Huisarts, normale manier?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Huisarts, normale manier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:11

Ben eigenlijk blij dat het hier in belgie niet zo is, vraag me af wat het verschil zo veroorzaakt? Kan iemand mij dat uitleggen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:12

MISTRAL94 schreef:
Hier op bokt trekken ze de bek wel open maar laten zich aan de telefoon of bij een huisarts wel afschepen dat vind ik kort door de bocht. Dan moet je op dat moment ook de mond open trekken

Zoals ik al gezegd heb: als ik me beroerd voel, veel pijn heb, slecht heb geslapen en nog het een en ander, dan lukken die dingen gewoon niet zo goed. Puur als gevolg van het feit dat ik pijn heb en me beroerd voel en slecht heb geslapen. Op die momenten zou ik mij echt niet in zo'n soort discussie mengen op Bokt - maar helaas zijn het juist die momenten dat je de gezondheidszorg nodig hebt...

Hoe zie jij dan dat ik (als patient) dat op zou lossen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:26

katiavl schreef:
Ben eigenlijk blij dat het hier in belgie niet zo is, vraag me af wat het verschil zo veroorzaakt? Kan iemand mij dat uitleggen

Ieder land heeft zijn voors en tegens en elk land heeft een potje geld te besteden. Zo is, naar wat ik heb begrepen, in België de zorg voor minder bedeelden, verslaafden, daklozen niet of nauwelijks geregeld. Verder kan ik me onlangs het verhaal op Bokt herinneren van een jonge vrouw met kanker, die een bepaalde reconstructieve operatie niet vergoed kreeg. Dit zou in Nederland geen enkel probleem zijn. Overigens is de taak van de huisartsen een heel andere, zij zijn ook claimbeoordelaars met betrekking tot de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Zij zullen mensen dus waarschijnlijk ook snel moeten zien, om het verzuim te beoordelen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:11

Ik ben zelf bijna klaar met de hbo-verpleegkunde en sommige dingen die ik hier lees doen mij echt wel pijn.

Zoals de opmerking vanuit de apotheek dat mensen met domme vragen komen, of een uur in de rij gaan staan voor een doosje paracetamol wat je ook bij de Kruidvat kunt halen. Ik weet niet of iemand hier wel eens medicijnadvies heeft gevraagd bij zo'n soort drogist, maar ik heb dat onlangs gedaan bij de Dirx en ik lag helemaal dubbel. Het verhaal klopte van geen kant. In mijn geval geen probleem, want ik heb wel aardig wat medicijnkennis, maar wat als je dat niet hebt. Dan wil je ook je vragen kwijt kunnen.
Wees blij dat ze die "domme" vraag bij de apotheek komen stellen, ipv dat ze thuis gaan ziten rommelen met de medicijnen.

In het ziekenhuis waar ik werk is ook de dokterspost gehuisvest. Ik loop daar wel eens langs en dan is het net een callcenter, allemaal dames met headsetjes op. En eigenlijk vind ik het best griezelig wat daar achter dat glas gebeurt.
Ik geloof nl nooit dat je in een 3-jarige mbo opleiding (dat is de opleiding tot dokterassistent toch?) alle ins en outs over ziekteverschijnselen en aandoeningen kunt leren, naast al het andere wat je moet weten om als doktersassistent te kunnen functioneren. Wat dat betreft vind ik mijzelf ook niet voldoende geschoold, het begin leer je op school, maar de rest moet uit jezelf komen.
Ik ben erg blij dat ik niet daar op die stoel zit. Het lot van de patient ligt letterlijk in jouw handen. Als jij het verkeerd inschat, wat best mogelijk is via de telefoon, want iedere patient is anders, de één overdrijft snel, terwijl de ander niet wil klagen terwijl hij misschien wel serieuze klachten heeft, kan dat heel naar uitpakken. Sommige ernstige aandoeningen beginnen nu eenmaal met vage klachten, gelijkend op een griepje. Maar hoe weet je nu of het idd een griepje is, of heel iets anders???

Ik wil het beroep van doktersassistent echt niet onderuit halen, nee ik ben meer bezorgd over hun positie en de bijbehorende verantwoordelijkheden.
En ik weet dat het een trend is tegenwoorig, hoge werkdruk, 'lastige' patienten. Maar voor de patienten heb je dit beroep gekozen toch? Dat vind ik niet passen bij de opmerkingen die ik hier in het topic lees.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:25

Ik schat zo in dat de doktersassistentes best leren om de dingen op de juiste wijze uit te vragen. Verder zijn er zeker bepaalde symptomen waarbij bij de dames alarmbellen af zullen gaan en ze zeker niet een afspraak tot morgen uitstellen als het vandaag moet. Ik werk zelf bij een gemeente en daar willen ze b.v. voor alle diensten 1 centraal nummer opstarten en in het callcenter zoveel mogelijk vragen kunnen beantwoorden i.p.v. door te verbinden naar afdelingen. Daarvoor hebben ze vraagprogramma's waarmee de telefonistes de juiste vragen kunnen stellen om te achterhalen wat de preciese vraag is en of zij het (vastgelegde) antwoord kunnen geven of moeten afstemmen dan wel doorverbinden.

En ja, in het verleden ben ik wel eens afgescheept door een assistente. Was toen een jaar of 16 waarna mijn moeder loeiwoest heeft gebeld om duidelijk te maken dat ik niet voor niets belde.
Maar bij mijn huidige huisarts heb ik nog nooit van de assistentes langer moeten wachten. Niet bij die gebroken vinger, niet bij een heftige allergische reactie toen mijn eigen huisarts er niet was en ik bijna huilend aan de telefoon zat door de jeuk.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:29

Maar er zijn ook wel symptomen die lijken op iets dat kan wachten, maar het absoluut niet zijn Lachen en dat kan zelfs een dokter niet aan de telefoon analyseren

@ nikka wij hebben ook gewoon dokters voor het volk, en inderdaad een deel van een borstreconstructie is nooit terugbetaald. Omdat het plastisch is Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:30

gruwelijke hekel aan dokters nu,

mijn broertje had al 3 weken last van diaree en overgeven, moeder 2x toe gebeld maar nee virus niets aan te doen, me moeder was het zat het bleef duren en hij is al erg dun en was ondertussen al zeker 5 kilo afgevallen (kind van 9 die van 29 naar 24 kilo gaat) dus toch maar bloed geprikt, niets aan gezien en me broertje bleef maar achteruit gaan, weer bellen maar nee niets aan te doen tot hij toch weer mocht komen (lang zeuren) zo zwak dat hij de trap niet meer op kon komen dus toch maar opname in het ziekenhuis aan de voeding en dat ging prima, na paar dagen weer naar huis zonder eerst in het ziekenhuis gekeken te hebben of het wel zonder voeding zou kunnen ach bijna feestdagen, weer een patient minder denken ze dan en 1 dag thuis en nu ligt hij er weer aan de voeding je moet echt bijna dood zijn al wil je een beetje met spoed naar de dokter kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:31

weet je waar de schoen wringt........... de praktijken kennen hun pappenheimers niet meer....... daar zit het m in.

mieppie die op vrijdag avond belt omdat ze een snotneus heeft, en kimmetje die niet eens met een gebroken voet naar het ziekenhuis gaat (omdat ze uit ervaring weet dat ze er toch niks aan kunnen doen, en de pijn met pijnstillers van de kruitvat ook wel onderdrukt wordt)

Zijn twee heel verschillende klanten......... als kimmetje op vrijdagavond een arts nodig denkt te hebben, dan is er echt wel iets aan de hand......... en mieppie kan wel even tot maandag wachten......

DAT is gewoon het hele probleem, de artsen en assistentes weten niet meer wie hun klanten zijn

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:39

Inderdaad Kiwiko. Als je weet wie je aan de telefoon hebt kan je al een hele hoop inschatten.

Natuurlijk kies je dit beroep voor de patienten. Maar de werkdruk is zo hoog dat je echt moet gaan selecteren wie je nog gaat zien en wie niet, en hoeveel tijd je daaraan gaat besteden. Vanuit het standpunt van de arts zijn dingen als verzwikte enkel, keelontsteking, etc niet ernstig, en ook niet dringend. Vanuit het standpunt van de patient is hij de enige en zijn zijn klachten het belangijkste. En als hij slechte 'service' heeft gekregen dan is het in zijn ogen een slechte dokterspraktijk.

Ik geef je wel gelijk dat het systeem met de doktersassistentes die over de telefoon beoordelen of iemand moet komen of niet, soms misgaat. In Belgie is dat mi beter geregeld

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:48

Nikka schreef:
@ vjestagirl En wat denk je wat een huisarts doet aan scheermesjes in je keel? Waarschijnlijk zegt hij een paracetamol te slikken. Indien er geen sprake is van hoge koorts, sterke algehele malaise, ernstige slikklachten en nog wat dingen doet een huisarts niets. Dan is de aandoening in de meeste gevallen selflimiterend. Dit is iets wat een doktersassistente best kan uitvragen.

In dit geval: pijnstillers meegeven die gewoonlijk voor hartpatienten bedoeld zijn (vanwege de hpge pijn_, die opgelost kunnen worden in water die dus WEL ingeslikt kunnen worden, en daarbij direct eventjes een receptje uitschrijven voor iets wat mijn maag beschermd tegen al die pijnstillers...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:18

Dan viel je onder de indien...... of je had een huisarts die de NHG standaarden niet volgt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:00

superlotje als je mijn opmerking noemt,richt je woord dan aan mij persoonlijk.

ik heb het over mensen die een half uur in de rij staan,lopen zaniken dat het zo druk is,en dan alleen komen voor paracetamol en niet voor advies.
want natuurlijk juich ik het toe dat men advies komt vragen in de apotheek.
maar als je alleen iets gaat kopen en verder niet,zie ik niet in waarom dat perse bij de apotheek moet(soms nog duurder ook)en dan nog lopen zeuren dat het zo druk is(rara hoe komt dat nou)
dus liever eerst eens informeren voor je je mening gelijk klaar hebt.

of iemand die komt bij mij in de apotheek,en zegt dat zijn medicijnen opzijn.
mijn opmerking: u moet een recept bij de huisarts halen,want zonder recept mag het niet mee.
dan worden ze kwaad op mij,want ze hebben het medicijn toch eerder gehad?
als je probeerd uit te leggen wat de gevolgen zijn,lopen ze boos weg.
daar sta je dan met je advies als 'domme' assistente!
daar raak ik wel gefrustreerd van soms,doe je je uiterste best iemand iets uit te leggen,en wil je nog aanbieden om de arts voor die mensen te bellen,zijn ze nog boos omdat ze het niet op voorhand meekrijgen.

maar ik doe het voor de mensen die blij zijn met je advies en met wie je in geval van problemen fatsoenlijk kan praten voor een oplossing,zonder een scheldkannonade naar je kop geslingerd te krijgen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:12

Snoevie schreef:
maar als je alleen iets gaat kopen en verder niet,zie ik niet in waarom dat perse bij de apotheek moet

Ik heb trouwens nooit geweten dat de apotheek liever niet heeft dat daar dingen als paracetamol gekocht worden. Volgens mij is dat ook niet wat de apotheken laten weten - en dus is het misschien ook niet helemaal terecht om te verwachten dat klanten daar rekening mee houden, als het ze uberhaupt niet verteld wordt.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:15

Ik heb uberhoud ook nog nooit een half uur moeten wachten bij de apotheker en hier kan je al die dingen niet eens in de winkel halen.
Hoe komen die lange wachttijden? Werken belgen sneller ofzo Haha!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:19

Ik heb ook nog nooit een half uur moeten wachten Haha! Ik kan me voorstellen als ze echt iets moeten maken het langer duurt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 21:27

Ik heb bij mijn apotheek meestal niet zo'n lange wachttijd, er zijn vaak maar een paar mensen voor me. Wel duurt de afhandeling van een recept uiteraard meestal wat langer dan gewoon afrekenen, dus een minuut of 5 tot 10 wachten, en dat vind ik ook niet erg. (Wel zijn er enkele momenten dat het drukker is, bijvoorbeeld 's avonds.) Maar bij mijn vorige apotheek nam ik standaard een boek mee. Die apotheek had gewoon teveel clienten - het was de enige apotheek in een flinke wijk en er waren dan ook eigenlijk altijd wachtenden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:20

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:
maar als je alleen iets gaat kopen en verder niet,zie ik niet in waarom dat perse bij de apotheek moet

Ik heb trouwens nooit geweten dat de apotheek liever niet heeft dat daar dingen als paracetamol gekocht worden. Volgens mij is dat ook niet wat de apotheken laten weten - en dus is het misschien ook niet helemaal terecht om te verwachten dat klanten daar rekening mee houden, als het ze uberhaupt niet verteld wordt.

och hou nou eens op met sarcastisch zijn en lees eens alles.

tuurlijk mogen mensen het bij mij komen kopen,maar als de tent vol staat,de mensen lopen te zaniken dat het zo lang duurt(wat ik kan begrijpen)en dan alleen komen voor paracetamol,je moest eens weten hoe vaak het gebeurd.
mij maakt het niet uit,maar de mensen die voor een recept komen wel.

wij hebben ook te veel clienten in de apotheek zoals je hierboven ook zegt,en het is dan ook altijd erg druk

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:30

Snoevie schreef:
och hou nou eens op met sarcastisch zijn en lees eens alles.

Dit was niet sarcastisch bedoeld. Maar het is niet meer helemaal te volgen wat nou redelijk is en wat niet. Die apotheek, diezelfde waar ik altijd zo lang moest wachten op het recept bijvoorbeeld, had bijvoorbeeld wel een aparte balie waar je de paracetamol kon kopen, en die ging wel snel. Ik ben er altijd van uitgegaan dat het iets te maken heeft met de regels over wie wat mag doen, maar echt verdiept heb ik me er niet in.

Jij verwacht dat de mensen aan de balie snappen dat ze lang moeten wachten op paracetamol, maar dat hoeft vanaf de andere kant niet vanzelfsprekend te zijn.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:33

nee dat is zo,en idd is er bij ons geen aparte balie,daar is gewoon geen ruimte voor en moet iedereen dus in dezelfde 'rij' wachten,overigens worden er bij ons nu wel nummertjes getrokken.

dus iemand met een recept moet net zo lang wachten als degene voor het doosje paracetamol

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:35

Maar als je zegt voor recept kom het om drie uur halen en je neemt iemand apart om ze te maken, is alles al een heel stuk vlotter. Zo gaat het hier toch

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:39

Katiavl, het is me niet helemaal duidelijk hoe dat gaat.

Wij krijgen van de arts een receptbriefje mee, een briefje waar dus op staat welk middel je krijgt en hoe veel.
Met dat briefje ga je naar de apotheek, die voert het in in de computer en geven het medicijn af.

Daar spreek je dus verder geen tijd voor af. Hoe gaat dat bij jullie?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:41

Shadow0 schreef:
Katiavl, het is me niet helemaal duidelijk hoe dat gaat.

Wij krijgen van de arts een receptbriefje mee, een briefje waar dus op staat welk middel je krijgt en hoe veel.
Met dat briefje ga je naar de apotheek, die voert het in in de computer en geven het medicijn af.

Daar spreek je dus verder geen tijd voor af. Hoe gaat dat bij jullie?

Ow, nee ben verkeerd ik dacht dat het ging over wanneer de apotheker de medicijnen moest maken Bloos mijn excuses

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:54

KiWiKo schreef:
weet je waar de schoen wringt........... de praktijken kennen hun pappenheimers niet meer....... daar zit het m in.

mieppie die op vrijdag avond belt omdat ze een snotneus heeft, en kimmetje die niet eens met een gebroken voet naar het ziekenhuis gaat (omdat ze uit ervaring weet dat ze er toch niks aan kunnen doen, en de pijn met pijnstillers van de kruitvat ook wel onderdrukt wordt)

Zijn twee heel verschillende klanten......... als kimmetje op vrijdagavond een arts nodig denkt te hebben, dan is er echt wel iets aan de hand......... en mieppie kan wel even tot maandag wachten......

DAT is gewoon het hele probleem, de artsen en assistentes weten niet meer wie hun klanten zijn

Ben ik even blij met mijn huisarts Haha! Ik kan altijd dezelfde dag terecht. Zal ook wel komen dat na 20 jaar bij dezelfde praktijk mijn dossier nog steeds op 1 scherm past. Als ik bel is er ook echt wat en dat is idd bekend bij assistente en arts.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:36

Mijn huisarts stuurt mijn receptjes direct door naar de apotheek. En dan kan ik daarheen om ze op te halen. Laatste keer was ik ziek, broertje gegaan. Hebben ze keurig alle instructies voor inname enzo opgeschreven zodat ik ze na kon lezen. Dat was misschien voor de mensen achter hem niet zo prettig, voor mij wel, want ik wist precies wat ik moest doen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:18

bij ons komen de recepten in de loop van de dag binnen,en sommige mensen krijgen het recept direct van de arts mee.
als je bij de arts voor half 11 je recept aanvraagt,kan je het de volgende dag na half 11 ophalen(tenzij het spoed is,of een kuurtje,uiteraard)
maar er blijven mensen die veel te vroeg komen voor hun medicijnen,en dan zoek je je een ongeluk,tussen de enorme stapels recepten,dat veroorzaakt ook een lange wachttijd.