Fibromyalgie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deebee

Re: [Centraal] Fibromyalgie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 09:36

CindyUniek schreef:
ik ben eigenlijk van mening dat als je kracht moet gebruiken om een paard te rijden je toch eens beter moet kijken naar het dier.....

was zelf M2 met mijn fjord tussen de paarden en toch liep steeds minder fijn... veel drijven, pijn in mijn schouders van de kracht die ik gebruikte, etc.

sinds een half jaartje rijd ik volgens het systeem van antoine de bodt en nergens meer last van... ja 1 kant op heb ik een soort kramp in mijn zij/heup.... maar niks meer met kracht, paard wordt steeds voorwaartser omdat ze eindelijk goed 'recht' gemaakt wordt.... denk dat daar het probleem bij de meeste paarden liggen....

dus iedereen die met teveel kracht rijd, ik zou zeggen 'probeer eens een les van een gediplomeerde AdB instructie' (pb me gerust)

Ik ga helemaal met je mee hierin. Ik ben sinds een aantal maanden bezig met rechtrichten (ik heb les van iemand die bij Marijke de Jong in de leer is), eerst vanaf de grond en nu net begonnen onder het zadel. Kracht gebruiken is in deze methode, of eigenlijk is het gewoon klassieke rijkunst, niet wenselijk.
Ik had al eens contact gehad met het centrum van Antoine de Bodt, en wil binnenkort eens gaan kijken bij 1 van zijn lessen.
Rijden met kracht is voor mij echt geen optie, en mijn grote lieverd ervoor wegdoen, daar wil ik nog niet aan!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:12

hey mensen we gaan hier niet discusieren over de wijze van rijden.

Ik heb nergens last van, met geen enkel paard, en rijd gewoon lekker op de ouderwetse manier Knipoog

Ik heb geen zin in een discussie over de adb methode Knipoog
Niet in dit topic Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:15

ow ik hoef ook niet te discussieren hoor!! ik vertel alleen dat de klassieke manier van rijden het probleem heeft opgelost voor mij dat ik geen kracht en druk meer hoefde te gebruiken! dus dat is gewoon een tip voor anderen mensen! iedereen mag van mij rijden hoe ze willen, ik rijd ook pas sinds een half jaar op deze manier en merk gewoon dat zowel ik als mijn paard vooruitgaan! dus dat kan anderen misschien ook helpen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:50

Ik ben van mening dat op de engelse wijze ook geleerd kan worden zonder kracht te rijden.

Ik heb op de oude vertrouwde wijze nog elk paard lekker los gekregen Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:56

crossmonster schreef:
Ik ben van mening dat op de engelse wijze ook geleerd kan worden zonder kracht te rijden.

Ik heb op de oude vertrouwde wijze nog elk paard lekker los gekregen Knipoog

nou dan is het toch goed Haha!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:57

CindyUniek er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan, dat voor je AdB een uitkomst bied is mooi maar om dit zo expliciet in dit topic aan te moeten halen vind ik not done.
Ik rij op mijn manier, daar is niet echt een trainer/voorbeeld aan gekoppeld, maar wel zonder kracht Lachen

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 10:59

Nijn schreef:
CindyUniek er zijn meerdere wegen die naar Rome gaan, dat voor je AdB een uitkomst bied is mooi maar om dit zo expliciet in dit topic aan te moeten halen vind ik not done.
Ik rij op mijn manier, daar is niet echt een trainer/voorbeeld aan gekoppeld, maar wel zonder kracht Lachen

zucht... wie maken er hier nou problemen of discussies???
ik meld een methode (gewoon klassiek) die mij goed geholpen heeft en zoals ik hierboven meld ben ik absoluut niet van plan om iedereen te bekeren hoor Knipoog iedereen zijn eigen manier...

ik gaf alleen een tipje voor diegene die geen plezier meer in het rijden hebben omdat ze zoveel kracht moeten gebruiken omdat ik het plezier ook weer terug heb!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:00

Kalm aan, niet iedereen typt super snel en ben ondertussen ook nog met andere dingen bezig. Je kan dus ook gewoon rustig reageren.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:02

Nijn schreef:
Kalm aan, niet iedereen typt super snel en ben ondertussen ook nog met andere dingen bezig. Je kan dus ook gewoon rustig reageren.

uhm... ik ben rustig?!

ik vind het jammer dat iedereen die anti-klassiek is gelijk begint over discussies en bekeringen etc terwijl ik het gewoon noem omdat het mij (en vele anderen) onwijs heeft geholpen nog niet te spreken over mijn paard!!! dus wie weet kan een ander daar ook wat aan hebben...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:08

Kom mensen in dit topic gaat het over onze pijntjes, niet over de wijze van rijden.

Je kunt niet over een kam scheren dat iedereen gebaat is bij klassiek rijden.
Tegenwoordig is paardrijdendnederland (te) groot, en zijn er verschillende stromingen, zo is een ieder gebaat bij een ander soort van rijden.

Ik heb zelf , vroegah, deurne gedaan en ik heb voornamelijk op spring en handelsstallen gewerkt.
De engelse , normale manier, bevalt mij het beste , en geloof me ik heb veel manieren gezien en ervaren.

Dit is voor mij een prettige wijze, zo geef ik ook les en hierbij voel ik me prettig.

Een ander voelt zich prettiger bij klassiek, of bij western etc etc.

Western kan overigens ook prettiger zijn voor mensen met veel pijn,omdat je daarbij helemaal geen druk op de teugels hebt.
Bij engels rijden wil je juist druk in de hand,omdat je die verbinding nodig hebt voor de dresuuroefeningen Knipoog

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:10

@ crossmonster dat ben ik helemaal met je eens!!
ik blij met mijn manier jij blij met jouw manier, toch?! Haha!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:12

Precies !

Ik ben gewoon van de oude stempel, ik hou niet van poespas. En mijn paarden lopen er lekker bij.
Maar zoveel mensen, zoveel wensen.De commercie springt daarop in en er komen steeds meer stromingen.

Ik heb er geen problemen mee. Zo geef ik overigens ook weinig om parelli etc.
Vind het leuk om te zien, maar de paarden die ik train , train ik op de ouderwetse manier.
Lukt dat een keer niet, dan ben ik zeker bereid uit te wijken naar een andere wijze Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:22

Meis je reageert alsof ik je heb aangevallen wat ik totaal niet heb gedaan Lachen Ik kan je sterker vertellen, ik ben helemaal niet anti-klassiek en heb ook een klassieke juf gehad, ik hou er alleen niet van dat trainingsmethodes in hokjes worden geperst en dan direct worden gekoppeld aan licht of zwaar, en dan maakt het mij echt geen reet uit om welke methode/lesgeefmens het gaat Lachen
Overigens ben jij zelf degene die spreekt over bekeren, daar heb ik nog niemand anders iets over zien zeggen Lachen

Voor mij is hiermee de kous af, dit was ook in het vorige topic iedere keer zo. Het is super dat er iets/iemand/verzin wat voor een persoon werkt, maar dat is niet heiligmakend voor iedereen, hou hier een beetje rekening mee. Lachen

Wat ik me verder af vroeg, ik ben soms heel erg druk in mn koppie en krijg op dat soort momenten erg veel pijn, ook als ik het van me af heb gezet blijft die pijn aanhouden.
Zijn er toevallig mensen die dat ook hebben en misschien tips hebben om de spanningspijn het lichaam uit te krijgen?
Bij mij zit er overigens een duidelijk verschil tussen het ''gewoon zo maar'' krijgen van pijn of vanuit het malen/druk zijn.

Edit: Ondertussen zijn er al dus reacties bijgekomen, heb alleen geen zin om alles weer te veranderen, weer veel typwerk.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:26

@ nijn nee het jammere is gewoon dat téveel mensen topics hebben verpest... zowel van de klassieke kant als van de engelse kant, daardoor raakt iedereen gelijk gevoelig op dit gebied....
ik bedoelde er echt niks meer mee dan tegen die 2 te zeggen dat het voor hun ook een oplossing zou kunnen zijn! verder niks......

edit: ik lees jouw edit nu ook pas Haha!

over je pijntjes: ik maak me ook snel druk en heb erg veel moeite met ontspannen, vooral mijn nek zit dan gelijk vast... ik vroeg me de laatste tijd of yoga zou helpen? omdat je dan leert ontspannen etc. misschien toch eens proberen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:28

Ik kan jullie beiden YOGA aanraden Ja

Ik doe zelf al 2 jaar Yoga, en ben nu met andere cursussen bezig waardoor ik yoga niet voortzet.

Ik heb er veel baat bij gehad, en doe nog steeds wel eens oefeningen. Maar ik ben nu op het spirituele vlak in een stroomversnelling gekomen en ben dus met andere cursussen bezig (reiki, shamballa, intuitie etc etc )
Waardoor ik geen tijd meer heb voor yoga, wel jammer hoor. Maar komt wel weer.

Als je het fanatiek doet, zul je merken dat je ook veel leniger word Knipoog

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 11:38

Ik kom per toeval op dit topic terrecht,ook ik heb al jaren fybromyalgie.
Ik lees hier dat mensen met warmte minder last hebben, bij mij maakt het niks uit.
Vaak als het erg warm is wordt de pijn zelfs erger.

Yoga heb ik ook gedaan jaren geleden Lachen niks voor mij hahahaha

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:07

Nog even voor de duidelijkheid, want er werd genoemd Appel...
Ik rijd voor míj met veel kracht, voor een normaal mens is het gewoon en voor HP is het slappeteugels werk Knipoog
T is alleen dat ik 'er soms meer doorheen moet zetten, en daar heb ik ff kracht bij nodig, maar het werkt bij 'er. Doe ik het niet, dan doet zij ook niets (en ik rag dus niet bijv.).
Door de instructrice die ik nu al een poosje heb rijd ik beter waardoor ik minder pijn heb. Stap ik er ff op van voor de lol dan heb ik wel giga pijn, train ik serieus dan heb ik minder pijn.
Vandaag ging paard erg fijn en voel ik me aardig goed nu Lachen

@ pastel: misschien doe je meer met warm weer? Waardoor je meer pijn hebt? Of t is bij jou omgekeerd Tong uitsteken

Yoga, tsja ik zie mezelf niet in zo'n gymzaal zitten met een heel clubje, terwijl ik het wel fijn vind Lachen
Muziek luisteren werkt zeer ontspannend bij mij dat ik mn hoofd met rustlaat Lachen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 14:14

Je moet het wel treffen met je Yoga club.
Ik had een erg leuk clubje.

En een superleuke lerares.
Veel van geleerd.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:23

@OoappeloO nee eigenlijk maakt het weer bij mij niet uit, de pijn wen je op de één of andere manier aan.

Momenteel is me schouder heel erg pijnlijk, daar heb ik al eens een spuit in gehad en het schijnt dat je dat 3 keer kan doen en daarna nier meer, tnminstte dat zei mijn h.a
Wat met rijden soms vervelend is zijn opgezette stijve vingers.
Waar ik eigenlijk het meest tegenaanoop is moeheid, hebben jullie dat ook?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:26

Zie mijn reacties over de moeheid Knipoog

Ik geef mezelf een schop onder de kont, en ga gewoon door.
Wat ik wel absoluut doe is een goed ritme houden, op tijd naar bed, minimaal 7 uur slapen en elke dag vroeg op. Dit om ritme te houden.

Ik stel mezelf ook doelen, wat ik die dag wil doen , maak ik af. Is het af, dan vind ik rust en kan ik luieren Haha!

Ik denk dat systeem maken erg belangrijk is,zeker omdat de psyche van groot belang is bij deze vreemde aandoening.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:45

Ritme houden..? Bloos Ik heb momenteel (vakantie Huilen van het lachen ) echt héel géen ritme. Ik kan er om 10 uur in liggen en 'er 's ochtends om 7 uur uit zijn, maar meestal rond een uur of 12 naar bed.
Maar zodra ik zo aan het werk ben zal wel ritme krijgen Tong uitsteken Om 8 uur beginnen betekend optijd mn nest in!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:54

Ritme is bij mij ook heel belangrijk, maar alsnog kan ik dan ontzettend moe zijn. In tegenstelling tot crossmonster probeer ik juist wel mijn rust te nemen. Als ik mezelf voorbij loop door gewoon vol te houden, pakt het me alsnog terug en lig ik een week later vaak ziek op bed.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:02

Vandaag heb ik gewerkt,ben vorige maand geopereerd aan mijn voet en was net weer aan het werk toen afgelopen maandag mijn paard er op ging staan.Moest minimaal een week rust houden zei de HA maar ben vandaag weer gaan werken maar dat viel niet mee.
Niet alleen mijn voet deed zeer maar omdat je dan toch anders gaat lopen doen nu mijn heupen ook pijn.
Vandaag maar geen ritje te paard maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:04

Goof, ik neem mijn rust wel, maar wel op gezette tijden. Niet als ik smiddags ineens moe ben.

Ik zal dan wel ff rustig gaan zitten, bakje thee,maar ik laathet werk er niet om liggen. Ik ga gewoon doen wat ik wilde doen, en kom dan vrijwel altijd door de moe-heid heen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 19:29

Ik doe inderdaad hetzelfde als crossmonster Ja
Je kan wel even gaan zitten en rusten, maar om dan de rest van de middag of de hele dag niets meer te doen helpt je echt niets.
Hoe meer je vaker gaat liggen en niets doen als je moe bent hoe erger het zal worden en dan wordt het alleen maar moeilijker om dat te doorbreken.

Vervelend Taverno! Misschien wel zo verstandig om het advies van je huisarts op te volgen?