Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:23

Ach weet je, ik word ook wel beschreven als een over protective moeder hahaha. Daar leg ik me bij neer, interesseert me weinig. Mijn kids zijn mijn alles, daar ga ik voor. Mijn dochterlief is ook niet tevreden met "lage" cijfers. Ontzettend hoge lat!

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:27

Dat is zooo vervelend, die hoge lat. :')

Beschermende moeder, goede moeder ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:34

Had ik ook wel, nooit goed genoeg en alles moest perfect zijn. Maar omdat ik met kunst bezig ben heb ik geleerd dat niet perfect ontzettend mooi kan zijn. Dus heb ik me er bij neer gelegd en doe ik wat goed is voor mij, niet voor perfect voor de rest van de wereld.
Geeft wel een enorme rust.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:21

smileydees schreef:
Ach weet je, ik word ook wel beschreven als een over protective moeder hahaha. Daar leg ik me bij neer, interesseert me weinig. Mijn kids zijn mijn alles, daar ga ik voor. Mijn dochterlief is ook niet tevreden met "lage" cijfers. Ontzettend hoge lat!

Die hoge lat ben ik een paar jaar geleden flink tegenaan geknalt #) . Door altijd de lat zo hoog voor mezelf te leggen kwam ik aardig in de problemen want niet alles kon altijd gaan zoals ik dat wilde. Dus let wel op want dit is echt een flinke valkuil. (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik iets tegen hoge cijfers heb. Ik heb net een pesthekel aan de zesjescultuur in NL)

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:32

Weet je wat ze jammer is estja, bij ons op de opleiding is de norm van een toets vaak zo hoog, dat je door gokkans al zo veel goed moet hebben voor een normaal cijfer. Als je 70% goed hebt kom je nog steeds uit op een 5.8 zoiets. Voor mij is het heel lastig om me er bij neer te leggen dat een 6.5 voor zo'n toets echt al best oké is :) dit heeft niets te maken met zesjes cultuur maar met het feit dat de normering nadelig is . Dit geld natuurlijk niet voor alle toetsen :)! Maar wij hebben de beruchte voortgangstoets

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:58

Ik lees hier ontzettend veel herkenbare dingen. Ik merk de laatste dagen dat ik met mijzelf in de knoop zit en daardoor ga twijfelen aan mijn gevoel voor anderen. Alsof ik die gevoelens buitensluit omdat er geen plek voor is.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:30

Estja heel vervelend, ik zit daardoor ook met teveel perfectionisme dat het me in de weg zit helaas.

Amandavd en je hart eens lekker luchten bij iemand? Dat wil ook wel helpen. Dat je alles eruit kan gooien en misschien krijg je nog een fijn advies ook!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 17:56

O ik wil ook altijd hoge cijfers, wat was ik boos dat in 4Havo een 7 al súper goed is #)

Even een vraag tussen door, kan HSP ook bij een psycholoog eruit komen nav een aantal testen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:07

Ik ben niet getest, maar na een aantal gesprekken met de psycholoog concludeerde hij dat ik HSP ben. Dat was iets waar ik zelf nog nooit aan had gedacht.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:59

Ik kreeg als tip van een eerstelijns psychologe dat ik er eens naar moest kijken. Heb er toen naar gekeken, zo'n test gedaan en daar kwam idd uit dat ik HSP ben, maar toen niet in de gaten gehad wat dat betekende. 2 jaar geleden heb ik een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad (ik zat zelf in de trant van Borderline te denken) en daar kwam wel uit dat ik heel gevoelig ben. HSP wilde ze daar niets van horen! Zelfs wanneer ik aangaf dat ik het gevoel had dat ik de emoties van mijn ex-schoonzus overnam, gingen ze daar andere oorzaken voor zoeken...
Dus ik denk dat het vooral afhankelijk is van de instelling waar je je test laat doen. GGD/GGZ houdt iets te veel vast aan de oude regeltjes...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 19:05

Eight, met de zesjescultuur bedoel ik niet het halen van een zes. Als je een zes haalt en je hebt daar hard voor gewerkt dan is het een mooi punt! Wat ik bedoel is als mensen hogere cijfers kunnen halen maar een zesje wel voldoende vinden want dat is toch een voldoende. En erger nog, als een ander wel hogere cijfers haalt wordt hij voor stuudje of nerd uitgemaakt.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 21:21

eclair98 schreef:
O ik wil ook altijd hoge cijfers, wat was ik boos dat in 4Havo een 7 al súper goed is #)

Even een vraag tussen door, kan HSP ook bij een psycholoog eruit komen nav een aantal testen?

Ik denk het wel. Bij mij hebben ze het een aantal jaar geleden op de kanjertraining vastgesteld nav dingen die mijn moeder over mij verteld had. Verder hebben ze er wel nooit iets mee gedaan, wat eigenlijk het een en ander zou vergemakkelijken heb ik het idee.. :')

11AFotograaf schreef:
Ik kreeg als tip van een eerstelijns psychologe dat ik er eens naar moest kijken. Heb er toen naar gekeken, zo'n test gedaan en daar kwam idd uit dat ik HSP ben, maar toen niet in de gaten gehad wat dat betekende. 2 jaar geleden heb ik een uitgebreid psychologisch onderzoek gehad (ik zat zelf in de trant van Borderline te denken) en daar kwam wel uit dat ik heel gevoelig ben. HSP wilde ze daar niets van horen! Zelfs wanneer ik aangaf dat ik het gevoel had dat ik de emoties van mijn ex-schoonzus overnam, gingen ze daar andere oorzaken voor zoeken...
Dus ik denk dat het vooral afhankelijk is van de instelling waar je je test laat doen. GGD/GGZ houdt iets te veel vast aan de oude regeltjes...

Bij welke instantie loop (/liep) jij dan?
Wat bedoel je met aan de oude regeltjes vasthouden? (Als ik vragen mag) Mag ook in pb hoor :D :o

Ikzelf nu bij iemand privé, die ik dus van de kanjertraining ken. Nu in de zomer bij niemand, na de vakantie weer wel.

estja schreef:
Eight, met de zesjescultuur bedoel ik niet het halen van een zes. Als je een zes haalt en je hebt daar hard voor gewerkt dan is het een mooi punt! Wat ik bedoel is als mensen hogere cijfers kunnen halen maar een zesje wel voldoende vinden want dat is toch een voldoende. En erger nog, als een ander wel hogere cijfers haalt wordt hij voor stuudje of nerd uitgemaakt.

Oh dat vind ik zo irritant. Terwijl ik dat vroeger zelf heb gehad :') Moet je me nu kijken, hartstikke perfectionistisch.. :')

Hebben jullie momenten/periodes dat je perfectionisme veel minder is? Ik heb het eigenlijk best erg, maar de afgelopen examenperiode heb ik er best wel met de pet naar gegooid, terwijl dat helemaal niks voor mij is. Ik wist dat ik sowieso over zou gaan omdat het hele jaar mijn cijfers ruim voldoende waren, maar om de een of andere reden zag ik het gewoon echt niet meer zitten. Kan ook wel zijn omdat ik écht slecht in mijn vel zat, kon me verschrikkelijk concentreren en was zo ontzettend gefrustreerd. Uiteindelijk ook 1 onvoldoende voor wiskunde en verder alles ruim voldoende, toen deed dat punt me ook niet zoveel. Nu ik eraan terugdenk zit ik me alweer op te vreten dat ik een onvoldoende heb gehaald.. :')

Ben ook bang dat als ik dadelijk ga studeren ik het helemaal niet aankan, terwijl ik toch redelijk kan leren.. :( :')

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:02

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:22

Ik vind dat verhaal dus eigenlijk al wat te zweverig... O:)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:31

@DynamiteS: Jazeker, daar zit ik nu midden in :') Ik ben echt zo klaar met m'n opleiding, dat ik op het moment gewoon punten aan het sprokkelen ben :o Nou ja, voor m'n gevoel in ieder geval, want ik denk niet dat bijvoorbeeld m'n klasgenoten het verschil merken :P
Waarom denk je dat je je studie niet aan zult kunnen? :) Ik denk dat het vooral een kwestie is van het voor jezelf zo prettig mogelijk maken.

@Amandavd: Heel herkenbaar. Vorig jaar had ik vaak periodes dat het 'z'n gangetje ging'. Tot ik me realiseerde dat m'n gevoel gewoon uit stond, omdat het allemaal gewoon te veel was om mee om te kunnen gaan. Je lichaam gaat dan over op een soort van 'overlevingsmodus'. Even tijd nemen om inderdaad de zaken voor jezelf op een rijtje te zetten, zou ik zeggen :)

Aria_zz schreef:
Had ik ook wel, nooit goed genoeg en alles moest perfect zijn. Maar omdat ik met kunst bezig ben heb ik geleerd dat niet perfect ontzettend mooi kan zijn. Dus heb ik me er bij neer gelegd en doe ik wat goed is voor mij, niet voor perfect voor de rest van de wereld.
Geeft wel een enorme rust.

Dat klinkt heerlijk.. :z Wat fijn dat je dit voor jezelf ontdekt hebt :)

Ik zat eerst op kamers met onbekenden en dat vond ik zo spannend dat ik er.. niet één nacht geslapen heb :o :') Ik ben toen bij m'n grootouders ingetrokken. Een paar maanden later kon ik met een paar meiden uit mijn klas op kamers en dat ging stukken beter. Dat voelde meer eigen. Bovendien was de ruimte zelf groter en kon ik daar veel meer m'n ei kwijt.

Ik heb het idee dat het erkennen van HSP sterk afhangt van de persoon van de psycholoog.. Staat iemand open voor oorzaken die niet in de DSM worden genoemd, of niet. Dat is tenminste mijn ervaring.

Ik vind de laatste zin in het linkje wel grappig: "heeft vaak veel niet eigen energie bij zich, zowel van levenden als overledenen wordt daarbij gevonden. Dit blijkt vaak in de eerste sessie. Dit ruimen we gelijk op". +:)+ :P Dat klinkt zo lekker 'huppekee' :D

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 22:36

Ja ik ook eigenlijk.. :o Vind het wel interessant, maar zodra het te dichtbij komt verliest het zijn geloofwaardigheid :')

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 23:29

Muds, jammer genoeg geldt dat niet voor met mensen omgaan. Ik wil alles zijn voor iemand, alles kunnen en alles betekenen, maar dat kan niet natuurlijk.
Het leven dan maar als kunst gaan zien zeker :Y)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 01:01

Ik spring even in..! Sorry!
Ik zit momenteel op mijn mobiel en sta op het punt om naar bed te gaan... Maar de komende dagen ga ik mij eens goed verdiepen in dit topic!!

Ik noem mezelf al mijn hele leven 'anders' en 'gevoelig'.
Ik heb verschillende psychologische stempels en enkele aantoonbare minder werkende stofjes in m'n hersenen.
Ik heb na lang vechten om hulp,uiteindelijk mijn vechtlust om begrepen te worden en een stempel te krijgen,opgegeven.
Steeds probeer ik zelf maar een beetje uit te vinden wat voor mij wel en niet werkt.
Niemand heeft me ooit iets vertelt over HSP tot ik zelf ergens op een website de link vond.
Ook ik heb de test gedaan,ik heb maar twee vragen met nee beantwoord en schijn dus ook HSP te 'zijn'. (Weer een stempeltje erbij. )
Ik hou normaal niet zo van het hokjes proppen,maar ergens ben ik best blij dat ik zoveel herkenning heb gevonden en dat wat ik altijd maar 'mijn rare dingetje' noemde,kennelijk ook door heel veel anderen wordt ervaren.
Ik ga de komende dagen veel lezen en hoop bij en met jullie nieuwe dingen te leren en inzichten te krijgen in mezelf,en jullie te leren kennen. :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:44

DynamiteS schreef:
11AFotograaf schreef:

Bij welke instantie loop (/liep) jij dan?
Wat bedoel je met aan de oude regeltjes vasthouden? (Als ik vragen mag) Mag ook in pb hoor :D :o

Ik heb verschillende trajecten gehad. Die eerstelijns psychologe was iemand die alleen werkte, dus zonder grote instantie boven zich. Die stond wel meer open voor dit soort dingen, ook omdat ze zelf een zoon had die HSP was.
Nadat ik daar gestopt ben, ben ik na een tijd naar de GGD of GGZ gegaan (ik weet nooit zo goed het verschil tussen die 2) voor een compleet onderzoek en begeleiding daaruit. Dit was na een hele zware periode.
Wat ik vooral bedoel met aan oude regels vasthouden is dat alles binnen hun boeken moet passen. HSP is geen officieel erkende 'aandoening', dus bestaat dat niet volgens hun. Ze willen overal een label op plakken zoals dat al tientallen jaren zo is. Maar dat de wereld ondertussen verandert en autisme misschien niet meer precies is wat het is, dat willen ze niet zien...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 08:55

Ik denk ook dat het komt doordat HSP geen "aandoening" is, zoals autisme of ADHD. HSP is een karaktereigenschap, net zoals dat andere mensen gewoon minder gevoelig kunnen zijn. Alleen het is jammer dat sommige psychologen niet inzien dat het soms verdomd lastig is om dat zo'n eigenschap te hebben!

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:07

DynamiteS schreef:
OnMyWay daar herken ik me ook heel erg in ja!
Hoe bevalt je studie?

Waarom vinden jullie het zo erg om op kamers te zitten? Geen fijne omgeving of iets?
Die herexamens gaan je gewoon lukken OMW! You can do it! ;)

Ik moet zeggen dat mijn studie me heel goed bevalt, en wat ik ook belangrijk vind is dat je er ook nog alle kanten mee uit kan! Alleen hebben dus niet alle richtingen evenveel werkzekerheid.. Ik ben trouwens ook eerst begonnen met mijn hogeschool opleiding toegepaste psychologie omdat ik bang was de master niet aan te kunnen, en ik heb er geen moment spijt van gehad!

Haha bedankt, ik wil die herexamens ook gewoon echt goed doen, als ik maar 1 vak opnieuw moet doen volgend jaar mag ik niet beginnen aan mijn masterproef en duurt mijn hele opleiding een jaar langer..

Ik denk dat ik het zo moeilijk vond om in Antwerpen op kamers te gaan omdat het voor mij niet aanvoelde als een veilige omgeving, en net zoals Muds zegt kende ik er ook nog niemand. In mijn huidige kamer voel ik me bovendien meer thuis, daar voel ik me dus veel fijner :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:16

joyce2 schreef:
Ik denk ook dat het komt doordat HSP geen "aandoening" is, zoals autisme of ADHD. HSP is een karaktereigenschap, net zoals dat andere mensen gewoon minder gevoelig kunnen zijn. Alleen het is jammer dat sommige psychologen niet inzien dat het soms verdomd lastig is om dat zo'n eigenschap te hebben!

Dat klopt helemaal, Joyce!
Hoewel er steeds meer artikelen komen over hoe ADHD en Autisme gerelateerd zijn aan HSP en dat daar vanuit de gezondheidszorg nog niet goed mee omgegaan wordt. Ritalin is geen oplossing en is zelfs drugs...

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:43

Hoi ... Ik heb een vraag aan jullie, mijn man en ik hebben besloten niet op vakantie te gaan... Omdat dit dan ineens heel snel geregeld moest worden, en ik dit niet trek hebben we besloten het niet te doen. Maar gaan nu dagjes weg, dit is erg leuk en gezellig, maar ben na zo'n dagje weg helemaal overprikkeld... Bv gister, eerst naar Madurodam, daarna sea live, om vervolgens een hapje te gaan eten ik was s'avonds echt overprikkeld! Hoe doen jullie dit?? Pakken jullie 1 park of...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:49

Ik ga ook niet drie dingen op één dag plannen Beauty26... het is of of... en dan kan ik nog wel moe zijn maar niet helemaal over m'n toeren. Ben eergisteren naar dierentuin geweest... en dan gewoon weer thuis eten.. en dan was ik gisteren nog wel beetje moe. Keuzes maken in wat je wel en niet doet heb ik afgelopen jaren wel geleerd... anders krijg ik het driedubbel terug...

Hier trouwens ook geen officieel labeltje... maar wel heel veel herkenning na lezen van het boek en verschillende websites. Zoals er al meerdere keren werd aangehaald het staat niet in DSM handboek (en gelukkig maar) het is gewoon een karaktereigenschap... iedereen moet leren omgaan met zichzelf... (soms beetje lastiger als je niet alleen je eigen emotie maar ook die van andere voelt ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 09:49

Wij doen ook kleine dingen. Wij gaan hooguit een hele dag weg naar 1 ding. Dus geen drie dingen op een dag. Dat trek ik niet.

@Muds het gaat nu weer iets beter. Ik sluit voornamelijk mijn gevoel voor andere uit. Zoals mijn gevoel voor mijn vriend, terwijl ik zielsveel van hem hou, maar op het moment dat ik in de knoop zit met mijzelf is er geen plaats voor mijn gevoelens voor een ander.