Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:41

Meid, geloof me.. Dat zegt hij echt niet, als jij maar eerlijk bent! Wat ik heb gedaan toen ik voor de eerste keer naar de HA ging, is al mijn klachten op papier zetten. Gesplits in psychische en lichamelijke klachten. Noem ook dingen die jij 'wel mee vind vallen'! Doe je niet beter voor dan hoe het werkelijk gaat, daar schiet je niks mee op. Je was een sterke, jong vrouw, en daar is weinig meer van over. Dat mag je rustig uitspreken!

Noem ook het geen zin meer in je paard hebben, geen zin meer in sex hebben enz. Dat zijn hele belangrijke kenmerken! Hoe zit het met je eetpatroon? Eet je juist veel, of extra weinig? Heb je soms last van lichamelijke klachten? Zoals druk op de borst, spierspanning, onverklaarbare spierpijn, rusteloosheid, je opgejaagd voelen, of voel je je misschien uitgeput en heb je het idee dat je niet bijgeslapen komt? Allemaal noemen! Het is even wat werk om het voor je zelf op een rijtje te zetten, maar dit kun je aan je HA laten lezen, anders vergeet je misschien dingen.

En het ontkennen, komt mij ook heel bekend voor!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:42

Mayo succes bij de HA vanmiddag ben benieuwd na je verhaal!

Qwerty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:43

Salsa schreef:
Hoop dat de HA me verder kan helpen donderdag maar moet eerlijk zeggen dat ik daar weinig van verwacht. Ben bang dat hij zal zeggen: Stel je niet aan, iedereen heeft het weleens druk en minder zin om dingen te doen!

Met zo'n gedachte ging ik ook naar de HA.
Het idee dat ze me maar een aanstelster zou vinden.
Er zijn zoveel mensen die af en toe een dipje hebben.
Alleen was mijn dipje geen dipje meer en ze heeft me doorgestuurd naar een psycholoog.
Daar heb ik de 1e gesprekken inmiddels erop zitten en moet 1 keer in de 2 weken weer terugkomen.
Ondertussen ook nog steeds afspraken tussen door met de HA om te kijken of de gesprekken helpen.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:46

Goede tip Angela. Ik ga maar eens aan zo'n lijstje werken want "vergeet" denk ik zo de helft of vind het niet belangrijk genoeg. :=

Ik zal ook mijn vriend eens vragen hoe hij dingen ervaart. Misschien zijn er dingen die hij veranderd vind die ik nog niet heb opgemerkt. Thanks voor deze goede tip!

Salsa

Re: Mensen met een Burnout/overspannen, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:47

Wel een "naar" idee dat iedereen zich zo goed herkend in mijn verhaal. Niet helemaal een goed teken.

Haha probeer bij iedereen een reactie te krijgen: Joh dat valt allemaal wel mee :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:52

Als je wilt mag je mij wel je lijst doorsturen, dan wil ik hem ook nog wel voor je doorkijken. Goed dat je je vriend erbij betrekt trouwens!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:57

Doe ik. Ga er vanavond eens samen ervoor zitten.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:43

Ook het "dingen vergeten" is een kenmerk Salsa!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:19

jee wat gaan jullie snel.. poeh, ga een poging doen..

Pilipa ik denk ook dat het alleen maar goed is, dat mijn masker langzaam valt, maar vind het tegelijk ook eng en ga het toch onbewust zoveel mogelijk tegen..
Daarom hoop ik het beste van de therapie, alleen durf ik het niet.
Wow, bijzonder van je 'helende reis' Is het een beetje te vergelijken met EMDR? Fijn dat het je zo geholpen heeft. Inderdaad waakzaamheid en vooral herkennen is denk ik erg belangrijk na een burnout..

Kido fijn he de veluwe.. leuk dat je het naar je zin hebt gehad!

aikon thanks.. Jammer dat je geen vertrouwen meer hebt in het ggz.. maar is dus eigenlijk wel het enige waar je op mentaal/psychisch gebied heen kunt op dit moment als ik het zo lees? Erg jammer, want naar mijn idee heb je wel nog wat hulp nodig in die richting.. Een beetje hulp bij het opvangen van de brokken van je masker zou niet verkeerd zijn denk ik..Fijn dat je zo hebt genoten van de marathon! Dat je daarna kapot was is in zo'n geval denk ik ook minder erg, je hebt ervan genoten en daarna weer rust pakken is ook niet verkeerd!

Jolliegirl geniet van je laatste paar dagen vakantie!

evelien volgens mij heb ik je naam ooit wel eens voorbij zien komen inderdaad.. Je dringt je niet op hoor, gooi er vooral uit wat je kwijt wilt.. sterkte..

Qwerty Welkom. Goed dat je de stap gezet hebt om naar de HA te gaan. Wat betreft de psycholoog ga ik met advies van Maaike mee, geef het een kans, maar maak het zeker bespreekbaar wanneer je het gevoel hebt er weinig aan te hebben.. Heb hier in het begin ook te lang mee gewacht en zit nu weer inzelfde situatie. Heb het na 2 gesprekken nu al aangegeven dat ik gevoel heb dat het veel moeite gaat kosten mijn ding eruit te gooien bij haar.. moet je gewoon kunnen zeggen..
Verder herkenbaar, paardrijden en sporten heb ik ook weinig zin meer in. En als ik me er dan toch toe zet, weinig voldoening en het kost me erg veel energie.. Terwijl het voorheen echt mijn uitlaatklep was, zowel sporten als paardrijden..
Ook mbt het werk ga ik helemaal mee in de posts van Maaike..

Samantha succes en sterkte.. Kan me zo goed voorstellen dat je haar mist een hele week.. :(:)

Pubelia geniet van je goede dagen en welkom hier.
Ik herken het geod, het niet weten wat je met jezelf moet.. ik weet dan ook echt niet wat er aan te doen.. op zo'n moment weet je het gewoon écht even niet, erg lastig. Goed dat je toch afleiding zoekt.. sterkte

Biieniie Vandaag kreeg je nieuws toch? Ben benieuwd.. Zal zeker zwaar geweest zijn Perro weg te brengen.. bah.. voel met je mee.. :(:) En vervelend zo'n vriendin dan!
Leuk dat je het toch naar je zin hebt gehad met uitgaan..
Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken.. Kan daar momenteel helemaal niet meer tegen, drukte, muziek, mensen, lawaai, lichten.. aaah word al gek als ik eraan denk! En veel alcohol heb ik ook niet nodig haha, heb nog steeds momenten dat ik me zonder alcohol ook voel alsof ik gedronken heb..
Snap dan ook dat je echt op was daarna.. maar wel fijn dat je ervan hebt kunnen genieten.

Maaike Hoe gaat het vandaag met je..? Hoe waren de 2 uur op je werk?

Charlot mooi gedicht in je profiel zeg..
Jammer dat er niemand opneemt... Hoe was het rijden weer? Is dit hetzelfde paard dat toen bij de buurvrouw stond en toen op zo'n rare manier weg ging, verder van je huis..? Fijn dat je weer eens gereden hebt. Probeer het vaker te doen anders als het goed voelt.
En inderdaad gewoon bellen, ze hebben het niet voor niks aangeboden! Maar weet hoe makkelijk gezegd dat is.. Ik ben vaak stiekem opgelucht met bellen als er niemand opneemt, ben ik ervanaf..
En trek je ook op tijd aan de bel wanneer het niet gaat alleen thuis..?!

Salsa welkom, welk traject ga je mee beginnen? Mag ook via pb
En inderdaad de klachten klinken allemaal erg bekend. En ook wat je omschrijft dat je het niet laat gebeuren en tegelijkertijd wil je het niet accepteren.. Is een heel moeilijk punt inderdaad! En vooral ook het puntje controle, dat je dit niet zal overkomen.. Herken dat heel erg, en tja toch kan iedereen dit overkomen, probeer dat een plekje te geven, ertegen vechten werkt het helaas tegen namelijk.. Schrijf alles op papier waar je last van hebt als je naar de HA gaat, zo kun je niks vergeten.. En geloof mij achteraf komen er steeds meer dingen die je zult herkennen, maar die je nu misschien niet eens opvallen..
Ga dus komende dagen kritisch naar jezelf en je gedrag kijken en onthou/noteer wat je opvalt. Gooi het er uit bij de HA! succes meid, en ook met de situatie op het werk!

Angela Hoe is het met je nu..?

Zo, sorry maar ik stop hier even, reageer later even verder op de rest, het is zoveel..
Moet nog wat dingen doen..
Voel me redelijk vandaag. Wel even wat frustratie momentjes gehad. En sporten was ook weer even zwaar op therapie..
En de wind tja.. zorgt bij mij voor veel irritatie.. ben snel opgefokt met dit weer.. :(

Oja, vroeg me af of jullie dat herkennen: ik zweet de laatste tijd zoveel. Hoort dit erbij ofzo..? Ik lijk wel in de overgang, heb opvliegers en bij een beetje inspanning of soms zelfs al als ik me aankleed na het douchen, druipt het zweet me van mijn kop..
Had hier eerder nooit zo snel last van. En het erge is; ik stink ook sneller.. Als ik heb gedouched, schone kleren en veel deo op heb, kan ik zo naar een paar uur echt naar zweet stinken! snap er niks van, nog nooit gehad dit..

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:41

Ikbenellie, lief dat je er naar vraagt.. Ik vond het vreselijk ;( Ik had het altijd zo naar m'n zin op m'n werk.. En het eerste wat ik nu dacht is, ik moet hier zo snel mogelijk weg!! Na 2 uur ben ik even een kopje thee gaan drinken en toen zei een collega (waar ik altijd heel goed mee praat); kijk je wel uit dat er geen scheve gezichten richting jou komen.. Ik dacht HUH?! Geef ik dan zo'n verkeerd signaal??
Ik heb het een beetje gehad, met alles |(

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:48

Oh en het zweten, er lopen gewoon letterlijk druppels langs m'n gezicht.. dat heb ik nog nooit gehad. Ik zweet de laatste week extreem!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:57

Maaaike: ik weet niet welk traject ik in ga en of ik uberhaupt een traject in moet. Ik ga aanstaande donderdag eerst eens met de HA praten. Kijken wat hij zegt.
Vervelende opmerking van je collega.

Mayo: Hoe was het bij de HA?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:57

Jaa dat zweten klinkt ook bekend zeg!
Stom ik dacht dat t de leeftijd aan t worden was ofzo }:0

En Charlotte je mag me altijd PMen hoor als je wat wilt weten ;)
Vind ik niet erg :D
En mee lezers zijn stom :+

Verder wel alles gelezen maar t wil ff niet vallen...
Was wat langer op werk was bezig met een klusje wat andere hadden laten liggen en in t verleden deed ik dat dan automatisch erbij.
Nu was t een vraag of ik dat wilde doen enkel liep t wat uit maar heb ook gezelli met colleegs gepraat :D
Op me werk hebben ze wel meer en meer door dat ik er nog wel ff niet ben :o
Tuurlijk ga ik wel wat uurtjes maken maar das meer aanwezig zijn :D
Nu als een jekko t huis zuigen enzo krijg onverwachts vandaag al een kijker voor wat paarden spulletjes :D

Welkom Salsa en spannend dus nog ff!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:03

Nou ben weer terug van de huisarts.. beginnende depressie en idd een vorm van overspannen :\ De HA meld mij vandaag aan bij Indigo, voormalig Altrecht. Voor psychische hulp. Hij wil dat er onderzocht wordt waar de prioriteiten liggen, omdat mijn 'toestand' veel verschillende oorzaken heeft. Er wordt dan uitgezocht welke situaties als eerste aangepakt moeten gaan worden en hoe. Dus er zal wel een soort werkplan gemaakt gaan worden. Volgende week donderdag moet ik weer terug naar de HA.

Nu merk ik aan mezelf dat ik blij ben dat de HA het ziet en het zo serieus neemt. Maar tegelijk voel ik me weer alsof ik gewoon mezelf een schop onder m'n kont moet geven en het allemaal best meevalt. Maar blijkbaar is dat niet zo, gezien de HA gelijk Indigo inschakelt :\ Ik zit nog niet in de acceptatiefase gok ik zo :=

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:05

En Mayo, dat ontkennen blijf je waarschijnlijk lang doen. Goed dat je HA het zo serieus neemt, maar het zelf serieus nemen is moeilijker dan het lijkt. Ik hoor het ongeveer al een half jaar lang, "neem jezelf serieus!".
Accepteren duurt láng, te lang!
Wel fijn dat de huisarts het zo serieus oppakt en de juiste hulp voor je gaat zoeken. :)

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:08

Ja ben ook wel blij met hem :j

Hmmm ik ben nooit zo goed met afwachten en dat moet ik dus doen qua acceptatie :=

Zat er in het begin vrij nuchter en dacht oh dat gaat best goed.. daarna niet meer *boehoe* :+

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:10

Bij mij zijn de eerste tranen deze week pas gekomen en dan ben ik al bijna een jaar bezig..
Zag het tot deze week met vlagen ook gewoon vrij nuchter, nu helaas niet meer..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:15

Nou die tranen kan ik wel vinden :D Maar soms zijn ze er ineens en ook heel plots weer weg :?

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:30

Oef, hier ook tranen.. M'n moeder zag dat ik me niet goed voelde.
Ik zei; "nee, ik zit te wachten tot elke seconden voorbij tikt, te wachten tot de volgende dag.. maar waarom wacht ik op de volgende dag, want ook de volgende dag is niet leuk en vol teleurstellingen.."
Ik zit op dit moment tussen de psycholoog/psychiater in, wacht tot er van de één plek is bij de ander. Heb dus even een paar weken geen hulp. Vrees dat ik morgen toch even de huisarts moet bellen, want dit gaat niet echt goed..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:55

ikbenellie: dat paard dat bij mijn buurvrouw stond was men verzorgpaard. toen ik het naar huis gedaan had, heeft hij me twee dagen later komen met de boodschap dat ik er nooit meer mag op rijden ;(
Nu ik heb sinds mijn 16de een eigen paard, maar dat staat bij mijn ouders, 70 kilometer verder, daar kan ik niet altijd zomaar naar toe. het is mijn paard alleen mag het niet mee naar hier. vind ik heel stom en jammer. mja.. Ik heb er een super band mee, ook al kunnen we elkaar nu niet zo vaak meer zien..

ik heb nog een aantal keer gebeld maar er neemt niemand op. ik probeer altijd aan de bel te trekken. Nu gaat het nog, maar ik vind het moeilijk als ik een aantal dagen alleen zit..

Ik kom ook gek van drukte. ik kan helemaal niet meer tegen luide muziek. Ik heb vaak ook momenten dat ik er niet meer bij ben, en dan achteraf vragen ze opmerkingen over wat ik gezegd heb en ik weet het totaal niet meer, lastig wel allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:45

Ik heb vandaag mijn behandeling stopgezet! :D

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:53

Want...?? Ben je klaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:59

Voor mijn gevoel ben ik klaar. :)

Als ik zie hoe ik met de dood van Alonso en Daan om ben gegaan en om ga, denk ik dat ik het zelf ook wel red. Ik heb nu 2 maanden een time out gehad met therapie, gewoon omdat ik het niet zocht om naar therapie te gaan. Ik heb me prima gered deze maanden.

Ik heb via het UWV nu een coach gekregen die me gaat begeleiden naar werk, maar waar ik ook mijn gedachten kan ventileren. Dit is voor mij meer dan genoeg.
Na 1 jaar en 3 maanden therapie is het nu goed geweest.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:01

Wat moet dat een heeeerlijk gevoel zijn *\o/*
Knap dat je deze beslissing hebt kunnen (en durven) maken!

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:37

Angela_ schreef:
Voor mijn gevoel ben ik klaar. :)

Als ik zie hoe ik met de dood van Alonso en Daan om ben gegaan en om ga, denk ik dat ik het zelf ook wel red. Ik heb nu 2 maanden een time out gehad met therapie, gewoon omdat ik het niet zocht om naar therapie te gaan. Ik heb me prima gered deze maanden.

Ik heb via het UWV nu een coach gekregen die me gaat begeleiden naar werk, maar waar ik ook mijn gedachten kan ventileren. Dit is voor mij meer dan genoeg.
Na 1 jaar en 3 maanden therapie is het nu goed geweest.

super!! echt prachtig dat je zo ver staat!! ik ben al een jaar en 4 maand in therapie en zit nog geen stap verder.. mja heb ook niet echt de juiste behandeling gehad

wat ga je doen van werk? echt super