"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:18

quera schreef:
Ondergewicht kan ook schadelijk zijn. Zelfs net zo schadelijk als overgewicht :)

Dus dat zou ook irrelevant zijn

Dat zou inderdaad relevant zijn als dat het onderwerp zou zijn.
Lees de OT nog eens.
Vervolgens komen de dikkerds overgewicht verdedigen waardoor het gaat over kritiek op overgewicht versus gezond gewicht.
De lardering met overgewicht versus ondergewicht en andere ´minder slecht dan´, misbruik van medische problemen en ´daar kan je als man niets van weten´ is ronduit kafkaesque in deze draad.

Jij maakt het helemáál bont Lusitana door het telkenmale in het persoonlijke te trekken en er nu het levensgeniet-argument bij te halen.

Ik begrijp de emotionele warhoofderij niet.
Het is erg simpel:
- Overgewicht is een resultaat van de consumptiemaatschappij.
- We weten allemaal wat een gezond gewicht is.
- We weten allemaal hoe het van regel twee tot regel één komt.

Het onderwerp van deze draad is het de regel drie projecteren door degenen in regel één op degenen in regel twee.

Nogmaals; het overgewicht verdedigen in deze draad is ronduit kafkaesque :j

Ok, ik ga nu een zálige durum wrap gemaakt voor me door een big mama eten :9

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:44

Huertecilla schreef:
Killyenn schreef:
En mentale schadelijkheid rekenen we voor het gemak maar even niet mee?

Dat is gelijk voor dik en dun dus in deze irrelevant.

Citaat:
Wat is er overigens per definitie zo schadelijk aan overgewicht?

Onder de streep van de samenvattende optelling: Het verkort je leven. :)*

Bron?

Needje

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:52

Verkeerd eten verkort idd je leven.
Voor bronnen mag je van mij het boek de Voedselzandloper pakken.
Die heeft genoeg bronnen er in staan.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:05

'Verkeerd' eten en dik zijn staat niet gelijk aan elkaar.

Enne, bewijslast ligt natuurlijk bij degene die de bewering maakt, niet bij de tegenpartij ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:06

Ja maar iedereen weet toch wel dat ongezond bewegen, eten, slapen of whateverwat je leven verkort, het is niet voor niets 'ongezond' :+

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:49

'Iedereen weet' is geen argument, nog niet zo heel lang geleden dacht iedereen ook te weten dat sigareten helemaal niet ongezond waren. Ik denk dat jullie niet helemaal begrijpen wat ik bedoel, ik vraag om wetenschappelijke artikelen, websites zijn geen betrouwbare bronnen. Ik ontken verder niets, maar om een goede discussie te hebben moet je nu eenmaal met correcte bronnen werken. Als we het hebben over 'dik zijn is ongezond', moeten we precies weten waarom het ongezond is, en op welke manier het ongezond is, en hoeveel overgewicht dan precies ongezond is, en hoe dat opweegt tegen alle andere factoren. Maar die nuance mist HC compleet. Ik kan beargumenteren waarom HC's uitspraken foutief zijn, maar dat kost me erg veel tijd en moeite en ik heb niet het idee dat HC echt geïnteresseerd is in een correcte discussie gezien het gebrek aan juiste beargumentatie. Vandaar mijn vraag om bronnen. Ik weet heus wel hoe de maatschappij denkt over te dik zijn. Waar ik geïnteresseerd in ben is hoeveel daar nu eigenlijk van waar is (en wat dat voor invloed heeft op onze beoordeling). En dan laat ik nog buiten beschouwing dat er ook genoeg te zeggen is over het (on)ethische van oordelen over anderen hun lichaam. Kortom, de discussie die HC voert is véél te oppervlakkig om de beweringen die hij maakt te ondersteunen, en daar ging ik tegenin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:19

Even kijken, ik heb medische bronnen geplaatst (o.a. kankerstichting).

De mensen achter gezondheidsnet zijn bijvoorbeeld:
dr. Herman van Tinteren, Kinderarts
dr. Dick van Gerwen, Dermatoloog
Frank Mulder, Fysiotherapeut
drs. Hilke Robijn, Medisch Socioloog
Marjon van Oers, Fitness- en Bewegingsexpert
Suzan Tuinier, Voedingsdeskundige
Henriette Schoones, Seksuoloog en Relatietherapeut
Pouria Salimi Gilani, Apotheker
Erik Hordijk, Verzekeringsexpert
Ard Schenk & Edwin van den Dungen, Sportcoaches
Patricia Schutte, Voedingsdeskundige
Derk de Jong, Audicien
Sepp Mortelmans, Podotherapeut

Verder hebben aan de verschillende sites meegewerkt, de hartstichting, kankerstichting, VU Amsterdam en nog een paar. Lijkt mij redelijk betrouwbaar wel.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:26

Dat maakt het nog geen wetenschappelijk artikel. Je argument is een drogreden: het beroep op autoriteit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:36

Je kunt het gewoon controleren, volgens mij, hoor. Maar ik stop hiermee, als je zo gaat redeneren is geen enkele bron betrouwbaar.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:47

Ik zeg helemaal niets raars, een drogreden is een drogreden. Dat betekent dat het argument geen basis heeft in de logica en dus niet bruikbaar is in een discussie. (Zie wikipedia voor uitleg) Mijn eerste vraag was een vraag om een wetenschappelijk artikel, iets wat precies, genuanceerd en controleerbaar is. Een website is daar niet mee te vergelijken. Een website kan informatief zijn, zeker, maar aangezien het hier om een discussie gaat, hebben we iets meer nodig dan enkel informatief. En ja, ik ben een nitpicker, maar daar studeer ik ook logica voor :D

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:56

Killyenn schreef:

Enne, bewijslast ligt natuurlijk bij degene die de bewering maakt, niet bij de tegenpartij ;)

:j

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:58

zoiets?
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 311.x/full

Ondergewicht is overigens ook niet gezond, en wat wij als een 'normaal' gewicht zien wordt ook bijgesteld naarmate de maatschappij als geheel dikker wordt. Wanneer sprake is van licht overgewicht wordt trouwens meestal aangeraden te proberen het gewicht stabiel te houden. Afvallen kan invloed hebben op stemming en hoe gelukkig mensen zijn, wat ook een negatief effect heeft op de gezondheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:04

Killyenn schreef:
Bron?

Je vroeg om een bron.
Later pas vroeg je om een wetenschappelijk artikel. Dus ik heb je gewoon gegeven waar je om vroeg.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 16:20

Killyenn schreef:

Van verkeerd eten komen de meeste mensen echter wel aan. Hoe simpel je het ook wilt stellen.

En ja, er zijn uitzonderingen (neem mezelf).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:45

Yamcha schreef:
Je kunt het gewoon controleren, volgens mij, hoor. Maar ik stop hiermee, als je zo gaat redeneren is geen enkele bron betrouwbaar.

In de VS is er een politiek invloedrijke groepering die het scheppingsverhaal aanhangt en de evolutietheorie wegens gebrek aan wetenschappelijk bewijs afwijst.

De op het moment politieke overhand met Obama aan het roer meent dat de wereld plat is met de VS in het midden :+

Killyenn draagt op *\o/* bij aan het kafkaesque van deze draad. Het is beter vermaak dan de meeste Hollywood comedies.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:49

Needje schreef:
Killyenn schreef:

Van verkeerd eten komen de meeste mensen echter wel aan. Hoe simpel je het ook wilt stellen.

Ze schrijft juist dat ik het té simpel stel ;)

Nu nog een keer als illustratie; dat zegt meer dan duizend woorden;

Afbeelding

En ik ga deze week eens gericht op een paardrij-model vriendin uit. Aangezien hier vrijwel geen vrouw paard rijdt is dat een leuke uitdaging.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:52

Nou hc nu zeg je wat, maar ik moet jou tekst eerst een half uur ontcijferen wat al een comedy op zich is.... Ik heb nou eenmaal geen klassiek Nederlands geleerd..

En hoe verklaar je dan bijv mij.

Ik eet gezond veel volkoren producten ( als dit mogelijk is. Drink veel thee, water en heel af en toe een frisdrankje in het weekend. Vet eten doe ik zeer weinig dat zal max 1x per 2 weken een patatje zijn. Ik ga 3 keer per week naar m'n verzorgpaard waar ik of mee ga rijden of een lang stuk wandelen.
Oja dan werk ik ook nog 40 uur per week in de zorg waar ik dagelijks 1.5 tot 2.5 stevig wandel met mijn clienten. In mijn woonplaats doe ik alles lopend of op de fiets( afgezonderd de boodschappen 1 keer per week). Dan vraag ik me af wat kan ik nog meer doen om af te vallen?? Meer sporten gaat door rugproblemen niet lukken helaas.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:01

quera niks eten :j als je een dikkerdje bent gaat elk pondje door het mondje toch? :+

en dit is natuurlijk sarcastisch :')

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:02

Ooooooooohh is dat het..* gooit gelijk d'r volkoren boterham met kipfilet weg :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:03

quera schreef:
Nou hc nu zeg je wat, maar ik moet jou tekst eerst een half uur ontcijferen wat al een comedy op zich is.... Ik heb nou eenmaal geen klassiek Nederlands geleerd..

Fijn dat het bijdraagt aan jouw persoonlijke ontwikkeling. Graag gedaan.

Citaat:
En hoe verklaar je dan bijv mij.

Onder de streep is het allemaal hetzelfde én hetzelfde liedje daarover.

1. opname - verbruik x prioriteiten
2. ´Ja maar´ = nee, want, de betreffende volslankerd is een uitzondering

Maak je eigen keuzes en draag de consequenties.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:05

HC hoe kan ik dan afvallen ?? Aangezien volgens jou alle dikkerds dik zijn door te weinig bewegingX te slecht eten.?

Ik eet voldoende voor mijn beweging en gezond

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:16

quera schreef:
HC hoe kan ik dan afvallen ?? Aangezien volgens jou alle dikkerds dik zijn door te weinig bewegingX te slecht eten.?

Lees mijn antwoord nog maar eens-

Citaat:
Ik eet voldoende voor mijn beweging en gezond

Het resultaat bevestigt inderdaad dat je zéker ´voldoende´ eet voor je beweging.

Heel toepasselijk:
The proof of the pudding is in the eating.
In dit geval is je lichaam er het bewijs voor of je meer moet verbruiken of niet. De rest is een kwestie van eigen keuzes. Daar heb je geen verklaringen van wie dan ook voor nodig.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:37

Hoe weet jij dat ik te veel eet dan? Dit heb ik namelijk nergens beschreven :D

Daarbij zou je asjeblieft op je woorden willen letten??

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:40

HC: Sommige mensen hebben vanwege werk of beweging wel genoeg eten nodig. En ja ik weet ook wel dat het aantal calorieën wat je eet gelijk moet zijn aan hetgene wat het lichaam kan verwerken.
Citaat:
Eigenlijk is het simpel: wil je afvallen (of aankomen), dan moet je dagelijks minder of meer binnenkrijgen dan je verbrandt. Minder calorieën betekent dat je lichaam de vetreserves gaat gebruiken. Maar krijg je te weinig binnen, dan worden spiermassa’s aangesproken en dat wil je juist weer niet. Het is daarom goed te weten hoeveel calorieën je nodig hebt voor je dieet.

En niet teveel suikers binnenkrijgen, heel veel water drinken etc.

Maar dan alsnog: JIJ moet gelukkig zijn met JOUW lichaam. Wat Pietje, Klaasje, HC, ik of iemand anders van jouw lichaam vind: Wat maakt dat uit? Het is JOUW lichaam. Niet die van een ander. Als je wilt afvallen, dan doe je dat voor jezelf. Niet voor je vriend, vriendin, de buurvrouw of de meneer in de supermarkt.