Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:42

_sparta_ schreef:
Maar het is toch wel een omgedraaide wereld dat je een eigen kind de normen en waarden van de “oppas” laat krijgen?

Voor een aantal kinderen hier uit het dorp was het beter geweest wanneer ze fulltime in de opvang hadden gezeten gezien de normen en waarden van deze mensen :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:44

_sparta_ schreef:
Maar het is toch wel een omgedraaide wereld dat je een eigen kind de normen en waarden van de “oppas” laat krijgen?

Ook alleen maar omdat wij dat nu zo denken. Van oudsher zijn er heel wat kinderen uitbesteed aan kindermeisjes, tutoren en niet te vergeten kostscholen of kloosters. Volgens mij is er een hele korte periode geweest van misschien een jaar of twintig dat moeders uberhaupt de mogelijkheid hadden zich echt op de opvoeding van de kinderen te richten. Daarvoor waren ze over het algemeen ofwel gedwongen gewoon mee te werken (op het land, in de winkel of in het besturen van het huishouden dat toen wel wat meer werk was dan nu) ofwel te welgesteld om dat te doen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 19:55

Shadow0 schreef:
_sparta_ schreef:

Ook alleen maar omdat wij dat nu zo denken. Van oudsher zijn er heel wat kinderen uitbesteed aan kindermeisjes, tutoren en niet te vergeten kostscholen of kloosters. Volgens mij is er een hele korte periode geweest van misschien een jaar of twintig dat moeders uberhaupt de mogelijkheid hadden zich echt op de opvoeding van de kinderen te richten. Daarvoor waren ze over het algemeen ofwel gedwongen gewoon mee te werken (op het land, in de winkel of in het besturen van het huishouden dat toen wel wat meer werk was dan nu) ofwel te welgesteld om dat te doen.

Tijdens de 16e tot de 18e eeuw (en misschien ook eerder en later maar dat weet ik niet) heerste de norm dat teveel ouderlijke liefde niet goed was voor een kind. Hierdoor werden ze vaak bij kennissen van de ouders geplaatst, zodat ze een betere opvoeding zouden krijgen.

Ontmoet ik een leuke man, heeft hij een kinderwens. Mijn wens is alles behalve kinderen. Great.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:01

maikeltje schreef:
_sparta_ schreef:

Voor een aantal kinderen hier uit het dorp was het beter geweest wanneer ze fulltime in de opvang hadden gezeten gezien de normen en waarden van deze mensen :+

:+

Citaat:
Tijdens de 16e tot de 18e eeuw (en misschien ook eerder en later maar dat weet ik niet) heerste de norm dat teveel ouderlijke liefde niet goed was voor een kind. Hierdoor werden ze vaak bij kennissen van de ouders geplaatst, zodat ze een betere opvoeding zouden krijgen.

Daar zijn ze toen dan toch ook van afgestapt.

Shadow0
Was dat ook niet alleen bij de rijken zo? De kostscholen en de kindermeisjes?
Eigenlijk wat nu 2 verdieners ook doen voor de luxe? (beide fulltime)

Ayasha
Blogger

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:07

Omdat de mensen steeds egoïstischer worden en men niets meer over heeft voor elkaar, zou jij de kinderen van kennissen opvoeden?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:08

Aan wie vraag je dat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:10

Aan jou.
Edit; we zijn er trouwens niet van af gestapt eigenlijk, het is een beroep geworden. :+

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:13

Ik wil niet eens kinderen van mezelf, dan wil ik er zeker niet van een ander.nMaar ik vang dan wel weer regelmatig honden en paarden op van andere. Dus egoïsme? Of waar ligt je interesse/liefde?
Laatst bijgewerkt door _sparta_ op 13-03-10 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:14

Ach het koningshuis maakt ook gebruik van opvang, zij het aan huis. De aanname dat beide ouders werken voor luxe is ook al zo kortzichtig. Laten we vooral gezinnen in de sociale achterstandswijken laten huren, dat is vast heel bevordelijk voor de normen en waarden van de kinderen die daar dan op moeten groeien :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:15

_sparta_ schreef:
Ik wil niet eens kinderen van mezelf, dan wil ik er zeker niet van een ander.nMaar ik vang dan wel weer regelmatig honden en paarden op van andere. Dus egoïsme? Of waar ligt je interesse/liefde?

Da bedoellik ;) Net omdat "men" dat niet meer wil en het niet meer zo is dat elke vrouw kinderen wil is die naasteliefde van elkaars kinderen opvoeden minder. Nu is het een beroep. :)

_sparta_

Dan zitten daar ineens veel gemengde soorten mensen en is het minder snel een achtestandswijk.

_sparta_

Ayasha schreef:
_sparta_ schreef:

Da bedoellik ;) Net omdat "men" dat niet meer wil en het niet meer zo is dat elke vrouw kinderen wil is die naasteliefde van elkaars kinderen opvoeden minder. Nu is het een beroep. :)

Ik volg je even niet. Waarom moeten mensen dan toch een kind als ze het zelf niet op willen voeden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:17

Heeft niks met willen te maken. :) Waarom zou je geen hulp mogen krijgen met opvoeding zodat je ook nog een leven kan leiden?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:17

_sparta_ schreef:
Was dat ook niet alleen bij de rijken zo? De kostscholen en de kindermeisjes?

De kostscholen weet ik niet precies, ik weet dat 'de nonnen' in het Zuiden wel redelijk algemeen was maar ik weet niet of dat alleen voor de rijken was. De kindermeisjes waren zeker niet alleen voor de rijken, omdat het huishouden nogal een omvangrijke taak was hadden veel gezinnen (ook middenstand) een hulp. En de verzorging van kinderen werd vrij snel afgeschoven, zodat de vrouw des huizes zich met de organisatie en belangrijke zaken kon bezighouden.

Citaat:
Eigenlijk wat nu 2 verdieners ook doen voor de luxe? (beide fulltime)

Nee.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:22

Hulp is wat anders dan de hele dag dumpen. 5 dagen in de week.

Ik weet dat ze bij mijn moeder vroeger ook een "meid" in dienst hadden. Deze was er niet voor de opvoeding, maar om het de moeder des huizes gemakkelijker te maken het huishouden te runnen, naast de opvoeding. Hulp in de huishouding dus.
En ik weet ook dat mijn moeder op school nonnen had als lerares in de toen nog aparte jongens en meisjes scholen. Maar ze verbleven daar niet intern.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:23

_sparta_ schreef:
Hulp is wat anders dan de hele dag dumpen. 5 dagen in de week.

Wat is het verschil precies? Als de ouders zich met andere dingen bezig houden en de zorg en opvoeding vooral overlaten aan iemand anders, dan komt het toch op hetzelfde neer?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:25

Ik stop met discussiëren met je. Ik erger me aan jouw manier van doen. "Dumpen" :x

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:30

Doei!
5 dagen de hele dag weg is voor mij dumpen ja. Enkele keren in de week weg brengen. :)

Citaat:
Deze was er niet voor de opvoeding, maar om het de moeder des huizes gemakkelijker te maken het huishouden te runnen

Hulp is voor mij heel wat anders dan geen moeder in beeld en iemand die de volledige opvoeding van dat moment heeft.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:33

Shadow was me min of meer voor, ik wilde ook reageren op het bericht van Ibbel met in mijn achterhoofd mijn oma die geen tijd (en geen geld...) had voor uitgebreid aandacht geven en klaarzitten met kopjes thee met 7 kinderen.
En de verhalen van mijn pa over afspreken met vrienden op de hoek van de straat en de koeien losgelaten in de tuin van de leraar... bijvoobeeld.

Mijn pa moest ook al vroeg meehelpen en er was geen geld voor school.

In mijn hoofd zijn ook veel hangjongeren van nu, degene die vanuit de cultuur een niet-werkende moeder hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:34

nou gezellig hier
maar het ging oorsprongkelijk over bewust kinderloos zijn ipv kinderen dumpen op een opvang ;)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:36

shilady schreef:
nou gezellig hier
maar het ging oorsprongkelijk over bewust kinderloos zijn ipv kinderen dumpen op een opvang ;)

En dat sommige zich beter bij de kinderloze hadden kunnen scharen? }> :oo

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:47

Ha bedankt voor je inbreng Shadow.
Wat is er toch voor hang naar een geïdealiseerd verleden?

Kom op, in de rock en roll tijd waren die mierzoete jongens en meisjes enorm aanstootgevend, een ontwrichtend gevaar voor de maatschappij maar liefst, hoor!

Oh gaat het nu al weer over hoe anderen werk en privéleven al dan niet kunnen balanceren?
Zou dat een reden zijn om bewust wel of geen kinderen te willen of ... ?

Bovendien sta ik paf van de reactionaire draai die deze discussie neemt. De oplossing voor al dat ;) maatschappelijke ongenoegen zou gelegen zijn in het naar het nest terugfluiten van vrouwen, want dat was ook de oorzaak (zo heerlijk simpel tot 1 oorzaak te herleiden), het feit dat vrouwen een carrière zouden nastreven? Hop moeders weer achter het aanrecht en "galg en rad" kunnen uit ons vocabulaire worden geschrapt. Vaders laten we even buiten beschouwing. Die moeten op zondag gewoon het vlees snijden. :Y)
Eenoudergezinnen, ouders van hetzelfde geslacht, samengestelde gezinnen en dat soort aberraties, die laten we liever maar buiten beschouwing. Die zijn ook maar tegennatuurlijk, immers. Net als een vrouw die én moeder is én professionele aspiraties heeft.

Eigenlijk is het hele experiment met zelfbeschikking en vrije wil ook wel mooi geweest, niet? De meeste mensen beantwoorden toch niet aan die onbuigzame redelijke moraal waarin alles een keus is met eenduidige consequenties ( _O- moewhahaha). Die mensen die menen dat niet alles een monochrome keuze is, zijn beslist incapabel om te weten wat goed voor hun is. Ik stel dan ook voor dat we een raad van hele wijze mensen (niet meer dan 3) maken die het voor de rest even uitleggen. Schakel ik even mijn eigen verstand uit om mij te laten leiden naar de mooie toekomst die voor me in petto ligt als ik maar braaf meewerk. Hmmmmmmmm heerlijk. 8)7

Okay mooi geweest, het was echt heel vermakelijk, merci. :D Ik hou me nu verder wel even koest :x en probeer te filteren op wat mensen genuanceerd over hun eigen overwegingen kunnen zeggen. Steek ik allicht nog wat van op!

En eerst wat liefde bij mijn paarden "dumpen". :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 20:59

mental11 schreef:
Ha bedankt voor je inbreng Shadow.
Wat is er toch voor hang naar een geïdealiseerd verleden?

Kom op, in de rock en roll tijd waren die mierzoete jongens en meisjes enorm aanstootgevend, een ontwrichtend gevaar voor de maatschappij maar liefst, hoor!

Oh gaat het nu al weer over hoe anderen werk en privéleven al dan niet kunnen balanceren?
Zou dat een reden zijn om bewust wel of geen kinderen te willen of ... ?

Bovendien sta ik paf van de reactionaire draai die deze discussie neemt. De oplossing voor al dat ;) maatschappelijke ongenoegen zou gelegen zijn in het naar het nest terugfluiten van vrouwen, want dat was ook de oorzaak (zo heerlijk simpel tot 1 oorzaak te herleiden), het feit dat vrouwen een carrière zouden nastreven? Hop moeders weer achter het aanrecht en "galg en rad" kunnen uit ons vocabulaire worden geschrapt. Vaders laten we even buiten beschouwing. Die moeten op zondag gewoon het vlees snijden. :Y)
Eenoudergezinnen, ouders van hetzelfde geslacht, samengestelde gezinnen en dat soort aberraties, die laten we liever maar buiten beschouwing. Die zijn ook maar tegennatuurlijk, immers. Net als een vrouw die én moeder is én professionele aspiraties heeft.

Eigenlijk is het hele experiment met zelfbeschikking en vrije wil ook wel mooi geweest, niet? De meeste mensen beantwoorden toch niet aan die onbuigzame redelijke moraal waarin alles een keus is met eenduidige consequenties ( _O- moewhahaha). Die mensen die menen dat niet alles een monochrome keuze is, zijn beslist incapabel om te weten wat goed voor hun is. Ik stel dan ook voor dat we een raad van hele wijze mensen (niet meer dan 3) maken die het voor de rest even uitleggen. Schakel ik even mijn eigen verstand uit om mij te laten leiden naar de mooie toekomst die voor me in petto ligt als ik maar braaf meewerk. Hmmmmmmmm heerlijk. 8)7

Okay mooi geweest, het was echt heel vermakelijk, merci. :D Ik hou me nu verder wel even koest :x en probeer te filteren op wat mensen genuanceerd over hun eigen overwegingen kunnen zeggen. Steek ik allicht nog wat van op!

En eerst wat liefde bij mijn paarden "dumpen". :D

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ja oneliner ik weet het, maar ik ben het ZOOOOO met je eens! ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:04

Ik concludeer: Het is nooit goed! :)

Werk je als moeder zijnde en je komt ooit alleen te staan dan ben je geen uitkeringstrekker, dan ben je goed want dan hoeft 'men' niet voor je te betalen. Dan is het wel een hele goede zet dat je altijd gewerkt hebt.

Werk je niet en zit je thuis dan heb je weer kans op kinderen die zich hun hele leven aan he vast klampen. :roll:

Even alle gekheid op een stokje, ieder moet toch doen waar hij/zij zich lekker bij voelt. Ieder kijkt naar zijn eigen inkomsten en uitgaven en of je wil of niet, het is toch heel belangrijk!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 21:08

Bij het woord dumpen moet ik altijd denken aan het volgende stuk van theo maassen:

Citaat:
Een wonder... ratten kunnen het man! Een wonder is het. 3 maanden later wordt het wonder naar de creche gebracht, naar de babydump. Komt ie daar te liggen in een lokaal met nog 20 andere wonderen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, ze liggen opgestapeld in de tingeltangel.
Moet je eens aan diezelfde mensen een keer vragen of je een keer hun auto mag lenen. Ooh, moeilijk... lastig.
Hun bloedeigen kind lenen ze uit aan wildvreemden!