[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:53

Parouscha, ik denk dat dat hetzelfde is als wanneer je van niks met de pil begint.
Weet t niet uit mn hoofd maar vanaf 1e dag menstruatie direct veilig en anders na 7 dagen? Staat vast wel in de bijsluiter.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:56

Volgens mij is de Diane echt wel betrouwbaar hoor... anders had ik idd ook al meerdere kinderen gehad denk ik :')

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:33

Diane is prima als anticonceptie, het mag alleen niet meer puur om die reden worden voorgeschreven omdat het best een zware pil is.
Als het geen anticonceptie zou zijn, zouden mannen hem ook wel mogen slikken toch ;)

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 10:55

Yessy schreef:
Diane is prima als anticonceptie, het mag alleen niet meer puur om die reden worden voorgeschreven omdat het best een zware pil is.
Als het geen anticonceptie zou zijn, zouden mannen hem ook wel mogen slikken toch ;)

Diane is officieel ook geen anticonceptiemiddel maar een middel tegen acné. Door de hormonen die erin zitten werkt het wel als anticonceptie. Ik weet niet of mannen het zouden mogen slikken, het is tegen acne, maar weet niet hoe mannen op de hormonen zouden reageren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:00

Er stond jaren terug in de gebruiksaanwijzing dat 'ie niet voor mannen geschikt was, ik denk dat ze borsten en een hoge stem er van krijgen :=

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:19

zeanine schreef:
Yessy schreef:

Diane is officieel ook geen anticonceptiemiddel maar een middel tegen acné. Door de hormonen die erin zitten werkt het wel als anticonceptie. Ik weet niet of mannen het zouden mogen slikken, het is tegen acne, maar weet niet hoe mannen op de hormonen zouden reageren.

Ik heb het gebruikt als middel tegen overbeharing... dus niet tegen acné...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 11:31

Diane is gewoon een anticonceptiemiddel, het wordt alleen voorgeschreven bij vrouwen die een verhoogde talgafscheiding hebben (wat acnee veroorzaakt)
Het mag niet bij mannen gebruikt worden, de hormonen die in de pil zitten zijn vrouwelijke hormonen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 12:01

officieel gezien is de diane 35 een medicijn tegen acne en overbeharing. De bijwerking is dat het werkt als anticonceptie middel.

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:23

Pytje schreef:
officieel gezien is de diane 35 een medicijn tegen acne en overbeharing. De bijwerking is dat het werkt als anticonceptie middel.

:j dat bedoelde ik dus ook. Zo heeft mijn huisarts het destijds ook aan mij uitgelegt

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:29

Ok duidelijk dus! :Y)

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:30

Pytje schreef:

En mag deze pil dan ook voorgeschreven worden als jij bij de dokter komt voor anticonceptie middel? Of puur voor acné en overbeharing?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:49

sHaKiEjLaVeR schreef:
Pytje schreef:

En mag deze pil dan ook voorgeschreven worden als jij bij de dokter komt voor anticonceptie middel? Of puur voor acné en overbeharing?

Mag ook als anticonceptie. daarvoor heb ik het ook besproken met de huisarts. Tis alleen zo, dat stel dat jou ziekenfonds de pil vergoed(weet niet of er nog fondsen zijn die dit doen?) dan zullen ze de Diane misschien niet vergoeden
maar vaak wordt de Diane wel voorgeschreven omdat je van andere anticonceptie juist last van pukkels krijgt (zoals bij mij de reden was dat ik het heb besproken, hoewel ik niet voor de Diane heb gekozen!)

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:53

Ben nu nog onder de 18 dus weet niet precies hoe dat zit. Wel weet ik dat de huisarts mij heel graag op de diana wilde hebben omdat deze dan vergoedt zou worden onder het mom; 'het is voor de acne'. Vond de pil zelf wat zwaar om mee te beginnen dus heb voor een ander gekozen die niet geheel wordt vergoed.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 16:28

Nou ik ben vandaag voor de echo in het ziekenhuis geweest.
En het spiraaltje zit goed :)
Heb nog even op het scherm mee mogen kijken en mocht ook even zien hoe me eierstokken eruit zien :)
Toen ik vroeg naar de touwtjes vertelde ze dat ik daarvoor appart een afspraak moet maken want dat deed ze niet.
Dus daar mag ik fijn een nieuwe afspraak voormaken.

Maar het goede nieuws is!

5 JAAR GEEN PIL MEER!!!

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:11

Ik heb vanmiddag ook n spiraaltje laten zetten.
Ben langer bezig geweest in t ziekenhuis de juiste afdeling te zoeken dan dat ik daar binnen was :+.

Dok vroeg nog n paar keer 'gaat t wel?' Ja hoor, was klaar voor k t in de gaten had.
Daarna wezen winkelen haha.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:54

Grr. Ik heb nog geen 2 weken geleden een stopweek gehad, mooi netjes weer op tijd mijn pil beginnen slikken en nu lijkt het erop dat ik doorbraakbloedingen heb/ongesteld word >;) Moet nu wel toegeven dat ik hem eergisteren vergeten was en om 12u 's middags heb genomen ipv 22u 's avonds (geen nood, er is echt geen kans op zwangerschap :)) ) maar heb hem sindsdien gewoon normaal genomen.

Kan je misschien door stress/veel heftige emoties op korte tijd dit ook krijgen? Ik dacht dat daardoor je ongesteldheid net uit bleef...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 20:56

Hoi,
heb even een vraagje: Ik slik Yasmin (al paar jaar), heb 'm nog nooit vergeten tot overlaatst.
Ik heb mijn eerste pil van een nieuwe strip vergeten nemen, dus heb ik die een dag later genomen. Ik heb die maand met condoom gevreeën. Zit nu alweer aan een nieuwe strip, deze heb ik een dag vroeger genomen (om steeds op dezelfde dag mijn eerste pil van een nieuwe strip te nemen)
Is het terug veilig om te vrijen zonder condoom? Iemand die der wat van kent?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:32

Ja hoor, geen probleem, als je niet zwanger bent ben je inmiddels al lang weer veilig. Je had alleen de eerste week een condoom hoeven te gebruiken. Echter, als je de week voor het vergeten onveilige seks hebt gehad had je zwanger kunnen raken, dus volgende keer gewoon meteen in de bijsluiter kijken en niet een maand wachten! ;)

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:54

Ik slik nu 8,5 jaar microgynon, ik ben die troep zat en ik wil niet meer, ik ben al eens 2 of 3 maanden oid gestopt, ik vond het vreselijk en had het gevoel dat ik die hormonen nodig had, maar dat waren schijnbaar afkickverschijnselen :Y)

Ik vergeet hem ook steeds meer... ik wil alleen niet ongesteld worden wanneer het mijn lichaam uitkomt, ik wil dus wel een ander anticonceptie middel, ik heb geen vaste vriend, en seks heb ik alleen met condoom, hoeft dus niet te beschermen tegen zwangerschap (ja dames ik weet dat een condoom kan scheuren maar ik ben al 2,5 jaar niet actief) ik wil alleen gewoon niet ongesteld worden.

iemand suggesties?

zeanine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 23:06

xDramaQueen schreef:
Ik slik nu 8,5 jaar microgynon, ik ben die troep zat en ik wil niet meer, ik ben al eens 2 of 3 maanden oid gestopt, ik vond het vreselijk en had het gevoel dat ik die hormonen nodig had, maar dat waren schijnbaar afkickverschijnselen :Y)

Ik vergeet hem ook steeds meer... ik wil alleen niet ongesteld worden wanneer het mijn lichaam uitkomt, ik wil dus wel een ander anticonceptie middel, ik heb geen vaste vriend, en seks heb ik alleen met condoom, hoeft dus niet te beschermen tegen zwangerschap (ja dames ik weet dat een condoom kan scheuren maar ik ben al 2,5 jaar niet actief) ik wil alleen gewoon niet ongesteld worden.

iemand suggesties?

mirena spiraal, hoef je 5 jaar niet naar om te kijken. Zitten veel minder hormonen in. Je wordt er minder ongesteld van. Alleen het plaatsen kan ff tegenvallen

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 00:30

Met de Mirena is het ook helemaal niet zeker dat je niet meer ongesteld wordt hoor. :n Misschien kun je de nuvaring proberen. Ik weet niet zeker of het een probleem is om steeds door te ringen, maar ik denk het niet. Ik geloof dat je met de prikpil of een implantaat ook niet ongesteld wordt, maar daar weet ik niet veel van. Even met de huisarts overleggen lijkt me het handigst.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:14

Ik heb dus de diana 35 en nu m'n laatste week ingaat wordt ik al ongesteld... :S
Juist om de reden ben ik erg stipt geweest met de pil, netjes elke ochtend genomen op 1x na maar dat was in de eerste week en daar geen last van gehad.

Ik snap het niet, weet iemand de reden hiervan? Ik wordt er intussen een beetje gek van, ik heb het al nu een strip of 4, iedere x weer. Heel vervelend... :o

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:28

Misschien is je pil te licht?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 09:39

goeroe schreef:
Met de Mirena is het ook helemaal niet zeker dat je niet meer ongesteld wordt hoor. :n Misschien kun je de nuvaring proberen. Ik weet niet zeker of het een probleem is om steeds door te ringen, maar ik denk het niet. Ik geloof dat je met de prikpil of een implantaat ook niet ongesteld wordt, maar daar weet ik niet veel van. Even met de huisarts overleggen lijkt me het handigst.

Ik gebruik zelf de Nuvaring. Ik moet zeggen het is handig dat je niet iedere avond ergens aan hoeft te denken, maar je moet wel heel stipt zijn met het verwisselen. Hij mag namelijk maar 3 uur uit je lichaam zijn. Voor mijn lichaam zijn de hoeveelheden hormonen die erin zitten te weinig om de ring door te gebruiken. Bij de tweede ring word ik al na anderhalve week ongesteld en dan heeft het geen zin meer om dat ding erin te laten zitten en kan ik beter aan een stopweek beginnen. Omdat ik dat vrij prijzig vind (3 Nuva ringen zijn rond de 22 euro) en irritant, ben ik em maar 'normaal' gaan gebruiken. Dus langer dan 3 weken achtereen kan bij mij niet. Best vervelend want de pil (Diane 35) gebruikte ik dus 3x achtereen. Ik vind er nog meer mindere kanten aan zitten, maar deze vind ik wel de vervelendste. Overigens wil ik niet meer terug naar de pil hoor. ;) Ik zit nu meer te denken aan de Mirena spiraal, maar ik vind de stap zo groot om te gaan, want ik ben behoorlijk preuts...

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 13:08

goeroe schreef:

het is niet erg als ik afentoe bloedingen heb oid, kan ik best mee leven, maar wil er idd niet te veel naar omkijken..