Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:17

.

Emma_s_girl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:05

Over een halfjaar pas???? Daar zou ik ook niet rustig onder zijn. Te meer omdat ze vaak bij PAP3a al in actie komen. Erg vreemd.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:54

Hier al even niet meer gereageerd maar na meerdere slechte uitstrijkjes, lissen, biopten en nog meer slechte uitstrijkjes is het nu wel oke.

Gaan ze niet nog een biopt nemen Navanja?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:32

Dit is nu de tweede keer deze week dat ik hoor dat iemand met pap3b naar huis wordt gestuurd. Dat is volgens mij volstrekt tegen de richtlijn in. Bij pap3b volgt altijd een ingreep volgens de richtlijn namelijk. Zou het persoonlijk niet accepteren.

Hier ondertussen tweede uitstrijkje gehad na de lis en gelukkig weer pap1. Heb wel nog steeds last van licht bloedverlies voor menstruatie. Dit blijkt te komen doordat de cellen die normaal in de bmm zitten nu naar buiten komen door de lis, en die bloeden nou eenmaal snel. Kan het laten bevriezen en dan vervangt het lichaam dit met de juiste cellen. Maar ik heb ervoor bedankt. Heb geen zin meer in ingrepen.

Eerst brand hij m'n bmm eraf, dan wil hij het weer bevriezen hahaha gekkenhuis :+

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 08:18

Mijn menstruatie is ook ietsjes veranderd. Heb nu 1 dag een paar druppels licht bloedverlies en dan 1 dag normaal en dan weer een paar dagen een paar druppels. En voor dit alles had ik maar anderhalve dag bloedverlies. Van mij mag die flauwekul al helemaal ophouden.

Het is inderdaad gek dat ze met pap3b zo naar huis gestuurd is. Ik had pap 3 a maar daar gingen ze zonder plichtplegingen gelijk over tot een lis.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 09:57

Ik vind het zelf ook nogal raar... Ze hebben wel een colposcopie gedaan, en daar konden ze niks op vinden. Toen blind een biop geknipt en die naar de patholoog gestuurd. Hier kwam niets uit, na 4 (!) weken onderzoek. Ik snap het zelf niet meer zo erg... Ik laat het voor nu maar even gezien ik nu ga reizen.
Ik val er niet accuut van dood, dacht ik zo.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 10:28

Navanja, heb je niet te horen gekregen welke CIN hier uit kwam?
Dat is wel apart..

Cookies, met Pap3B een jaar laten wachten vind ik ook uitzonderlijk, hier werd met PAp3B direct actie ondernomen en toen het later (na pap 1 en 2) weer 3A was, moest ik na 4 maanden terug komen, om te kijken of er meer veranderd is.

Hier gelukkig voor de 3e keer op rij een goede uitslag, ik mag terug naar het bevolkingsonderzoek :) !
Voorlopig hoef ik dus niet meer :) !

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 11:28

Bofferd!! Fijn dat het zo goed gaat Renee16.

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:19

Moest vandaag weer terug voor controle. Jaar geleden netjes pap 1. Had toch wat klachten en heb dit aangegeven. Ze heeft gelijk wat extra kweekjes genomen en bloed laten prikken. 13 november krijg ik de uitslag. Ben benieuwd. Vind het toch elke keer weer spannend of het gewoon stabiel is gebleven.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:02

Zeker spannend. Sterkte met wachten op de uitslag.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 22:52

balen dat die uitslag zo lang op zich laat wachten!

ik weet eigenlijk niet of het mag en gepast is om te vragen.. maar hebben jullie ook vaak een voorgevoel dat er iets niet klopte en werd dat dan ook bevestigd?

ik tob al vanaf mijn 14 jaar (ben nu 23) met hormoon/menstruatie problemen.. de laatste 6 maanden kan ik 6 van de 7 symptomen van baarmoederhals kanker goed plaatsen.. ik heb altijd wel in mijn achterhoofd gehouden dat ik niet vruchtbaar zou zijn.. maar maak mij nu wel erg zorgen.. er gaan 100 alarm bellen rinkelen de afgelopen weken.. komende week verwacht ik vervolg stappen i.s.m. de huisarts..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 01:01

Ik had een voorgevoel tot 2 keer toe en beide keren had ik het fout. Maar met wat jij omschrijft zou ik zeker een uitstrijkje laten maken want als je je zoveel zorgen maakt is dat echt niet goed. Hopelijk neemt de uitslag je zorgen dan weg.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:34

Nee ik heb nooit het gevoel gehad dat er iets niet klopte. Sterker nog ik liet niet eens uitstrijkjes maken in het begin. En nog steeds heb ik nergens last van.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:36

ik had ook nooit het gevoel dat iets niet klopt maar netjes gegaan toen ik 30 was maar het was wel een pap 4b.

Nu pap 1

Ook echt nooit ergens last van gehad.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 10:54

sMieke schreef:

ik weet eigenlijk niet of het mag en gepast is om te vragen.. maar hebben jullie ook vaak een voorgevoel dat er iets niet klopte en werd dat dan ook bevestigd?

ik tob al vanaf mijn 14 jaar (ben nu 23) met hormoon/menstruatie problemen.. de laatste 6 maanden kan ik 6 van de 7 symptomen van baarmoederhals kanker goed plaatsen.. ik heb altijd wel in mijn achterhoofd gehouden dat ik niet vruchtbaar zou zijn.. maar maak mij nu wel erg zorgen.. er gaan 100 alarm bellen rinkelen de afgelopen weken.. komende week verwacht ik vervolg stappen i.s.m. de huisarts..

Als je dit voorgevoel hebt, dan zou ik het zeker laten testen. Al is het maar om het uit te sluiten voor je eigen gemoedstoestand. Anders loop je jezelf dalijk druk te maken voor iets wat helemaal niet nodig is.

En is het wel zo, ben je er dan in ieder geval eerder bij..

Ik zou er persoonlijk op aandringen dat je dit wil laten onderzoeken, onderzoek is niet leuk maar ook niet zo dramatisch dat je het daarvoor zou moeten laten.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:20

sMieke schreef:

Ik zou even langs de huisarts gaan met je vragen. Voor hetzelfde geld is er niets aan de hand, en dan maak je je al bijna 10 jaar druk om niets. En als er wel iets aan de hand is ben je er op tijd bij en kun je overleggen hoe verder te gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 11:36

Cookies schreef:
Nee ik heb nooit het gevoel gehad dat er iets niet klopte. Sterker nog ik liet niet eens uitstrijkjes maken in het begin. En nog steeds heb ik nergens last van.

Toch vind ik het wel heel erg lang om een jaar te wachten voor een volgende controle. Ik zou daar denk ik niet rustig onder zijn. Er kan zoveel gebeuren in een jaar en ook omdat er inderdaad normaliter wel degelijk actie wordt ondernomen..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:38

Och ik maak me er helemaal geen zorgen over. Ik ken verschillende mensen die al jaren pap2 hebben.
Bij mij hebben ze bij pap2 nog nooit iets meer gedaan dan 1 of 2 keer per kaar een uitstrijkje maken. Is dat bij jou anders?
Alleen toen ik pap3a had heeft de dokter gelijk de boel weggebrand.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:48

Ik heb van tevoren ook nooit ergens last van gehad, wel 1x PAP3a en 1X PAP2 gehad. 3a is toen behandeld.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 16:28

ik zou denk ik ook niet blij zijn om een jaar te moeten wachten..
komende vrijdag om 11.30 staat mijn afspraak.

tegen het onderzoek zelf zie ik niet op.. ik hoop alleen dat het mee valt en dat mijn gevoel er naast zit.
je gaat onverwachts toch nadenken over '''wat als''.. en dat is puur jezelf gek maken (iets wat niet bij me past als nuchtere boerin :+ )

ik heb ook geen natuurlijke cyclus. de huisarts heeft me toen maar ''aan de pil gezet'' waar ik in september 2013 mee gestopt ben en nog steeds geen cyclus. in april een hormoon kuur gehad want dat zou een cyclus zeker oproepen.. ja 1,5 keer.. nu al weer bijna 5 maanden geen cyclus. ik heb me daar nooit zorgen over gemaakt. maar nu er alsmaar symptomen bijkomen word het wel een beetje beangstigend..

Miran88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:18

Ik heb dat ook sMieke. Ik ben elke dag bezig met de uitslag die ik volgende werk donderdag krijg. Ik maak mezelf echt gek. Gewoon omdat ik er toch een slecht gevoel over heb op de een of andere manier. Maar goed hopen op een goede uitslag!

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:15

Machotje ik duim voor je mee!

Hier viel het reuze mee. Op het oog niets te zien. Wel alvast een doorverwijzing naar de gynaecoloog.
nu 2 / 3 weken wachten op de uitslag.. ondanks het nuchtere kalmerende gesprek met de huisarts zit t me nog niet helemaal lekker.

sMieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 14:45

machotjuh ik hoop dat je een goede uitslag had!

ik kreeg bij de ha te horen dat ik geen prioriteit had en dat de afspraak met de gyn wel even kon duren.. maandag lag er meteen een brief op de mat dat ik 17 nov (dalijk dus) naar de gyn moet.
ik verwacht niet dat ze al een uitslag van het uitstrijkje hebben maar vraag me wel af of deze uitslag meteen bij de gyn terecht komt.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 22:28

Ik moet morgen voor een uitstrijkje gaan, omdat ik voor een andere pil heb gevraagd ivm onregelmatige menstruatie.
Resultaat: sinds vorige week woensdag vanaf dat ik bij de huisarts weg ging alleen maar druk maken, niet kunnen slapen, en maar wat zitten janken.
Ik zie er niet alleen als een berg tegenop, ik ben doodsbang ervoor.
Heb echt serieus overwogen niet te gaan, en stiekem twijfel ik nog steeds. Zou ik in de auto stappen en gewoon de andere kant op rijden?
Ben er zo bang voor dat ik overweeg maar gewoon met de pil te stoppen zodat ik dit niet nog een keer hoef.
Zeggen dat ik me er maar overheen moet zetten werkt averechts, en dat het zo is gebeurd ook. Waar ik bang voor ben is dàt het gebeurd. Dat ik morgen op die tafel dik in janken uit barst, dat er niets meer van mijn toch al zo weinige zelfvertrouwen en eigenwaarde overblijft. Dat ik me smerig, vies en ranzig voel..
Hoe kan ik me in godsnaam mentaal erop voorbereiden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 23:57

Hoi Yellowbird,
Dit is geen mentaal probleem, maar een serieus emotioneel probleem.
Heel erg rot!

Overleg morgen met je arts.
Meld, dat dit jou van streek maakt.
- En kijk dan hoe hij/zij reageert. Krijg je begrip (of steun, erkenning), ziet je arts dit als iets waar eerst over gepraat "moet" worden (...jou op een respectvolle manier vragen stellen is een vorm van het onderwerp serieus nemen....)
.....dan is er een kans dat je dit onderzoek zonder schade doorkomt.

Reageert de arts anders (varianten op 'niet zeuren') - dan blaas JIJ het af. Jouw lichaam is van jou en als dit onderzoek echt noodzakelijk is, dan moet het door een arts gebeuren die jij met recht en reden vertrouwt.

(Ik had vvs en ik heb vele artsen horen zeggen dat zij heus reuze knap waren en dat het speculum er zo in zou zitten - niet dus. De vvs is over, maar ik breng zelf het speculum in voortaan.)