon niet belangrijk genoeg voor ze en dat is oke.. ik heb gelukkig nog een paar meiden met wie ik goed om ga op stal.

Het contact tussen jou en je voormalige vriendengroep is afgebroken. Jouw 'onvervulde' verwachting dat zij de eerste stap zetten en contact met jou opnemen doet jou besluiten dat je voor je vrienden niet belangrijk genoeg bent. Anderen waarbij het gesprek stopt krijgen wel een appje....
Welke andere mogelijkheden zijn er nog waarom je geen appje zou krijgen ipv dat ze jou niet belangrijk vinden?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:49

@Nynke, weet dat vriendengroepje ook wat er met je aan de hand is. Heb je het kunnen uitleggen hoe je je voelt. Dat kan een wereld van verschil maken.
Ik herken het ook wel wat je zegt. Het gevoel van niet belangrijk genoeg gevonden te worden door je vrienden. Maar ligt zoals Pateeke zegt vaak heel erg anders. Je loopt in de val van je eigen verwachtingspatroon en als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat je niet de moeite waard bent ga je het zelf ook geloven. En dan ga je jezelf ook zo gedragen.
Het leven gaat snel, iedereen heeft het druk, druk, druk en als je niet van jezelf laat horen en gaat afwachten tot je een keer wat van anderen hoort, hoor je vaak ook niets meer. Hoe meer je anderen geeft, hoe meer je terug krijgt. Vriendschappen moet je onderhouden. Van beide kanten. Maar dat moet wel een beetje in je zitten. Als dat niet in je zit, kun je dat wel leren, bijvoorbeeld door cognitieve gedragstherapie of diagnostische gedragstherapie. Naar de psych is in ieder geval een goede eerste stap.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:23

Joolien schreef:
CalipsoLover schreef:

Wat wil je zelf?

Het is hartstikke goedkoop, want de meeste psychologen worden gewoon vergoed door je verzekering :D Dus dat zou je neit tegen hoeven houden.[/quote]
De psycholoog waar ik bij zat was wel een zeer goede. Maar idd in België krijg je dus niks terugbetaalt 8)7 Koste dan 55 euro per sessie en voor een alleenstaande moeder en een paard (had op dat moment nog geen paard) vind ik het dus een beetje te veel om te vragen... Moest toen ook een enorm trauma verwerken wat ook een soort van 'reden' of 'uitvlucht' was om zoveel geld uit te geven.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 20:39

Hmmm als je eigenlijk geen hulp nog wil en/of kan betalen helpen wat anderen dingen misschien ook een beetje (ligt er ook echt aan hoe slecht je je al voelt)
Ik ben nu - eigenlijk door heel andere reden - bezig met een routine waar ik me verrassend goed onder voel.
1. Elke dag vroeg op staan op dezelfde tijd. Als ik 's avonds vroeger of later moe ben betekent dat dus alleen langer of korter slaap maar wel iig de wekker zetten om dezelfde tijd. Na een week klote wakker worden gaat het nu echt goed.
2. Dan meteen fruit eten. Ik doe het altijd in een shake omdat ik eten 's ochtends vroeg niet zo weg krijg en even tijdelijk ook proteine poeder aan mn eten toevoeg.
3. 4x per week sporten. Hoeft helemaal niet bij de sportschool, download een hardloop app op je telefoon en gaan. Voel je je echt te poedersuiker is er een 7 minute work out waar ik dan soms nog wel de energie voor kan opbrengen (google 7 minute work-out)

Heb dit nu een tijd gedaan en voel me echt zo veel beter (terwijl dat helemaal het doel niet echt was), uiteraard het beste icm met psycholoog en het aanpakken van je problemen maar ook zonder doet het bij mij al goed. Toen ik er weer 2 dagen uit schoot merkte ik het gelijk aan mn state of well-being.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 10:39

Sidera schreef:
Hmmm als je eigenlijk geen hulp nog wil en/of kan betalen helpen wat anderen dingen misschien ook een beetje (ligt er ook echt aan hoe slecht je je al voelt)
Ik ben nu - eigenlijk door heel andere reden - bezig met een routine waar ik me verrassend goed onder voel.
1. Elke dag vroeg op staan op dezelfde tijd. Als ik 's avonds vroeger of later moe ben betekent dat dus alleen langer of korter slaap maar wel iig de wekker zetten om dezelfde tijd. Na een week klote wakker worden gaat het nu echt goed.
2. Dan meteen fruit eten. Ik doe het altijd in een shake omdat ik eten 's ochtends vroeg niet zo weg krijg en even tijdelijk ook proteine poeder aan mn eten toevoeg.
3. 4x per week sporten. Hoeft helemaal niet bij de sportschool, download een hardloop app op je telefoon en gaan. Voel je je echt te poedersuiker is er een 7 minute work out waar ik dan soms nog wel de energie voor kan opbrengen (google 7 minute work-out)

Heb dit nu een tijd gedaan en voel me echt zo veel beter (terwijl dat helemaal het doel niet echt was), uiteraard het beste icm met psycholoog en het aanpakken van je problemen maar ook zonder doet het bij mij al goed. Toen ik er weer 2 dagen uit schoot merkte ik het gelijk aan mn state of well-being.

Op dagen zoals deze besef ik wel al te goed dat ik hulp nodig heb, vind het moeilijk om er achter te vragen. Ook gewoon omdat ik enorm goed ben in het te verbergen.
Sporten probeer ik wel echt nog, wel iets minder paardrijden omdat ik er dus totaal geen zin in heb maar mijn moeder verplicht me wel en ga nog altijd netjes naar mijn balletlessen. Deze week was het bij mijn paard ook niet zo fijn, heb een uitbrander gehad van iemand op stal (die ik persoonlijk volledig onterecht vond) dus ben toen ook maar snel gestopt met rijden en weggegaan omdat ik me verschrikkelijk ongemakkelijk voelde. Opstaan op hetzelfde uur doe ik sowieso voor school al maar vind dit eigenlijk verschrikkelijk omdat ik nooit uit m'n bed kan en moeilijk in slaap val :=
Ik zou inderdaad beter wel gezond ontbijten, eet op dit moment ook niet in de ochtend...

Zit momenteel dus thuis met een verkoudheid en koorts. Dan heb je de tijd om na te denken en wordt het mij dus echt te veel.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:37

Hoe gaat het met iedereen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:15

MachoPablo schreef:
Hoe gaat het met iedereen

Met mij niet zo goed :roll:
Vrijdag avond iets gehoord waarvan ik beter af was het niet te weten... Een redelijk zware mental breakdown gehad tot zaterdagmiddag waar m'n vriendin me wat heeft opgevrolijkt en voor de eerste keer ook eens over gepraat, nog altijd niet volledig en geef ook nog niet zo toe dat ik echt zwaar in de put zit, maar denk wel dat ze het weet. Ze vind ook dat ik hulp moet gaan zoeken. Zondag dan weer een hele zware paniekaanval gehad waarbij ik ook een beetje de controle ben verloren. Zit ook nog altijd thuis met verschrikkelijke migraine. Denk wel dat ik hulp ga zoeken, wacht gewoon nog een beetje het moment af en weet niet goed hoe...
Hoe gaat het met jou? En met de rest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:38

Calipso, wat als je morgen de huisarts belt? Je hoeft het niet alleen te doen. :)

Hier gaat het ook slecht, al heb ik net iets sterks gedaan. Ik heb een brief geschreven aan mijn moeder, en dat maakte veel los. Die ga ik morgen voorlezen bij de psycholoog.
Verder nog steeds gedoe met mn medicatie, daar heb ik een apart topic voor gemaakt, voor wie het interessant vind. [MWS] Afbouwen antidepressiva

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:45

Hier opzich wel goed :)

Zolang ik afleiding heb en bezig Ben krijg ik weer zin om dingen te doen, zodra ik alleen Ben raak ik in paniek en voel ik me eenzaam slaap al nachten pas rond 2 uur

Wel goed dat je hulp gaat zoeken dat Zal je zeker goed doen

Jolien wat dapper zeg! Veel sterkte Morgen

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:52

Babootje schreef:
@Nynke, weet dat vriendengroepje ook wat er met je aan de hand is. Heb je het kunnen uitleggen hoe je je voelt. Dat kan een wereld van verschil maken.
Ik herken het ook wel wat je zegt. Het gevoel van niet belangrijk genoeg gevonden te worden door je vrienden. Maar ligt zoals Pateeke zegt vaak heel erg anders. Je loopt in de val van je eigen verwachtingspatroon en als je maar vaak genoeg tegen jezelf zegt dat je niet de moeite waard bent ga je het zelf ook geloven. En dan ga je jezelf ook zo gedragen.
Het leven gaat snel, iedereen heeft het druk, druk, druk en als je niet van jezelf laat horen en gaat afwachten tot je een keer wat van anderen hoort, hoor je vaak ook niets meer. Hoe meer je anderen geeft, hoe meer je terug krijgt. Vriendschappen moet je onderhouden. Van beide kanten. Maar dat moet wel een beetje in je zitten. Als dat niet in je zit, kun je dat wel leren, bijvoorbeeld door cognitieve gedragstherapie of diagnostische gedragstherapie. Naar de psych is in ieder geval een goede eerste stap.

ik vanochtend toevallig een berichtje van iemand uit die groep gehad. Hoe het met me ging, dat ze dat even wilde weten, ondanks dat we niet close waren of ooit close geweest waren.
Dit deed pijn. ik besprak ALLES met haar. als ik neigingen had om dingen te doen kon ik altijd bij haar terecht en zij bij mij.
ik heb haar uitgelegd waarom ik uit het gesprek ben. Heb natuurlijk nog geen reactie.