ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:13

MilleniumK schreef:
@ DarkDreamer, als ik je foto's in je profiel bekijk, rijd je bij stal Kok toch? Dan kan ik het opzich wel begrijpen dat je daar al snel last van hebt (is een erg kleine bak..)

Klopt! :+ Maar ook in een grotere bak heb ik wel moeite ermee als er meer mensen rijden :P.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:04

Nouks schreef:
Sonja_vR schreef:
verdere reactie , even eerste stukje gequote :
maar de vergelijking met een simpele vrij verkrijgbare pijnstiller en iets wat moet helpen bij een in de hersenen gelegen stofwisselings/(her)opname probleem is een vergelijking die kant nog wal raakt natuurlijk, beide totaal verschillende gebieden waar in het werkt en de risico's van overdosering zijn ook totaal niet vergelijkbaar , de 1 zal het bloed verdunnen en de maag eventueel beschadigen , beide kunnen problemen opleveren, maar dat is toch een heel ander risico dan ene risico dat iets in je hersenen beïnvloed/aangetast word.

Sonja, prima onderbouwde post, alleen de opmerking die ik hierboven gequote heb raakt natuurlijk kant noch wal. Heb je je ooit verdiept in de werkzaamheid van pijnstillers? Ja, NSAID's unnen bij veelvuldig gebruik maagklachten veroorzaken, dat is algemeen bekend. Ook zijn er momenteel onderzoeken naar veelvuldig gebruik en nadelige gevolgen voor het hart (het ontwikkelen van hartkwalen). Maarrrr er zijn ook geluiden dat NSAID's helpen om Parkinson en Alzheimer te vertragen of zelfs voorkomen, daar wordt nog druk onderzoek naar gedaan, maar dit zijn beide ziektes van de hersenen en het is geen gekke gedachte dat dit inderdaad zou kunnen werken.

Waarom?
Omdat ook "een simpele vrij verkrijgbare pijnstiller" zoals je zelf schrijft, wel degelijk de werking van de hersenen beïnvloedt. Pijnstillers werken in op zowel het perifere zenuwstelsel (regeling onbewuste processen van inwendige organen, ademhaling, spijsvertering, etc, regeling van de waarnemingsorganen/zintuigen (voelen, proeven etc)), als op het centraal zenuwstelsel. Pijn wordt ervaren door de hersenen, en deze pijnprikkel wordt onderdrukt. Stel je hebt hoofdpijn en je slikt een pijnstiller. Je hoofdpijn wordt daar niet minder van, maar de pijnprikkel wordt afgezwakt waardoor het lijkt alsof de pijnstiller je hoofdpijn vermindert of zelfs geneest. Dit is echter niet zo, de pijnstiller onderdrukt alleen de pijn.

Wat dat betreft dus geen énkel verschil met bijvoorbeeld methylfenidaat, die ook de hersenen beïnvloedt, alleen op een ander gebied. Sterker nog, je zou zelfs kunnen stellen (omdat Ritalin specifieker werkt) dat Ritalin zelfs minder (overigens tijdelijke) invloed heeft op je hersenen dan een simpele pijnstiller.

Voor meer informatie over pijn en de hersenen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijn#Fysiologie

ontzettend late reactie :+ ik was het topic even kwijt, ja het werkt wel in de hersenen , maar van een aspirientje of een ibuutje is de lange termijn werking kwa bij effecten en dan vooral risico's ook wel bekend , (zeer klein ) de hele bende draait al een eeuwigheid mee in het circuit en in basis is het geen medicatie ontworpen om een chronisch stofwisselingsprobleem in de hersenen aan te pakken, je neemt een ibu bijvoorbeeld, bij hoofdpijn over het algemeen ook niet chronisch meermaals per dag .
dat blijven voor mij toch wezelijke verschillen tussen iets als een ibu(vrij) en ritalin(recept)

en nu eerst bijlezen, want waarschijnlijk kom ik ontzetten spuit elf uithangen nu :+

editje : ik zou zelf bij kinderen wel voorzichtig blijven met verschillende medicaties ,eetlust alleen al, is toch vrij belangrijk dat kinders blijven eten zeg maar .

Sonja_vR

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:15

dingen ineens niet meer weten, meer goede LTO3 ervaringen, ..... en nog meer (iets met bijlezen en onthouden ?? )
ow, herinner me ook een flinke studieresultaten verbetering met concerta :D

nu eerst HA bellen voor afspraak...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:38

en..heb je nog gebelt??

ik ga niet rijden als er iemand anders in de bak is,dan ben ik alleen maar met dat paard bezig en vergeet mijn eigen.
of ik zit weer veel te veel te prutsen waar mijn pony dan helemaal kriegel van word :P
buitenrit met veel mensen/paarden gaat wel goed,dat is wel gezellig.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:30

Ugh, word helemaal gek van mezelf, vergeet de laatste tijd super veel, maar moet ook super veel regelen en doen. Hoe dealen jullie met zulke periodes? -O- Ik ben zelfs m'n afspraak met de psycholoog vergeten, en daarna 3 dagen vergeten contact op te nemen :O.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:32

Het is toch wel opvallend hoe alles bijzonder rommelig verloopt zonder medicatie.

Gister nieuwe wezen halen, die vrouw keek me echt een beetje gek aan toen ik zei: 'Het is grappig spul' (Ik had het over niet kunnen slapen ervan, ik werd er rood van haha, die dacht straks dat ik alles deal :P )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:53

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:55

Doen ze ook dopingcontroles bij de basissport dan? Moet eerlijk zeggen dat ik dat een beetje onzin zou vinden. Maar wel goed om eens te checken ja.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 10:58

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:55

OOooo...Nou, dan wachten we dat mooi even af :). Had er ook nooit bij stil gestaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:28

Hier zijn twee nieuwe potten LTO3 besteld trouwens.
Gaat nog steeds erg goed.
Doseren was op een gegeven moment ff een probleem maar nu weet ik hoe ik dat moet doen.
Als ik fit ben na een paar dagen/week LTO3 zijn 3 capsules teveel en lig ik als het uitwerkt te stuiteren.
Nu weet ik wat ik daar mee aan moet, als ik erg moe ben of niet fit kan ik er rustig 3 nemen.
Ben ik fit zat heb ik er genoeg aan 2 of zelfs maar 1.

Als ik er dan 3 blijf nemen krijg ik spanning in mijn lijf en hoofdpijn. :+
Maar ondanks dat ik hyper overgevoelig ben voor vanalles gaat het zo erg goed. :)

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:04

Hebben jullie ook zo'n last van een verminderde eetlust?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 18:11

Nee... Ik eet beter dan voorheen :j anders krijg ik last van mijn maag als ik Ritalin neem zonder voedsel.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 20:52

Grrrr ik heb de laatste weken echt nergens zin in.... Motivatie is ver te zoeken, loop de hele dag een beetje te hangen, en ik word er ontzettend vervelend van... _-:(

Ik wil vakantie en lekker met warme chocolademelk en een dekentje op de bank films kijken met vriendlief :brr:

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:15

Ik ga vanaf zaterdag naar de 54 MG concerta. hoop dat ik dat overleef, de vorige keer (das alweer een paar jaar geleden) kreeg ik zon rebound om u tegen te zeggen dat ik dacht dat ik dood ging :')

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:16

Ik werd altijd GEK van die rebounds. Kanonne wat is dat naar. -O-

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:17

ze wouden morgen direct al beginnen, maa rdan loop ik stage tussen de paarden dus ik zei nouuuu doe dat meer even niet, laten we er zaterdag mee beginnen, dan ben ik 3 dagen vrij

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 21:23

Tis gewoon troep en niets anders. Ik snap het wel hoor dat mensen het gebruiken..
Maar bij mij was het toen ik het nog slikte echt 49% om 51%, ofwel echt een grens of ik het acceptabel vond ja of nee..
Ik ben blij dat ik fatsoenlijke alternatieven heb gevonden.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:08

Sinds eergisteren ben ik weer terug op de Ritalin. Voel me meteen al stukken fijner dan met de concerta. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:00

Neonfish, prima als je zelf slechte ervaringen hebt met Ritalin, dat kan, maar ik begin er wel een beetje moe van te worden hoe "anti" je steeds bent. Er zijn veel mensen die er veel baat bij hebben, houd dat alsjeblieft in je achterhoofd. Ik weet dat zwart-wit denken best wel ADHD is, maar toch ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:26

Dat zie je verkeerd, of het is iig niet zo bedoeld.
Als ik een hoop dingen eerder geweten had had ik er niet aan begonnen, dat is wel zo. :)

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:27

Ben het idd wel een beetje met Nouks eens.

Voor zover ik nu kan zien heb ik wel veel baad bij Concerta. het bevalt me voor eerst nog wel prima, alleen schijn ik overdag toch nog te veel prikkels te krijgen waardoor ik snachts dus inder goed slaap. dit moet over gaan met de 54 mg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:28

Dat zie je verkeerd, of het is iig niet zo bedoeld.

Als ik een hoop dingen eerder geweten had had ik er niet aan begonnen, dat is wel zo. :)
Verder vind ik het gewoon steeds lastiger te begrijpen dat men het niet eerst op andere manieren aan probeert te pakken.
In de vorm van voedingsdingen, maar dat zal wel nooit veranderen. Maar dat vind ik wel lastig.

Vind het ook moeilijk te begrijpen dat mensen aan de ritalin/concerta gaan als die optie er ook is.
Maar dat is vooral omdat ik zo onwijs veel baat heb bij de juiste voeding, dat je dat iedereen gunt met hetzelfde probleem/gevoel?
Ik begin meer en meer moeite te krijgen met de farmaceutische industrie, alles draait gewoon om medicijnen. -O-
Snap je wat ik bedoel? :o

Wbt het slechte slapen, ik ging ontzettend beroerd slapen van Ritalin.
Zat echt op een gegeven moment aan 15 mg melatonine per nacht, zoveel dat ik het niet meer van de psych kreeg. :o
Dus of dat nou klopt van nog teveel prikkels, ik weet het niet hoor.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:38

Ik kreeg op een gegeven moment 70 gram methylfenidaat (ritalin) per dag, wat een koppijn kreeg ik daar toen van zeg! Nu doe ik maximaal 60, en dan gaat het goed :) Verder niet veel bijwerkingen, alleen dan dat ik niet eet. Alleen vergeet ik ook om te eten als ik het niet inneem, dus wat dat betreft maakt het weinig uit haha.

Lady_M: Oh ik weet precies wat je bedoelt, zeker nu het winter wordt... Kom m'n bed niet meer uit en wil ook vakantie!

@Moonfish, als alles op te lossen zou zijn met goede voeding, dan zouden ze die medicatie heus niet zomaar geven lijkt mij. En voor mij als ADHD'er is het al moeilijk om überhaupt te eten, mag wel iemand m'n trommeltje klaar komen zetten iedere dag en het in m'n bek proppen wil de juiste voeding mij gaan helpen. Tuurlijk zouden er alternatieven bekeken kunnen worden, maar ook nog eens gezien de bezuinigingen zal dat erg lastig worden. Overigens denk ik juist dat dingen wel zullen veranderen. Mensen gaan zelf wel steeds verder kijken heb ik het idee. Ik zelf ook, alleen heb ik de medicatie wel nodig. Wie weet later niet meer.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:49

@Moonfish, als alles op te lossen zou zijn met goede voeding, dan zouden ze die medicatie heus niet zomaar geven lijkt mij. En voor mij als ADHD'er is het al moeilijk om überhaupt te eten, mag wel iemand m'n trommeltje klaar komen zetten iedere dag en het in m'n bek proppen wil de juiste voeding mij gaan helpen. Tuurlijk zouden er alternatieven bekeken kunnen worden, maar ook nog eens gezien de bezuinigingen zal dat erg lastig worden. Overigens denk ik juist dat dingen wel zullen veranderen. Mensen gaan zelf wel steeds verder kijken heb ik het idee. Ik zelf ook, alleen heb ik de medicatie wel nodig. Wie weet later niet meer.[/quote]

Kijk en daar gaat het fout in mijn ogen.
Maar vertrouwen op die artsen die het voorschrijven, die óók niet verder kijken.
Ik zeg niet dat het niét nodig is maar zo simpel als nu vind ik ook wat.
Zelf heb ik met voeding ook nog even enkele dagen aan de ritalin gezeten, en ik kon al meteen op een veel lagere dosis om maar een voorbeeld te geven.
Ondersteunend kan het ook zeker helpen in mijn ogen.

Ik red het om echt functioneel te zijn ook niet volledig op mijn dieet, maar het doet énorm veel.
Sterker nog, toen ik op mijn dieet zat, zonder medicijnen functioneerde ik beter als met ritalin.
Bij mij is dat een kwestie van ander brood eten hoofdzakelijk.
Verder is het niet zo schokkend, behalve dat ik weinig koekjes/chipssoorten enzo mag. :(:)

Wat ik gelezen heb, is ADHD wat ik gelezen heb 60% voedingsgerelateerd en 40% aangeboren.
Maar het is persoonlijk, dat moet je namelijk wel willen.