Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:11

Danseresje schreef:
Ik mag ook zondag weer. Les 24 van evy 2011. Hoever ben jij nu qua lessen?

Ik zit aan les 21 van evy 2006 maar ik heb er maar 27 kunnen downloaden? En zie in het schema van danseresje dat er meer lessen zijn?

Sjors__

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:04

Ik val even binnen, maar ik ga Maandag ook weer beginnen met hardlopen! Ik heb het vorige winter ook gedaan, alleen ik kreeg last van mijn knie dus was ik even gestopt, en nooit meer begonnen.. Ik ben van plan nu 2011 van evy te lopen, ik heb gehoord dat die wat langzamer opbouwt dan 2006?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:13

Sjors__ schreef:
Ik val even binnen, maar ik ga Maandag ook weer beginnen met hardlopen! Ik heb het vorige winter ook gedaan, alleen ik kreeg last van mijn knie dus was ik even gestopt, en nooit meer begonnen.. Ik ben van plan nu 2011 van evy te lopen, ik heb gehoord dat die wat langzamer opbouwt dan 2006?

Alvast gefeliciteerd! :D :D 2011 bouwt veel langzamer op dan 2006 idd.
Je kan eens zoeken naar het bericht van danseresje, ze heeft beide schema's naast elkaar gezet om te vergelijken.
Dan kan je zelf zien wat voor jou het fijnste lijkt :)

Wat jammer van je knie! Weet je ook waardoor het kwam?

Sjors__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:34

Armaris schreef:
Sjors__ schreef:

Alvast gefeliciteerd! :D :D 2011 bouwt veel langzamer op dan 2006 idd.
Je kan eens zoeken naar het bericht van danseresje, ze heeft beide schema's naast elkaar gezet om te vergelijken.
Dan kan je zelf zien wat voor jou het fijnste lijkt :)

Wat jammer van je knie! Weet je ook waardoor het kwam?

Dankjewel :D
Oké, ik zoek het wel even op!

Ik denk dat overbelasting? Ik was ook niks gewend (0 conditie (A))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 08:44

Goedemorgen!

Wat zijn jullie goed bezig! :D

Maandag begint mijn studie weer en roostertechnisch gezien ben ik nu mijn sportactiviteiten aan het inplannen. Nu loop ik om de dag hard en om de dag yoga, maar gezien de drukte wil ik dat minderen.

Zou het daarom een mooi schema zijn als ik zeg 2x in de week zwemmen, 2x in de week hardlopen en dan tussendoor yoga (voornamelijk ademhaling oefeningen en rekken en strekken)? Want mijn valkuil die ik nu wil voorkomen is dat ik school laat domineren en daardoor "geen" tijd voor sporten meer heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:23

Ik stap ook over op Evy 2011, ik wil de dag na het hardlopen ook nog normaal kunnen wandelen door huis :')
Nu gaat het nog, maar zag dat Evy snel het tempo omhoog gooit... Dus maar optijd wisselen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:27

Ik heb tot les 6 gelopen van 2006 en ben nu weer begonnen met les 3 (in verband met vier weken 'blessuretijd') en geloof me, je kan na elke les nog prima door huis lopen. Je hebt echt niet elke keer spierpijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:29

Echt spierpijn heb ik nog niet gehad, maar mijn borstkas deed even goed zeer met ademhalen tijdens het lopen zelf :?
Echt pijn met ademhalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:37

Ooh dat vind ik juist zo'n lekker gevoel, écht buiten adem zijn. Dat je er bijna van gaat piepen.
Tenzij je bedoelt steek in de borst? Dat had ik de vorige keer wel, maar ben gewoon rustig doorgelopen (heel belangrijk, KORTE passen maken, maakt niet uit dat je nauwelijks vooruit komt) en dan gaat de pijn vanzelf weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:39

Nee, mijn longen doen echt zeer dat ik even echt moeite heb met ademhalen. Dat ik ook echt direct moet stoppen en soms zelfs even moet stilstaan of zitten omdat ik duizelig word. Meestal kan ik gelukkig wel doorwandelen :)

Las dat het vanzelf weg gaat als je doortraint dus op hoop van zegen en anders maar even in overleg met de arts of ik kan spelen met medicatie.. Dus vandaar maar even een iets minder fanatiek opbouwende Evy :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:45

Oooh ja, dat is juist wat ik echt heel erg lekker vindt. Maar hoe is je ademhaling normaal? Probeer daarin een ritme aan te houden en vooral niet te vergeten ook diep in te ademen.
En zeker niet stilstaan op zo'n moment omdat je bloed dan heel snel gaat stromen (is nodig voor zuurstofvoorziening bij inspanning) word je duizelig.

Ik kan me in ieder geval voorstellen dat het voornamelijk ligt aan je ademhaling, want ik kreeg het alleen als ik moest rennen voor de bus. Wat ik dan doe is in één keer gaan rennen en niet voldoende ademhalen. Daardoor neem je minder zuurstof op en gaan je longen protesteren (want ja, die moeten de zuurstof in het bloed laten opnemen).

Hoe beter je conditie wordt, hoe groter ook je longen als het ware. Dan kan je meer zuurstof in één keer opnemen. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:48

vuurneon schreef:
Echt spierpijn heb ik nog niet gehad, maar mijn borstkas deed even goed zeer met ademhalen tijdens het lopen zelf :?
Echt pijn met ademhalen.

Herkenbaar, bij mij was dit vaak een combinatie van een te hoge snelheid en verkeerd ademen. Probeer dus kleinere (ontspannen) passen te nemen en daarbij je rug en borst te ontspannen, tot slot probeer een goed ademhaal ritme te vinden. Bij is het vaak 2 passen in, 2 passen uit en dan een borst/middenbuik ademhaling. Ook regelmatig zwaaien met je armen wil helpen om je rug en borst weer te ontspannen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 11:50

Ritme is goed, ademhaling is ook goed; ik overvraag mij ook niet. Loop rustig, het uitlopen is belangrijker dan snelheid. Maar ik moet soms echt stilstaan om letterlijk op adem te komen, met hoofd tussen de benen.
Maar dit voelt echt niet lekker hoor :') het is alsof iemand van 300 kilo op je borstkas zit, terwijl je ijskoude lucht moet inademen en je dan rustig moet ademen. Terwijl je ook nog ineens dik slijm erbij krijgt :=

Dus ik houd het in de gaten, ook de temperatuur van de lucht. Wordt het niet beter na zeg 2 maand, dan leg ik het voor aan het ziekenhuis wat het beste is. Want mijn longen wil ik wel te vriend houden :P

Zwaaien met de armen ga ik proberen, nog niet gedaan :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:00

Toch vind ik het apart, de enige logische verklaring in mijn ogen is zuurstofgebrek, en dat is te herleiden naar je ademhaling.

Ik heb dan wel geen verplegende opleiding ofzo, maar wel opgelet bij Biologie. :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:07

Ik herken het ook wel bij zwemmen dit :j (en dan is het echt lastig als je heel erg last krijgt van slijm, even uitspugen is er niet bij :') )
Heb meegedaan aan de coopertest en mijn conditie is ook prima. Daar kwam het niet van.

Misschien toch eens denken aan een hartslagmeter tijdens het lopen? Misschien loopt mijn hartslag teveel op waardoor ik ook wat zuurstof gebrek kan krijgen.

O wacht, schoonvader is gediplomeerd hardloop trainer, ik kan hem ook natuurlijk even vragen :+ haha stom, hij zal dit vast wel vaker hebben gezien want hij traint de beginners groepen. Wie weet wil hij even een rondje meelopen :P kan hij direct even goed zien hoe ik loop en anders moet lopen.

(ik ben overigens bekend met luchtweg problemen, dus vandaar dat ik wel wat voorzichtiger ben.medisch dossier is echt heel erg dik namelijk en ziekenhuis is bekend terrein, sta nog steeds onder controle. Al bijna mijn hele leven dus ik leg het ook zeker even voor bij de volgende afspraak)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:23

magda_90 schreef:
Goedemorgen!

Wat zijn jullie goed bezig! :D

Maandag begint mijn studie weer en roostertechnisch gezien ben ik nu mijn sportactiviteiten aan het inplannen. Nu loop ik om de dag hard en om de dag yoga, maar gezien de drukte wil ik dat minderen.

Zou het daarom een mooi schema zijn als ik zeg 2x in de week zwemmen, 2x in de week hardlopen en dan tussendoor yoga (voornamelijk ademhaling oefeningen en rekken en strekken)? Want mijn valkuil die ik nu wil voorkomen is dat ik school laat domineren en daardoor "geen" tijd voor sporten meer heb.

Afhankelijk van hoeveel je gewend bent...
Als je vanuit het niets ineens twee keer in de week gaat zwemmen én twee keer in de week gaat hardlopen... zou ik er wel even over nadenken. Persoonlijk zou ik dan beginnen met vier weken lang twee keer per week zwemmen. Met zwemmen maak je alle spieren sterk en voorkom je later eventuele blessures bij het hardlopen.

Ooh, ik lees nu dat je al twee keer per week hardloopt. Nou, dan lijkt zwemmen erbij me helemaal geen probleem, juist supergoed.

Zou zelf ook graag willen zwemmen, maar daarvoor moet ik toch echt even een maatje vinden. Bovendien is er maar één overdekt zwembad vlakbij en daar ga je in de winter niet op de fiets naartoe.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:28

Magda-90; ik zou het zeker proberen :j
Ik zwem er 1 keer per week bij, bij een club. Maar stap ook nog sowieso 1 keer in de week op het paard.

Denk wel om rustdagen; je spieren kunnen zich alleen goed ontwikkelen als je ook rustdagen meepakt. Dus niet 4 dagen achter elkaar sporten. Liever om en om.

Janine1990; heb je geen zwemclubjes in het bad? :) daar heb ik mij ook bij aangesloten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:34

Geen flauw idee? Ik ben er al zeker 13 jaar niet meer geweest, misschien wel langer.
Wil sowieso liever voor mezelf zwemmen, (ben ook geen zwemwonder) maar het is toch altijd prettig om een bekende bij je te hebben dan. (zo'n mietje ben ik dan ook wel weer)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:34

Ik loop momenteel om de dag hard inderdaad en om de dag Yoga, dus de gewenning is er wel. Alleen zwemmen heb ik tot nu toe nog niet zo intensief gedaan, dus daar zat het twijfelpuntje.

Ook qua rustdagen inderdaad, ik moet echt even met behulp van mijn schoolrooster een goede planning maken haha, daar puzzel ik sinds vandaag mee. De wisselende tijden van het zwembad helpen daar alleen niet zo goed aan mee. :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:35

Ik zat ook een tijd te wachten op een zwemmaatje maar nu ik deze niet heb kunnen vinden doe ik het alsnog maar zelf, anders komt het er nooit van. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:38

Dat heb ik dus met een loopgroep; lijkt mij heerlijk :j maar laat mij eerst maar een flinke tijd alleen trainen voordat dit hijgend hert de hele groep op kan houden :')
Zwembad kan ik nog aan de kant hangen als ik er even geen zin in heb, raak mijn zwemmaatjes immers niet kwijt in die baan haha :D
Zwemtrainer heeft mij in het begin ook echt wel moeten helpen met correctie van mijn slagen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:41

Echt training had je dus? Verder dan een simpele schoolslag kom ik niet dus voor mij is het echt een half uurtje (denk ik?) rustig baantjes trekken. De andere slagen zou ik echt niet meer kunnen. :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:44

Haha ja echte training. Geen wedstrijd hoor :') maar wel pittige training waarbij je met loodzware benen jezelf uit het zwembad moet sleuren na een half uur :)
Heerlijk!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 12:46

Dat is wel heerlijk ja! Maar zou er nu nog niet aan moeten denken, wellicht later. :P

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:07

Oeh dat klinkt inderdaad goed Vuurneon, toen ik niet mocht hardlopen ben ik ook gaan zwemmen maar is toch niet helemaal mijn ding.
Ik deed dan 1,5uur schoolslag (kan geen andere slag) en dan nog had ik niet het gevoel dat ik écht aan het trainen ben geweest dus was voor mij
niet zo bevredigend maar dat komt denk ik ook door mijn gebrek aan andere technieken haha. Hardlopen kan ook lekker wanneer ik daar zin in heb
zonder openingstijden dat is ook wel gunstig voor mij. Ga dinsdag voor het eerst fitnessen bij de Olympos in Utrecht, ben heel benieuwd.
Ga zo eerst naar m'n paard en daarna even een stukje hardlopen, denk dat ik mijn rondje iets ga uitbreiden van 3,6 naar 4,1km

Oh ennem ik sta nog open voor suggesties voor hardloopmuziek. Luister dingen als Born in USA, Don't stop me now, My sex is on fire, Pump it in die richting.