ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:31

moonfish13 schreef:
Valt ADD officieel nou onder autisme of niet trouwens?

Nee! Het zijn echt twee aparte aandoeningen. Wel lijken er gedeelde genetische invloeden te zijn :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 18:41

Dat kon ik dus niet vinden, wel wat het is maar de overeenkomsten verschillen dus niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:04

moonfish13 schreef:

Absoluut niet :)

Anoniem

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:04

Ik mag gaan opbouwen naar 80-100mg per dag.... Still no results.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:05

milo schreef:
Laatst drie (!!!) keer in 1 week tijd mijn autolichten laten branden.

Heeeeeeel herkenbaar! Ik gister alleen al 3x! Ik moet mezelf echt gaan aanwennen dat ik overdag geen verlichting voer, nu was ik steeds snel genoeg terug bij mijn auto (1x boodschapje gedaan, 1x iets afgehaald ergens, en 1x kwam de buurman aan mijn deur) maar dat gaat nog eens anders lopen vrees ik...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:10

Oeh, inderdaad herkenbaar, zo kan ik ook tijden een woord verkeerd typen en neem ik mij echt voor er op te letten en het in 1 x goed te doen... gaat dan eigenlijk nog steeds wel vaak fout. Zo suf en vermoeiend!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:27

Nouks schreef:
Ik mag gaan opbouwen naar 80-100mg per dag.... Still no results.

:wow: :wow:
Volgens de geneesmiddelcompendium (boek met allemaal bijsluiters) mag je van rilatine niet meer dan 60mg per dag nemen als volwassene.. Dit lijkt me niet gezond? %)

Ik neem nu enkel Rilatine retard 30 mg en heel soms bij lage/zware werkdagen neem ik eens een tabletje bij van 10mg.
Morgen ga ik op gesprek bij een andere psychiater, zijn mening eens vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:14

Farjen, richtlijn is max 1mg per kilo lichaamsgewicht per dag. Ik zou dan maximaal 50 mg mogen slikken. Echter zijn er ook mensen die dus aan 100-120mg zitten. Maar die wegen geen 50 kg zoals ik :+ Het is inderdaad erg veel, maar mijn psychiater wil wel (gezien ik het middel lichamelijk goed verdraag) de dosis nog opvoeren voor we besluiten over te gaan op een ander middel. Dan kunnen we de Ritalin straks volledig afschrijven als mogelijkheid zonder wellicht over een paar maand te denken "misschien hadden we toch nog moeten opvoeren".

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:38

Nouks schreef:
milo schreef:
Laatst drie (!!!) keer in 1 week tijd mijn autolichten laten branden.

Heeeeeeel herkenbaar! Ik gister alleen al 3x! Ik moet mezelf echt gaan aanwennen dat ik overdag geen verlichting voer, nu was ik steeds snel genoeg terug bij mijn auto (1x boodschapje gedaan, 1x iets afgehaald ergens, en 1x kwam de buurman aan mijn deur) maar dat gaat nog eens anders lopen vrees ik...

zou eerder kiezen voor een foefje waardoor je je lichten niet vergeet uit te doen (verklikkertje laten inbouwen?)
met al dat grijze herfstweer zijn lichten overdag niet echt luxe ;)
verder helemaal herkenbaar, lang leve de automatische stand bij de auto van vriendje...

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:20

Volgens artsen compendiums wordt er niets vermeld over 1 mg per lichaamsgewicht, maar echt volwassen maximum 60mg. Je psychiater zal het wel inderdaad zeker weten, maar ik vind het toch enorme dosissen :) Misschien zal concerta voor jou een oplossing zijn, dat had bij mij helemaal geen effect terwijl ik me (zeker in het begin) supervrouw voelde met rilatine :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 08:25

even voor de concerta en andere langwerkende medicatie gebruikers... in welke mate word het vergoed door je verzekeraars en bij welke verzekeraar ben je verzekerd?
ik ben toch aan het nadenken over weer starten met medicatie, ritalin is voor mij geen optie, de dosering moet idioot hoog en te vaak geslikt worden omdat de werkingsduur heel erg kort is bij mij.
maar concerta of vergelijkend zelf betalen gaat hem niet worden :n

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:31

60 mg is het maximum voor zover ik weet inderdaad.

Ik wil ook trucjes om mijn sleutels niet kwijt te raken, afspraken niet te vergeten, mijn huis opgeruimd te hóuden, etc. etc.
Laatst gesprek met mijn manager vergeten. VERGETEN! Oeps, kon ik mooi even door het stof, haha :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:20

Zijn jullie ook bekend met Medikinet?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 17:53

Ik krijg als het goed is volgende maand de mogelijkheid om Ritalin retard te proberen aangezien ik ontzettend vaak vergeet in te nemen.

=Concerta, maar dan wel vergoed.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:19

vroeg ik mij al af... zit er verschil in Ritalin retard en Concerta? En wat is dat verschil dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 21:28

Het verschil tussen Ritalin en Concerta kan ik je in ieder geval uitleggen :)

Beide is methylfenidaathydrochloride. Ritalin is een merknaam (de bekendste) waaronder dat medicijn wordt verkocht.
Concerta is methylfenidaathydrochloride, maar dan met een huls er omheen die in je lichaam langzaam afgebroken wordt. Daardoor is de werking langer.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:04

Nouks schreef:
Het verschil tussen Ritalin en Concerta kan ik je in ieder geval uitleggen :)

Beide is methylfenidaathydrochloride. Ritalin is een merknaam (de bekendste) waaronder dat medicijn wordt verkocht.
Concerta is methylfenidaathydrochloride, maar dan met een huls er omheen die in je lichaam langzaam afgebroken wordt. Daardoor is de werking langer.

Ja, dat was mij ook bekend maar Ritalin retard is dan hetzelfde als Concerta?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:07

Ja. Maar dan zonder de kosten. Schijnt. Ga t binnenkort proberen. Erg benieuwd, hoop dat t wat is. Zou enorm schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:19

Mij is verteld dat mensen die slecht op Concerta reageren wel goed reageren op Retard omdat Concerta zowel kort- als langwerkend is, en Retard alleen langwerkend. Helaas gaat dat bij mij niet op. Ik voelde me met Retard zo mogelijk nog slechter qua hartkloppingen, moeheid en onrustig gevoel. Ik ben dus gestopt. Ben het even helemaal zat met die troep :+ Voel me nu ook weer een beetje mezelf tenminste; dan maar ADHD... Zo'n pilletje is ook aan het eind van de dag uitgewerkt en dan is het gewoon weer terug. Vind het geen fijn idee om een pilletje te nemen om ''iemand anders'' te zijn, terwijl dat totaal afhankelijk van dat pilletje is dus. Geen pilletje = ADHD'er, wel pilletje = rustig persoon/ zombie.. Geef me dan maar ADHD, dan ben ik iig mezelf... Alles gaat wel moeilijker (vooral studeren), maar dat toch liever denk ik..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:21

milo schreef:
moonfish13 schreef:

Dat heb ik nog nooit gehoord?

Wel dat AD(H)D'ers in hun trekjes op autisten lijken gezien zij proberen zoveel mogelijk structuur aan te brengen in hun chaos :o (
Dat wist ik niet en vond ik echt grappig om te lezen, zó herkenbaar! Jas? tas? Mobiel? Sleutels? Check!

Laatst drie (!!!) keer in 1 week tijd mijn autolichten laten branden. Dat was 1x de ANWB bellen en 1 x mijn vader, die was not amused :+ :o

het valt onder het autistisch spectrum dsm 4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 23:37

Bullshit Franka...........

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 06:50

Franka, dan ben ik wel heel benieuwd naar de bron van die opmerking, want buiten dat er overlap kan! zijn wat betreft symptomen kan ik ook in de DSM V(welke trouwens alleen nog concept is) niks vinden over dat ADHD onder het autistisch spectrum zou vallen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:06

franka75 schreef:
het valt onder het autistisch spectrum dsm 4

Kappen nou met die onzin de wereld in helpen!

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:42

Nee, staat los van elkaar... sommige symptomen overlappen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:46

Juul schreef:
Mij is verteld dat mensen die slecht op Concerta reageren wel goed reageren op Retard omdat Concerta zowel kort- als langwerkend is, en Retard alleen langwerkend. Helaas gaat dat bij mij niet op. Ik voelde me met Retard zo mogelijk nog slechter qua hartkloppingen, moeheid en onrustig gevoel. Ik ben dus gestopt. Ben het even helemaal zat met die troep :+ Voel me nu ook weer een beetje mezelf tenminste; dan maar ADHD... Zo'n pilletje is ook aan het eind van de dag uitgewerkt en dan is het gewoon weer terug. Vind het geen fijn idee om een pilletje te nemen om ''iemand anders'' te zijn, terwijl dat totaal afhankelijk van dat pilletje is dus. Geen pilletje = ADHD'er, wel pilletje = rustig persoon/ zombie.. Geef me dan maar ADHD, dan ben ik iig mezelf... Alles gaat wel moeilijker (vooral studeren), maar dat toch liever denk ik..

Mij is verteld dat dan eea niet goed ingesteld is (als je zombie en hartkloppingen etc voelt), dus of andere hoeveelheden/interval of ander medicijn. Ze adviseerden ook om dan meteen met psych contact op te nemen. Volgens RIO zou je eigenlijk geen bijwerkingen moeten hebben als hoeveelheden/interval/juiste medicijn goed is ingesteld, uitzonderingen daar gelaten...