B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:56

Pno/onvz, ik krijg vrijwel alle medicatie vergoed mits het op recept is. Zelfs vrijverkrijgbare medicatie als ik ze op recept haal.

Dus ook de B12 (zelf kiezen welke ik dus wil) krijg ik volledig vergoed, zonder dat het eerst van het eigen risico af gaat.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 18:01

Ik zit bij Ohra, gebruik elk jaar mijn eigen risico op aan medicijnen.

Maar ga morgen toch eens vragen of ik de B12 zonder conserveermiddel mag. Misschien dat dat scheelt in misselijkheid.

Echt bizar om te voelen waar de zenuwen aangepakt worden. Vrijdag was dat mijn hoofd (hevige oorsuizen die ik al sinds april heb, hoofdpijn en draaierig). Gister was dat mijn rug (heb sinds september pijn in bindweefsel daar, gister was die pij n heel erg).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:12

Fijn, krijg er geen 10 van HA.
Hun ervaring is dat 6 voldoende is als opstart...volgens hun verandert NHG steeds de richtlijn mbt B12 tekort.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:27

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 16:59

Dank voor de link! Heb me geregistreerd zodat ik op het forumgedeelte kan :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:42

6 is [u]niet[/u] genoeg voor de opstart.. en het NHG is slechts een richtlijn..
Maar hij moet jou behandelen nav jouw klachten.

Ik ben sinds eind augustus aan het injecteren, en doe dit nog steeds om de 3 dagen.
Aangezien ik dus ook neurologische klachten heb, ga ik hier minimaal 2 jaar mee door..!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:48

Welke neurologische symptomen heb jij Casarell?

Ik heb net de Amerikaanse documentaire gezien die op het B12 forum staat, dat heeft me wel laten schrikken. Dat een tekort aan B12 zoveel invloed heeft en zoveel ziektebeelden kan veroorzaken!

Ik heb gelukkig geen neurologische klachten en ben er denk ik op tijd bij, omdat ik vorig jaar nog nergens last van had.
Pas toen ik depressief werd kreeg ik klachten, maar toen had ik lichamelijk nog veel energie. Nu is mijn depressie over en kan ik lichamelijk niets meer...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:43

laetitia schreef:
Welke neurologische symptomen heb jij Casarell?

Ik heb net de Amerikaanse documentaire gezien die op het B12 forum staat, dat heeft me wel laten schrikken. Dat een tekort aan B12 zoveel invloed heeft en zoveel ziektebeelden kan veroorzaken!

Ik heb gelukkig geen neurologische klachten en ben er denk ik op tijd bij, omdat ik vorig jaar nog nergens last van had.
Pas toen ik depressief werd kreeg ik klachten, maar toen had ik lichamelijk nog veel energie. Nu is mijn depressie over en kan ik lichamelijk niets meer...

Klinkt alsof je bijnieren en neurotransmitters ook een opdonder gekregen hebben!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 19:11

Klopt Hananas :j. Heb heel veel stress gehad de afgelopen 3 jaar, waarvan 2016 de kroon spande. Ben in april vorig jaar ingestort.

Daarom ging ik ervan uit dat het een Burnout was, maar in plaats van steeds iets meer energie te krijgen, krijg ik juist steeds minder energie. In de zomer kon ik nog paardrijden of een uur wandelen, maar nu stort ik gewoon in na 5 minuten lopen.
Toen ben ik wat gaan lezen over uitgeputte bijnieren en las dat het vitamine D3 en vitamine B12 gehalte behoorlijk kan dalen als gevolg van uitgeputte bijnieren.

Zodoende heb ik mijn waardes opgevraagd (in november zijn deze voor het laatst getest, vitamine D3 krijg ik vanaf april al via de HA). Mijn HA zei dat de B12 waarde goed was, maar 132 blijkt dus helemaal niet goed...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:17

Balen Laetitia!
Wel goed dat je er zo over nadenkt. Dan kom je uiteindelijk hopelijk weer op de rit.
Er zijn veel stofjes:
Mangaan, zink, actief b6, chroom en molybdeen zijn ook erg belangrijk voor je bijnieren. En natuurlijk magnesium en kruiden als ashwaganda en rhodiola etc. Het boek "stress het syndroom van de 21e eeuw" van dr Wilson geeft ook een mooie kijk op de bijnieren.

Een waarde van 132 voor je b12 is inderdaad echt onder de maat! Hopelijk ga je je gauw weer beter voelen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 11:49

Ik had duizelingen, kon me nauwelijks focussen en soms gewoon echt niet meer nadenken.
Heb zelfs één keer een echte afasie 'aanval' gehad, en nu heb ik heel soms nog woorden die niet kloppen.
Iedereen kent het wel dat als je ergens naar toe loopt dat je ff niet meer weet wat je nou ging doen..
Maar als dat elke 5 seconden is, ga je je serieus afvragen of dat blijvend is.
Gelukkig wordt dit ook steeds minder en heb er daar weinig last meer van..!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:37

Hannanas, bedankt voor de boekentip +:)+ . Zet ik op mijn lijst, wil ook "Could it be B12" gaan bestellen.

Jeetje Cassarel, dat lijkt me ook naar om te hebben. Zelfs een beetje eng, ik las dat Alzheimer zelfs veroorzaakt kan worden door een tekort aan B12.

Gelukkig merk je verbetering!

Ik heb vandaag een zware dag, slapen en slapen en ontzettende pijn in mijn rug.

Weet iemand of er nog moderators actief zijn bij het B12 forum? Ik wacht al enige dagen op acceptatie van mijn registratie.
Denk dat daar veel informatie te halen valt :-)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 16:59

Dit is inderdaad heel naar.. heb me ook een tijd afgevraagd of dit wel weer goed zou komen..
Maar heb nu 5 maanden 2x per week een injectie, en is bijna helemaal weg.. _/-\o_

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:52

Citaat:
Iedere keer wanneer cyano- en/of hydroxocobalamine wordt geïnjecteerd vindt er een grote golf aan productie nieuwe rode bloedcellen plaats -- met korte interval injecteren is dit golf op golf.

Grote hoeveelheden kalium worden gebruikt voor deze snelle aanmaak van grote hoeveelheden rode bloedcellen. Het dalen van de kaliumwaarde wordt gezien bij diverse B12 patiënten -- dit wordt veroorzaakt door het injecteren van B12 en kan uiteindelijk leiden tot een tekort aan kalium. (17) Los van kalium wordt met veelvuldig B12 injecteren door de geforceerde aanmaak van deze nieuwe rode bloedcellen ijzer, koper en diverse andere B- vitaminen leeg geroofd uit de aanwezige voorraad.

Las dit ergens. Ik krijg al jaren injecties, maar ik heb ook altijd hoofdpijn na zo'n injectie. Ze zeggen dat dat komt omdat je kalium omlaag gaat. Iemand ervaring hiermee? Ik slik geen andere vitamines of mineralen, maar misschien moet ik dat wel gaan doen? :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:41

Absoluut doen! Op zijn minst een b-complex met alle B's in actieve vorm.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:44

Weet iemand een goede multivitamine of b-complex?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:53

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:57

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:01

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 11:04

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:08

Die van Vitals spreekt me wel aan denk ik. Geen grote hoeveelheden en zeker niet te hoge B6. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 12:34

Ik las de tip om na de injectie een banaan te eten. Daar zit kalium in.

Dat heb ik afgelopen maandag gedaan (2 bananen) en ik had geen last van misselijkheid (vorige x wel na de injectie).

Ik heb nu heel erg last van verergering van de pijn in mijn bindweefsel. Had vanaf september klachten maar nu is het 3x zo erg :=

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 14:41

Meliaforever schreef:
Die van Vitals spreekt me wel aan denk ik. Geen grote hoeveelheden en zeker niet te hoge B6. :)

P5P gaat niet stapelen!
Dus als je daar 25 Mcg per dag van binnenkrijgt is dat niet erg.

Men zegt bij b12 injecties minimaal 800 Mcg folaat.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:06

Hannanas schreef:
Meliaforever schreef:

P5P gaat niet stapelen!
Dus als je daar 25 Mcg per dag van binnenkrijgt is dat niet erg.

Men zegt bij b12 injecties minimaal 800 Mcg folaat.

Ik heb die van Vitals besteld. Hoop hiermee een goede keuze gemaakt te hebben. :p

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:09

Altijd beter dan niets!
Mocht je nu echt een te kort aan foliumzuur en B's hebben dan kún je in het begin wat moeheid en hoofdpijn krijgen. Daar moet je doorheen.