Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: Hyperventilatie wie heeft het en wat doe jij er aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:25

okay ik heb eigenlijk nog nooit geprobeerd met een zakje. Maar het gaat nuaardig goed goed ondanks de medicijnen wle pijn op de borst maar niet zor erg verder niet benauwd ofzo

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:47

Een zakje vind ik zelf niet prettig, mijn ma is meestal degene die er een over mn mond en neus heen zet.
Doordat je ademhaling niet goed is zuig je soms het zakje tegen je mond en neus aan waardoor je helemaal geen lucht binnenkrijgt en kun je nog meer in paniek raken.
Je moet dus wel iemand hebben die dat doet die jou ook echt kent!

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:59

Heb het regelmatig, het komt meestal als ik op mijn rug ben gevallen, of een klap er op heb gehad oid.
ik probeerde dan altijd te blijven zitten, rechtop gaan zitten en met je handen achter je hoofd, bij mij helpt dat meestal erg goed bij mij.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 21:08

okay. Ik heb vandaag het een keer niet benauwd maar wel druk op de borst beetje en soms het gevoel dat er iets in zit

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:54

Ik had vanmorgen ook even weer moment dat ik weer aan het hyperventileren was.
Kreeg wat pijn op de borst en voelde me een beetje raar. heb daarna gelijk afleiding gezocht en dat helpt bijna altijd bij mij.

Wat ik ook trouwens heb als ik bepaalde nieuws hoor, dat ik daar zo over na ga denken dat ik ook begint te hyperventileren. En dan denk ik weer waar maak ik me druk om, maar toch blijft het spoken in mijn hoofd.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 16:00

Best appart. Ik had er vanmorgen ook even alst van op mn werk. Ik hoorde iemand praten over longkanker enzo. En tegen half 12 ofzo kreeg ik weer last van hyperventilatie heel even maar het was er toch

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:47

ik heb nu weer last met slikken grrrr ben er vandaag weer te veel mee bezig dnek ik

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:31

hebben jullie dat ook wel eens

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 21:34

Ik heb het pas geleden wel gehad, ik krijg het als ik in één keer hele erge stress door me hoofd haal, of heeel erg in paniek ben, maar heb het gelukkig pas 2 keer gehad...Vind het maar een raar gevoel, heb alleen het gevoel dat ik geen lucht meer krijg en een raar gevoel in me longen/borst..

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 21:36

maar hebben jullie het ook wel eens dat jullie moeilijk kunnen slikken

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:46

serena1978 schreef:
Kreeg wat pijn op de borst en voelde me een beetje raar. heb daarna gelijk afleiding gezocht en dat helpt bijna altijd bij mij.

Wat ik ook trouwens heb als ik bepaalde nieuws hoor, dat ik daar zo over na ga denken dat ik ook begint te hyperventileren. En dan denk ik weer waar maak ik me druk om, maar toch blijft het spoken in mijn hoofd.

Dat heb ik ook, maar ik ga er niet meer van hyperen, vroeger wel, maar heb nu alles onder controle

Monatoetke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:42

kleinelinda schreef:
maar hebben jullie het ook wel eens dat jullie moeilijk kunnen slikken

Nee ik niet, alleen echt hart steken, tintelende voeten, benen, handen en armen (alsof ze slapen zeg maar) en naderhand heb ik het heel erg koud.

Dreamer_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:58

ik heb het sporadisch. vroeger had ik er vaker last van,nu echt alleen als ik me heel erg druk maak en zwaar in de stress schiet.. (gelukkig ben ik niet echt iemand die snel stresst;) )

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:55

In het verleden heb ik wel veel last gehad van hyperventilatie. Ik ben toen ademhalingstherapie gaan doen en heb er sindsdien nauwelijks nog last van gehad!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:57

serena1978 schreef:

Dat heb ik dus bij stukken op tv, of muziek wat me emotioneel maakt. Pff, ik ga gelijk als de brandweer Huilen van het lachen

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:05

Ja ik heb het echt bij stress in combinatie met vermoeidheid. Ook oorzaak van mijn epilepsie. Gaat dubbelop.
Ik heb het niet met regelmaat. Vaak wat kleinere hyperventilatie-aanvalletjes die ik zelf prima onder controle kan brengen. De laatste grote was in Havo 5 toen ik in mijn examenperiode zat. Heel vervelend! Lachen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 16:32

okay.

Ik hoorde vandaag dat de moeite vna het slikken waarschijnl;ijk door mn pillen komt. Ik moest er meteen mee stoppen dus hopelijk word het morgen een stuk beter

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 23:36

Hebben jullie ook last van slecht zicht?
Ik zie vage vlekken en overal spikkeltjes...
Mijn huisarts adviseerde me een psycholoog, want ik ben veel te veel met die hyperventilatie bezig!
Meteen een afspraak gemaakt natuurlijk!
Maar mn huisarts zei dat door de angst die ik heb, uit deze zich in buikpijn, hoofdpijn etc.
Iemand nog meer last van deze symptomen.
Ik voel me s'ochtends ook heel raar, ik weet niet hoe ik dit het beste kan uitleggen maar goed..

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:05

Mellanii schreef:
Ik zie vage vlekken en overal spikkeltjes...
Mijn huisarts adviseerde me een psycholoog, want ik ben veel te veel met die hyperventilatie bezig!
Meteen een afspraak gemaakt natuurlijk!
Maar mn huisarts zei dat door de angst die ik heb, uit deze zich in buikpijn, hoofdpijn etc.
Iemand nog meer last van deze symptomen.
Ik voel me s'ochtends ook heel raar, ik weet niet hoe ik dit het beste kan uitleggen maar goed..

Ja, dat van dat rare zicht ken ik wel, vooral in bepaalde winkelcentra en stationshallen kan ik er meer last van hebben, net of het licht flikkert in mijn ogen.
Maar na het hyperventileren kreeg ik altijd buikpijn, hoofdpijn ken ik gelukkig niet zo, alleen als ik erg moe ben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:12

Hey,

heb vroeger jaren hyperventilatie aanvallen gehad, van mijn 12de tot mijn 15de..

Ik dacht serieus dat ik dood ging als ik duizelig werd, alles verdoofde, duizelig, mensen minder horen, brrr.. Bloos

Eigenlijk is dit een vicieuze cirkel- iets triggert je, je wordt onrustig, ademt te snel , te oppervlakkig en je verhouding zuurstof en ... zijn dan niet in evenwicht, met als gevolg deze klachten.

Het is NIET gevaarlijk. Cool

Bij mij ontstonden klachten als ik alleen moest optreden met zingen of als ik in massa's mensen terecht kwam..

Op een gegeven beheerste het mijn leven zo, dat ik naar een hulpverlener ben gegaan. Hij verwees me naar fysio, en die leerde me vanuit mijn buik te ademen als ik een aanval op voelde komen. Ach gut
En dat heeft me enorm geholpen! moest ahw een ballon maken van mijn onderbuik.

Daarna leerde ik het te controleren, althans, niet te verergeren, voorkwam daarmee de paniek. Ook wist ik dat het lastig was maar niet gevaarlijk.. Pling

Bij mij zijn de problemen toch heel erg opgelost, kan ik gaan en staan waar ik wil en dat voelt als vrijheid. Haha!

Het plastic zakje hield ik trouwens altijd weg; dan voelde ik me nog benauwder. Boos!

Dus: Concentreren op je ademhaling. En iets leuks gaan doen ter afleiding!Met iemand samen als beter werkt.. Ach gut

Laat hyperventilatie niet je leven beheersen, leer je hyperventilatie beheersen, het leven wordt dan veel prettiger en veiliger, sterkte! Ach gut

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:21

Mellanii schreef:

Jep. Niet constant, maar wel vaak. Ik krijg er altijd barstende hoofdpijn van, erg vervelend Nagelbijten / Gniffelen

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:36

detour schreef:
Laat hyperventilatie niet je leven beheersen, leer je hyperventilatie beheersen, het leven wordt dan veel prettiger en veiliger, sterkte! Ach gut

Die houden we er in haha. Ik heb weer last van slikken gehad weer wat nieuws. Ik had inderdaad ook slecht zich ook wel eens andere ding waar ik oppeens last van kreeg misselijkheid ofzo. Het ging bij mij echt paar weken goed en nu gaat ales weer mis. Boos!

Ivon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:05

kleinelinda schreef:
Het ging bij mij echt paar weken goed en nu gaat ales weer mis. Boos!

Hyperventilatie kan ook niet ineens over zijn. Ik denk dat je er in feite altijd last van hebt, maar dat je het leert beheersen en er mee om leert gaan. Die paar weken dat het goed ging, zullen echt steeds langer gaan worden.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 18:53

i hope so

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 21:58

Ik had een tijdje terug geschreven dat ik zo'n naar opgejaagd gevoel had, niet goed adem, dus een beetje op chronische hyverventilatie leek. Dat ging de laatste tijd beter, al heb ik nog steeds wat lasts van een gejaagd gevoel en soms het gevoel dat mijn hart overslaat...

Maar watik ook vaak heb is gevoel van 'hartkloppingen' (of het echt zo is weet ik niet) na een maaltijd en dan vooral als ik behoorlijk veel heb gegeten. Ik had het vanavond bijvoorbeeld heel erg, zat behoorlijk vol, en toen kreeg ik echt een heel naar gejaagd gevoel. Alsof ik weet ik hoeveel kilometer had gerend ofzo, een hele presatie had geleverd... Is dit ook bekend bij sommige mensen?

Ik wil er nog steeds mee naar de dokter, maar stel het altijd uit,omdat ik zo iets heb van; wat kun je er aan doen.... Ik weet dat ik een enorme stress kip ben, ik weet dat ik niet goed adem, en ik weet dat ik al heel mijn leven die 'problemen' heb gehad (vroeger toen ik klein was en ik ging huilen kwam ik bv altijd achter mijn adem te zitten en viel ik flauw). Maar zit nu wel te denken om langs te gaan, maar heeft dat ook echt zin, of zit ik straks tegenover mijn huisarts met zeurderige klachten waar hij helemaal niets mee kan....

Ik ben sinds kort aan het sporten 2x in de week en dat helpt wel iets. Ik ben na zo'n les iig heel rustig en 'gekalmeerd' en even mijn altijd terugkerende gejaagde gevoel en gevoel van hartkloppingen kwijt.