B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:51

ben ik even blij met mijn huisarts ze is echt zo aardig en behulpzaam
ze neemt ook alle tijd voor haar patienten
dus gebreurt het vaak dat de hele handel uitloopt kwa tijd
mijn huisarts kwam zelf met het voorstel om eens bloed te prikken en dan gelijk op alles testen wat die vermoeidheid kon verklaren
en daar kwam dus die B12 uit
heb gisteren mijn eerste shot gehad
merk er nog niks van heb ook geen idee hoe snel dat kan gaan

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:20

Niet ongeduldig worden hoor. :D Het kan een paar weekjes duren.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:10

oh dan heb ik nog ff
gisteren weer niet wezen sporten omdat ik gewoon op was
was blij dat de series afgelopen waren die we altijd kijken kon ik lekker mijn bed in
was ook zo vertrokken

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:43

Hebben jullie na de injectie's ook zulke blauwe plekken? Niet op de plek waar geprikt is, maar gewoon óveral op het been waar geprikt is.

Eerst prikte ik altijd rechts en altijd blauwe plekken, zal me wel gestoten hebben dacht ik. Tot ik een keer links prikte, omdat altijd aan 1 kant slecht is, toen kreeg ik links blauwe plekken en rechts niks? :?

Had al gevraagd bij de huisarts of dat vaker voorkomt, maar zij zeggen van niet.. maarja huisartsen %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:48

Daphne__ schreef:
Hebben jullie na de injectie's ook zulke blauwe plekken? Niet op de plek waar geprikt is, maar gewoon óveral op het been waar geprikt is.

Eerst prikte ik altijd rechts en altijd blauwe plekken, zal me wel gestoten hebben dacht ik. Tot ik een keer links prikte, omdat altijd aan 1 kant slecht is, toen kreeg ik links blauwe plekken en rechts niks? :?

Had al gevraagd bij de huisarts of dat vaker voorkomt, maar zij zeggen van niet.. maarja huisartsen %)

Ik heb nu alleen een blauwe plek omdat ik niet goed kun spuiten wegens slechte spuit.
Maar prik jezelf of niet?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:20

Ik had alleen last van stijfheid
Geen blauwe plek
Ik moet donderdag weer voor een shot

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:38

nynke55 schreef:
Welke neurologische klachten had jij, Jen, als ik vragen mag? Ik zag dus vlekken en had tintelingen in een deel van mijn handen, maar mijn vorige huisarts zag dit niet als iets neurologisch.

Beetje late reactie excuus! Bij mij kwamen er steeds meer neurologische klachten, de volgorde weet ik niet meer :). Als ik op de bank of in bed lag trilden sommige spieren, kun je zien als een soort shock je zag het namelijk ook echt bewegen. Tintelingen, dood gevoel in me vingers. Ik kreeg steeds vaker zicht verlies, zag dan alles soort van dubbel. Ik had spraakgebrek en ook met schrijven draaide ik alles om terwijl ik echt geen dyslexie heb. En ook liep ik tegen muren deurposten tafels enz aan, dronkenmans loop noemen ze dit ook wel.

Met dit laatste waren heeel veel mensen bij de bijeenkomst bekend, heel veel mensen hadden vaak blauwe schouders, heupen door het tegen dingen aan lopen.

Eigenlijk heb ik al deze dingen altijd als normaal gezien. Ik dacht ja iedereen heeft wel eens iets toch!

@Daphne, wel gek dat de blauwe plek naast het geprikte gebied is anders zou je denken toch gewoon een bloedvaatje geraakt?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:48

_Jen schreef:
@Daphne, wel gek dat de blauwe plek naast het geprikte gebied is anders zou je denken toch gewoon een bloedvaatje geraakt?

Idd, als het een beetje in de buurt was van de prikplaats dan was het denk ik gewoon een bloedvaatje die geraakt is, maar ik heb nu bijv. een méga blauwe plek op de bovenkant van m'n bovenbeen. Die had ik 's ochtends nog niet... en toen ik een uurtje na het prikken naar de wc ging viel die plek me op.. :?

Silly1972

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:01

ik heb het 1x gehad, maar toen hadden ze tegen een bloedvat geprikt.

En bloed kan zakken of verplaatsen, dus het kan best dat de plek zich naast of onder de prikplek zichtbaar wordt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:19

_Jen schreef:
nynke55 schreef:
Welke neurologische klachten had jij, Jen, als ik vragen mag? Ik zag dus vlekken en had tintelingen in een deel van mijn handen, maar mijn vorige huisarts zag dit niet als iets neurologisch.

Beetje late reactie excuus! Bij mij kwamen er steeds meer neurologische klachten, de volgorde weet ik niet meer :). Als ik op de bank of in bed lag trilden sommige spieren, kun je zien als een soort shock je zag het namelijk ook echt bewegen. Tintelingen, dood gevoel in me vingers. Ik kreeg steeds vaker zicht verlies, zag dan alles soort van dubbel. Ik had spraakgebrek en ook met schrijven draaide ik alles om terwijl ik echt geen dyslexie heb. En ook liep ik tegen muren deurposten tafels enz aan, dronkenmans loop noemen ze dit ook wel.

Met dit laatste waren heeel veel mensen bij de bijeenkomst bekend, heel veel mensen hadden vaak blauwe schouders, heupen door het tegen dingen aan lopen.

Eigenlijk heb ik al deze dingen altijd als normaal gezien. Ik dacht ja iedereen heeft wel eens iets toch!

Geeft niks hoor, beter laat dan nooit.
De dingen die jij beschrijft had ik dus ook, maar toen ik mijn huisarts dit vertelde, vond hij het aanstellerij , ik vraag me af hoe ik hem duidelijk kan maken dat dit neurologische symptomen kunnen zijn van een b 12 tekort.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:23

Daphne__ schreef:
_Jen schreef:

Idd, als het een beetje in de buurt was van de prikplaats dan was het denk ik gewoon een bloedvaatje die geraakt is, maar ik heb nu bijv. een méga blauwe plek op de bovenkant van m'n bovenbeen. Die had ik 's ochtends nog niet... en toen ik een uurtje na het prikken naar de wc ging viel die plek me op.. :?

Apart.. Is niet normaal.. Zou eens vragen aan de dokter hoe het kan? Doet je been ook pijn na het prikken?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:48

Hoi ik meld me hier ook even.
Ik heb vandaag de uitslag van het bloedonderzoek gehoord. Mijn vit b12 is 130 de arts zou me gelijk even een vit b12 injectie geven en elke 8 weken herhalen, na een jaar weer een bloedtest.

Ergens ben ik blij dat er iets uit mijn bloedtest kwam, na de ziekte van Pfeiffer ben ik gaan sukkelen, jaren echt jaren later na veel gezeur bij artsen bij een reumatoloog terecht gekomen. Fibromyalgie was de diagnose.

Nu het laatste jaar heb ik het gevoel dat ik me extra voortsleep (meer dan ik al deed) ook mankeerde ik elke keer weer iets anders, tot mijn maag zo ging opspelen dat ik van ellende stil ging zitten amper kon eten en drinken. Dus na 3 weken naar de huisarts, bloedonderzoekje (standaard) en echo bovenlijf aangezien ik een maagonderzoek iets te extreem vond om gelijk te doen.

Iemand attendeerde mij op vit b12 laten nakijken, ik assistente gebeld die absoluut niet blij was dat ik dus ook vit b12 wilde laten testen, maar als ik het perse wilde mocht ik het aankruizen op het formulier.
De huisarts besloot me een injectie te geven dit doet ze trouwens altijd maar aangezien de zorgverzekeraar de tabletten niet vergoed en de injectie weer wel.
Ik ben blij dat ze wilde prikken, maar hier lezende (ben pas op pagina 24 ergens) is de startdosering niet voldoende. Maar mijn huisarts en oude huisarts vinden alles tussen mijn oren zitten dat is eigenlijk de reden dat ik nooit ga, ik durf dus echt niet te gaan zeuren over de aantal weken tussen de injecties.

Ik heb gelukkig speling omdat ik op 130 zit dus wel laag maar niet te kort. Hoeveel "kwaad" kan het als ik rustig even het jaar afwachten en elke 8 weken een injectie gaan halen?

Een verwijskaart is mega lastig te krijgen bij de huisarts ook al sta ik erop. Standaard antwoorden, zit tussen je oren, je moet er mee leren leven. En veranderen van huisarts helpt dus ook niet aangezien je dossier lekker mee gaat en al de huisartsen elkaar hier kennen dus wandelt jou verhaal wel mee.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:51

Waventy schreef:
Oei, het lijkt wel heel erg op waar ik last van heb...

Ben al ruim 10 jaar moe en het wordt steeds erger..
Mijn haren vallen uit, en mijn gezichtsveld wordt slechter..
Daarbij regelmatig duizelig en voel ik me gewoon niet happy.

Ben hier ook 6x voor naar de huisarts geweest. 4x is er bloedgeprikt (niet op vitamine volgens mij) en kwam er steeds niets uit.
2 jaar geleden is mijn huisarts ermee gestopt en ben ik overgenomen door een andere huisarts..
De laatste keer dan ik bij hem kwam, ging het vooral over mijn vermoeidheidsklachten.
Hij wilde geen bloedprikken, want daar kwam toch niets uit. Wat hij wel wilde doen was mij naar een revalidatiecentrum en psycholoog sturen..
Dat heb ik afgewezen met de mededeling het zit niet tussen mijn oren, dit is iets waar ik al veel te lang last van heb.
Hij gaf aan dat de een meer energie heeft dan de ander en dat ik er maar mee moet leren leven.
Dat ik hem aangeef dat ik al 3 jaar niet meer op stap kan gaan omdat ik totallos ben, dat ik gemiddeld tussen de 9 en 10 uur slaap en nooit uitgeslapen ben, en dat ik dat vooral NIET normaal vind voor iemand van 27, begint hij te lachen en geeft me aan dat het echt tussen mijn oren zit en dat ik er maar mee moet leren leven..

Toch maar eens eisen dat ze me op B12 gaan prikken ofzo.

Direct van huisarts veranderen!!!

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:55

Je heb wel te kort onder de 150 is te kort...
En start dosis is idd niet voldoende zoals je het nu krijgt...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:12

Bluestar, ik weet niet wat op jou labformulier staat? Beneden 150 pmol/l is een tekort. Je hoort gewoon de normale opstartdosis te krijgen. Voor er injecties worden gegeven moet je eerst weten waar het tekort vandaan komt. Als je een opnamestoornis hebt zul je voor altijd aan de injecties moeten.

Via Google kun je de bijsluiter downloaden. Googlen naar bijsluiter hydroxocobalamine.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:23

Glossi schreef:
Bluestar, ik weet niet wat op jou labformulier staat? Beneden 150 pmol/l is een tekort. Je hoort gewoon de normale opstartdosis te krijgen. Voor er injecties worden gegeven moet je eerst weten waar het tekort vandaan komt. Als je een opnamestoornis hebt zul je voor altijd aan de injecties moeten.

Via Google kun je de bijsluiter downloaden. Googlen naar bijsluiter hydroxocobalamine.

De uitslag was 130 pmol/l ik kon meekijken in de computer, ook waren mijn bloedcellen wat vergroot maar dit viel samen met het b12. Ijzer en de rest allemaal in orde.

Dank je ik ga de bijsluiter zo even lezen, en even zoeken welke onderzoeken nodig zijn voor die opnamestoorins te bepalen.

Edit:
Net gekeken op dit adres http://www.hyves.nl/blog/nieuwste/blog/45226635/Wat_is_een_B12_opnamestoornis_bijbehorende_symptomen_n_belangrijk_wanneer_testen_en_waarop_allemaal/1yc5/
Omdat ik vandaag dus mijn eerste injectie heb gehad kan Homocysteïne en MMA niet meer getest worden. Maar even langs de apotheek daar een bijsluiter vragen vitB12 injectie en denk ik maar in overleg met de huisarts over een goede startbehandeling.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:12

Morgen weer marteldag... Zie op tegen prikken op maandag :+
Maandag = Links prikken
Vrijdag = Rechts prikken

Maar mijn linkerarm en linkerbeen zijn veel gevoeliger dan m'n rechter arm en been... als een vlieg over mijn rechtervoet loopt dan voel ik dat niet, links een beetje. En als ik me stoot aan de linkerkant... nouja dat is niet te beschrijven :x

Ik wou dus ook nooit prikken aan de linkerkant, áltijd rechts... tot 2 weken terug, toen moest ik wel en het voelde precies zoals ik het verwacht had... pijnlijk :oo
En iedereen maar zeggen dat het wss zo leek dat links alles meer pijn doet, nou ECHT niet.

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:57

Ik krijg ze op een plek met meer vet :Y)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:33

haha ja daar schijn je wel minder gevoelig te zijn, in "de hammetjes" zoals de assistent 't hier noemde.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 08:48

Nou mijn billen kunnen weinig meer verdragen :(

Bluestar, nog wijzer geworden bij de huisarts?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 09:21

ik voel van de prik zelf niet zo veel
alleen daarna word het erg stijf en gevoelig niet pijnlijk
maar bij zitten en opstaan voel ik het wel
morgen mag ik weer en dan bespreek ik gelijk de start dosering

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:00

Kregen jullie ook een uitnodiging voor een griepprik?

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:19

Nope geen oproep gehad
Ligt het er niet aan in welk jaar je geboren bent?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:26

Haha dat ligt niet aan je geboortedatum, die krijg je als je boven de 60 bent geloof ik. En als je aandoeningen hebt waardoor het gevaarlijker is om griep te krijgen dan iemand anders.

Ik krijg hem omdat ik bekend ben met bronchites, heb ik al jaren geen last meer van gelukkig maar die prik haal ik toch maar :)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:40

Ah zo dus :+
Weer wat geleerd vandaag