hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 02:55

Lous, hoelang is dat geleden nu?

Ik ben in Dec geopereerd en mocht alleen liggen en steeds elk uur 10 min lopen en wat zitten. Elke dag 5 min erbij. Ik kreeg fysio eerst thuis en na 2 weken daar naartoe.
Stiekem ging het sneller, omdat ik meteen na de operatie pijnvrij was, maar ze wilden echt dat je je aan het protocol houdt, omdat je dan de beste kans hebt op genezing.
Ik had eerst ook een corset met zitten en lopen.
Iedereen wil snel, maar als je niet geholpen wordt, had je nog langer last, dus ik zou de herstel tijd maar voor lief nemen. Je bent dan al pijnvrij en dat kan er dan nog wel even bij voor je toekomst! Het duurde wel even voor ik weer alle gevoel en kracht terug had in mijn ene been.....Maar je bent wel heel happy pijnvrij en dat is heel wat waard dan al.

Ik heb in 2006 veel zwaardere buikoperaties gehad en reed toen binnen 3 weken weer paard, maar heb het na de hernia maar niet geforceerd en hoop er zo langer plezier van te hebben. Ik rij nu iig volop.

Je kan van heel veel medicatie para worden. En een maagtablet hoor je gewoon bij diclo te krijgen. Dat is echt nodig bij diclo. Verder zou ik zo min mogelijk nemen. Het helpt weinig en je wordt er alleen suf van en het blijft troep. Bij mij hielp het allemaal iig niet, maar was wel in space........

Ik heb maar een heel klein sneetje gehad. In de kliniek doen ze alles via een buisje, dus langs de ruggegraat en een klein littekentje. De operatie is ook schematisch te zien op de site van Klein Rosendael. Dat is echt een mooie techniek, maar ziekenhuizen zullen ook wel zo ver zijn, neem ik aan.....

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:09

Ik mocht, nu 3 jaar geleden, geleden ook gelijk me bed uit, maar had veel pijn omdat bij mij de klassieke manier van opereren is gebruikt. Dus de spieren van de wervel losgemaakt om bij de hernia te kunnen. Dat trok wel snel weg moet ik zeggen. Ik hoefde geen corset aan. Als ik recht stond ging het allemaal wel. Zitten moet je in het begin zo min mogelijk doen. De pijn in het been, waar ik zo gek van werd want had op een gegeven moment niet eens rugpijn meer, die was gelijk weg. Heerlijk.
Ik heb maar een streepje van 4 cm als litteken. Heel netjes gedaan dus.
Hoop dat je snel geholpen wordt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 08:13

Ik mocht ook de volgende dag weer van bed af, maar heb heel erg veel pijn de erste nacht gehad. Ik kreeg steeds als ik wakker werd een lekkere spuit morfine om de nacht door te komen. Vooral als ik gedraaid moest worden, dan verging ik zowat, maar inderdaad de volgende dag ging ik ook rechtop lopend weer door de gang van het ZH. Ik heb zeker 6 weken weinig mogen doen behalve lopen af en toe zitten, wat oefeningen en veel liggen. Ook fietsen, autorijden mocht ik de eerste 6 weken niet. Ik heb ook een hele poos nog last gehad van geen contole over mijn onderlijf. Bij het lopen kwam het weleens voor dat ik zo ineens viel. Liep dan en lag dan, zonder zelf in de gaten te hebben wat er aan de hand was. Ook dit heeft een poos geduurd voordat dit weer over was. En denk eraan: het is wel een zwakke plek in je rug, ook al lijkt het o zo goed te gaan, houdt rekening met je rug bij alles wat je gaat doen in de toekomst!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 12:18

ik word binnen 2 a 3 weken geopreerd,ik ga nog bellen met mijn verzekering of het nog sneller kan,
mijn lichaam en geest gaan erg snel achteruit!
ik woog 2 weken geleden nog 56 kilo vanmorgen woog ik 48 daar schrok ik zelf van,heb totaal geen eet lust en heb zo een zenuwachtig gevoel in mijn buik,probeer veel te drinken,en toch kleine beetjes eten,ik probeer vanaf vandaag zo min mogenlijk pillen te slikken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 12:54

Dat is niet zo mooi Saskia. Ik weet wel dat je van pijn kunt afvallen maar je moet wel sterk genoeg zijn voor de OK. Probeer anders vloeibaar eten. Soep, vla e.d.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:02

Mijn operatie is alweer een tijdje geleden dat wel, 12,5 jaar nu. Ja dat was ik even vergeten; mocht zitten en lopen, maar idd kleine beetje en de rest van de tijd in bed. Maar het mocht wel weer dat was een verademing.

Knooopje, je moet wel weer een beetje aankomen hoor, anders ben je idd niet sterk genoeg om geopereerd te worden. Misschien eens advies bij een dietiste vragen over wat je het beste kunt eten, om straks sterk genoeg te zijn voor de operatie. Ach gut

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:15

Bel je HA dat je zoveel bent afgevallen want das niet goed!
Tis te veel procent in erg korte tijd!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:44

ja de huisarts heb ik vandaag gesproken,en die verwacht dat het binnen een paar dagen wel beter gaat met eten,omdat ik een lichte maagzweer of een virus had,heb net met cz gebeld,of ze aanwachtlijst bemiddeling konden doen,maar ze koden niks voor me betekenen,want 2 a 3 weken is al heel snel volgens hun,
en dat is ook zo ,maar voor mij klinkt dat heeeel lang haha.
ik denk zelf om wak up te gaan drinken dat soort dingen.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:55

Maar das bijna een kilo per dag das heel erg veel!
Is het niet langer geleden van dat gewicht?
En anders snap ik jouw HA niet want zoveel gewicht verlies hin zo n korte tijd houd in dat je ondervoeding hebt nu!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:56

ja klopt ik had al vanaf vrijdag niks meer gegeten,nu dus kleine beetjes,als ik maar bleef drinken.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:02

2 á 3 wkn is best snel. Je bent niet in levensgevaar dus is het geen spoed. Neem ook wat vitamine en minerale preparaten want dat kom je nu zeker te kort. Beter voor je weerstand en herstel. En stel als het kan de medicijnen zo lang modelijk uit. Had je wel maagbeschermers bij je medicijnen gekregen? Te veel paracetamol is slecht voor je lever dus daar ook rustig mee doen.
Hmm, rubberen hamer op zijn tijd is beter Gestoord . Gewoon ff lekker knock out... dat zou wat zijn hè Knipoog

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:22

Ik heb ook een hernia , een dubbele maar niet in min rug maar in mijn nek.
Bij mij durven ze niet te opereren omdat die 2 wervels ook nog eens gekanteld zijn ( door een ongeluk vroeger met mijn pony ) en te dicht bij mijn ruggemerg zit.
Bij een operatie had ik 80% kans op een dwarsleasie vanaf mijn nek , wat ik natuurlijk niet ga riskeren .
Ik heb wel heel veel hoofdpijn maar daar heb ik inmiddels wel zware medicijnen voor gekregen omdat er verder niks meer hielp.
Ook heb ik constant een tintelende arm en uitsraling ( het gevoel dat je kramp krijgt ) naar mijn been , dit alleen aan de linker kant.

Alleen zal ik een operatie moeten ondergaan als mijn arm of been er mee gaan uitscheiden maar natuurlijk hoop ik dat dat nooit gebeurd.
Want ik heb geen zin om op een gegeven moment in een rolstoel te belanden en dat je helemaal niks meer kan , ben ook pas 33 en heb 3 kinderen waar ik voor moet zorgen.

@ Knooopje heel veel succes met de operatie .

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:23

Paracetemol is juist een veilige pijnstiller!
Patienten bij ons komen meestal met 3 of vier keer daags 2 stuks binnen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:24

ik laat al mijn pillen nu staan als ik de pijn niet meer kan houden
weet ik nog niet welke ik dan ga nemen,daar denk ik nog even over na.
@radoszin wat erg dat je er mee rondloopt en ze kunnen je niet helpen,dan heb ik echt wel geluk.

iedereen weer bedankt voor de reactie,s
heb er veel aan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:04

Ik zou sowieso de maagtablet nemen. Raar ook dat je arts dat niet gewoon voorschrijft. Daarnaast is mij nu al meerdere keren uitgelegd dat je van paracetamol een spiegel moet opbouwen en onderhouden. Dan werkt die het beste. Dat houdt is op vaste tijden elke keer nemen. Maar geheel onschuldig is paracetamol ook niet bij langdurig gebruik. Om je nu iets beter te voelen kan het natuurlijk geen kwaad en het is belangrijk dat je nog even op de been blijft.
Neem gewoon meerdere kleine hapjes/maaltijden op een dag. Dan prop je jezelf niet vol en krijg je wel wat binnen.
Raar dat je verzekeraar niks wil doen, maar goed, 2 of 3 weken is zo voorbij, al lijkt dat nu niet zo.......
Verstandig is wel om fysio alvast te bellen. Ik moest het binnen 1 dag regelen en vlak voor kerst, maar als je het al ongeveer weet, afspreken.
Succes en lijd je gedachte af met lezen of puzzel etc....

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 23:35

hoi hoi.
ik haat puzzelen haha word er helemaal simpel van naar die stukjes staren,he vanmiddag 2 paracetamol genomen,en tot nu toe gaat het goed,heb wel duidelijk meer pijn met lopen,maar als ik stil lig gaat het goed,even afwachten dus,heb inderdaad kleine beetje gegeten,en morgen krijg ik ee drankje nutridrink heet het geloof ik,ik kon zelf niet echt zien dat ik echt afgevallen was,tot ik dus vanmorgen op de wegschaal stond,
vanavond deed ik een ring om die precies past om mijn ring vinger en hij gleed er zo af hij paste nu om mijn middelvinger,dat vond ik zo raar,dus dat bewijst toch wel dat ik dunner ben geworden,maar ik heb wat gegeten dus dat komt wel goed.
fysio heb ik al geregeld zodra ik geopereerd ben dan kan ik daar heen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 23:46

Kido schreef:
Paracetemol is juist een veilige pijnstiller!
Patienten bij ons komen meestal met 3 of vier keer daags 2 stuks binnen.

Dat is nou het gevaar. Mijn vriendin was bij een meeting met een patholoog anatoom en die liet foto's zien van levers waarvan iedereen dacht dat de doodsoorzaak drank was. Niet dus... paracetamol! En toevallig hoorde ik het laatst ook weer van een studente medicijnen.

Rodaszin, dat is akelig. Zo'n nek hernia. Zie veel mensen daarmee bij ons in de kliniek. Sterkte!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 23:54

wele pijnstiller behalve paracetamol is veiliger ivonka,ik hou mijn lever graag heel!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 00:03

Het zal zo'n vaart niet lopen Knipoog . Ik gebruik ze ook hoor bij hoofdpijn bv. maar niet 6-8 p/d en dat een lange tijd. Gebruikte in die tijd ibuprofen maar ook dat moet je niet tè lang doen. Op lange duur is geeneen pijnstiller veilig.

radoszin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 14:11

@ Ivonka bedankt . Maar je leert er mee leven.
Ik heb het geluk dat ik alleen "hoofdpijn "heb en niet zoals Knooopje erg veel pijn.

Knoopje probeer goed te eten zo een operatie is ook niet niks en als je nu al zo weinig eet , kijk maar uit .
Probeer gewoon verschillende malen per dag wat te eten , nogmaal heel veel succes.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-08 16:28

hoi hoi.
vandaag weer een hele slechte dag,werd al missenlijk wakker,en weer enorm diaree,het is net of mijn lichaam en geest het opgeeft,ben moe kan niet meer,toch moet ik door,heb ook zo een liefdes verdriet,allemaal te veel,en zoals je merkt ook best wel zelf medelijden,ga nu even slapen ben bekaf,vanavond krijg ik van die nutrilin,dan maar binnen drinken

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:44

Wat vervelend voor je dat alles nu ineens komt Ach gut Ik weet hoe moeilijk het is om met de pijn te leven en kan je alleen maar zeggen dat je over niet al te lange tijd (ga ervan uit dat alles goed zal gaan) in ieder geval zonder die erge pijn zult zijn.. De weg daarna zal ook lang zijn, maar wel pijnvrij en dat is natuurlijk al heel wat... Ik ga je nu heel veeeeel knuffels van mij sturen en hopelijk voel je ze en knap je een beetje op.....

unicumW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:48

ik heb ook al 3 jaar een hernia, de ene week gaat het beter als de andere.
mij kunnen ze niet opereren want ben met een open ruggetje geboren.
ik heb er mee moeten leren leven..
als je zelf ook rekening houd met wat je wel en niet kan komt ht allemaal nog best goed Knipoog
succes

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 17:03

ik loop vanaf 1989 met een nekhernia C5 C6 C7

ik heb nu net weer 4 behandelingen bij de chiropractor gehad en moet morgen weer
dit helpt perfect
ik heb nu slijtage tussen de wervels en mijn nek staat vaak op slot en door op een bepaalde manier te draaien schiet hij weer los

ik heb vaal tintelende vingers vooral pink en ringvinger en ook de duim
op mijn arm zijn er gedeelten die tintelen
ook uitval van kracht in mijn arm ,soms kan ik mijn arm echt niet gebruiken zelfde voor in mijn bil ook daar heb ik soms erge steken,zelfde steken soms bij mijn sleutelbeen
en het komt ineens en is ook na een tijdje weer ineens weg.

ik kan er goed mee leven,opereren is niet echt mogelijk, vanwege de plek is er kans op verlamming

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:06

hoi hoi.
als alles mee zit word ik dinsdag geopereerd in enschede.
dus duimen allemaal.