Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Mag een apotheek ongevraagd merk medicijnen veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:17

Snoevie schreef:
het is geen heel ander medicijn wat je krijgt,dat is onzin,zo kraag je nou de praatjes.
de arts bepaald het,en de apotheek zoekt het goedkoopste merk,op uitzonderingen na uiteraard.

het enige verschil wat in sómmige dingen zit,is de hulpstof,die zorgt dat het poeder in de 'tabletvorm' blijft of gewoon een simpel vulstofje.

waarom sommige artsen niet blij zijn als een merk veranderd word,ze krijgen een bepaalde vergoeding als ze een bepaald merk extra voorschrijven.
de artsen in onze regio doen hier niet aan mee,weigeren op die manier de fabrikant te spekken en de verzekering een duurder onnodig middel te laten betalen.

uiteraard heb ik het hier niet over de mensen die vanwege medische redenen een bepaald merk moeten hebben!

Nu heb ik al bij heel wat praktijken gezeten maar dit heb ik nog niet eerder gehoord Bloos

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:27

Arrabel schreef:
Misschien is het al gezegd, heb niet alles gelezen, anders excuses...

Een farmaceutisch bedrijf heeft de eerste 2 jaar alle rechten van een medicijn, dat houd in dat geen enkel ander bedrijf dit medicijn mag namaken, na 2 jaar vervallen deze rechten en kan ieder farmaceutisch bedrijf deze medicijnen maken als ze willen.
En dat gebeurt dan ook, de naam mag alleen niet hetzelfde zijn volgens mij, en daarom krijg je een ander merk.
Nadat in 2 jaar een farmaceutisch bedrijf de monopoly positie had betreft een medicijn kan er na die 2 jaar geconcureerd worden met de prijzen, vandaar dat apotheken regelmatig overstappen naar een andere leverancier.

Heb de posts hierna even niet gelezen dus misschien heeft iemand hier een correctie op gegeven maar bovenstaande is niet waar. Een geneesmiddel staat 10 jaar op patent, daarna komt het patent te vervallen en kunnen andere fabrikanten het middel namaken. Merknaam, kleur en vorm van toediening blijven altijd beschermd.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:32

Snoevie schreef:
het is geen heel ander medicijn wat je krijgt,dat is onzin,zo kraag je nou de praatjes.
de arts bepaald het,en de apotheek zoekt het goedkoopste merk,op uitzonderingen na uiteraard.

het enige verschil wat in sómmige dingen zit,is de hulpstof,die zorgt dat het poeder in de 'tabletvorm' blijft of gewoon een simpel vulstofje.

waarom sommige artsen niet blij zijn als een merk veranderd word,ze krijgen een bepaalde vergoeding als ze een bepaald merk extra voorschrijven.
de artsen in onze regio doen hier niet aan mee,weigeren op die manier de fabrikant te spekken en de verzekering een duurder onnodig middel te laten betalen.

uiteraard heb ik het hier niet over de mensen die vanwege medische redenen een bepaald merk moeten hebben!

Ook hier een kleine correctie op: dit is ook niet juist! Laat ik het zo zeggen, dit gebeurde vroeger (begin jaren tachtig) wel maar zolang ik al in de farma zit, heb ik dit nog nooit meegemaakt. Het is totaal verboden om artsen een vergoeding te geven voor het uitschrijven van een recept met jouw geneesmiddel. Dus wie zaait nu de praatjes?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:35

nou ik zaai geen praatjes,dus niet zo snel meteen met je opmerking,helaas gebeurd het nog steeds,en dat vind ik ook niet juist hoor begrijp mij niet verkeerd!
gelukkig is het wel heel veel verminderd.

en shadow,ik zeg toch ook dat ik niks zeg over de mensen die om medische redenen een bepaald duurder merk moeten hebben?
en over hoe ik kan weten dat de artsen hier geen bewust merk voorschrijven; dat is gemakkelijk want ze schrijven geen merk voor,alleen de stofnaam.
tenzij er een reden is,dan word dit op het recept vermeld,en ook gewoon geleverd
als we twijfelen word er overlegd,de zorg voor de mensen blijft nog altijd het belangrijkst,al geloven sommigen dat misschien niet.

krijg ik vandaag een opmerking naar mn hoofd dat ik de winst vast in eigen zak steek...........jaja

edit: met de praatjes bedoel ik mensen die beweren dat je een heel ander medicijn krijgt als het merk veranderd,dit is gewoon niet waar,bij sommige dingen kan alleen de hulpstof iets verschillen,en daar zijn een klein aantal mensen gevoelig voor.

hebben jullie trouwens intresse in de brief met de uitleg over de voorkeursregeling,die kan ik nl wel oploaden voor jullie morgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:17

Snoef; eigenlijk vind ik het een teken van zwakte als mensen uit hun dak gaan naar onschuldige mensen door dingen van de regering, waar jullie niets aan kunnen doen....Net als pomphouders die bedreigd worden, ja hallo? Zíj kopen het vaatje olie toch niet in? Verward

Maar goed het gebeurd helaas wel, ik heb dr ook mee te maken op mn werk soms, gewoon omdat mensen in de geldproblemen zitten.....

En geef toe, het is dr niet beter op geworden, die €150 moet toch ergens van betaald worden, Voordeel wat ik bij mezelf merk is dat ik zuiniger met mn medicijnen omga, vroeger in de tijd dat het nog Hollands glorie was lag dr in elk vertrek wel een doodje of wat....Nu niet meer, ben dr zuiniger op.

Snoevie merken jullie bijvoorbeeld dat de afname van medicijnen is verminderd tov de voorgaande jaren?

Snoevie schreef:
hebben jullie trouwens intresse in de brief met de uitleg over de voorkeursregeling,die kan ik nl wel oploaden voor jullie morgen

Ja ik heb interesse, en nog een vraag. Is het raadzaam om weer wat te gaan hamsteren van bepaalde merk middelen?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:22

Berdien schreef:
Heb ik weer Clown

Vandaag mijn vervolgrecept van de pil opgehaald, ik had Microgynon 30, voor drie maanden op proef. Aangezien mijn laatste strip bijna op is maar langs de apotheek gefietst, zit toch naast m'n werk.

En hij kwam aan met twee doosjes *bekijkt label* Ethinylestradiol/Levonorgestrel 0.03/0.13 A. Ja, die Ja

Volgens hem was Micro. overgenomen door dittem. Maar daar heb ik verder niks van gehoord ofzo. Was nogal overdonderd en ik had haast, dus maar meegegrist. Mijn moeder kwam echter met het verhaal dat dit helemaal niet mag? Dat als dokter met Micro. voorschrijft, de apotheek niet zomaar wat anders mee mag geven.

Weten jullie hier mee van? Is Micro. inderdaad veranderd in.. bovenstaande Clown of heb ik een hele ondeugende apotheek?

ok....lees dit nu pas,maar ik had precies hetzelfde.
Maar aangezien er nogal veel klachten binnenkwamen over dit 'middel' (waaronder van mij, lees-alleen maar ziek zijn en met buikkrampen op bed gelegen te hebben. En het banketstaaf was nog wel dat ik mijn doosjes leeg moest maken......ja...en bedankt....) zijn ze weer overgegaan op microgynon 30.
Nu heb ik nergens geen last meer van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:37

Snoevie schreef:
en shadow,ik zeg toch ook dat ik niks zeg over de mensen die om medische redenen een bepaald duurder merk moeten hebben?

Jij zei dat het bij Lauraenbram waarschijnlijk niet door het andere merk kwam, omdat dat eigenlijk niet kan. Maar dat is dus onjuist Lachen

Citaat:
krijg ik vandaag een opmerking naar mn hoofd dat ik de winst vast in eigen zak steek...........jaja

Nou ja, het ironische is dat dat nu juist zo is! En dat is niet eens per definitie verkeerd. Wij hebben er in Nederland voor gekozen om apotheken geen staatsaangelegenheden te laten zijn maar ondernemers en dus krijgen die inkomsten uit de verkoop en andere regelingen en maken ze daar winst op, waarvan ze hun kosten betalen en hun eigen inkomen verkrijgen. En bijzonder normale manier van doen in een kapitalistische maatschappij voor zover ik weet. De supermarkteigenaar doet dat niet anders. Lachen
(Nou ja, als apothekersassistente zul je vermoedelijk niet direkt meedelen in de winst, maar vooral een vast salaris ontvangen, maar ook dat moet ergens vandaan komen.)

Het is dan ook een beetje vreemd om net te doen alsof het niet zo is, en het is ook vreemd om dat als verwijt van de klant naar de apothekers te gooien.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:41

Een apothekersassistent zal daar zeker niet aan verdienen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:44

Zoals gezegd: niet direkt. Maar het inkomen dat je maandelijks ontvangt komt uit de inkomsten van de apotheek.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:45

Dat is toch met elk bedrijf zo dat vind ik een redenatie van niets. Maar de winst strijkt een assistente niet op

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:55

MISTRAL94 schreef:
Dat is toch met elk bedrijf zo dat vind ik een redenatie van niets.

Dat is inderdaad bij de meeste bedrijven zo en dat is ook juist het interessante: het is vreemd dat daar zoveel commentaar op is. Maar tegelijkertijd vind ik het vreemd dat dit zo weinig benadrukt wordt.
(En geloof me, dit is een argument in het voordeel van de apothekers Lachen )

Een tijd geleden is er door het ministerie en de gezondheidsraad (oid) besloten dat de apotheker voor zijn inkomsten deels afhankelijk moest zijn van de onderhandeling met de medicijnfabrikanten. Het is dan ook meer dan vreemd dat nu vergeten wordt dat dit een hele bewuste keuze is geweest destijds.
Ik vind dan ook dat dat niet iets is wat de apotheken nu ingewreven moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 19:56

Shadow0 schreef:
Zoals gezegd: niet direkt. Maar het inkomen dat je maandelijks ontvangt komt uit de inkomsten van de apotheek.

Een apotheek koopt alleen in....is volgens mij geen winstgevend bedrijf.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 20:56

sommige apotheken zijn wel winstmakend,maar de onze behoort tot een stichting waar ook ons gezondheidscentrum bij hoort,en de winst word weer geinvesteerd in het centrum en de zorg.
iedereen is er in loondienst,en winst verdwijnt dus niet in de zakken van een baas bv.

chiqua,het is geen gek idee om het een en ander aan medicijnen van je eigen merk in te slaan voor 1 juli.

shadow,sorry ik heb het niet juist geformuleerd over het voorbeeld van lauraenbram

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 07:01

ik las vanmorgen in de krant over een actie dat alle apotheken hun deur sluiten maandag tussen 12 en 2 uit protest tegen het nieuwe beleid,maar ik weet helemaal van niks! Nagelbijten / Gniffelen
hebben jullie hierover gehoord?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:02

Las het vanochtend in de krant. Ik heb er eerlijk gezegd nu geen mening over, laten we maar even afwachten wat hier uit gaat komen. Niet alleen apothekers kunnen hier misschien de dupe van worden, ook de industrie.
Excuus als ik gisteren even uitviel, Snoevie, maar dat was meer bedoeld om te voorkomen dat berichtgeving dat artsen een vergoeding krijgen van de fabrikant meteen de kop in te drukken. Dit soort berichten kunnen door medebokkers verkeerd worden opgevat of geinterpreteerd. En aangezien ik in de farma zit, ben ik hier ook wel fel op. We proberen beide toch juist een positief beeld neer te zetten van de farmaceutische handel en wandel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:30

Ik ben assistente van 20 jaar geleden.. Haha! , toen was het nog zo dat de apothekers een kartel hadden, ze hadden fabrieken in het buitenland hun eigen fabrieken en kochten en maakten de medicijnen spotgoedkoop en verkochten ze gruwelijk duur. Onze medicijnen zijn ook duurder dan in het buitenland. De assistenten werden meer dan onderbetaald, was geen goede cao.

Toen stinkte dat wereldje behoorlijk, afgekeurde medicijnen werden gedumpt in de 3e wereldlanden, of verder uitgeprobeerd. Geen haan die daar naar kraaide, totdat het uit begon te komen. Onderzoek was onmogelijk omdat die wereld heel gesloten was en ons kent ons en elkaar de hand boven het hoofd hield.

Apothekers zijn een machtig wereldje, dat ze nu eens onder de loep worden genomen is nog niet zo gek.

Als 20 jaar geleden ze hun zakken vulden, waarom nu niet meer? Het zal nu veel geraffineerder gaan, die hele farmaceutische wereld is een machtsorgaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:15

karijn schreef:
We proberen beide toch juist een positief beeld neer te zetten van de farmaceutische handel en wandel?

Misschien een rare vraag, maar waarom zou je er niet naar streven een eerlijk beeld neer te zetten van de farmaceutische handel en wandel, inclusief de onvolkomenheden? Het is juist het ontkennen / vergoelijken van de dingen die niet kloppen die de indruk geven dat de zorg niet oprecht is en eerder het eigen stoepje schoonhoudt dan eerlijk en open over de problemen te praten om zo misschien tot een oplossing te komen en anders in elk geval tot enig begrip.

Want... er ZIJN gewoon oplichters in allerlei bedrijfstakken, en dus ook de medische. Er zijn slechte artsen, er zijn apothekers die hun eigen luxe huis belangrijker vinden dan de zorg voor patienten, er zijn chagrijnige assistenten die hun ochtendhumeur afreageren op de klanten. Zolang er nog mensen werken in de medische professie zullen die er altijd zijn! Maar er zijn ook een boel mensen die wel hun best doen, integer handelen, vaak een stapje extra zetten en graag meedenken met de patienten.
Maar als je net doet alsof het alleen maar rozegeur en maneschijn is in de zorg (of desnoods alleen in de apothekersbranche) dan komt dat dus heel sterk over alsof je de klanten niet gelooft - want die fouten worden WEL gemaakt, en dus kun je niet zeggen dat het NIET zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:19

Ik vind het woord 'oplichterij' totaal niet aan de orde,
bezuinigingen en terecht. Je heb mensen die jaren lang voor een verkoudheidje de deur plat liepen bij dokters, hierdoor kon dat geeltje premie niet meer uit en moet nu iedereen inleveren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:24

Chiqa schreef:
Ik vind het woord 'oplichterij' totaal niet aan de orde,

Jij denkt dat apothekers zo heilig zijn dat ze daar niet aan doen? Dat geloof ik niet. Ik ken geen enkele groep mensen waar niet een aantal rotte appels tussen zitten, en die echt ondubbelzinnig en puur voor het eigen gewin de boel bedonderen. Ik kan me geen enkele reden voorstellen waarom apothekers daarvan uitgezonderd zouden zijn.

Let wel: ik bedoel dus niet dat alle apothekers oplichters zijn, in tegendeel! Het zullen er uiteindelijk vast heel weinig zijn. Maar ze zijn er ongetwijfeld en door steeds te doen alsof het niet zo is, krijgt de discussie zo'n rare insteek. Want een deel van de regels is gewoon simpelweg ontstaan om misbruik te voorkomen. Als er geen misbruik zou zijn, zouden die regels niet nodig zijn. En het lijkt me meer dan zinnig om ook dat deel van de discussie in het oog te houden: je kunt niet alleen maar op de mooie blauwe ogen van de apotheek veranderen. En hoezeer ik de regelgeving doorgeslagen vind en hoezeer ik ook bezwaren zie tegen deze uitvoering, er zit een achtergrond achter, een geschiedenis van fouten en misverstanden, bij patienten, bij artsen, bij apothekers en bij de industrie. Alleen door daar eerlijk over te zijn kan daar iets mee gedaan worden, door net te doen alsof er nooit wat fout gaat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 14:25

Nogmaals Shadow, vind het woord 'oplichterij' niet aan de orde Lachen

Bezuinigingen wel Ja Ja

Bovendien dat doosje pillen blijft hetzelfde dus zie het probleem totaal niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:00

Is mij ook gebeurd, wat in de beginpost staat. M'n arme broertje moest de hele uitleg aanhoren en ik was boos thuis. Schijnheilig Ik denk van wat flïkken ze me nou! Bloos! Ik weet niet hoe het zit, maar sinds ik die pil gebruik ben ik iets aangekomen, dus of er dezelfde werkende stoffen in zitten geloof ik niet geheel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:27

Chiqa schreef:
Nogmaals Shadow, vind het woord 'oplichterij' niet aan de orde Lachen

Nogmaals Chiqa: waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:32

Heb je al twee keer uitgelegd waarom Lachen

Chiqa schreef:
Bezuinigingen wel Ja Ja

Chiqa schreef:
bezuinigingen en terecht. Je heb mensen die jaren lang voor een verkoudheidje de deur plat liepen bij dokters, hierdoor kon dat geeltje premie niet meer uit en moet nu iedereen

Weet niet of brillen uit het ziekenfonds gaan? Haha! Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:44

Dat is toch geen antwoord op mijn vraag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 15:45

Jij vraagt, waarom ik het geen oplichterij vind...Ik vidn dat niet aan de orde
OMDAT het over bezuinigingen gaat imo snap niet echt wat daar niet duidelijk
aan is Lachen