Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:26

Ik kom ook weer even binnenvallen.
Emma is ondertussen al bijna 8 weken, en krijgt nu om en om BV en FV. De BV kolf ik dus, heb ong 400 cc per dag en geef het haar in de fles.
Probeer ook al weer aan te leggen maar ze is erg onrustig. Ze is natuurlijk de fles gewend. Voor de TSR is ze onrustig, zodra de melk begint te stromen verslikt ze zich en laat los, dan drinkt ze even paar minuutjes en laat ze los. Zo gaat het dus de hele tijd, ik blijf proberen maar het is wel lastig hoor.

BA kan me voorstellen dat je het moeilijk hebt zeg. Die melk kan je idd lang hebben nog, gek he.

Somokkele wat goed dat ze nu wel een fles wil!

tepelhoedje, ik heb idd gehoord dat je het beter niet kan doen maar proberen kan altijd toch.
Ik zou alleen eerder de druk eraf kolven en dan aanleggen, je zit nu midden in je stuwing dus sta je steeds op knappen.

Neff, hier ook een ukje die zo hoest, al bijna 2 wk nu. Huisarts doet er niks aan, behalve als er koorts bijkomt.

sarona27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:04

Goedemorgen dames,

NOu hier vanochtend een kleine overwinning meneer heeft een borst leeg gedronken *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* .
Heb daarna andere leeg gekolfd want die tepel is zeer gevoelig heb het idee dat nadat ik gister echt leeg gekolfd heb stuwing nu minder is.

Dus wil vanmiddag aan de kraam vragen van hoe en wat met die tepel.
Hoop dat het nu wat beter gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:57

Sarona: heb je geen tepelkloof dan dat het zo gevoelig is? Zou best kunnen als hij steeds aanhapt en weer loslaat. Dat loslaten en weer aanhappen herken ik wel, is bij ons in het begin ook zo geweest ivm hele sterke tsr. Zodra hij groter en wat sterker is gaat dat echt een stuk beter, maar net zo goed als jij moet leren bv te geven gaat het bij de kleine ook niet vanzelf in het begin. Wel fijn dat je de kraamhulp nog kunt vragen om hulp, moet je goed gebruik van maken zolang die in huis is.

Samantha: denk dat het bij jou ook wennen is, is een fase en wordt echt beter na een tijdje!

Ik moet even wennen, Marinde heeft 3 nachten doorgeslapen en ik dus niet :+ ben ik niet meer gewend....ik lig dus vrolijk wakker vanaf een uurtje of 2.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 14:30

Heerlijk Susan.. Hier slaapt ze nu redelijk door. De tijd dat ze 's morgens komt varieert van 5.15 tot 8.00. Moest daar ook aan wennen, maar ik moet nu wennen, als ze een keer 's nachts komt.

Heb trouwens enorm vette melk momenteel. Moest vorige week een aantal maal kolven en na een nachtje in de koelkast zat er een laag van 6 cm aan vet op. Zit nu op 5 voedingen. Heb wel gemerkt dat ik haar overdag minimaal 1 flesje diksap erbij moet geven, anders komt ze 's nachts weer.
Voed alweer 8,5 maand. Jeuhhh!!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:24

Ankem super zeg 8,5 maand!!
Hier bijna 6 maanden, ook een mijlpaal! En ga nog lang niet stoppen als het aan mij ligt, het gaat nu ook gewoon weer lekker! Denk dat we een flinke 4 maanden dip gehad hebben haha.

Slapen heb ik het maar niet over. := Hier nog steeds knudde, 10 x per nacht wakker is nog niets meestal.... Ben gister voor t eerst bij de osteopaat geweest met d'r en ze heeft een goed pijnlijke plek in haar nek/overgang naar de schedel. We hopen dat als deze behandelt is ze beter slaapt, ze slaapt nl wel altijd in een houding waarin er minder druk op die plek staat. En mij lijkt het vrij logisch dat als ze in haar slaap anders gaat liggen, ze wakker wordt door de pijn die die plek veroorzaakt. Maar dat is afwachten natuurlijk. Zeker weten we nooit, of het slechte slapen hier door komt. Anders wil de huisarts een opname regelen waar de een paar dagen geobserveerd wordt, maar dat zie ik nog niet zo zitten dus eerst andere dingen proberen.

BA hoe doet Tessa het nu met slapen op KV?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:35

Wij slapen ook nog maar net door hoor. Dame kwam ook 1 a 2 x nog 's nachts. We hebben wat in een negatieve spiraal gezeten. Heb heel lang pijnlijke tepels gehad en daardoor verdroeg ik lang drinken niet. Dan legde ik haar kort en vaak aan. Kreeg ze alleen voormelk binnen, dus snel weer honger. Zo ging het constant. Nu drinkt ze veel minder en ze is binnen een paar minuten klaar. Een hele rust voor mij.

Elianne heeft ook last van haar werveltjes/schedeltje gehad. Kwam hoogstwaarschijnlijk door de vacuümverlossing. We zijn toen ook bij een osteo geweest. Dat heeft ons goed geholpen. Elianne lag helemaal als een wokkel en overstrekte ook constant. We waren er vroeg bij, daardoor heeft ze gelukkig niet een plat achterhoofd gekregen. Dus wie weet dat het genoeg soelaas biedt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:47

Hier idd ook overstrekken en een plat achterhoofd...En nog meer dingen die hij precies op wist te noemen (extreme zuigbehoefte, erg onrustig met armen en benen etc) ben erg benieuwd. Hij denkt dat het met 2 x behandelen klaar is en ik kan alleen maar heel benieuwd zijn of dat wat gaat uitmaken.

Ze hoeft van mij niet perse door te slapen (ja zou leuk zijn, hihi) maar dit is niks. Ze is de laatste nachten telkens een paar uur wakker, dat is helemaal vervelend. Maargoed.
Vannacht was dat van 3 uur tot half 5 en de nacht daarvoor van kwart over 4 tot half 7. := En daar omheen wordt ze heel vaak wakker maar valt ze met een paar slokken weer in slaap. Het is dus geen honger.
Maarja we zien het wel. Je kunt er niets aan doen he?
Maar heb goede hoop als ze geen pijn meer heeft dat het beter wordt... duimduim...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:35

Nathalie: lijkt idd logisch dat het door de pijn komt. Hoop ook voor jullie dat het over gaat als ze behandeld is.

Ankem: jeetje, 6 cm is wel heel veel! Idd dat doorslapen moet je wel aan wennen. Vandaar dat ik dus nu weer even wakker lig en lichter slaap. Gaat ook wel weer over ;) . Ze haalt het nu tot een uurtje of 5.00, maar omdat dit vanaf 21.00 's avonds is valt het wel onder de noemer "doorslapen".

Wij zijn vanmiddag bij de orthopeed geweest, voor de laatste keer want alles was goed *\o/* Marinde hoeft dus geen spreidbroekje meer aan! Daarna moest mijn man nog een pak kopen voor de bruiloft van as zaterdag (mijn broertje gaat trouwen) en omdat het etenstijd was heb ik voor we de winkel in gingen nog even gevoed in de parkeergarage, handig die bv! Groente is een wisselend succes, ze "eet" nu met ons mee aan tafel wat ze heel gezellig vind, brocolli is vies (ze ging zelfs kokhalzen en overgeven!), worteltjes errug lekker (hele bordje met smaak leeg gegeten) en de sperziebonen van vandaag waren redelijk te eten. Lijkt ze iig niet op mij met eten want ik vind worteltjes echt niet te eten.

Afgelopen maandag waren we trouwens op het cb en we mogen nu gaan uitbreiden, ook rijst/aardappel erbij en grotere hoeveelheden, borst dan als toetje aanbieden. Ze was weer goed gegroeid op zich, alleen had het lijntje van haar gewicht een klein dipje. Maar omdat ze in de bovenlijn zit qua gewicht is dat geen probleem. Ze was maandag 67 cm, en 7890 gram.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:18

Hallo iedereen,

Ik zie dit topic nu pas wist helemaal niet dat er een topic van borstvoeding mama´s was :o . Maar hier ook een borstvoeding mama en alweer sinds 12 mei 2010 :D .
Toen ons manneke geboren was moesten we 1 nachtje blijven ivm hij op suiker getest moest worden etc..Nou dat was me echt het nachtje wel wat een flut zknh en dat terwijl we bij een borstvoedings informatie avond waren geweest, nou ze hadden mij dus helemaal niet goed begeleid want ik heb mijn zoon maar 2x mogen aanleggen 1x door de vk toen ons manneke net geboren was en net aangekleed was toen legde ze hem bij mij neer. En die 2e keer omdat ik op de alarmbel had gedrukt of ze me even konden helpen om hem bij me neer te leggen, toen kreeg ik gewoon weg te horen dat hij geen bv kreeg maar fv!!! Nou echt ik was razend want ik maar ook mijn vriend hadden dat dus echt nooit gezegd ja we hadden gezegd dat ons manneke bv krijgt en geen fv en toen was het stil en ohohoh en bladiebla!!
Maar goed onze 1e kraamhulp was ook waardeloos die deed amper wat gelukkig was dat maar 2 dagen en kregen we een andere en die had ons heel goed op weg geholpen met de bv :D .

Als jullie het goed vinden of ik me hier ook bij mag toevoegen bij jullie dan hoor ik dat wel he? Lijkt me leuk ;)

Hier een foto van ons mooie mannetje Jayden <3 (is vorige week vrijdag gemaakt) =4.5mnd oud <3

http://i382.photobucket.com/albums/oo26 ... MG2455.jpg

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 14:52

Tuurlijk mag je meekletsen! Al is het wel wat stil momenteel. Begeleiding in z'huis is idd erg wisselend, ik heb het geluk gehad dat er 2 verpleegkundigen waren die mij heel goed geholpen hebben, mag ook wel want ik heb de hele kraamweek in het z'huis doorgebracht. Maar echt slordig hoe ze jullie begeleidt hebben zeg....zomaar fv geven zonder overleg.

Wat een droopie is Jayden trouwens!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:01

Dank je wel susan ;) . En idd Jayden is een echt liefffff manneke maar hij is nog liever als ie slaapt haha :D . En idd vind het ontzettend slordig hoe ze me/ons hebben behandeld in zknh. Als we ooit een 2e mogen krijgen dan zal ik wat strenger op mijn strepen gaan staan naar ze toe want ook dan heb ik sowieso de keus voor borstvoeding ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:46

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:19

Jeetje, wat een verhaal over dat ziekenhuis!
Dat is nou de reden waarom ik in eerste instantie thusi wilde bevallen, was heel bang voor zulke taferelen.
Uiteindelijk ben ik toch in het zh bevallen, maar werd daar zeer intensief begeleid in het starten van de bv.
Het bleek dat ze volgens de 10 vuistregels van de WHO ism Unicef werkten, ik heb ze hieronder even geplakt:

De tien vuistregels die Unicef ontwikkelde voor het welslagen van borstvoeding.
Alle instellingen voor moeder- en kindzorg dienen er zorg voor te dragen
1. dat zij een borstvoedingsbeleid op papier hebben, dat standaard bekend wordt gemaakt aan alle betrokken medewerkers;
2. dat alle betrokken medewerkers de vaardigheden aanleren, die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van dat beleid;
3. dat alle zwangere vrouwen worden voorgelicht over de voordelen en de praktijk van borstvoeding geven;
4. dat moeders binnen een uur na de geboorte van hun kind worden geholpen met borstvoeding geven;
5. dat aan vrouwen wordt uitgelegd hoe ze hun baby moeten aanleggen en hoe zij de melkproductie in stand kunnen houden, zelfs als de baby van de moeder moet worden gescheiden;
6. dat pasgeborenen geen andere voeding dan borstvoeding krijgen, noch extra vocht, tenzij op medische indicatie;
7. dat moeder en kind dag en nacht bij elkaar op een kamer mogen blijven;
8. dat borstvoeding op verzoek wordt nagestreefd;
9. dat aan pasgeborenen die borstvoeding krijgen geen speen of fopspeen wordt gegeven;
10. dat er borstvoedingsbegeleidingsgroepen kunnen worden gevormd en dat vrouwen bij het beëindigen van de zorg naar deze groepen worden verwezen.

Het is echt niet meer van deze tijd om op zo'n wijze met moeder en kind om te springen als beschreven door fiemo... tsssss....
Wat mij betreft mogen zulke ziekenhuizen op een soort zwarte lijst komen.
Gelukkig is het helemaal goedgekomen met de bv, ondanks de slechte start!
Terwijl die eerste uren zo bijzonder en belangrijk zijn!

En wat een bericht ook op nu.nl...
Hoe kan het toch zo gekomen zijn dat het zo abnormaal is om bv te geven voor langere rtijd en dan al helemaal in het openbaar?!
Daar zit een heeeel succesvolle campagne van fv-fabrikanten achter, uitgesmeerd over een paar decennia!
Gelukkig veranderen de tijden weer, maar ik schrik dan toch extra van zo'n bericht over hoe het ging in het zh..

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:46

En omdat borsten heden ten dagen alleen nog gezien worden als iets wat met sex te maken heeft... blootreclames etc etc...

Ik ga vandaag over naar nog maar 1 voeding per dag.
Heb de laatste tijd al wel eens min of meer 1 voeding laten vallen omdat het niet echt zin had, lees 3 minuten hooguit...

Dus voed nu alleen nog s'ochtends gezellig in bed of op de bank en kan nu dus ook gewoon een keer rond 20.30 naar bed.
Wel moet ze voldoende drinken maar sinds vandaag snapt ze wat daarmee bedoelt wordt.
Als ik zeg: Chiara, even een beetje drinken,... dan doet ze dat :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:16

Am13: is idd door de fv fabrikanten dat het zo gelopen is. Ik vind het iig vreemd dat iedereen maar zo mag eten in het openbaar (en dat ziet er niet altijd even smakelijk uit ;) ), maar mijn bv gevoede baby dat niet zou mogen/kunnen. Kleine kinderen gaan daar ook al in mee dat fv de norm is, was pas ergens aan het voeden waar kleine kinderen waren (goede vrienden) zei het oudste zoontje van bijna 4 "die baby is nog te klein om aan de fles te drinken".

Ik ben een beetje kolfmoe....heb allemaal uitjes en moet veel werken de laatste tijd waardoor ik het idee heb dat ik alleen maar kolf ipv live aan het voeden ben. Gelukkig nog 2 keer op stap (bedrijfsuitje van mijn man's werk, en 1 tje van mijn eigen werk) en dan is het even over met kolven op vreemde plekken. Heb al in de vreemdste kamers en zelfs in onze eigen auto zitten kolven.....

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:37

wat mooi dat het zo natuurlijk gaat allemaal cynthia! heerlijk joh!

am, ook ik ben bij een bvv-ziekenhuis geweest die volgens die wereldrichtlijnen werken. ben uiteindelijk thuis bevallen en heb er dus niets mee van doen gehad, maar het betreffende ziekenhuis staat hoog aangeschreven op dat vlak en dat vond ik belangrijk.

suus, kolfmoe is niet leuk he? dan is de lol er snel van af. live-voeden is zoveel mooier en effectiever!

@hier:
tessa wil de borst totaal niet meer. Heb het de afgelopen 2 weken af en toe geprobeerd, maar ze wend haar hoofdje af en weigert dus. Doet zeer, maar is ook goed zo. ze geeft zelf aan er klaar mee te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:01

Jeetje BA dat is niet het einde dat je gehoopt had.

Ja, live voeden is idd veel fijner. Ach, alleen van het weekend en volgende week nog 1 keertje en dan heb ik bijna alleen korte dienstjes en ook nog een langere periode (5 dagen!!) lekker vrij. Kan ik de schade weer inhalen ;).

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:45

Hallo, ben ik weer, zijn een weekje weg geweest met zn allen, voor het 1st met zn 4en en het ging erg goed!

Gelukkig hebben jullie niet al te veel gekletst :D.

BA, wat jammer dat ze niet meer wil, hoe lang heb je nu uiteindelijk bv gegeven?

Cyntje, hoe lang voed jij nu al?

Susan, kolfmoe, dat snap ik best, live is idd veel leuker!

xfie, Wat een raar ZKHS!!! Hier in het ZKHS hetzelfde als am13 zegt, ben ook prima geholpen (natuurlijk was het voor mij wel de tweede, maar je vergeet toch snel, gek he?)

En dat onderzoek, jeetje! Voed ook gewoon overal en nog geen commentaar gehad :).

De kleine is niet verkouden meer, gelukkig en het gaat nu echt perfect. Met de BV af en toe nog onrustig door de tsr, denk toch maar weer om met tepelhoedje te beginnen in de ochtend als de tsr het heftigst is. Dan laat hij steeds los en zit de melk echt overal (3 stromen, dat gaat echt heel hard!)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:58

IK voed nu bijna 17 maanden ;)

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 19:09

Cyn. Wauw, das geweldig zeg!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:56

Ja echt super. Hoop dat het hier ook gaat lukken.
Ga voor minimaal 1 jaar en hopelijk twee! Het gaat nu weer super dus dat is fijn.
Alleen t slapen is helaas niets verandert. Woensdag gaatde kinderarts haar binnenste buiten keren...

En woensdag is ze een half jaar... En dus 6 mnd BV! Ben er toch wel trots op!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:36

Jeetje, 17 maanden. Ben bang dat ik dat niet ga redden, helaas ivm werk. Als ze 10 maanden is mag ik namelijk niet meer kolven onder werktijd, en omdat ik onregelmatig werk lijkt het me heel lastig om een ritme te vinden waarin ik dan nog wel kan blijven voeden (heb ook geen pauzes). Maar even zien hoe het tegen die tijd gaat, ze eet dan natuurlijk ook veel meer vast voedsel, als we dan op 3 voedingen overdag zitten moet het met wat rekken wel te doen zijn, als ik net voor ik ga werken voed of kolf, en gelijk als ik weer klaar ben. Mijn doel is wel om zo lang mogelijk bv te blijven geven, liefst ook een jaar of langer.

Nathalie: benieuwd of er wat uitkomt! Hoop het wel voor jullie.

Nou, even nog een filmpje over extreem lang voeden

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:14

_O-

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:21

Hahaha :')

Hier liep de voeding ook drastisch terug toen ik niet meer mocht kolven onder werktijd. Ik probeerde het steeds 's morgens voor het werk en in mijn pauze te doen maar dan had ik te weinig tijd en zat ik steeds te stressen dat ik weg moest (was meestal 30-40 min aan het kolven). Na een week kreeg ik er al niet meer genoeg uit en zat ik 's avonds nog extra te kolven en op m'n vrije dagen steeds tussendoor, nou dan is er geen lol meer aan hoor! Tien keer per dag dat ding op je tiet om een flesje bij elkaar te sprokkelen en ook nog 6-7x per dag je baby... :n Toen ben ik over gegaan op 's morgens, 's avonds en 's nachts BV en overdag FV. Gelukkig dat toch nog een tijdje vol kunnen houden!

Werken en BV gaan gewoon best moeilijk samen, zeker als je niet meer mag kolven onder werktijd.
Ik had trouwens gevraagd op mijn werk of ik niet 1x per dag mocht blijven kolven. Dat mocht maar dan moest ik wel uren inleveren :roll: .

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:42

Jeetje, dacht dat je het eerste jaar op je werk altijd mag kolven, maar dat is dus verschillend(is er uberhaupt wettelijk iets voor geregeld, vraag ik me af?)? Nog wel wat te winnen begrijp ik.
Gelukkig mag ik gewoon kolven, nog 2 weken en dan ga ik weer werken. Denk wel dat productie wat terug gaat lopen, had ik bij de eerste ook, is toch anders dan thuis.