ziek melden maar niet echt heel ziek zijn..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Re: ziek melden maar niet echt heel ziek zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:36

malloesje schreef:
Het valt me op dat iedereen ontzettend loyaal is naar zijn werkgever. Ik kan me haast niet voorstellen dat dit in de praktijk ook zo is. Bloos
Kreten als 'als ziekenhuis dan pas ziek'; 'overspannen en toch werken'; 'ontzettende menstruatiepijn, flauwvallen etc maar toch werken' ... Ik denk dan echt, kies voor jezelf.

Als de mogelijkheid er is kun je beter in overleg een dag uitzieken of rustig aan doen dan doorlopen, dit bevordert het herstel zeker niet.
Tevens is het zo dat je werk over het algemeen erg te leiden heeft onder jou ziek zijn. Met andere woorden, je productie is erg laag.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik me snel ziek meld hoor.. Knipoog

Ik wou dat ik destijds niet zo loyaal was naar mijn werkgever en me gewoon ziek had gemeld bij de eerste de beste rugpijn die ik kreeg nadat ik al eerder een jaar thuis had gezeten met een hernia.
Doordat ik gewoon doorging heb ik het goed verpest voormezelf. Ik kwam opnieuw met een hernia thuis te zitten, raakte mijn baan kwijt(was dat het minst erge want ik vond het al 2 jaar vreselijk), hetgeen wat ik het liefst deed kan ik niet meer, zit al 1,5 jaar thuis en vecht elke dag met een lichaam wat niet doet wat ik wil.

Dus ja....ik meld me tegenwoordig misschien iets eerder ziek dan dat ik vroeger deed.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:38

op dit moment heb ik er drie thuiszitten met griepjes en twee aan het werk met hartklachen....... waarvan er een een maand geleden 4 minuten klinisch dood was.......

arbeidmoraal?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:38

Euh... das een fraai contrast Kim! Bloos!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 20:40

datbedoelik Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:52

KiWiKo schreef:
op dit moment heb ik er drie thuiszitten met griepjes en twee aan het werk met hartklachen....... waarvan er een een maand geleden 4 minuten klinisch dood was.......

arbeidmoraal?

Tja, arbeidsmoraal of mensen die al dan niet naar hun lichaam luisteren? Een griep kan behoorlijk heftig zijn (en gevaarlijk worden als je het negeert).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:54

Ik heb bij een Arbodienst gewerkt, breek me de bek niet open. Er is een groep mensen die je tegen zichzelf moet beschermen maar geloof me, de grootste groep behoeft geen bescherming maar een trap onder zijn kont!
Ik ben met dit werk gestopt omdat ik er 'ziek' van werd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:56

iemand die 4 minuten klinisch dood is en dan komt werken wanner ze er zin in heeft

die heeft arbeidsmoraal. en daar ben ik een goede werkgever voor

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:57

En terecht. En ik neem aan dat je die ook probeert te beschermen dat ze niet te ver gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:58

KiWiKo schreef:
iemand die 4 minuten klinisch dood is en dan komt werken wanner ze er zin in heeft

die heeft arbeidsmoraal. en daar ben ik een goede werkgever voor

Ben ik met je eens, maar ik kreeg het idee dat je het onzin vindt dat er 3 mensen met griep thuis zitten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 21:59

Tuurlijk, de mevrouw komt en gaat zoals ze wil Lachen Lachen ze komt op kantoor waneer ze wil en ze vertrekt waneer ze wil......

ben allang blij als ze er is zeg Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:04

Ik denk dat het om het contrast gaat. En griep is een groot woord. Echte griep is hoge koorts, spierpijn, gewrichtspijn etc. Dan lig je op bed en kun je niet veel en dit duurt ook minstens een week. Maar tegenwoordig wordt een flinke snotneus ook al griep genoemd. En degene die dan die griep heeft komt dan na 3 dagen weer werken. das natuurlijk fijn maar dat was dan geen griep, hooguit een verkoudheid.
Het ligt natuurlijk ook aan eht soort werk wat je doet of je je ziek moet melden of niet. Ik werk met patienten met een erg lage weerstand, dat is dan een ander verhaal als wanneer je op kantoor zit, mij willen ze niet hebben op de afdeling met een enorme snotneus!
En een feit is dat voor iedereen de grens anders ligt.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:06

Ik doe mijn job ook niet graag en moet me er echt elke dag naartoe sleuren en trekken, maar toch meld ik mij nooit zomaar ziek. Ik moet dan nog een briefje van de dokter laten afgeven en dat kost me ook al bijna €25. Nee dank u Haha! Liever een dag geld verdienen dan een dag geld laten liggen en nog eens extra geld verliezen aan de dokter. In België moet je telkens je naar de dokter gaat tussen de €22 en de €25 betalen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:07

Dat kan dan in sommige gevallen een hele goede regel zijn! Misschien ook iets voor Nederland?
Alhoewel ik ook niet echt van mening ben dat je voor alles naar de huisarts moet hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 22:08

ALs ondernemer in Nedrladn is een griepje niet om thuis te blijven kan ik je verzekeren

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:16

Beaux schreef:
Dat kan dan in sommige gevallen een hele goede regel zijn! Misschien ook iets voor Nederland?
Alhoewel ik ook niet echt van mening ben dat je voor alles naar de huisarts moet hoor.

In Belgie heeft de huisarts behalve een behandelende ook een controlerende functie. Dat wil zeggen hij voert voor een gedeelte de taken uit van een bedrijfsarts. Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 11:27

Luisteren naar je lichaam kan soms wel heel goed zijn hoor...

Toen ik de diagnose "hersenbloeding" kreeg was ik compleet lamgeslagen... er vielen ook heel veel puzzelstukjes op zijn plek - mijn concentratiestoornissen, de uitvalsverschijnselen, de rare aanvallen (achteraf bleken dat de eerste tekenen van ontwikkelende epilepsie te zijn). En toch ging ik door voor mijn werkgever. Ik twijfelde of ik het zou vertellen want ik zat in mijn proeftijd. Maar ze waren zo aardig en zo tevreden over mij.... Ik had het er ook zo naar mijn zin en ik vond het niet meer dan een kwestie van eerlijk zijn tegenover de werkgever.... dilemma hoor....

Ik vroeg toch maar een gesprek aan. Wat meehielp was dat de directeur zelf diabetes patiënt was, hij wist wat het was om chronisch ziek te zijn dacht ik, dus hij zou ook vast wel begrip hebben. Hij reageerde ook heel meelevend. Gut wat naar en oh jee toch, ging het wel met mij? Ik zei dat ik wel enorm geschrokken was, maar dat ik gewoon wilde werken, werken was voor mij ook therapie, het verwerken ging imo sneller als ik gewoon bezig was. En zo gingen we verder.

Ik had een proeftijd van twee maanden en iedere keer kreeg ik te horen dat ze zoveel respect hadden hoe ik alles oppakte, dat ze het fijn vonden dat ik eerlijk was geweest en dat ze blij waren met mij, dat ik fijn werk leverde etc etc. Ik voelde me daar ook echt op mijn plek, heel leuk werk etc.

Laatste dag proeftijd, 9 uur. Ik moest bij P&O komen.... Ja, het speet hun ook echt, maar mijn proeftijd werd niet verlengd. Reden? Ze waren niet tevreden over me, Ik voldeed niet. Pardon? Tja, ik werkte te langzaam, ik maakte veel fouten, en nog meer van dat soort sjit. Ik kon gaan. De daadwerkelijke reden durfden ze niet te zeggen - Te risicovol om iemand in dienst te houden met een verse hersenbloeding in de geschiedenis. Ze keken me niet eens AAN!!! Mijn collega's spraken SCHANDE en kwamen massaal in opstand, maar ze sloten de deur van het kantoor, letterlijk. Ik stond daar, huilend van woede en verdriet en baanloos. Iedere ochtend had ik mij, ook al had het mij zo enorm veel moeite gekost, daarheen gesleept. En dit was dan mijn beloning.

Binnen een maand was ik door alles, helemaal ingestort en tot de dag van vandaag heb ik nog geen dag kunnen werken weer. Simpelweg omdat het heel snel bergafwaarts met mij gegaan is, ik ben heel ziek geworden (bij velen bekend) en kan nog maar de helft van wat ik vroeger kon. Had mijn werkgever even geluk gehad dat ze mij er op tijd uit gebonjourd hadden Lachen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 12:53

Dat is zwaar klote Barmat. En helaas gebeurd dat regelmatig zo. Tis niet eerlijk maar wel realiteit. Jammer dat ze niet eerder eelijk tegen je durfden te zijn. Eigenlijk gewoon laf.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 23:58

TS je wist toch al lang van te voren dat je neef ging trouwen en dat je daar heen ging? Waarom plan je dan geen vrije dag erna in.
Dat doe ik bijvb ook na een Endurance wedstrijd of groot feest. Als de volgende dag een werkdag is vraag ik een vrije dag aan als ik denk dat ik dan niet fit genoeg ben om te werken of even lekker een dag wil bijkomen van alles.

Dat vind ik ook veel eerlijker naar je werkgever toe. Hij/zij vraagt er toch niet om dat jij naar dat feest of iets anders gaat...

Ik werk nu bijna 5 maanden ergens en heb mij 1x een dag (toevallig een vrijdag) ziekgemeld. Althans, ik kon niet meer lopen van de pijn. Had mijn knie op de een of andere manier verdraaid ofzo en liep op krukken. Toen belde ik mijn werkgever op, vertelde dat en vroeg of ik misschien van de tramhalte kon worden opgehaald als ik daarheen ging. (Dat is 2 minuutjes met de auto)
Toen zei hij zelf dat ik maar thuis moest blijven en na het weekend maar moest kijken of het weer ging.

Die maandag ging ik weer aan het werk. Mijn knie was toen nog wel heel pijnlijk, maar ik kon hem weer enigsinds belasten dus besloot toch echt dat ik niet langer thuis meer bleef.

Dan maar wat langer erover doen als ik tussendoor naar een andere afdeling moest of naar kopieër apparaat ofzo... Ik was er tenminste wel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 09:28

Beaux schreef:
Dat is zwaar stinkmodder Barmat. En helaas gebeurd dat regelmatig zo. Tis niet eerlijk maar wel realiteit. Jammer dat ze niet eerder eelijk tegen je durfden te zijn. Eigenlijk gewoon laf.

Als ze eerlijk zouden zeggen dat je een te groot risico bent, kan je dat aanvechten. Dus dat is wel logisch. Misschien had het bedrijf toch hoop dat ze verder op zou knappen ofzo, aangezien barmat schreef dat het veel moeite koste om zich elke ochtend naar het bedrijf te slepen....
Kan me voorstellen dat Barmat er van baalt, maar er zijn altijd 2 kanten aan zo'n verhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:40

ach ik heb bewust twee hartpatienten in dienst genomen Lachen de ene werkte al bij mij (toen ze nog herstellende was van haar eerste hartaanval, als zijnde NOODVOORZIENING omdat ik van de ene dag op de andere dag met 4 man tekort op kantoor zat) tijdens haar ziekteperiode bij haar vorige werkgever. Die heeft vorige maand een hartaanval gehad, is klinisch 4 minuten dood geweest, maar is nu al wel weer veel op de zaak en die moet ik regelmatig naar huis sturen.........

de andere wist ik van dat die bekend was met hartklachten en die heeft 3 weken geleden een licht infarct gehad........ maar die is ook veel op de zaak, en moet ik ook naar huis sturen.......

Natuurlijk loop je als werkgever enorm risico, maar ik heb ze toch beiden een contract voor onbepaalde tijd gegeven........

en eerlijk gezegd heb ik liever 16 lichamelijke knuezen ala barmat aan het werk, dan 10 lichamelijk gezonde mensen die zich elke maandag ziek melden
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 17-06-08 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:47

nou ik heb gister een ongeluk gehad, en moest vandaag thuis blijven van mn ouders , maar denk maar niet dat dat goed voelde, en morgen sta ik dus gewoon weer op de werkvloer!

ik vind het niet kunnen dat je je "zomaar" ziek meld! als je collega jou dat zou flikken ben je ook boos...

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:53

Ik ben nu echt vreselijk aan de kou, maar meld me echt niet ziek. Ik praat gewoon iets zachter (ben juf) zodat mn keel niet te zeer gaat doen en zorg voor een flink glas water.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:01

en zo is het kiwiko...
ik ben in principe ook een risicofactor, welliswaar op ander gebied maar ik ben het wel.
maar ik zal er altijd voor het bedrijf zijn als er nood aan de man is, altijd.
het is erg frusterend is ook als jij knoerthard werkt en de rest geen fiets uitvoert en ook nog eens meer verdient ook..... Boos!
ach ja liever kneus als gezond en zo moeten zijn.... Clown
en met kerst kon ik amper lopen, toen deed ik gewoon de iets minder sterke honden, maar dan ben je er wel!
als ik ziek ben ben ik ziek, maar ze zijn er al achter dat ik niet snel naar huis ga. Clown

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:03

Als ik een beetje ziek ben blijf ik liever thuis en ziek goed uit dan dat ik ga werken en me niet lekker voel of misschien nog zieker wordt. Maar ik zou dan wel overleggen of ik wel gemist kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:08

ik vind het niet kunnen..
ik heb ook wel eens geen zin om met het mooie weer te werken, maar ik ben al 2 keer naar huis gestuurd omdat ik als een zombie op het werk stond.. ik heb migraine, en als ik een erge aanval heb, dan is het het beste om een injectie te nemen, en plat te gaan, maar eerst probeerde ik het toch, heb nu 2 keer gehad dat ik daar stond, en gewoon niet meer wist waar ik het zoeken moest, nu meld ik me wel af als ik een hele zware aanval heb, heb ik een 'lichtere' dan neem ik medicijnen, en probeer ik het gewoon, gaat het niet, dan ga ik naar huis.
iemand anders moet zijn dag om jou omgooien, dus ik vind het niet redelijk om je af te melden omdat je geen zin hebt..
mijn collega is ook heel ziek, die zit zelfs aan de morfine, en probeerd toch een uurtje te werken, terwijl ze er na een halfuur wel bij neer kan vallen..
(helaas hebben we hier ook mensen die met heel mooi weer standaard ziek zijn.. )