[Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Everytime

Re: [Centraal] Vragen over menstruatie & anticonceptie deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 01:12

Ok bedankt! :j

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:06

Ik heb ook even een vraagje. Hopelijk kan iemand van jullie mij hiermee helpen.
Even proberen zo goed mogelijk te omschrijven:

Ik heb vorige week woensdag 30 november mijn pil doorgeslikt (29 december was mijn laatste van de vorige strip, omdat ik dat weekend erop ongesteld moest worden en net een weekend weg ging heb ik meteen een nieuwe strip doorgeslikt. dit doe ik normaal eigenlijk bijna nooit). Nou ben ik hem dus gister morgen vergeten te slikken en kwam ik daar vanmorgen achter (ik zit dus in week 2 van de 2e strip, moet dus nog tot volgende week woensdag en dan is mij stopweek) En dat is dus langer dan 12 uur geleden. Ik heb vanmorgen dus maar de vergeten pil gepakt en meteen daarna die van vandaag er achteraan. Mijn eerste vraag is dus ook: heb ik dit goed gedaan?
Daarnaast staat er op mijn strip dat ik in week 2 geen extra risico loop als ik de pil vergeten ben, maar geldt dit ook in mijn geval, omdat ik hem dus doorgeslikt heb (gister avond helaas nog onveilig gedaan)? En moet ik nou verder nog iets doen/ergens rekening mee houden? Bijvoorbeeld aan het einde van de strip weer doorslikken?

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:28

2 pillen achterelkaar heeft geen nut, hoef je dus niet meer te doen :)
Slik je je pil normaal smorgens & je komt er in de middag of avond achter kun je hem nog innemen & de volgende ochtend op het normale ritme doorgaan. Kom je er de dag erna pas achter moet je gewoon verder gaan & de vergeten pil niet meer innemen. Je kan ook nu je stopweek nemen :)
Volgens mij kan er niets gebeuren, je bent niet ongesteld geweest dus zal er ook geen eisprong plaats vinden.. maar miss kan iemand anders dat met meer zekerheid vertellen :)

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:16

Haha, oeps. Volgende keer dus gewoon maar 1tje pakken dus?
Ik kwam er dus echt de volgende dag pas achter (vanmorgen, terwijl ik hem gister morgen had moeten slikken) Ook echt zo dom! Ik vergeet hem normaal echt nooit te slikken, vandaar dat ik nu ook niet zo goed weet wat de procedure is zeg maar. En normaal gesproken slik ik ook nooit door, dus nou weet ik het al helemaal niet. Stopweek kan ik dus niet nemen, want ik heb vanmorgen dus gewoon weer geslikt, omdat ik op de bijsluiter zag dat dat moest in week 2 en dat er geen extra risico is. Alleen vind ik het toch een beetje creepy omdat er dus al 48 verstreken is tussen mijn pil van zaterdag en die van vanmorgen. En omdat ik dus heb doorgeslikt weet ik niet of de weken op de bijsluiter nog wel kloppen (kan daar verder niks over vinden namelijk)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:21

Is niet dom hoor, gebeurt ons allemaal welleens :)
Er staat wss niks over doorslikken, omdat dat eigenlijk niet de bedoeling is haha! Ik slik altijd wel 2 strips & neem dan pas mn stopweek. Ik kijk altijd zelf wanneer het het handigst is. Dus soms slik ik 6 weken door, soms maar 4 of 5 weken. En je kan nu ook gewoon stoppen hoor, dan begin je volgende week maandag weer :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 13:31

Wat ben ik toch blij met mijn spiraal :D
Vrijdag ongesteld geworden en ik dacht 'néééé'.... Maar zaterdagochtend was het alweer over, heerlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 14:29

Ik begin morgen aan mijn tweede strip en bloed nog amper. :j wel had ik heel veel pijn tijdens de menstruatie, vooral rugpijn, hoofdpijn en snel misselijk/niet goed. Ik hoop dat dat nog wegtrekt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:01

Ik ben vanmorgen op nacontrole geweest voor mijn spiraaltje. Alles was prima, de touwtjes zijn wat korter geknipt dus kan ik er als het goed 5 jaar tegen. Tevens heb ik de uitslag van mijn uitstrijkje gehad, PAP1, alles in orde dus.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:47

Dat zijn postieve berichten Angela_ :j
Fijn ook dat je spiraal goed zit, hopelijk kan hij de volle 5 jaar naar tevredenheid blijven zitten.

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 13:55

Ik heb gisteren een Mirena laten zetten! Ik vond het doodeng, maar was overtuigd dat het beter was (ben al 3 jaar aan het stoeien met verschillende anticonceptiepillen en niets werkt voldoende). En het plaatsen viel me toch wel mee.

Ik moet over 6 weken naar het ziekenhuis om een inwendige echo te laten maken om te kijken of ie goed zit! Maar heeft iedereen last van die hormonen van de spiraal? Of valt dat nogal mee als je vooraf de pil slikte?

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:20

@ renskep: ik slikte voor mijn spiraal Yasminelle en merk nu toch dat ik een ietsje onregelmatigere huid heb en rond mijn neus is het vaak wat vetter. Maar voor de rest heb ik bvb geen last van humeurwisselingen (wat ik wel enorm had met de pil) enzo.. Heb hem nog wel maar een kleine maand, ga maandag terug op controle

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 15:32

Ik heb exact hetzelfde als Cassia. Geen last op zich alleen huid iets onregelmatiger. Verder bevalt ie me super :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:27

Ik kom hier ook even met een vraagje..
Woensdag heb ik mijn laatste pil genomen en nu is het dus mijn stopweek. Ben nog niet ongesteld, en ik bedacht me net dat ik dat ook écht niet wil worden omdat ik morgen naar de Zwaluwhoeve ga! Mijn vraag is of ik nu alvast kan beginnen met een nieuwe strip en deze dan doorslikken?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:30

Eerder beginnen met een nieuwe strip mag in principe altijd, maar je hebt nu geen garantie dat je niet ongesteld zult worden. De onttrekkingsbloeding die je krijgt in je stopweek ontstaat doordat het hormoonlevel daalt omdat je de pil 7 dagen niet slikt. Als dit al te laag gezakt is zul je alsnog ongesteld worden.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:35

Bedankt voor je snelle antwoord!! Ik heb maar gewoon een pil geslikt op hoop van zegen :)) Het duurt namelijk soms best een tijdje voordat ik überhaupt ongesteld wordt, als ik op woensdag de laatste pil neem gebeurt het soms dat ik in de nacht van zondag op maandag pas ongesteld wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 19:24

renskep schreef:
Ik moet over 6 weken naar het ziekenhuis om een inwendige echo te laten maken om te kijken of ie goed zit! Maar heeft iedereen last van die hormonen van de spiraal? Of valt dat nogal mee als je vooraf de pil slikte?

Dat valt heel erg mee. Je moet je voorstellen dat in die Mirena echt 100x minder hormonen zitten dan in de pil omdat ze niet door het hele lichaam hoeven. Fijn dat het meegevallen is.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 22:41

Hm, ik zit ergens al een tijd mee maar ik heb nog steeds geen knoop door gehakt. Ik blijf twijfelen!

Het gaat namelijk over het aankomen en afvallen in gewicht tijdens het gebruik van anticonceptie. Wat is nou waar? Ik wil namelijk heel graag afvallen, maar ik krijg het er in geen mogelijkheid af, wat ik ook doe. Daarom twijfel ik of het misschien aan mijn nuvaring ligt.
Het zit namelijk zo: toen ik net 17 was, begon ik met de pil. Ik was toen nog erg dun (ik had daarvoor wel al vrouwelijke vormen gekregen), maar kwam duidelijk aan van de pil. Ik kreeg ook veel last van stemmingswisselingen etc. Daarom ben ik op aanraden van de HA aan de Nuvaring gegaan, die zo'n lage dosis had dat ik er niets van zou merken.
Ik ben nu dus al 2 jaar aan de nuvaring, en ik merk er inderdaad helemaal niets van. Prima ding.

Maarrr.. ik ben sinds 2 jaar wel echt veel aangekomen, terwijl ik naar mijn idee echt goed op mijn eten heb gelet. Ik heb zelfs heel veel gesport, maar wat ik ook deed, mijn gewicht nam niet af, eigenlijk alleen maar toe. Hoe ik nu ben vind ik echt niet mooi..

Nu weet ik dus niet of dit door de nuvaring zou kunnen komen. Aan de ene kant, loopt het wel allemaal erg synchroom. Maar aan de andere kant snap ik ook dat je rond die leeftijd juist veel vrouwelijke vormen etc krijgt dus dat het daar ook aan kan liggen.

Ik weet het dus echt niet, en nu ben ik bang dat ik dadelijk voor niets stop met de nuvaring. Ik hoorde ook van iemand dat het zelfs kan zijn dat je niet afvalt, maar dat wanneer je weer opnieuw begint, dat je er ook weer opnieuw gewicht bijkrijgt..

Pff help, dilemma.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:21

Ik kom hier ook even met een vraagje. Ik weet niet of het al eerder gesteld is, maar 61 pagina's teruglezen vond ik toch wat veel. Ik slik namelijk regelmatig 2 strips van de pil achter elkaar..oftewel ik slik vaak 2 maanden achter elkaar de pil en houd dan een stopweek. Nu vraag ik me af in hoeverre dit kwaad kan. Wordt nog steeds netjes ongesteld na een paar dagen, maar ja.. brengt dit bepaalde gevaren met zich mee?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:32

Jasmijn: nee hoor, dat is echt geen enkel probleem :)
Ik slikte de pil wel eens 6 maanden door en dat kon geen kwaad aldus mijn Ha.

Jasmijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:34

Oooh in dat geval :D Haha nee thanks! Stelt me zeker gerust..!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:18

@red_savage: ik ben rond die leeftijd ook in de breedte gegaan, denk dat het meer aan de leeftijd ligt.(daarvoor 3 jaar pil). Ik gebruik nu al 2,5 jaar de nuvaring, in die tijd helemaal niet gesport en ben misschien 4 kg aangekomen (daarvoor sportte ik zo'n 5 dagen in de week, intenstief wedstrijdrijden) dat heeft bij mij iig niks met de nuvaring te maken!
Het enige wat denk ik wel door de nuvaring komt is dat ik anderhalve cupmaat gegroeid ben, beetje balen. Maar dat lees je ook veel op internet.

Eet je trouwens wel genoeg? Veel mensen eten ook gewoon te weinig en vinden het dan vreemd dat ze niet afvallen...

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:42

ik eet sowieso genoeg. ik zou momenteel zelfs meer op mijn eten moeten letten. hiervoor heb ik altijd mijn best gedaan. maar door alleen maar gewichtstoename ben ik een beetje zat.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:26

Red_Savage, het aankomen hoeft helemaal niet van de anticonceptiva te komen. Ik ben pas op mijn 23 anticonceptiva gaan gebruiken en hoewel ik daarvoor redelijk schommelde met mijn gewicht, is het nu sinds ik de pil slik heel stabiel, ben zelfs afgevallen erdoor. Ik denk dat het aankomen bij jou gewoon met de groei en volwassen worden te maken heeft. Met 17 ben je nog niet uitgegroeid (zelfs nu je 19 bent nog niet), in de lengte misschien wel, maar in de breedte niet. Je lichaam is zich dan nog volop aan het ontwikkelen en het breder worden van je lichaam hoort daarbij. De anticonceptiva kan daar iets aan bij dragen, maar dan vooral bij het ophouden van vocht. Als je stopt met de NuvaRing kan het inderdaad zo zijn dat je wat afvalt, maar dat is dan meestal alleen van het vocht en niet van vet.
Je zei dat je veel sport, spiermassa weegt veel meer dan vetmassa, kan het daarom zijn dat je zwaarder bent dan je zou willen zijn? Heb je wel gewoon een gezond gewicht? Is je eetpatroon goed, dus echt 3 maaltijden per dag (en een crackertje met kaas is geen maaltijd :P) en daarnaast 1 of 2 tussendoortjes? Krijg je naar verhouding wel voldoende eiwitten en vetten binnen of komt het grootste gedeelte van je energie uit koolhydraten? Hoe zit het met stress op school/werk? Als het daar namelijk niet lekker loopt kan dat ook grote invloed hebben op je gewicht. Als alles in orde is, dan zou je eventueel kunnen overwegen om een paar maanden te stoppen met alle anticonceptiva en kijken of het dan nog steeds blijft toenemen.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:52

Mijn eetpatroon is sowieso in orde. ik.sport momenteel ook heel weinig, en het is duidelojk geen spiermassa, aangezien ik kan zien dat het vet is.
ik ben dus bag dat als ik ermee stop om te testen, dat ik dan niet afval.. maar dat als ik weer opnieuw begin dat ik dan nog meer aankom. zou dat kunnen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:05

Ik denk zelf dat het meer met je leeftijd te maken heeft :)